Ervaring met Green Cell

Totale beginner

Golden Member

Hallo,

Op mijn tuinhuis heb ik twee zonnepanelen gelegd met een Vmpp van 29V en 4 AGM batterijen van 70Ah in serie om zo een 48V systeem te hebben. Ik merk echter dat de zonnepanelen hun 58V enkel halen bij heel zonnig weer en als het meer bewolkt is slechts aan 49V raken.

De MPPT controller die ik heb vereist om 2V boven de accuspanning uit te komen en om de accus vol te laden heb ik dus 54V a 58V nodig.

Ik had nog een oude UPS die 1500W continue pure sinus kan maken vanaf de 48V batterijbank en daarom dat ik voor 48V gekozen had. Nu zit ik eraan te denken om toch naar 24V over te schakelen om meer zonne-energie te kunnen opslaan, ook bij bewolkt weer. Dit betekent dat ik toch op zoek moet naar een inverter.

Daar het een hobby project is wil ik niet de hoofdprijs uitgeven en heb ik een budget van 200 a 250 Euro max. Ik heb genoeg aan 1500W continu maar wil wel pure sinus. Ik vond op internet deze inverter:

https://greencell.global/en/power-inverters/3197-green-cell-car-power-…

Heeft iemand van jullie ervaring?

benleentje

Golden Member

De MPPT controller die ik heb vereist om 2V boven de accuspanning uit te komen en om de accus vol te laden heb ik dus 54V a 58V nodig.

Dat ligt niet aan de Mppt controller dat geld voor elke 48V accu.

Nu zit ik eraan te denken om toch naar 24V over te schakelen om meer zonne-energie te kunnen opslaan

IS je Mppt controller dan wel een echte accu lader, want als de zonnepanelen zeg 36V geven moet er toch iets zijn om daar weer 28V van te maken.

JE zou ook kunnen overwegen om de energie eerst te bufferen in een kleine 24V accu en dan via een converter dat om te zetten naar 48V. Het is wel minder eficient maar scheelt je weer een inverter kopen.

Ik heb genoeg aan 1500W continu maar wil wel pure sinus. Ik vond op internet deze inverter:

Hoe bedoel je continu? Want dan heb je gewoon veel meer panelen nodig. Af bedoel je dat soms voor zeg een uur 1500W nodig hebt?

IN een ander topic over inverter waren we al tot de conclusie gekomen dat de spec's van een goedkoper inverter overdreven worden en dat je bij een 1500W inverter beter uit kan gaan van ca 800W continu. Maar ook dat deze inverter niet echt een grote piekstroom kunnen leveren voor bv een motor.

De door jouw getoonde inverter is wel een off grid inverter en kan je niet aan een 230V net koppelen, maar ik denk ook niet dat dat de bedoeling is.

k had nog een oude UPS die 1500W continue pure sinus kan maken

Meeste UPS-en zijn gebouwd om gedurende ca 20 minuten het volle vermogen te kunnen leveren want dan zijn ook de accu wel een keer leeg, dus ook hier verdiep je in de spec's.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Ik zou er een paneeltje bij leggen. Als je een beetje knappe charge controller hebt, dan wordt-ie daar een stuk blijer van.

Een beetje 1500W omvormer zit zo aan de 5, 600 euro 'nieuw'. Chinese brol kan uiteraard voor minder, but 'your milage may vary'.
Zorg in elk geval voor fatsoenlijke draadjes naar de accu. Bij 1500W loopt er zomaar een 60 tot 70A. Dat geeft niks, maar 1V spanningsval, is ruim 4% van je accu capaciteit. Daarnaast wordt de omvormer warmer (het vermogen moet gehaald worden en als de spanning lager wordt gaat dus de stroom omhoog), dus in de praktijk is het ruim meer. Want die hogere stroom... zorgt weer voor wat meer spanningsval :). Dat spul op de site ziet er best dun uit...

Totale beginner

Golden Member

Ik zou er een paneeltje bij leggen

Moest ik daarvoor plaats hebben was dat idd de beste oplossing.

Dat ligt niet aan de Mppt controller dat
geld voor elke 48V accu.

Dat had ik eerst niet door. Ik weet uiteraard dat de laadspanning natuurlijk hoger is dan de nominale 48V spanning, maar ik dacht dat een MPPT regelaar een buck-boost controller was ipv enkel een buck.

IS je Mppt controller dan wel een echte accu lader

Dat wel. De controller die ik heb is de Epever XTRA4415N (https://files.gwl.eu/inc/_doc/attach/StoItem/7018/190214_MPPT_Solar_Ch…)

Meeste UPS-en zijn gebouwd om gedurende ca 20 minuten het volle vermogen te kunnen leveren want dan zijn ook de accu wel een keer leeg, dus ook hier verdiep je in de spec's.

Klopt, echter kan deze UPS overweg met externe packs tot 120Ah en is er actieve koeling. Het lukt dus om continu te belasten.

Hoe bedoel je continu? Want dan heb je gewoon veel meer panelen nodig. Af bedoel je dat soms voor zeg een uur 1500W nodig hebt?

Ik bedoel idd af en toe eens gebruiken voor bv heggenschaar, een boorhamer, een grillplaat, ...

De panelen specificeren een Vmpp van 29.9 maar bij bewolkt weer geven ze 32V onder load, is dit te verwachten dat de spanning zo ver inzakt? De openklem spanning is dan gewoon 64V.

Mvg,
Daan

EricP

mét CE

Een zonnepaneel pretendeert geen spanningsbron te zijn. Eerder een stroombron (maar ook dat niet helemaal). Vandaar ook de MPPT regelaar - om continu op het maximum power point te zitten.

benleentje

Golden Member

De panelen specificeren een Vmpp van 29.9 maar bij bewolkt weer geven ze 32V onder load, is dit te verwachten dat de spanning zo ver inzakt?

Ja dat is normaal. Mpp betekend maximum power point, de controller probeert het vermogen maximaal te houden dus probeert zowel de stroom als de spanning zo hoog mogelijk te houden. Het kijkt bv wat er gebeurt als de stroom 1% hoger word hoever de spanning dan inzakt of zelfs bijna wegvalt.

Mijn 8 panelen zijn openklem iets van 300V en onder load tussen zo rond de 230V, dus ja de spanning kan behoorlijk inzakken maar dat is niet zo spannend daarbij kunnen ze dan wel veel stroom leveren die van mij max 13A.

maar ik dacht dat een MPPT regelaar een buck-boost controller was ipv enkel een buck.

Ze zijn er wel maar dat haal je niet met jouw budget ;).

JE kan prima eerst een kleine 24V accu laden en dan via een buck converter daar 54 volt van maken. Niet te hoog want het is geen laad regelaar en je 48 accu bank zal dan nooit 100% opgeladen gaan worden echter lijkt me dat geen probleem.
De buck converter hoeft enkel maar het vermogen van de zonnepanelen te zijn en moet eigenlijk ook wel een onderspanningsbeveiliging hebben om niet de accu leeg te trekken.
Echter je Epever XTRA4415N kan ook een lithium accu opladen en als daar een BMS opzit voor overladen, onderspanning enz dan hoeft dat niet in de buck converter te zitten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Totale beginner

Golden Member

Ok, ik ben alvast blij dat het normaal is dat de spanning zo ver inzakt als de panelen niet in volle zon liggen. Gegeven de ruimte op het dak en het niet hebben van de mogelijkheid om een paneel bij te leggen zal ik de MPPT regelaar gebruiken en de batterijbank naar 24V herconfigureren. Op die manier zal ik ook bij bewolkt weer wat energie kunnen opslaan en dat wil ik toch wel met ons weertje :)

Voor de verlichting is die 24V toch wel makkelijker dan de 48V omdat er veel meer armaturen voor te vinden zijn.

Voor het occasioneel genereren van de 230V zijn er dan 2 opties:

  • Een boost converter van 24V naar 48V
  • Een andere inverter
benleentje

Golden Member

Als je eenmaal alles op 24V hebt draaien is een boost converter naar 48 geen optie meer. Die boost converter moet dan ook 1500W zijn. Of je zit met en extra set accu's.

IK zou dan eerder de accu schakelbaar maken. Dat je dan eenvoudig kan omschakelen naar een 48V accu of 24V.
Je kan dat met hele zware schakelaars of relais doen of gewoon eenvoudiger met koperen strips die je dan moet verplaatsen.
Bij baco lagen toen 300A relais op 48V, dat is hier niet zo handig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zie nog 2 andere opties:

- zelf een buck-boost MPPT maken; niet vreselijk ingewikkeld, maar wel een stevig project, afhankelijk van de ervaring die je hebt met vermogenselektronica en control systems

- een converter maken met een vaste pulsbreedte verhouding (dus geen closed-loop), om dat spanning van de panelen vóór de MPPT op te krikken. REW en ik hebben daar in dit topic wat over gediscussieerd: https://www.circuitsonline.net/forum/view/145038
Als de spanning over de panelen hoog genoeg is, zou je de converter uit kunnen zetten, door de bovenste MOSFET van de halve brug 100% aan te sturen, maar dan heb je wel een kleine DC/DC converter nodig voor de voeding van de high-side driver.

Ik weet niet wat de maximale stroom van je panelen is, maar de converter gaat tot 40A; dat is niet helemaal triviaal, maar m.i. prima te doen. Eventueel kun je 2 of 3 identieke converters maken, die je met een microcontroller aanstuurt, op een vaste frequentie met een 180 of 120 graden faseverschuiving. Daarmee wordt de stroom door elk van de converters kleiner, en de totale stroomrimpel wordt kleiner. Je hoeft maar een klein beetje te boosten, dus dat stroom aan de ingang wordt ook maar iets hoger dan aan de uitgang.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Totale beginner

Golden Member

Hallo,

Het was even stil langs mijn kant door drukte. Het verhaal heeft een hele wending gekregen :). Ik heb vorig weekend eens een testje gedaan en de kortsluitstroom van de zonnepanelen was 0A terwijl ik wel een open klemspanning van 64V had. Na onderzoek bleek dat er een MC4 connector van 1 van de panelen niet goed was doorgeduwd en was gaan knetteren. Resultaat een heel hoogohmige verbinding en geen stroom. Na reparatie kreeg ik bijna meteen 58V MPP spanning en 350W aan vermogen door de regelaar.

In afwachting van het vinden van die fout had ik echter reeds een Victron PHoenix 24/1200 op de kop getikt binnen mijn budget. Daar dit een veel betere oplossing is dan de oude UPS ga ik alsnog overschakelen op een 24V systeem. Zo zal ik ook in de winter en tussenseizoen sneller aan de benodigde spanning raken om op te laden.

Ik hoop alles in de loop van volgende week te kunnen afwerken, dan post ik een foto van het resultaat. Bedankt alvast voor het meedenken.