windmolen

Op 11 juni 2022 12:38:44 schreef blurp:
[...]

Opbrengst van een windmolen gaat in het algemeen met de derde macht van de windsnelheid. Dus als 12m/s ongeveer 20W is, zal 4m/s (Bft 3) ordegrootte 1W zijn.

Zelfs de meest bewolkte plek op aarde zal 400 Euro aan zonnepanelen meer opleveren dan gemiddeld 1W...

dat wel, maar geenenkel zonnepaneel zal 1W leveren snachts ;-).
en 'nacht' duurt redelijk lang in de winter. als dat 24/24 een beetje levert...

vind die 1W echt wel heeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig. een naafdynamo van een fiets doet 3W, en daar heb je toch echt niet veel nodig om een wiel op de wind te laten draaien. paar stukjes papier tussen de spaken en ze draden al rond

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vind die 1W echt wel heeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig. een naafdynamo van een fiets doet 3W, en daar heb je toch echt niet veel nodig om een wiel op de wind te laten draaien.

Een paar honderd meter hier vandaan staat een enorme windmolen die echter best veel stil staat omdat er gewoon geen wind is. Zelfs als je maar erg weinig wind nodig hebt moet dat erge weinige er wel gewoon zijn. Ontbrekende winderigheid is denk ik best wel een probleem voor een windmolen.

Mijn zonnepanelen hebben vandaag toch weer iets van 25 kilowatt gemaakt. Een kleine windmolen had dat denk ik niet gered wegens ontbrekende winderigheid.

benleentje

Golden Member

dat wel, maar geenenkel zonnepaneel zal 1W leveren snachts

Bij volle maan en onbewolkt zou dat best nog wel kunnen, echter met 1W hou je geen inverter draaiende die zal toch ook wel 10W nodig hebben om allen op te starten dus nog zonder teruglevering.

Mijn inverter blijft werken tot ca 50 - 60W aan terug geleverde energie.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 11 juni 2022 21:24:24 schreef Ex-fietser:

Mijn zonnepanelen hebben vandaag toch weer iets van 25 kilowatt gemaakt. Een kleine windmolen had dat denk ik niet gered wegens ontbrekende winderigheid.

de mijne net geen 44kWh, maarja, die kosten dan ook een veeelvoud van die windmolen.
het probleem is dat ik absoluut niet genoeg energie voor de winter opwek, en met electrische verwarming (zowel woning als water) wel een probleem.
om in de winter voldoende op te wekken met zonnepanelen, zou ik 10-12x zoveel panelen moeten leggen. maar dan heb ik weer TE veel energie in de zomer.

dus ik moet zowieso op zoek naar alternatieven. en ik dacht aan kleine windmolens. die zouden een deel nachtverbruik al neutraliseren dan.

ik heb een halfopen bebouwing met een veldweg naast mijn huis, dat is een kleine tunnel van de straat naar de velden achter mijn huis. naast mijn loods staat een grote metalen paal voor de verlichting. ideaal om daar bv 4 windmolens aan te bevestigen (2links, 2 rechts).
http://www.fordcapri.be/off/pics/kortemark/640/1067MXL.jpg

die schouw rechts naast de loods, komt boven de daken uit van de buur, daar zou ik er eventueel ook kunnen hangen.

iets wat deze ook ongeveer doet.
https://www.youtube.com/watch?v=TbuXhpfI-SY&ab_channel=TheElvWiS
op mijn loods zou ook wat kunnen, maar daar heb je bouwvergunning voor nodig. dus dat is een nogo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

naast mijn loods staat een grote metalen paal voor de verlichting. ideaal om daar bv 4 windmolens aan te bevestigen (2links, 2 rechts).

Ik denk dat de paal met een beetje wind gewoon plat gaat, vergis je niet in de enorme krachten dier erop komen te staan. Zelfs bij professionelere windmolens is dat wel eens fout gegaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 11 juni 2022 20:41:39 schreef fcapri:
[...]

dat wel, maar geenenkel zonnepaneel zal 1W leveren snachts ;-).
en 'nacht' duurt redelijk lang in de winter. als dat 24/24 een beetje levert...

Klopt, zonnepanelen leveren eigenlijk niet in de winter (alhoewel een 100Wp paneel in december de meeste dagen nog steeds wel 1W gemiddeld doet).

Wind is wat dat betreft beter, maar net als kernenergie alleen economisch op grote schaal. Kleine windmolens kosten gewoon achterlijk veel per kWh. Als je dat ervoor over hebt, gewoon doen.

Als je zoveel mogelijk milieuwinst wil per geinvesteerde euro, zijn er betere opties. In NL zijn er windmolencollectieven, geen idee of dat in B ook bestaat.

En als je gewoon zo goedkoop mogelijk wil zijn: Verwarming 2 graden lager en isoleren!

Op 11 juni 2022 23:51:36 schreef benleentje:
[...]Ik denk dat de paal met een beetje wind gewoon plat gaat, vergis je niet in de enorme krachten dier erop komen te staan. Zelfs bij professionelere windmolens is dat wel eens fout gegaan.

dat denk ik dus niet. waar ik vroeger werkte, hebben we palen gezet voor windsensoren enzo op te monteren, die waren VEEEEEL smaller dan hetgeen hier staat.

dat witte dopje op de grond is de dop van een spuitbus verf en die wielen erachter zijn een soort van vooroorlogse 16" wielen (van oude aanhangwagen)

Op 12 juni 2022 03:57:17 schreef blurp:

Klopt, zonnepanelen leveren eigenlijk niet in de winter (alhoewel een 100Wp paneel in december de meeste dagen nog steeds wel 1W gemiddeld doet).

En als je gewoon zo goedkoop mogelijk wil zijn: Verwarming 2 graden lager en isoleren!

ik had in december 1kWp (980Wp om precies te zijn)op mijn garage hangen als test, volledig rechtop naar het zuiden. dus de zon zit er vlak op als er zon is.
op zonnige dagen haalde ik 1kWh op een dag, maar op bewolke dagen, heb ik gewoon 0wh gehaald....

20/12/2021 83 Wh 
19/12/2021 55 Wh 
18/12/2021 0 Wh 
17/12/2021 0 Wh 
16/12/2021 29 Wh 
15/12/2021 9 Wh 
14/12/2021 39 Wh 
13/12/2021 14 Wh 
12/12/2021 75 Wh 

dus als mijn windmolen dan 1W doet, is dan 24Wh op een dag. dat op die 9dagen haalt bijna evenveel als die panelen. en de kostprijs van die panelen + omvormer was 427€, gelijkaardig met die windmolen dat ik wil.
natuurlijk was er in december wel een aantal dagen met meer wind, dus de opbrengst is dan beter.

huis is hier supergeisoleerd (was reeds van de jaren 70 met accumulatie verwarmt), hier staat nu warmtepomp, en tegen de winter zet ik ook een warmtepompboiler (die warmt 8uur op aan 250W ipv de oude boiler die 5uur warmt met 1100W)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

dat denk ik dus niet.

Ik hoop het ook niet voor je maar ik zou het als je er bv een 3kW generator op gaat monteren dat wel even uitrekenen. Het is inderdaad wel een stevige paal die wat kan hebben maar het van te voren even doorrekenen kan geen kwaad.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik ben bezig met 90W windmolentjes... geen 3kW dingen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor alle info. Het gaan dus 3 molens worden met 3 omvormers.
(ik woon midden in een polder met de buren links en rechts op 500 en 1000 meter afstand)
Zonnepanelen geen optie, alleen een dak beschikbaar aan de oostkant en niet te bereiken voor onderhoud/reparatie.

Heb je dan zelf ook veel grond?
Want een zonnepaneel hoeft niet speciaal op een dak te liggen.
En een mooie carport of plantenkas met zonnepanelen is ook snel gebouwd.

Vervangen DOOR.
Anoniem

Op 8 juni 2022 17:11:17 schreef Lambiek:

Hoe het precies zit weet ik niet, maar weet wel dat het problemen op kan leveren. Sommige omvormers zijn fase gevoelig.

Dat lijkt me klok en klepel verhaal. behalve bij 3fasen waar je de volgorde wel moet repecteren natuurlijk.
Als je twee slechts draden hebt, waartussen wisselspanning staat kan een aangesloten apparaat niet uitmaken wat fase en wat nul is. 10 ms later keert de spanning gewoon om.
Het begrip nul in een eenfase systeem is gewoon dat die in de wijkkabine aan aarde ligt.
Verder speelt dit in de stroomkring van de omvormer geen enkele rol.
Die synchoniseert zn spanning gewoon op wat hem aangeboden wordt. Als je beide draden omkeert, dan maakt dat geen verschil.

Op 15 juni 2022 09:51:24 schreef Boudie:
Heb je dan zelf ook veel grond?
Want een zonnepaneel hoeft niet speciaal op een dak te liggen.
En een mooie carport of plantenkas met zonnepanelen is ook snel gebouwd.

Het dak van je plantenkas volleggen met zonnepanelen is geniaal.
Dan kun je de opgewekte stroom gebruiken om groeilampen in je kas te voeden, want je planten krijgen immers geen zonlicht meer ;-)

Jinny

Golden Member

Op 11 juli 2022 17:19:27 schreef grotedikken:
[...]

Dat lijkt me klok en klepel verhaal. behalve bij 3fasen waar je de volgorde wel moet repecteren natuurlijk.
Als je twee slechts draden hebt, waartussen wisselspanning staat kan een aangesloten apparaat niet uitmaken wat fase en wat nul is. 10 ms later keert de spanning gewoon om.
Het begrip nul in een eenfase systeem is gewoon dat die in de wijkkabine aan aarde ligt.
Verder speelt dit in de stroomkring van de omvormer geen enkele rol.
Die synchoniseert zn spanning gewoon op wat hem aangeboden wordt. Als je beide draden omkeert, dan maakt dat geen verschil.

[...]

Het dak van je plantenkas volleggen met zonnepanelen is geniaal.
Dan kun je de opgewekte stroom gebruiken om groeilampen in je kas te voeden, want je planten krijgen immers geen zonlicht meer ;-)

Er vanuit gaande dat de omvormerboer geen trucen uitgehaald heeft als CVboeren af en toe doen.
Ergo, nooit zondermeer ergens vanuit gaan, dat is namelijk de moeder van de fuckup's

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Op 14 juni 2022 10:45:29 schreef nicowillem:
Bedankt voor alle info. Het gaan dus 3 molens worden met 3 omvormers.
(ik woon midden in een polder met de buren links en rechts op 500 en 1000 meter afstand)
Zonnepanelen geen optie, alleen een dak beschikbaar aan de oostkant en niet te bereiken voor onderhoud/reparatie.

Mag ik vragen welke molens het worden?
En dus ook hoe zwaar ze worden mbt vermogen?
En is de gemeente ook mee??

Ik mag bijv maar tot 4 meter piek hoogte.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???