PT100 met TL081

De berekening om de afwijking van de Pt100 recht te trekken heeft al iemand voor je gedaan.

https://www.wikapolska.pl/upload/DS_IN0029_en_co_59667.pdf

Deze is niet meer de allerlaatste maar voor een redelijk simpele formule zeer nauwkeurig.

Gr.F_S

blackdog

Honourable Member

Hi oxurane,

Ik heb de datasheet van de MCP6001 nog even doorsnuffelt zowel aan de ingang alsook aan de uitgang.
De fabrikant geeft aan dat er geen "Phase Reversal" optreed als je met de ingangen buiten de voedingspanningen komt.
Deze opamp kan +-300mV voorbij je voedingslijnen komen zonder gekke dingen te doen.
De TL081 en de rest van zijn familie is wat dat betreft niet zo vergeving gezind.

De uitgang van de MCP6001 kan tot ongeveer 25mV van de voedingspanningen komen bij lichte belasting.

Kies en temperatuur die je maximaal echt nodig hebt met daarbij wat extra's zoals max 450C° die je aangeeft.
Bereken de output van je brugschakeling bij die temperatuur en laat je opamp zoveel versterken dat je met de 450C° net onder de maximale waarde van je ADC ingang komt.
Die ADC ingang hangt af van je gebruikte microcontroler en hoe je hem instelt, de meeste hebben tegenwoordig een 10Bit ADC maar 12 bit is geen uitzondering.

Een punt om rekening mee te houden zijn de ADC converters in de bekende ESP controllers, die hebben geen goede naam voor hun ADC ingangen.

Als je een 10bit ADC gebruikt zal als je de opamp goed instelt, ongeveer stapjes hebben van 0,5C° wat mij betreft is dat OK.
De afwijken kan echter een stuk groter zijn, de ADC is niet optimaal lineair, en als je de PT100 niet corrigeert mag je die afwijking er ook bij optellen.
Hou er rekening mee dat allerlei foutjes die er zijn(hoe goed is de PT100 gemonteerd?) uiteindelijk in flinke afwijkingen zullen resulteren.
Of je soldeer pasta nu een tiental graden hoger wordt gestookt zal niet zo erg zijn.
Maar grote fouten bij het verwarmen van display's lijkt mij niet gezellig. :)

Je hebt nog weinig gezegd hoe je de loop stabiel gaat houden.
Een "Bang Bang" controler lijkt mij niet handig, dat is dus aan/uit, uit/aan.

Dus je zal P.I.D. software moeten gebruiken, of een PWM uitgang aangestuurd door de ADC waarde moeten gaan gebruiken waarbij de loop b.v. door condensatoren rond je opamp stabiel wordt gemaakt.

Denk hier niet te makkelijk over, het is vrij lastig het goed te doen.
Daarom had ik al aangegeven dat je de Sensor die je gaat plaatsen met zorg zijn plekje moet geven.
Als uitgangspunt voor die plek is de overgang tussen het verwarmende element en de thermische massa die verwarmd moet worden.
Hier kan je afhankelijk van je gebruikte warmhoudplaatje wat mee experimenteren.

Hoe verder je de sensor bij de verwarming weg plaatst, des te groter wordt je overshoot en bijna altijd gaat je control loop dan genereren.
Bij een warmhoudplaatje kan dat b.v. sinusvormig zijn met een frequentie beneden de 1Hz.
Dit alles afhankelijk van de plaatsing van de sensor en de aanwezige thermische massa.
Je temperatuur kan dan b.v. als sinus vormig signaal verlopen tussen 30C° en 400C°

Wat ik hierboven aangeef is niet omdat ik het plaatje op 0,01C° stabiel wil kunnen houden,
dit zijn gewoon wat basistips als je met oventjes of warmhoudplaatjes gaat experimenteren en dat het in ieder geval redelijk regelt.

Jouw eisen voor het vervangen van display's zijn wat kritischer dan die voor het solderen denk ik.
Je warmhoudplaatje staat in de open lucht en je voerd er een extra thermische massa aan toe.
De openlucht betekend dat voortdurend je plaatje wordt afgekoeld door voornamelijk tocht, dus niet de "stilstaande lucht"
Ja ik weet dat als het plaatje aanstaat de warmte omhoog gaat, maar ik heb het over de lucht die over het plaatje trekt die duidelijk voor meer
energie ontrekking zorgt.
En daar komt bij als je het plaatje echt gaat gebruiken, je legt er dan en thermische massa op en dat moet met een goed gedrag van je loop
op temperatuur gebracht worden.
De loop karakteristiek is veel belangrijker dan of je plaatje 208C° of 213C° is.
Met de temperatuur afwijking is op verschillende manieren rekening mee te houden, als je loop niet goed stabiel is heb je er weinig aan.

Groet,
Bram,

1e, Do No Harm! 2e, Leave Things Better Than You Found Them.

@TS: Volgens mij is de grootste beperking dat de huidige opamp, volgens de datasheet, niet overweg kan met signalen die zo dicht bij de ground liggen, dat gaat het verhogen van de voedingsspanning niets aan veranderen.

Ik zit de voedingsspanning bij voorkeur ook niet hoger maken dan 5V, omdat je daarmee je microcontroller zou kunnen slopen, tenzij je minimaal nog een weerstand opneemt tussen de opamp en de microcontroller.

@BFM: als je al begint met 10 bits, moet je al flink je best gaan doen om het bereik zo goed mogelijk te benutten, en in de berekeningen niet ergens een bitje kwijtraakt bij een afronding. Als je met 12 bits begint, heb je wat meer vrijheid.

Het ligt natuurlijk aan de toepassing; soms is 8 bit genoeg, en soms is 16 te weinig, maar 10 bits is vaker genoeg dan 8.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een ouderwetse mechanische thermostaat kan ook akelig precies werken...

Ik had tot voor kort een electronische regeling in mijn aquarium, die hield de temperatuur binnen 0.3°C constant.
Door verbouwing moest ik tijdelijk een 'standaard' glazen buisverwarming gebruiken met ingebouwde bimetaal thermostaat.

Ik was eigenlijk bang dat die veel onnauwkeuriger zou zijn, maar het omgekeerde is waar: temperatuur is 27.1°C en komt daar eigenlijk nooit vanaf.
(de thermometer heeft een precisie van 0.1 graad)

Dit komt doordat het opstijgende warme water de thermostaat enigszins verwarmt en na een paar minuten laat afslaan. Vrij snel koelt die weer af en slaat de verwarming weer aan.

Dit herhaalt zich tot de temperatuur gelijk is aan de inschakeltemperatuur. (die is erg precies, in tegenstelling tot de hysteresis die 1-2 graden is...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: daar heb je te maken met een natuurkundige negatieve feedback loop die voor stabiliteit zorgt.

De uitvoering van het plaatje heeft heel veel invloed op het gedrag van de kring; als je een verwarmingselement hebt met een significante eigen thermische capaciteit, en een relatief slechte koppeling naar de plaat, steek je energie in dat verwarmingselement, dat daardoor veel heter wordt dan de plaat, en als je dan stopt zodra de plaat op de gewenste temperatuur is, heb je een flinke hoeveelheid thermische energie opgeslagen in het verwarmingselement, die dan alsnog overgedragen wordt naar de plaat.

Dit is dus het thermische equivalent van een laagdoorlaatfilter, met de bijbehorende faseverschuiving.

Als je dat gaat aansturen met een aan-uit regeling wordt het lastig, maar die MOC3023 is een random-phase trigger, en met een nuldoorgangsdetector erbij kun je dus nog kiezen tussen fase-aansnijding of periode selectie om het vermogen te regelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

als je al begint met 10 bits, moet je al flink je best gaan doen om het bereik zo goed mogelijk te benutten, en in de berekeningen niet ergens een bitje kwijtraakt bij een afronding. Als je met 12 bits begint, heb je wat meer vrijheid.

Tsja, natuurlijk bieden 12 bits meer mogelijkheden dan 8 (zestien keer zoveel, in feite :) ). Het was uw woord "waardeloos" dat ik niet goed verteerd kreeg.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fred101

Golden Member

In jouw situatie zou ik niet eens met een processor aan de gang gaan. Gewoon een een potmeter en comparator. Een keer de temp meten, schaalverdeling bij de potmeter en het werkt. Opwarming van pt-100 door meetstroom is niet belangrijk hier, die paar graden op 400 graden is niet echt spannend. Kijk wel of je pt100 geschikt is voor deze temperaturen. Dat de tabel zo hoog gaat wil niet zeggen dat de jouwe dat ook mag hebben. (denk alleen al
aan het "huisje" en de draad)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 12 juni 2022 01:47:22 schreef SparkyGSX:
[...][afbeelding]
Voor de meeste praktische doeleinden is dit lineair, maar "close enough" komt niet in jouw woordenboek voor, geloof ik.

Als dat praktisch lineair is, is een 8-bit AD ook ruim nauwkeurig genoeg :-)

(ja, ik weet dat die AVR's een 10-bit AD hebben)

Op 12 juni 2022 13:51:55 schreef big_fat_mama:
Het was uw woord "waardeloos" dat ik niet goed verteerd kreeg.

Ok, misschien was "waardeloos" wel een beetje overdreven, maar bij ADCs gaat het niet alleen over resolutie, de sample rate is ook belangrijk (en lineariteit, offset, etc.). Een hogere samplerate geeft je meer mogelijkheden om te filteren, oversamplen, etc.

Moderne microcontrollers (de STM32F3/F4 zijn ook al ruim 10 jaar oud) hebben simpelweg veel meer mogelijkheden, veel betere en flexibelere periferals, meer RAM en Flash, en meer rekenkracht dan de 8-bit AVRs waarvan de eerste ruim 25 jaar geleden geïntroduceerd werd.

Meer timers, hogere clockrate, meer ADC kanalen, die getriggered kunnen worden door de timers, DMA om de data bij hoge samplerates weg te schrijven zonder tussenkomst van de CPU, etc.

Sommige van die moderne controllers zijn niet of nauwelijks duurder dan die achterhaalde 8-bitters.

Begrijp me niet verkeerd, nieuw is echt niet altijd beter, en zelfs die 8-bitters hebben nog wel een plaats hoor (ik gebruik ze ook nog wel eens), maar ik zou iedereen aanraden daar niet op de blijven hangen, en ervaring op te doen met andere controllers, zodat je de beste controller kunt gebruiken voor elk project.

@Sparky: Je relaiseert je hopelijk wel dat voor deze toepassing (temperatuur meten en verwarming regelen) alle technische voordelen van een STM32 irrelevant zijn.

Het enige mogelijk relevante voordeel dat je noemt is de prijs.
Ik weet er nog een: Een STM32 kun je in0circuit debuggen, een Atmega 8 niet.

Dat is echter geen eigenschap van AVR of 8-bit in het algemeen, nieuwere 8-bitters (de ATMEGA4809 en ATTiny419 bijvoorbeeld) kun je wel in-circuit debuggen.

Achterhaald zijn de 8-bitters zeker niet. Zeker AVR niet, wat een stuk moderner is qua architectuur dan PIC12 of 8051, architecturen waarvoor ook nog steeds nieuwe devices geintroduceerd worden.

Het verschil is meer schroef vs spijker: Een schroef is sterker, kan gedemonteerd worden en met minder geweld geplaatst worden dan een spijker. Duurder is een schroef vaak ook al niet meer.
Toch is er nog steeds een toepassingsgebied voor spijkers.

Een Meester-timmerman weet precies wanneer zij een spijker of schroef (of duvel, of een van de vele andere) moet toepassen.
Een Meester-electronicus weet wanneer een AVR, een STM32 (of een van de vele andere) controllers geschikt is.

En die timmerman roept ook niet dat spijkers achterhaald zijn.

Achterhaald zijn de 8-bitters zeker niet. Zeker AVR niet, wat een stuk moderner is qua architectuur dan PIC12 of 8051

Je kunt een moderne pic niet vergelijken met een (antieke) 8051: ;)
De enhanced 12F/16F/18F hebben zeer veel meer mogelijkheden (clock tot 64MHz) en peripherals zoals PPS...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@F_S: Dat is interessant leesvoer. Met een korte blik herken ik een aantal belangrijke parameters in het aangedragen document. Ik heb het document inmiddels op de PC staan en ga er eens rustig voor zitten.

Blackdog:

Of je soldeer pasta nu een tiental graden hoger wordt gestookt zal niet zo erg zijn. Maar grote fouten bij het verwarmen van display's lijkt mij niet gezellig

Daar heb je een interessant punt. Ik vermoed dat afwijking procentueel gaat worden, ivm kleine afwijkingen van de weerstanden. Die zijn namelijk ook 1% of 5%. Dat zou inhouden dat het aantal graden bij lagere temperatuur minder erg afwijken dan bij een hogere temperatuur. En bij hogere temperatuur is de afwijking minder erg, zolang de soldeerpasta maar gaat smelten. Ik heb het vermoeden dat mijn hot-air soldeerstation een veel grotere afwijking vertoont. Tenminste, daar moet ik stelselmatig de temperatuur veel hoger instellen.

Verder zal de PCB gescheiden komen van de verwarmingsplaat. Ik gebruik er een soort glaswol voor, wat ik ook gebruikte voor mijn oude / vorige verwarmingsplaat. Mijn oude verwarmingsplaat is een kabeltje van losgeschoten en kan ik niet repareren. Vandaar ook dit nieuwe project.

Als je een 10bit ADC gebruikt zal als je de opamp goed instelt, ongeveer stapjes hebben van 0,5C° wat mij betreft is dat OK.

Dat is ook precies wat ik berekend had, bij gebruik van de onboard 10-bit ADC. En dan nog komt het er niet zo precies op aan, dus er is veel marge.

Je hebt nog weinig gezegd hoe je de loop stabiel gaat houden.
Een "Bang Bang" controller lijkt mij niet handig, dat is dus aan/uit, uit/aan.

Dat is wel de oplossing die ik voor ogen heb. Er zal sprake zijn van wat overshoot en hoop daar experimenteel achter te komen. Mijn idee is om het met een softwarematige hysterese op te lossen. Zo heel kritisch is alles niet.

@SparkyGSX:

Volgens mij is de grootste beperking dat de huidige opamp, volgens de datasheet, niet overweg kan met signalen die zo dicht bij de ground liggen, dat gaat het verhogen van de voedingsspanning niets aan veranderen.

Precies, dat is de uitleg die ik begrijp. Maar,.. welke parameter in de datasheet geeft dat aan (niet dicht bij gnd) ?

@Arco:

Een ouderwetse mechanische thermostaat kan ook akelig precies werken...

Het voorbeeld dat je aangeeft is een mooie toepassing. Echter, is een dergelijke thermostaat toepasbaar voor zo'n groot temperatuurgebied ?

Fred101:

In jouw situatie zou ik niet eens met een processor aan de gang gaan. Gewoon een potmeter en comparator.

Net wanneer ik een oplossing heb ontworpen, kom jij met een elegante en eenvoudige oplossing. Grr :) Ik blijf stoicijns en probeer het toch digitaal op te lossen. Vergeef het me.

@blurp:

En die timmerman roept ook niet dat spijkers achterhaald zijn.

Dit deed mij even glimlachen en erg mooi verwoord.

En tot slot, ik ga denk ik de MCP6001 in het nieuwe ontwerp gebruiken, mits ik kan achterhalen of de 0.103V als laagste "vergelijkingsspanning" gebruik kan worden. Ik ga nog even wachten op het antwoord van SparkyGSX welke parameter ik daarvoor dien op te zoeken in de datasheet. Of als er iemand anders zich geroepen voelt om me een beetje wegwijs te maken in de wereld van OpAmps (of een link weet waar belangrijke info helder wordt uitgelegd over belangrijke parameters van een OpAmp).

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

@TS: de input voltage range of common mode range (beide staan in de datasheet, voor verschillende uitvoeringen; geen idee waarom ze dat verschillend gedaan hebben, als ik het zo zie komt het op hetzelfde neer).

Bij geschikte opamps staat meestal "common mode includes ground".

@blurp: de timmerman moet natuurlijk wel weten dat er verschillende spijkers en schroeven bestaan, en niet blijven hangen bij gesmede spijkers omdat dat vroeger ook zo was.

Ik zie hier best veel mensen die altijd dezelfde controller willen gebruiken voor elk project; soms daadwerkelijk exact dezelfde, of dezelfde familie. Een beetje diversificatie vind ik wel wenselijk; soms gebruik ik een AVR, soms een STM32F0/1/3/4/7, soms een MSP430, soms een TMS320, en soms is een FPGA gewoon een beter idee. Een goed gevulde gereedschapskist geeft je mogelijkheden, als je alleen een hamer hebt, behandel je alles als een spijker.

Op 12 juni 2022 20:34:18 schreef Arco:
Je kunt een moderne pic niet vergelijken met een (antieke) 8051:

Dat heb ik ook niet gedaan. Er zijn zeer geavanceerde 8051 varianten op de markt, van bijvoorbeeld Sillicon Labs die hoge snelheden halen met geavanceerde peripherals.

Maar de core (processor) architectuur van zowel de 8051, als de PIC12 is volslagen achterhaald, ook vergeleken met de AVR architectuur.

Gelukkig heb je daar in de praktijk eigenlijk geen last van, want dat lost de compiler voor je op. Helaas blinken zowel de PIC12 als de 8051 niet uit in C compiler support, daar winnen AVR (en ARM) absoluut de eerste prijs.

Op 13 juni 2022 02:49:47 schreef SparkyGSX:
@blurp: de timmerman moet natuurlijk wel weten dat er verschillende spijkers en schroeven bestaan, en niet blijven hangen bij gesmede spijkers omdat dat vroeger ook zo was.

Volgens mij is geen enkele industrie zo conservatief als de bouw :-).

Maargoed, het kost een timmerman minder moeite om van spijkers naar schroeven te wisselen dan om van AVR naar ARM te wisselen. Zeker voor hobby of one-of projecten is de ontwikkeltijd, en dus hoe bekend je bent met een processor een belangrijk argument.

(lets face it, de enige reden dat er nog PIC12 devices verkocht worden is toch dat er nog genoeg grijze baarden zijn die ermee bekend zijn :-P)

(lets face it, de enige reden dat er nog PIC12 devices verkocht worden is toch dat er nog genoeg grijze baarden zijn die ermee bekend zijn ;-p)

Ik heb geen baard en gebruik ze toch regelmatig... :)

Als voorbeeld: de pic12f1571 kan voor klusjes met weinig pinnen alles wat je kunt bedenken, en kost bij aantallen 45 cent...
Dan is de keuze (zeker in een cost-effective toepassing) vrij simpel gemaakt...

Microchip maakt trouwens bijna alle pics nog steeds, ook de oeroude 16Cxxx series, gewoon om bestaande apparatuur 'serviceable' te houden...

En wanneer ben je met PIC begonnen Arco?

Heeft er weinig mee te maken, maar ik denk rond 2002...

Tja, toen was er inderdaad nog niet veel anders dan PIC...

Enne, 20jr is genoeg voor een flinke baard :-P

Ik heb nooit beweerd dat er geen capabele PIC devices zijn. Alleen dat ze een achterlijk processor (niet peripheral!) architectuur hebben, en dat er geen goede C compiler voor is.

En daarin zijn ze precies hetzelfde als de 8051. Ook een aftandse architectuur, maar er zijn hele capable devices met veel moderne peripherals te krijgen.

En ook voor de 8051 is geen fatsoenlijke C compiler.

[Bericht gewijzigd door blurp op 13 juni 2022 11:36:02 (65%)]

Lambiek

Special Member

Op 13 juni 2022 11:28:21 schreef blurp:
Tja, toen was er inderdaad nog niet veel anders dan PIC...

Hier nog een, ik gebruik ook niet anders. Maar zoek wel een type die bij een project past. Ben er ook rond die tijd mee gestart. :)

@TS,

Ik gebruik ook meestal look-up tabellen, dat is voor de meeste toepassingen prima. Geen moeilijke berekeningen, gewoon een tabel gebruiken van de desbetreffende PT100.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De Silabs processors (meeste zijn ook al oud) waren er toen wel, maar hebben me nooit zo kunnen overtuigen.
Is nooit 'mainstream' geworden, support/tools waren spartaans. (snel genoeg waren ze wel... ;) )

Meeste processoren rond die tijd waren otp/eprom (nogal lastig), Microchip was een van de weinigen met eeprom toen.
De Z86E03/06 serie van Zilog was ook leuk, maar alleen otp (zelfs geen eprom versie :( ), dus te lastig met development.
De 87C751 ook voor een paar apparaten gebruikt, maar Philips besloot de productie te staken...

Ik ben in 2002 begonnen met ATMEGA controllers, dus er was echt wel anders! Die had gewoon flash voor je programma, en zelfs nog EEPROM voor data. De architectuur van de PIC heeft me ook nooit aangestaan, maar functioneel waren de PIC en AVR natuurlijk wel redelijk vergelijkbaar.

Op 13 juni 2022 10:59:50 schreef Arco:
[...]
Microchip maakt trouwens bijna alle pics nog steeds, ook de oeroude 16Cxxx series, gewoon om bestaande apparatuur 'serviceable' te houden...

Dat is natuurlijk wel echt tof van ze, en zover ik weet zijn ze ook de enige fabrikant die daar zo ver in gaat.

blackdog

Honourable Member

Hi oxurane,

Opamp type
Het opamp schema is bruikbaar, zorg er voor dat een elco of een condensator over de voeding van de opamp staat.
Plaats een condensator over de weerstand (R7) die van de uitgang naar de -ingang gaat van de opamp, van zeg 22pF.( compenseert de parasitaire capaciteiten rond deze ingang)

Algemene tip opamp -ingang
Hou de capaciteiten rond de -ingang altijd zo klein mogelijk, geen massavlakken er direct onder of er omheen.
Plaatst de onderdelen die aan de -ingang komen zo dichtbij mogelijk, dan kan je met de andere zijde van het component met een baantje naar de rest van je schakeling.
Hou ook rekening met de capaciteiten van de onderdelen zelf, ook deze hebben paracitaire capaciteiten.
Hoe hoger de de weerstand waarde zijn rond de -ingang hoe belangrijker dit wordt.
Het zelfde geld als je met hogere frequenties gaat werken, maar dat is hier niet het geval, maar hier wel de hoge waarde van R7.

Zet over R3 van 100Ω en je PT100 aansluiting op je print 10nF als HF ontkoppeling.
Afhankelijk van de opbouw is een serie weerstand van de opamp uitgang zinnig alhoewel de MCP6000 series een zeer ruime phase margin hebben (>90 Graden) en daardoor redelijk wat capaciteit aan hun uitgang kan verdragen zonder oscilatie neigingen.

Control loop
Bang Bang controler kan, dit als het voor jou goed werkt in jouw situatie.
Misschien is het wel nodig, dat je in de software een hysteresis aan brengt van een paar bitwaarden om het geheel niet onzinnig te laten klapperen.
Laat je ADC wat oversampeling doen, een rollend filter werk daar meestal wel goed bij, maar recht toe recht aan 100 a 500 samples nemen en dat middelen is denk ik ook mooi zat.
De regeltijd die nodig is, is bij jouw toepassing traag en de moderne ADC in microcontrolers zijn erg snel t.o.v. wat jij nodig hebt om goed te regelen.
Die middeling die ik voorstel helpt het ruis/stoorniveau laag te houden en zorgt er voor dat de hysteresis die jij zelf insteld in de software ook zo wordt uitgevoerd
en niet ruim overschreden wordt door je ruis/stoor verhouding, het beste is daar een beetje mee te experimenteren.
Ik gebuik alleen Arduino achtige microcontrolers met soms een library voor filtering, voor PIC of andere controlers met hun programmertaal heb ik "0" kennis.

Sersor positie en thermische massa
Nogmaals omdat het belangrijk is, kies een goed punt voor je PT100 sensor, je hele regelkarakteristiek hangt hier vanaf.
Dat een paar mensen met b.v. en bepaald goed resultaat haalde in zeg een Aquarium zegt weinig voor jouw geval.
Een Aquarium heeft een zeer grote thermische massa, dit t.o.v. jouw warmhoud plaatje.
En dan ook nog een ander regeldeel zoals bi-mataal of NTC's.

Hou de sensor bedrading zover mogelijk bij de 230V bedrading vandaan!
Je kan zelfs kijken of je de sensor positie "haaks" op het verwarmings element kan zetten om de magnetische koppeling te verminderen.

230V voeding
Zorg voor een goede "Snubber" alhoewel de verwarming niet echt inductief zal zijn, is het signaal vanaf de PT100 sensor klein en de stroom hoog door het plaatje.

Groet,
Bram

Dat een paar mensen met b.v. en bepaald goed resultaat haalde in zeg een Aquarium zegt weinig voor jouw geval.
Een Aquarium heeft een zeer grote thermische massa, dit t.o.v. jouw warmhoud plaatje.

Massa die op het warmhoudplaatje staat moet je ook meetellen... (een warmhoudplaatje waar niets op staat is nogal zinloos... :) )
Als het warmhoudplaatje 1-2 graden fluctueert wil dat nog niet zeggen dat dit ook aan de 'massa' die op het plaatje staat wordt doorgegeven.
(contact tussen een warmhoudplaatje en de op te warmen massa is bijna nooit erg goed...)

blackdog

Honourable Member

Hi Arco, :-)

Ik had eerder al het punt van het plaatje en wat er op komt aangegeven wat betreft de thermische massa, dit i.v.m. de regeloop constante.
Als de thermische massa van de wat je op het plaatje legt laag is, en/of de thermische weeerstand tussen het plaatje en wat verwarmd moet worden hoog is,
dan is dat voor de regelloop "meestal" gunstig.

Een water ketel met twee liter er in en de ketel heeft een vlakke bodem, dat is andere koek. :+

Groet,
Bram

Meeste conventionele warmhoudplaatjes hebben geen vlak oppervlak, veel van de warmteoverdracht gebeurt door convectie/straling...
Heeft ook als voordeel dat het plaatje eerder op temperatuur is (het hoeft niet in 1 keer de hele massa op te warmen die erop staat)