Overbruggen thermostaat

IS het display en thermostaat 1 geheel? dan is het ook logisch dat als het op het display 2 graden is de motor niet draait. Beste is dan om de hele thermostaat te vervangen.

De meeste thermostaten zijn voorzien van een ontdooi contact om ijsvorming te voorkomen. Voor zover ik weet zijn contacten 3 en 4 voor de thermostaat instelling inclusief uitschakel stand en contact 6 voor de ontdooi optie. Zodra de temperatuur in de koelkast bereikt is slaat de compressor af en wordt contact 6 van 230 volt voorzien die op zijn beurt een verwarmingselementje aan de achterzijde van de koelkast in werking zet. Zodra de koelkast weer aanslaat valt die 230 volt op contact 4 weer af en dat gebeurt bij de huidige thermostaat niet omdat u op alle contacten 230 volt meet. U heeft met het doorverbinden van die twee draden zowel de thermostaat als ook het verwarmingselementje omzeild en dat maakt dat de compressor in werking blijft. Sluit de bruine en de zwarte weer op contact 3 en 4 aan en sluit de draad op contact 6 niet aan want op die manier wordt de ontdooi optie niet aangesproken. Wellicht is de thermostaat al die tijd defect geweest en zijn zowel de compressor en het verwarmingselementje gelijktijdig ingeschakeld geweest. Als dan de temperatuur de ingestelde waarde blijft houden hoeft de thermostaat niet vervangen te worden maar er ontstaat dan wel ijsvorming in het koelgedeelte.

jerome

Golden Member

Stel nu dat de koelkast 50% van de tijd moet draaien om aan de vereiste temperatuur te geraken, dan is er een koelgas of compressorprobleem. Je kan dan wel nog een poosje verder, maar het gaat de energiefactuur niet ten goede komen.

Stel nu dat de koelkast 50% van de tijd moet draaien om aan de vereiste temperatuur te geraken,

Ja dat is waar, echter met de info die ik van TS heb gezien lijkt er toch wel wat mis in de thermostaat.

Probleem is dat de thermostaat een verlopen dooipunt heeft, IPV 6 Graden nu een graad of 9 a 10.. Komt vaak voor en kan je tijdelijk verstellen door schroefjes aan zijkant thermostaat..

Zo, terug van verlof en tijd om verder aan de koelkast te werken. Vandaag de koelkast aangesloten zonder overbrugging en kabel op nr6 niet aangeqloten. W1t merk ik nu, geen temperatuurweergave op het display en de kabel die op nr6 aangesloten moer word3n heeft 230v?. Wat kan nog?

Nooit gedacht dat een koelkast zo ingewikkeld was :(

Ik begrijp niet wat je aan het uitzetten bent. Als je een stroomvoerende kabel lost dan valt de boel toch dood?

Heb je een foto vh typeplaatje om te kijken wat voor model het is.

[Bericht gewijzigd door EricN op 28 juni 2022 20:42:07 (24%)]

I learn from the mistakes of people who took my advice

Bedoel je van de koelkast of thermostaat?

Koelkast. Thermostaat is allemaal hetzelfde. Enkel temperatuurwaardes anders

Maar veel wordt duidelijk. De print met display heeft een aparte voeler en heeft niets met de thermostatische werking te maken. De supertoets naast de display sluit intern via een relais de 3-4 van de thermostaat gewoon een vaste tijd (24u bv?) kort.

Deze modellen gaan zelden stuk qua koeling maar des te meer aan thermostaten.

De thermostaat is een K57L5861 (in dit geval bij jouw een atea A110081)

Ik durf wel eens een VI109 plaatsen

Bij het plaatsen van het thermostaatcapilair opletten dat je hem niet te diep in het wachtbuisje duwt. Ik teken altijd de
oude vooraleer uit te nemen af met een lijntje zodat ik dezelfde lengte kan overzetten op de nieuwe.

[Bericht gewijzigd door EricN op 28 juni 2022 21:49:41 (20%)]

Hoi Eric,

Ik zal de eens op zoek gaan nazr zo een thermostaat maar vrees dat ik de capilair niet uit de wachtbuis krijg. Zit heel vast volgens mij. Heb zoiets trouwens nog nooit gedaan maar voor alles is een eerste keer.

Sommige zitten onderaan vast met een beugeltje.
dan moet je de verdamper lossen en lichtjes naar voor halen (gasleiding, opgelet). Dan achterkant verdamper voelen en capillair en beugeltje uit uitsparing in verdamper schuiven.

De verdamper is toch niet bevroren? Dan zit het capillair vastgevrozen.

Verdamper is niet bevroren. Ga deze dus bestellen en zien of de koelkast dan werkt. Moet ik mss de achterwand in de koelkast verwijderen? Zal het morgen eens rustig bekijken. Die 26 euro wil ik er nog wel aan besteden.

Achterwand is de koelplaat met gasleiding in dus opgelet. Niet zomaar plooien of drg...

Zal heel voorzichtig te werk gaan. Heb het thermostaat voor 10 euro gevonden in Duitsland. Komt incl vrrzending op 20 euro

Vandaag is het nieuwe thermostaat aangekomen. Nu zijn de aansluitingen wat anders en niet genummerd. Kan mij iemand zeggen welke aansluiti?g van het oude hier op het nieuwe moet komen? Foto? in bijlage

Nummers staan toch aan de onderkant. De kant waar geen foto van is. Wat is er anders? Heb je foto's van de rest?

Hallo allemaal,

Juist, de nummers stonden op de onderzijde. Had mijn brilletje niet op en ze waren wat moeilijk te zien. Gisteren alles aangesloten en volgens mij werkt ze nu weer perfect. Tip met het markeren van de lengte van de draad was ook top want er blijft namelijk een stukje over en dazr maken ze dan een lus in. Weet niet in hoeverre het kwaad kan als je hem dieper schuift maar ik heb de juiste lengte genomen.
Eric, uw hulp was top.
Bedankt nog eens allemaal voor jullie hulp

IDD de thermostaat zit in achterwand, als er een losse verdamper inzit, de 4 wartels losdraaien in kast... naar voren buigen vanaf onderzijde en dan er onder kijken, zie je precies hoe het zit..