12V AC ventilator

EricP

mét CE

Ik zou er in serie met een 21W lamp gewoon eens heel even DC op zetten. 12VAC motoren zijn een zeldzaamheid. Het zou zomaar een BLDC kunnen zijn waar een brugcel voor zit. Of een 'universeel motor' en die loopt ook op DC.
Gewoon, omdat de goed opgeleide en gecertificeerde installateur niet snapt dat een 'DC transformator' niet bestaat. En ja, ik kan ook zomaar mis gokken. De lamp om te voorkomen dat wanneer het ding het echt niet lekker vindt, er rooksignalen optreden.

Als je het echt wilt weten, dan moet je 'm open trekken. Maar ja, in hoeverre dat schade vrij kan en in hoeverre je dat 'passend' vindt voor iets wat mogelijk nog terug moet, kan ik van hier niet beoordelen. Die schroeven lijken me een niet al te grote uitdaging.

Ok dus er is wellicht toch een mogelijkheid dat ze gewoon op 12v dc werken?

EricP

mét CE

Dat kun je beoordelen als je weet hoe ze in elkaar zitten. En daarvoor is 'open trekken' doorgaans de makkelijkste weg... En de uitkomst zou ook 'nee, gaat niet werken' kunnen zijn hoor.

"gaat niet werken" is te kort door de bocht. Je moet een geschikte omvormer zien te vinden. Danwel 12VDC -> 12V AC ofwel 12VDC -> 230V AC -> 12VAC.

Echter, het is veel efficienter om gewoon een ventilator voor 12VDC te kopen. Terugsturen: Prima beslissing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank, ja wist niet eens dat ze 12 ac maakten