Oude Philips PM8155 pen plotter defect

Hallo,

Sinds vorige week ben ik trotse eigenaar van een Philips PM8155 pen plotter. Dit is een apparaat wat print d.m.v. een pen of stift.

Filmpje ter referentie:
https://www.youtube.com/watch?v=Xf8tjQtxmkU

Na wat testjes te hebben gedaan blijkt de pen niet (meer) omhoog en omlaag te gaan. Dit lijkt geregeld te worden door een simpele solenoid. De stroom kwam gewoon tot aan de solenoid (gecontroleerd met een klein lampje), maar de solenoid deed niks. Gemeten, maar de solenoid had ook geen continuiteit (wat volgens mij wel zou moeten?). Ook had hij geen magnetisch veld als ik mijn schroevendraaier er tegenaan hield. Mijn conclusie: Solenoid kapot

Nou wil een nieuwe solenoid kopen, maar ik heb geen idee welk merk/type het is of voor welke hoeveelheden stroom hij geschikt is (er staat alleen 12v, 100% op de zijkant). Daarnaast is hij veel kleiner dan de meeste solenoids die ik op internet kan vinden, en de ruimte in de plotter laat een grotere variant ook niet toe.

Waar zou ik zo'n solenoid kunnen vinden? Of zou ik het zelf makkelijk kunnen repareren?

Alvast bedankt!

Elias

fatbeard

Honourable Member

Dat gaat moeilijk worden, welke weg je ook kiest.
Post een duidelijke foto van het gewraakte onderdeel, dan kunnen we misschien wat meer zeggen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit is 'm! Ik heb het tape van de spoel afgehaald om te kijken of ik wat raars zag, dus daar zitten nog wat restjes van op het koper.

rob040

Golden Member

Sine

Moderator

Een afbeeldingsformaat wat apple als de nieuwe standaard ziet .. de rest van de wereld denkt daar (nog?) anders over.

Als de spoel onderbroken is dan heb je niet veel keus, een nieuwe spoel vinden die past, of deze herwikkelen.

Zou je de foto's in een universeel, niet merkgebonden bestandsformaat kunnen plaatsen?
Ik ga geen geld uitgeven om de foto's te kunnen bekijken.

Edit: Gimp vreet het wel, maar dat kost vrij veel tijd om steeds op te starten.

Heic heeft als voordeel dat er ook diepte informatie (van een meerlenscamera) in opgeslagen kan worden, maar voor foto's zoals dit heeft dat net zoveel nut als het gebruik van .gif waar je beweging in kan opslaan.

Edit: top!

Ik zie niets vreemds aan de spoel. Maar als ie onderbroken is, dan moet je 'm herwikkelen. Herwikkelen van dit ding lijkt me niet kritisch, een paar tiental windingen meer of minder is niet kritisch.
Waarschijnlijk is het wel de moeite waard om de solenoid uit elkaar te halen zodat het wikkelen makkelijker gaat.

Sorry, had niet eens door dat ze in .heic waren. Bij deze heb ik het veranderd!

Bedankt voor alle snelle reacties! Kan ik de spoel opnieuw wikkelen met het draad wat er nu op zit? Of moet ik het herwikkelen met een ander draad? (uiteraard alleen als het draad niet gebroken lijkt te zijn)

rob040

Golden Member

Heren, dank voor de uitleg over .heic. :-)
Ik zie voor mijzelf vooralsnog geen toegevoegde waarde om daar in te investeren. ;-)

@TS: Die zijn met wat geduld goed opnieuw te wikkelen. Je kunt afwikkelen tot de breuk, aan elkaar solderen, laagje extra isolatie en weer wikkelen.
Kan alleen niet zien of je het kunststof klosje uit het metalen gedeelte kan halen, anders wordt het nog bewerkelijker. :-)

[Bericht gewijzigd door rob040 op 13 juni 2022 19:29:37 (18%)]

Het metaal om de spoelvorm is zo te zien uit één geheel.
Waarschijnlijk kun je de spoelvorm verwijderen door de bus die om de plunjer heen zit eruit te persen. (stukje buis van zelfde maat + bankschroef...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Controleer even of de breuk niet aan het begin zat. Anders ben je nu al bijna klaar :)

De spoel ziet er niet verbrand uit. Nog lijkt er een mechanische beschadiging te zijn in de vorm van een pit of deuk.

Koperdraadjes die uitsteken met een aardappelschilmes over 5 mm netjes rondom blank schrapen, eventueel vertinnen met harskernsoldeer en nog eens meten.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!