AREI - Metalen verdeelborden en driefase WCD

Goeiemorgen,

Ik ben Nederlander maar heb een huis gekocht in België. Omdat ik de elektrische installatie wil uitbreiden/vernieuwen heb ik twee vragen, vooral betreffende een losstaande garage met achterbouw die bij het huis hoort. Deze garage heeft momenteel één driefasig stopcontact (eerste kring, CEE 16A 3x400V+N+PE) en een stuk of vier monofasige stopcontacten en een TL-lamp (tweede, gemengde kring). Deze zijn afgetakt van een klein kunststof verdeelbordje (dubbel geïsoleerd, klasse II) in de garage met twee zekeringen.

Mijn eerste vraag is: mag ik dit verdeelbord vervangen door een metalen kast?

Vincotte zegt van wel, pagina 5: https://www.vincotte.be/home/assets/files/publications/brochure-huisho…

Twee andere bronnen zeggen van niet: https://www.electro-test.be/assets/upload/Klaar_duidelijk_NL.pdf pagina 9 en https://www.elektrische-keuring.be/praktische-gids-voor-de-elektrische…

Nu dacht ik dat de redenering voor het verbieden van een metalen kast de volgende was: als in de hoofdkast, voor de differentieelschakelaar, een aardingsfout voorkomt zal er niets uitschakelen en staat dus de kast onder spanning. Alleen is dit een tweede kast die na de differentieelschakelaar komt en is dat dus niet van toepassing lijkt me? Persoonlijk heb ik door mijn ervaring in de industrie meer de voorkeur voor een metalen kast.

Tweede vraag: Ik zou het aantal driefasige stopcontacten willen uitbreiden naar een stuk of 8. Geldt de regel van maximum 8 stopcontacten per kring/circuit hier ook? Ik vind hier geen éénduidig antwoord. Ik weet dat het beter is CEE WCD's elk apart af te zekeren, maar dat betekent dat ik met 8 kabels moet vertrekken voor in de garage naar de achterbouw. Gezien het beperkte vermogen (kolomboor 550W, draaibank 1,1kW, Freesmachine 2kW, Slijpsteen 750W, zaagmachine 1kW, schaafbankje 750W, ...) en het feit dat ik er slechts alleen ben en er dus nooit twee machines tegelijk zal gebruiken lijkt me dit overdreven. Slechts één stopcontact voorzien en telkens stekkers versteken lijkt me dan ook weer niet de beste optie gezien de machines er toch vast staan. Of is het ook goed als ik zo'n klein kastje voorzie boven elk stopcontact met één 16A zekering voor elk stopcontact en vertrek met één kabel 4mm2 gezekerd op 20A uit de kast van de garage en zo de dubbele meters kabel uitspaar?

Bedankt alvast weer.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op het 1e kan ik je beperkt antwoord geven. Hoe de AREI er in staat weet ik, niet, ben NL.
Maar als je een metalen verdeelkast hebt dan moet de aarding van de kast afgestemd zijn op de voeding, en dus NIET op basis van de afgaande groepen.
Dit kan nog wel eens moeilijk zijn. Stel dat je kast gevoed wordt jit een 25 A groep, dan moet je aarding gebaseerd zijn op die 25 A (dus ietsepietsie meer dan 1 Ohm)
Alternatief is dat het inwendige van de kast DUBBEL geisoleerd is. Dat kan, zulke kasten bestaan.

Metaal heeft (vooral in woonhuizen) vele nadelen.
Roest, vochtbestendigheid, veiligheid. en het hebben van een lage aardweerstand (zie hier boven).

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

In BE zit er al 300mA in de hoofdaansluiting, dus dat is het minste probleem.

Ik zou zelf ook gaan voor een kunststof kast, stalen verdelers zijn eigenlijk iets wat je de laatste 20 jaar niet meer toepast. Daar kom je eerder halyester of andere kunststoffen verdelers tegen.

De verdeelborden mogen van klasse 1 (Metaal) of klasse 2 (geisoleerd) zijn. Let wel dat metalen verdeelborden voor enige discussie kunnen zorgen wat het opstellen van de hoofddifferentieel betreft. De hoofdifferentieel moet dubbel geisoleerd opgesteld worden bij verdeelborden van klasse 1.

Hier en daar hoor ik dat sommigen deze buiten de verdeelkast om in een geisoleerd kastje (klasse2) zetten.

Net zoals je vraag over je driefasige stopcontacten (aantal) zou ik toch eens contact opnemen met de keuringsdiensten. Dit is ook geen alledaags gebruik in huishoudinstallaties.

Dan inderdaad, wil je dat behouden die metalen kast?

Op 14 juni 2022 08:45:47 schreef Sine:
In BE zit er al 300mA in de hoofdaansluiting, dus dat is het minste probleem.

Ik zou zelf ook gaan voor een kunststof kast, stalen verdelers zijn eigenlijk iets wat je de laatste 20 jaar niet meer toepast. Daar kom je eerder halyester of andere kunststoffen verdelers tegen.

Klopt in de kelder zit een kunststof groepenkast met een 300mA diff.

Wat bedoel je met niet meer toegepast? Stalen Rittal kasten worden toch nog algemeen gebruikt lijkt me? Tenminste 5j geleden gebruikten we bijna niks anders op mijn werk.

Op 14 juni 2022 09:00:35 schreef Robbe de Smet:
De verdeelborden mogen van klasse 1 (Metaal) of klasse 2 (geisoleerd) zijn. Let wel dat metalen verdeelborden voor enige discussie kunnen zorgen wat het opstellen van de hoofddifferentieel betreft. De hoofdifferentieel moet dubbel geisoleerd opgesteld worden bij verdeelborden van klasse 1.

Hier en daar hoor ik dat sommigen deze buiten de verdeelkast om in een geisoleerd kastje (klasse2) zetten.

Net zoals je vraag over je driefasige stopcontacten (aantal) zou ik toch eens contact opnemen met de keuringsdiensten. Dit is ook geen alledaags gebruik in huishoudinstallaties.

Dan inderdaad, wil je dat behouden die metalen kast?

[bijlage]

Duidelijk.

Ja ik vind een metalen kast met een degelijke deur toch een stuk fijner dan die doorschijnende klepjes die na verloop van tijd allemaal afbreken. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

GJ_

Moderator

Op 14 juni 2022 10:07:45 schreef Harrie729: Stalen Rittal kasten worden toch nog algemeen gebruikt lijkt me? Tenminste 5j geleden gebruikten we bijna niks anders op mijn werk.

In verdelingen zie ik vooral kunstof kasten. Voor besturingen (binnen) inderdaad vrijwel alleen maar stalen kasten.

Hier nog wat info betreffende vast opgestelde toestellen:

[klik]

[klik]

Hier onder een link naar het AREI:

Natuurlijk naar iets zoeken wat er niet in staat is niet altijd evident, alsook als het onderwerp er niet in staat hoeft het niet altijd verboden te zijn. Vandaar bij twijfel contacteer ikzelf ook even de keuringsdiensten.

https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Publications/files/…

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een Rittal kast is toch ook verkrijgbaar in kunststof.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Op 14 juni 2022 10:07:45 schreef Harrie729:
[...]

Klopt in de kelder zit een kunststof groepenkast met een 300mA diff.

Wat bedoel je met niet meer toegepast? Stalen Rittal kasten worden toch nog algemeen gebruikt lijkt me? Tenminste 5j geleden gebruikten we bijna niks anders op mijn werk.

Voor besturingskasten inderdaad wel. Eaton xEnergy basic stalen verdelers kom je ook tegen in nieuwere installaties.

Houdt er rekening mee dat in BE ook een stalen vedeler met de deur open compleet afgeschermd moet zijn, dus als je zelf met een rittal kast gaat klussen zul je ook geschikte afschermplaten moeten fabrieken.

Houdt er rekening mee dat in BE ook een stalen vedeler met de deur open compleet afgeschermd moet zijn, dus als je zelf met een rittal kast gaat klussen zul je ook geschikte afschermplaten moeten fabrieken.

Dit is inderdaad geen onbelangrijke opmerking! Eén en ander moet aanraak veilig zijn.

Op 14 juni 2022 10:39:50 schreef Robbe de Smet:
Hier nog wat info betreffende vast opgestelde toestellen:

[bijlage]
[klik]

[bijlage]
[klik]

Hier onder een link naar het AREI:

Natuurlijk naar iets zoeken wat er niet in staat is niet altijd evident, alsook als het onderwerp er niet in staat hoeft het niet altijd verboden te zijn. Vandaar bij twijfel contacteer ikzelf ook even de keuringsdiensten.

https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Publications/files/…

En één zekering 20A voor alle CEE stekkers en vervolgens elke stekker apart een kastje met een zekering 16A zou dat mogen? Dat scheelt 8 keer 25m kabel en daar kan ik best wel wat kunststof kastjes voor 4 modules van kopen.

Ik denk dat je voor 3 fasig ook tot een maximum van 8 stopcontacten kan gaan per circuit (groep). Indien dit uitgevoerd is in 2.5# mag je dit beveiligen met een automaat van max 20A (geen zekering). Neem je een zekering dan zit je beperkt tot 16A.

Zo te zien zijn je machines < 2600W, dus moet je geen apparte groepen nemen. Wat gelijktijdigheid betreft heb ik geen idee hoe je machines gebruikt worden dus kan je nog opteren voor meerdere kringen.

Ik kan eigenlijk niet goed volgen waarom je elke stekker nog eens appart zou zekeren. Je kabel is toch al beveiligd op kop met de 20A automaat?

Op 14 juni 2022 12:34:36 schreef Robbe de Smet:
Ik denk dat je voor 3 fasig ook tot een maximum van 8 stopcontacten kan gaan per circuit (groep). Indien dit uitgevoerd is in 2.5# mag je dit beveiligen met een automaat van max 20A (geen zekering). Neem je een zekering dan zit je beperkt tot 16A.

Zo te zien zijn je machines < 2600W, dus moet je geen apparte groepen nemen. Wat gelijktijdigheid betreft heb ik geen idee hoe je machines gebruikt worden dus kan je nog opteren voor meerdere kringen.

Ik kan eigenlijk niet goed volgen waarom je elke stekker nog eens appart zou zekeren. Je kabel is toch al beveiligd op kop met de 20A automaat?

Wel als dat mag, 8 stopcontacten per kring, dan is er geen probleem.

Machines zullen nooit gelijktijdig draaien want ik ben er altijd alleen.

Die aparte zekeringen was alleen indien elk stopcontact een zekering moest hebben. Dat kost veel minder dan een kast met 8 zekeringen en 8 keer 25m kabel naar elk stopcontact.

pamwikkeling

Special Member

Gaat er geen probleem opduiken met het 'vingerveilig' zijn van de stopcontacten ?
In België moeten stopcontacten een kinderbeveiliging hebben, hoe ga je dat doen met een CEE stopcontact ?

Is een vaste aansluiting middels een "boite-je" geen oplossing ?

(boite-je is een klein verbindingsdoosje)

De CEE stopcontacten zou ik in 2 kringen verdelen dan zit je daar ook al goed mee met een evt uitbreiding van de installatie.
Qua verdeler heb ik normaliter ook de voorkeur aan metaal of halyester omdat de plastic kastjes binnen aanzienlijke tijd vergelen en bros worden.

MAAR enkele jaren geleden heb ik de Hensel KV reeks ontdekt en deze reeks is van een kwaliteit waar je U tegen zegt, strak en degelijk industrieel design.
IP65 met stevige vergrendelbare deksel

Ook in weersbestendige uitvoering te krijgen, heb er eentje buiten hangen en deze is nog als nieuw.

Op 15 juni 2022 01:00:20 schreef pamwikkeling:
Gaat er geen probleem opduiken met het 'vingerveilig' zijn van de stopcontacten ?
In België moeten stopcontacten een kinderbeveiliging hebben, hoe ga je dat doen met een CEE stopcontact ?

Is een vaste aansluiting middels een "boite-je" geen oplossing ?

(boite-je is een klein verbindingsdoosje)

Geldt dat niet voor stopcontacten voor algemeen gebruik?
Een CEE stopcontact is namelijk niet voor algemeen gebruik maar voor 'specifieke' toepassingen.
Althans zo is het in NL geregeld.

mel

Golden Member

Je kan natuurlijk in iedere wcd een spijker krijgen. maar het is wel zo aanraakveilig gemaaakt dat het normaal niet mogelijk is om een onder spanning staand deel aan te raken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 juni 2022 01:00:20 schreef pamwikkeling:
Gaat er geen probleem opduiken met het 'vingerveilig' zijn van de stopcontacten ?
In België moeten stopcontacten een kinderbeveiliging hebben, hoe ga je dat doen met een CEE stopcontact ?

Is een vaste aansluiting middels een "boite-je" geen oplossing ?

(boite-je is een klein verbindingsdoosje)

Die vraag heb ik me ook al gesteld maar voor zover ik weet is de CEE stekker wel de standaard voor 400V in België? Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die in België een stopcontact in zijn garage heeft?

Vaste aansluiting kan maar dat is wel vrij permanent en geniet niet mijn voorkeur.