12V AC ventilator

Heb een 12 V ventilatoe gekocht, maar er staat AC op: klopt dat? Wilde m op mn boot op 12V dc laten draaien maar dat kan dan zeker niet?

Dank

Ze zullen vast bestaan, maar ik heb een kleine 12 VAC ventilator eigenlijk nog nooit gezien; Heeft u een link of foto?

Post eens een duidelijke foto van het etiket op de ventilator.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

OP mijn artic cooling ventilatoren staat ook AC = artic cooling

Zie voorbeeld hieronder ( zijn niet die van mij)

https://media.aios.be/pub/media/catalog/product/cache/f46f95e8a9dd82090b2698940982fdd4/a/i/aios_all_in_one_systems_arctic_cooling_accelero_xtreme_8800_voozijde_front.jpeg

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Worden wel gebruikt in badkamers en sauna als ze binnen handbereik gemonteerd moeten worden. met een omvormer kan het ook op 12 v gelijkspanning.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Zolang TS niet meer info heeft, kunnen we blijven gissen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 10 juni 2022 19:41:16 schreef Aart:
Ze zullen vast bestaan, maar ik heb een kleine 12 VAC ventilator eigenlijk nog nooit gezien; Heeft u een link of foto?

Op 10 juni 2022 22:29:33 schreef Hunebedbouwer:
Worden wel gebruikt in badkamers en sauna als ze binnen handbereik gemonteerd moeten worden. met een omvormer kan het ook op 12 v gelijkspanning.

Waar vind ik zo'n omvormer? Prijs? Onhandig zeg. Dank

Een badkamerventilator, nu wordt alles ineens duidelijk. Had dat eerder gezegd.

Je had beter een DC gekozen, je maakt het moeilijk terwijl dat niet nodig is.
Met die omvormer heb je ook nog extra stroomverbruik van je accu, waar je niets aan hebt. Dat is energie die je gewoon weggooit, want wordt omgezet in warmte.

Je moet nu ook nog extra kosten doen, die je anders niet had hoeven doen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

check de aansturing onder dat witte kapje eens, miss zit er een 12VDC fan achter de regeling. foto van dat printje helpt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waar vind ik zo'n omvormer? Prijs? Onhandig zeg. Dank

Nee, hoor! Voor zijn doel is dit een prima ventilator. Jij koopt alleen de verkeerde voor jouw doel.

In plaats van geknoei met omvormers (Je hebt een bijzondere nodig die van 12Vdc naar 12VAC gaat). kun je deze fan beter proberen om te ruilen voor een DC fan.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 11 juni 2022 00:02:35 (35%)

Dank, ja de maat was zo goed, heb nog geen dc versie gevonden

benleentje

Golden Member

Maak het kapje in de ventialtor eens open en maak een foto. Ik verwacht eigenlijk wel dat de ventilator zelf ook op DC werk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 11 juni 2022 01:10:50 schreef benleentje:
Maak het kapje in de ventialtor eens open en maak een foto. Ik verwacht eigenlijk wel dat de ventilator zelf ook op DC werk.

Dit kapje?

nee, dat lange kapje waar de naloop regeling zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 juni 2022 09:17:49 schreef testman:
nee, dat lange kapje waar de naloop regeling zit.

Ja die regelt hoe lang ie aan blijft staan, heb er ook eentje zonder:

Dus dat lange kapje kan t niet zijn toch?

Het lange kapje. Of desnoods beide kapjes.

En bedankt voor de foto's, badkamerventilatoren zijn mijn terrein niet zo, zo leer je nog eens wat :)

Op 11 juni 2022 09:22:08 schreef Aart:
Het lange kapje. Of desnoods beide kapjes.

En bedankt voor de foto's, badkamerventilatoren zijn mijn terrein niet zo, zo leer je nog eens wat :)

Ja maar dat gaat me niet helpen: die ene heeft geen lang kapje en moet ze nog ruilen. Hoe worden die dingen normaal aangesloten dan? Bestaan er goedkope 220v ac 12v ac trafo's, of nog beter 12v dc 12v ac omzetters? Dank

https://www.ventilatieshop.com/blauberg-transformator-230v-12v-at25-12…&

Mooi balen dus die fans zijn ac ipv dc

[Bericht gewijzigd door mmbertels op zaterdag 11 juni 2022 09:37:40 (21%)

gewone transfo tussen doen. een transfo is altijd AC , het is door toevoegen van diodes dat er DC uit komt
die transfo is gebruikt omdat je met badkamergebruik zit.

nuja, hoe je dat op DC laat lopen..... klein generatortje bouwen die 50hz maakt en daar een FET-brug mee laten schakelen ofzo die het motortje aandrijft. hoeft geen sinus te zijn, gewone 12V blokspanning lijkt mij voldoende.
heeft je boot een dynamo, daar zit normaal een AC uitgang op

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Kun je bij de ventilator zonder het extra printje de weerstand tussen de 2 draden meten, om beide richtingen, met een multimeter? Dat zou direct uitsluitsel geven of dit een asynchrone motor is of een DC motor met gelijkrichter.

Eigenlijk verwacht ik een asynchrone motor, die dus echt alleen op AC kan werken. Als je in beide richtingen dezelfde weerstand van een paar ohm meet, is dat vrijwel zeker het geval.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Kijk eens in een winkel bij een jachthaven of een zaak waar ze campers verkopen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ja inderdaad: ga deze maar terug sturen toch: dit gaat niet werken

Ja inderdaad: ga deze maar terug sturen toch: dit gaat niet werken