Open dipool horizontaal

harry64

Golden Member

Op 21 juni 2022 22:50:29 schreef grotedikken:
[...]Niet enkel het klimaat, maar ook de fysicawetten zijn tegenwoordig sterk veranderd :-)
Elke hindernis of reflecterend voorwerp binnen de Fresnelzone heeft een grote invloed op het stralingspatroon. Daardoor verandert ook de antenneimpedantie en daarmee de swr. Allee, dat dacht ik toch al die tijd. [...]

Dat de afstand tot de grond invloed heeft op je impedantie bij i.i.g. MG heb ik gemerkt toen ik m'n 'vogelverschrikker' verplaatste van de tuin naar de zolder met houten vloer. Klopte geen ene hout meer van en uitstraling was ook nul op zolder. :P

Dat is ongeveer hetzelfde als een broek in de kledingzaak in een koeltas met reflecterende folie stoppen om door het antifdiefstalpoortje te stappen zonder betalen.
Wie het doet vindt ook dat het kan en dat het slim gevonden is. De winkelier denkt daar vast anders over.

Nee, dat is niet hetzelfde. Het is meer vergelijkbaar met dat als jij ervoor betaald hebt om een toespraak in een bepaalde ruimte te mogen houden en ik daar doorheen ga schreeuwen. Het maakt dan ook nog verschil of ik dat bewust doe om jou te narren of dat het onbewust gebeurd.

En het is nóg weer anders als ik in een vrije ruimte naast de jouwe een toespraak ga houden zonder jouw ruimte te verstoren. Mochten toehoorders liever mij horen spreken dan jou, dan zou je misschien eens iets aan je content of manier van presenteren moeten moeten doen. :p

Anoniem

Op 21 juni 2022 23:00:53 schreef harry64:

En soms ook wel eens onbewust hobbymodelvliegers op de heide in paniek gebracht door het gebruik van alfa-kanalen. Zo'n modelvliegtuigje begrijpt niets van geklets.

:P

Heel grappig. Vooral als je dure modelvliegtuigje in de prak vliegt door zo'n Kl... die zich niet aan de hem toegewezen kanalen wil houden.

'Ikke ikke ikke, en de rest kan stikke..'(lijflied van de radiopiraten.

Maar laat ons het bij technische praat houden.

Op 21 juni 2022 23:18:41 schreef harry64:
[...]
Dat de afstand tot de grond invloed heeft op je impedantie bij i.i.g. MG heb ik gemerkt toen ik m'n 'vogelverschrikker' verplaatste van de tuin naar de zolder met houten vloer. Klopte geen ene hout meer van en uitstraling was ook nul op zolder. :P
[...]

Dus als de impedantie verandert door ongunstige plaatsing, dan beweer je in een vorige post dat dit geen invloed heeft op de SWR? Vreemd.

Je had dus op de zolder géén uitstraling. Netjes geisoleerde zolder met alu dampscherm? :-)

harry64

Golden Member

Op 21 juni 2022 23:52:28 schreef grotedikken:
[...]

Heel grappig. Vooral als je dure modelvliegtuigje in de prak vliegt door zo'n Kl... die zich niet aan de hem toegewezen kanalen wil houden.

'Ikke ikke ikke, en de rest kan stikke..'(lijflied van de radiopiraten.

Maar laat ons het bij technische praat houden.[...]

Ja, laten we het even niet over hebben waarom radiopiraten ontstonden. :P

Dus als de impedantie verandert door ongunstige plaatsing, dan beweer je in een vorige post dat dit geen invloed heeft op de SWR? Vreemd.

Je had dus op de zolder géén uitstraling. Netjes geisoleerde zolder met alu dampscherm? :-)

Waar ik op doelde is dat ook al is je afstraling van af de antenne goed, dus weinig reflectie. Die afstraling na het verlaten van de antenne nog het nodige tegenkomt. Tevens moet het signaal zich kunnen afzetten t.a.v. de grond/aarde. Een dipool is minder afhankelijk van dat afzetten door de di-polen. I.t.t. een draad. Ook voor MG kan je een dipool maken uiteraard, maar die wordt ietsjes groter en moet iets hoger dan voor een 3 meter dipooltje.

Ik vond het wel grappig i.i.g. om te ontdekken dat de hoogbouw achter mij en de laagbouw waar ik in woon als respectievelijk reflector en director werkte tijdens de MG avonturen. Hele grote MG drie elements.

Anoniem

Je hebt in 1 adem over 3m en midddengolf, alsof dit vergelijkbaar zou zijn.

Alles hangt samen met afstanden, grootte van antenne,hindernissen, in relatie met de golflengte. En Grote golflengtes buigen nog wat om objecten heen.
En hier is grofweg een factor 100 verschil.
De invloed van de grond is onmiskenbaar, maar ook niet zomaar te veralgemenen.
Je mobieltje dat nog een decade hoger zit in frequentie heeft helemaal geen grond nodig om perfect te functioneren en ondervindt er ook geen last van.
Een elektrische dipool bestaat steeds uit 2 delen. Voor 3 m kan je een symmetrische dipool realiseren met handelbare afmetingen.

Voor middengolf is dat meestal onhaalbaar. Op 1MHz is de halve golflengte immers l1efst 150m.

Dus meestal is de antenne veel te kort, wat zn invloed heeft op ondermeer de stralingsweerstand.
Bovendien past men doorgaans een truc toe en vervangt de tweede antennehelft door zn spiegelbeeld. Wat dan ook weer een invloed heeft op de impedantie.

Door één helft aan de aarde te leggen kun je dat realiseren. Dan is de aarde een wezenlijk deel van de antenne.
Maar eea hangt dan weer af van de verspreidingsweerstand.
Zandgrond, klei, grondwaterstand zal een grote invloed hebben.
Professionele radiostations moeten dan ook vaak koperen radialen ingraven.

Uiteindelijk spelen zoveel factoren een rol dat de de werkelijke eigenschappen van je antenne aanzienlijk zullen afwijken van het theoretisch dipoolmodel.

Een horizontale draadantenne met grond als tegenpool is dan ook niet te vergelijken met een symmetrische halvegolfdipool.

mel

Golden Member

Een goed voorbeeld zijn de toenmalige zenders van Radio Nederland Wereldomroep, die stonden op een HF gunstige plaats :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..