Bosman molen

Hallo,
Ben nieuw op dit forum.
Als groenteteler laten wij deze zomer zonnepanelen met een 90 kw accu plaatsen om gedeeltelijk zelf electriciteit op te wekken. Omdat wij niet mogen salderen en electriciteit terugleveren aan het net komen wij in de wintermaanden (weinig zon) electriciteit te kort voor onze koelcellen. Wij mogen geen EAZ windmolen plaatsen in onze gemeente. Omdat wij in een oude droogmakerij wonen zou ik graag Bosman-molentjes willen plaatsen op ons perceel en hier een generator op monteren. 2 molens kunnen op een afstand van 150 m van erf. 2 molens op 400-500 meter van erf (accu / meterkast)
Hoeveel kw levert deze molen jaarlijks?
Welke generator moet hier op geplaatst worden?
Hoe zorg je er voor dat deze bij harde wind niet op hol slaat?
(windvaan automatisch laten verdraaien, molen uit de wind of de generator laten afremmen?
Liefst eenvoudig / storingsvrij.
Kan iemand mij bij dit project helpen?
Jan Jacob Gootjes

Ik wil je eerst even waarschuwen: als de beleidsmakers in je regio echt genieten van het dwars zitten van mensen, dan kun je gedwongen worden om je watermolens ook echt alleen voor water te gebruiken.

Ik heb even gezocht naar de bron (en 'm helaas niet gevonden, ik meen dat het in het blad 'De Orkaan' stond), maar ergens in Zaandam stond een oude houten molen waar de eigenaar een generator in had gezet, en vervolgens die niet mocht gebruiken want volgens de regels was het dan een elektriciteitswindmolen en daar was geen vergunning voor.
Of daar wat anders achter zat (zoals transformator ongeschikt voor het generatorvermogen) of dat het puur naaierij was, durf ik niet te zeggen.

Je zult zelf moeten uitzoeken of je gaat voor de optie 'geen slapende honden wakker maken' of 'de boel bespreken met mogelijk 'nee' als antwoord'.

Dat gezegd hebbende, windmolens hebben meestal meerdere veiligheidssystemen. Inderdaad uit de wind draaien (of de wieken in vaanstand zetten) en een rem.
De rem liefst op zo'n manier geconstrueerd dat ie remt als er geen spanning is, bijvoorbeeld met een krachtige veer en een houdmagneet.
Echt simpel is zoiets niet. Je moet in staat zijn om een toerenteller te maken, en die een signaal te laten sturen naar de houdmagneet om te lossen.
Als je mechanisch handiger bent, kan je iets doen met een centrifugaalregelaar die een mechanisme 'tript' en blijvend de rem inschakelt.

Op basis van het grafiekje in de brochure kan je uit de opvoerhoogte van het water en de massa daarvan, bepalen hoeveel joule per minuut de molen levert bij het verpompen van water. Als je even aanneemt dat de generator en lader enzo even efficient is als de waterpomp, kan je daaruit halen hoeveel vermogen het ding dus levert bij de diverse windsnelheden.
(ik kan dat, en ik wil 't best voor een paar datapunten doen, maar ik ga zo m'n bed in ;) )
Misschien komt er nog een ander lid langs die het even wil uitrekenen.

Als het je om het geld gaat (ik lees 'salderen mag niet meer' vandaar) bereken dan ook je terugverdientijd en de afschrijving op de accu. Die molentjes gaan wel effe mee :)
Windmolens hebben een vrij lange terugverdientijd, nogal wat langer dan zonnepanelen.

Ik vind het verder wel een leuk project :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Een Bosman molen is toch een watermolen.
En die wil je geschikt maken als windmolen, klopt dat?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een vuistregel voor de energie van een windmolen is
0.2*A*v3. v = windsnelheid in m/s en A is het rotoroppervlak in m2.
Bij een rotordiameter van 3 m en een windsnelheid van 12m/s kom je dan op ca 2kW.
Voor kleine molens is een permanent magneet generator het efficientst.

Op 7 juni 2022 22:22:40 schreef Lambiek:
Een Bosman molen is toch een watermolen.
En die wil je geschikt maken als windmolen, klopt dat?

Een Bosman molen wordt door de wind aangedreven en pompt water op. Meestal vanuit een sloot naar een hoger gelegen sloot.

koelcellen, als dat gewoon grote koelkasten zijn van zeg 4 graden hoef je in de winter niet heel veel te koelen om die temperatuur te verkrijgen. in geval vriescellen dan is het iets anders. de warmte uit de koelingen gebruiken om je huis mee te verwarmen kan helpen miss?

ik neem aan dat een grotere netaansluiting voor de koelingen ook niet haalbaar is?

500m aan kabels gaan leggen is nogal een afstand met dito kosten, de koperprijzen gaan hard dit jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Als we weten hoeveel die koeling gebruikt en/of hoeveel die zonnepanelen leveren, zou te zeggen zijn of je met één molentje al klaar bent.
Ik weet niet wat het wiekoppervlak van een Bosman-molen is, maar 2m doorsnede hebben ze zeker wel. Dat levert dan 1kW op en dat zou in de winter nog best wel eens genoeg kunnen zijn. Anders worden het er toch 2. Maar eerst maar eens horen hoeveel vermogen er nodig is dus.

Don't Panic!

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:
Hoeveel kw levert deze molen jaarlijks?

Ik kijk naar de grafieken op het voorblad van de folder A5 flyer Windwatermolen_NL (1).pdf. Daar zie ik staan dat de opbrengst bij windkracht 6 en opvoerhoogte van 2 meter ca 1,7m3 per minuut is. Het vermogen van de molen is dan 1700kg x 2m / 60sec = 17000N x 2m /60 sec = 17x2/60 kW = ca 600W. Met een 600W generator kom je een heel eind. Er zijn tenslotte nog verliezen in de overbrenging van een laag toerental van de molenas naar een hoog toerental van de generator.
In Wikipedia lees ik dat bij een opvoerhoogte van 0,3m de molen 25ha kan bemalen. Volgens clo.nl is de neerslaghoeveelheid ca 875mm/jaar. De molen verpompt per jaar 25ha x 0,875m = 218.750m3 water 0,3m omhoog. Dat is dus 218.750.000kg water = 2.187.500.000N (water) 0,3m omhoog. Dat kost aan energie 656.250.000J = 183kWh.
Je generator moet voor je molen minimaal 600W zijn.
De jaaropbrengst van je molen is ca 183kWh
Geen garantie voor de berekeningen. Het is een grove indruk van de prestaties van je molen.

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:
Wij mogen geen EAZ windmolen plaatsen in onze gemeente.

Tijd voor smeermiddelen voor de gemeenteraadsleden. :+
Kost je een witlofje of een rode kool, afhankelijk wat je teelt.

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:
Hoe zorg je er voor dat deze bij harde wind niet op hol slaat?
(windvaan automatisch laten verdraaien, molen uit de wind of de generator laten afremmen?

Volgens mij zorgt die Bosman molen met zijn twee windvanen automatisch dat bij hoge windsnelheden de molen stilgezet wordt.

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:

Als groenteteler laten wij deze zomer zonnepanelen met een 90 kw accu plaatsen om gedeeltelijk zelf electriciteit op te wekken.

Zal dat geen 90 kWh of 90Ah zijn?

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:Omdat wij niet mogen salderen en electriciteit terugleveren aan het net komen wij in de wintermaanden (weinig zon) electriciteit te kort voor onze koelcellen.

Enne, niet onbelangrijk. hoe groot zijn die koelinstallaties dan wel niet? Ik vermoed vele malen groter dan je eigen opwekkingsvermogen op pV...

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:Wij mogen geen EAZ windmolen plaatsen in onze gemeente.

Moet ik even uitzoeken wat dat mag wezen, zou handiger zijn als je dat gelijk vermeld.

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:Omdat wij in een oude droogmakerij wonen zou ik graag Bosman-molentjes willen plaatsen op ons perceel en hier een generator op monteren.

Ok, begrijp Zuid-Schermer?

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:2 molens kunnen op een afstand van 150 m van erf.

Daar is mogelijk iets mee te doen...

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:2 molens op 400-500 meter van erf (accu / meterkast)

Wordt een lastig verhaal bij een dergelijk beperkt vermogen. Een vaste kabel kun je voor dat beperkte vermogen niet kostenwaardig aanleggen, hooguit een oplaadstation voor accu's. En daar krijg je hooguit een (weliswaar grote)huishoudelijk koelkast 24 uur per dag aan de gang, maar meer ook niet.

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:Hoeveel kw levert deze molen jaarlijks?

Tis kW, meer bijzonder kWh. Bosman bestaat nog steeds, dus dat kan je daar navragen, contactinfo > zie je al in je eigen pdfjes.

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:Welke generator moet hier op geplaatst worden?

Het eerder gedane voorstel van iets met een permanente magneetgenerator is zeer reëel, asynchroon gaan draaien met deze beperkte capaciteit wordt zeker niks...

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:Hoe zorg je er voor dat deze bij harde wind niet op hol slaat?
(windvaan automatisch laten verdraaien, molen uit de wind of de generator laten afremmen?

Zoals ie het ook als watermolentje niet doet...

Op 7 juni 2022 21:48:06 schreef jj gootjes:Liefst eenvoudig / storingsvrij.
Kan iemand mij bij dit project helpen?

Ik zou toch echt eerst eens contact met Bosman opnemen op de haalbaarheid!

Op 8 juni 2022 00:37:51 schreef ohm pi:
[...]Je generator moet voor je molen minimaal 600W zijn.
De jaaropbrengst van je molen is ca 183kWh
Geen garantie voor de berekeningen. Het is een grove indruk van de prestaties van je molen.

Knap rekenwerk, doe het je niet na.

Maar dat wordt dus hooguit een PLMNC (pleur maar neer celletje) in sandwichbouw op 230V waar je nog geen halve ton aan die kool in kwijt kunt. En het compressortje krijgt alleen al aardig op zijn voegen met dat inkoelen...

Ik vermoed dat dit allemaal niet zo gaat passen...

Op 8 juni 2022 00:37:51 schreef ohm pi:
Volgens mij zorgt die Bosman molen met zijn twee windvanen automatisch dat bij hoge windsnelheden de molen stilgezet wordt.

Die twee windvanen worden via een vlotter aangestuurd door het waterniveau. Als je de molen anders gaat gebruiken dan oorspronkelijk de bedoeling was, dan zal je daar dus iets moeten aanpassen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dit is een Bosman molentje.
Kan me haast niet voorstellen dat deze op hol kan slaan bij te veel wind.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dergelijk type molen heeft een beveiliging tegen te hoge snelheid : hij draait uit de wind dan. De molenas is uit het center van de verticale draaias geplaatst, en daardoor gaat hij uit de wind draaien. Het is een samenspel van deze kracht en de windvaan die hiervoor zorgt.

Door veel mensen wordt vaak niet gedacht aan de toch wel hoge kosten die je aan de windmolens zelf kunt hebben. Dan gaat het over de aanschaf kosten en de onderhoudskosten. Die zijn soms zelfs meer dan de de hele molen aan energie opleverd. Er is een zeer uitgebreid onderzoek geweest waarbij veel verschillende merken en type windmolens zijn getest. De uitkomsten van dit onderzoek waren niet zo gunstig voor kleine windmolens. Van sommige windmolens gebruikte de stuur electronica zelfs meer energie dan de hele windmolen opleverde.

Uit het onderzoek kwam uiteindelijk naar voren dat windmolens groter dan 10KW pas rendabel worden. En een kleine windmolen kan alleen rendabel zijn op plaatsen waar geen andere opties mogelijk zijn. Bijvoorbeeld een strandhuisje om een koelkastje te laten draaien, of een hutje op de heide waar een veevoeder installatie van een beetje stroom voorzien moet worden. Kortom op plaatsen waar het heel lastig of duur is om een stroomkabel naar toe te leggen.

Hier is dat artikel: https://www.lowtechmagazine.be/2009/05/testresultaten-kleine-windturbi…

In dat artikel staan ook leuke tabelletjes over de oprengst van de verschillende molens. De energieball leverde gedurende een heel jaar een gemiddeld vermogen van 8 watt. Grote kans dat zijn eigen stuur electronica dus al meer gebruikt. De kampeerkoelkast in je strandhuis kan hier dus niet op draaien. Je kunt niet eens een klein lampje laten branden op dit apparaat.

Het idee van de TS met die bosman molens klinkt erg leuk maar ik denk dat je voor de investering in dynamo's, regel systemen, omvormers en kabels gewoon heel veel energie kunt kopen bij het electrisiteits bedrijf om de koelkasten te laten draaien. Misschien kan de TS beter investeren in betere isolatie van de koelkasten.

Een windmolen is een leuk knutsel project maar geld verdienen of besparen zal er echt niet bij zijn.

In deze wiki pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosman-molentje
wordt gesteld dat de centrifugaalpomp zo veel weerstand levert dat de molen niet op hol kan slaan. Als je er een generator aan hangt zal je dus iets anders moeten verzinnen om op hol slaan te voorkomen.

Op 8 juni 2022 12:07:15 schreef Ex-fietser:
Door veel mensen wordt vaak niet gedacht aan de toch wel hoge kosten die je aan de windmolens zelf kunt hebben
...
Een windmolen is een leuk knutsel project maar geld verdienen of besparen zal er echt niet bij zijn.

Ik denk ook dat bedrijfseconomisch zo'n Bosman molen te licht en te duur is om in de winter de koelcellen van voldoende stroom te voorzien. Geldt trouwens ook voor de EAZ windmolen.

om nog maar te zwijgen over dat er best wat dagen geen wind is, in tegenstelling tot zon, waar er altijd wel iets aan energie uit te halen is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 8 juni 2022 18:25:42 schreef testman:
om nog maar te zwijgen over dat er best wat dagen geen wind is, in tegenstelling tot zon, waar er altijd wel iets aan energie uit te halen is.

De TS heeft ook zonnepanelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het gaat om ongeveer 1200 ton opslag in koelcellen. De groente wordt iets boven het vriespunt bewaard. september oktober inkoelen. Bewaren tot eind juni (afleveren van april tot eind juni) De accu heeft een capaciteit om 90 kwh op te slaan. De koelcel verbruikt als hij aanslaat 25 kwh per uur. De bedoeling is om in de periodes dat de zon schijnt de koelcel te laten draaien. De accu is er voor om pieken en dalen op te vangen. De zonnepanelen leveren 70.000 kwh per jaar. Ons jaarverbruik is 110.000 kwh. Het zal misschien niet mogelijk zijn om mijn gehele verbruik af te dekken met eigen energieopwekking, maar wat wel mogelijk is wil ik graag doen. Ben van plan om nog 30 jaar mijn vak uit te oefenen en denk dat het in die tijd wel terug te verdienen is. Dat wij dit nu allemaal aan de hand halen is vanwege de gestegen energiekosten. Een jaar terug hadden wij nog een kale prijs van € 0,07 dit is nu gestegen naar € 0,20 de energiebelasting en transportkosten zijn de afgelopen jaren ook flink gestegen. Wat op eigen erf opgewekt wordt hoef je geen energiebelasting/transportkosten over te betalen.
In de bijlage een berekening van een kennis van mij. Hij heeft geen tijd om mij verder te helpen (met de keuze van generator en aansturing van windvanen /of rem. Ik zou graag 1 molen willen ombouwen om te proberen. Als het goed bevalt wil ik er meerdere plaatsen. Vindt dat ze mooi in ons landschap passen. Dit formaat durf ik zonder vergunning te plaatsen. Volgens de berekening in de bijlage (zeg 7000 kwh x 4 molens x 30 jaar = 840.000 kwh x €0,20 per kwh = € 168.000,-. Verwacht onderhoud grotendeels zelf te kunnen doen. Verwacht wel dat in de toekomst in de wintermaanden de stroom ontzettend duur wordt. Oja in juli en augustus gooien wij de electriciteit weg omdat dan de koelcel uit staat en wij niet kunnen terugleveren.

Hensz

Golden Member

Op 8 juni 2022 18:25:42 schreef testman:
om nog maar te zwijgen over dat er best wat dagen geen wind is, in tegenstelling tot zon, waar er altijd wel iets aan energie uit te halen is.

Ik denk dat het eerder andersom is, het waait hoegenaamd altijd. Misschien een paar uur per jaar niet. Ook 's nachts waait het, al is het vaak minder hard. Zonnepanelen laten het dan, op een paar mW na afweten. Toch, gemiddeld over een jaar, de helft(!) van de tijd.
Het gaat vooral om optimalisatie van het gebruik van de wind i.c.m. de kracht ervan. Dan kan het te zacht of te hard waaien om je molen aan de praat c.q. heel te houden. Kwa werkzame uren wint een molen het dik van zonnepanelen.

Don't Panic!

Kunnen jullie een schatting maken wat het ombouwen van een molen kost?
Denk hierbij aan permanent magneet motor
Aansturing windvaan bij harde wind.(toerenteller?)
150 meter kabel naar accu. (geen omvormer nodig?)
In de bijlage de gegevens van de accu

Zoiets als dit
https://www.alibaba.com/pla/High-efficiency-3000w-180RPM-380V-Low_6240…

Weet ook niet hoeveel omwentelingen de molen maakt en hoeveel toeren de motor zou moeten maken (vertragen/versnellen t.o.v. de wieken. Omdat dit een watermolen is heeft deze lage toeren. Molens die ontwikkeld zijn om electriciteit op te wekken hebben vaak hogere toeren.
In de andere bijlage staat de overbrengingsverhouding naar de as die naar beneden gaat.
Moderne windturbine (kleinschalig) passen niet in ons landschap. Dan weet ik zeker dat er opmerkingen over komen van de gemeente.

Wat je hier vraagt, is helaas een echt forse consultancy vraag. Sta er even bij stil dat die vraag makkelijk zélf een paar duizend euro kan kosten als je daar mensen voor inhuurt. Niet dat niemand antwoord wíl geven, maar het is gewoon erg veel uitzoek en denkwerk.

Waar laad je nu je accu mee? Als die al op 230v of 400v aangesloten is, dan zal jouw windmolentje die spanning ook moeten leveren. De kosten voor een dergelijke omvormer zal min or meer gelijk zijn als een zonnepanelen omvormer van hetzelfde piekvermogen.

50v bij max 3kW (bij windkracht 7! volgens de berekening van je kennis) is 60 ampere. Dat is zeer onpraktisch om over 150m te transporteren, dat kan je gewoon vergeten (dan krijg je laskabel achtige kabeldiktes en prijzen)
Ik zou tussen de 500w en 1kw als gemiddeld vermogen van de molen nemen. Maar ook bij windkracht 7 moet de boel natuurlijk goed blijven werken.

Je motor zal dus een spanning moeten leveren waar de omvormer mee overweg kan. Wat die kost? Geen idee. Je hebt motoren in werkelijk iedere prijsklasse.

Het mechanische gebeuren is nog het eenvoudigst. De handige harry kan van een autoremschijf, een hefboom en een houdmagneet wel een automatische rempedaaldrukker maken om de molen geheel stop te zetten bij oversnelheid. Met een lange stok kan je vervolgens het 'pedaal' weer op z'n plek drukken.

Omdat het allemaal over kleine vermogens gaat, denk ik dat je exclusief de molen, als je alles helemaal zelf doet, voor 5000 euro wel klaar kan zijn. Een paar duizend meer of minder zou me ook niet verbazen.

Maar omdat dit toch wel voor professionele doeleinden dient, reken dan ook je eigen salaris eens mee in de totale kosten. Loont het niet, om ander werk te verrichten waarvoor je betaald wordt? Want dit hele project gaat natuurlijk wel heel veel tijd vergen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de wieken van een Bosmanmolen van plaatstaal zijn en dat je ze niet tegen je schedel moet krijgen. Bovendien is de "nacelle" vrij draaibaar om haar vertikale as waardoor de wieken uit onverwachte richting kunnen komen.
Auw!

Weet niet bij wie ik moet zijn om dit te laten berekenen. De grote windmolenbouwers zitten denk ik niet op mij te wachten. Heb het voorgelegd aan bosman, Die weten alleen hoe ze de watermolen moeten bouwen. En de kleine windmolens voor de particuliere markt komen uit azie. Eigenlijk zoek ik iemand die hier tijd voor wil maken. Kom je toch gouw bij hobbyisten uit.
Op dit forum zit volgens mij best wel mensen met veel kennis. Als iemand met mij dit project wil helpen uitvoeren wil ik diegene daar best voor vergoeden. Snap ook wel dat het veel rekenwerk en uitzoekwerk is. Zelf kan ik alleen een stekker aan een apparaat zetten, daar houdt het bij mij wel op met electriciteit.

De berekening van de opbrengst is veel te optimistisch ! Je gaat uit van een gemiddelde windsnelheid van 14 m/s, dit is ruim 6 Beaufort. Bij 7 m/s (veel realistischer, dit is 4 Bft) heb je nog maar 1/8 van de opbrengst.