Fotocel defect?

Voor mijn mooie oranje machine uit 1971 ben ik aan het uitzoeken hoe het kan dat het karretje niet zakt dmv de fotocel met de drukknop omhoog of omlaag gaat het wel maar anders niet. Hoe kan ik controleren wat het is ikzelf heb er totaal geen verstand van.
En waar kan ik nog onderdelen vinden uit die jaren

Alvast bedankt

fred101

Golden Member

Heb je wel een multimeter en (de)soldeergereedschap ? Zonder dat wordt het lastig. Je kunt meten of de zender werkt (geeft licht) en je kunt meten of er stroom loopt maar dat is veel complexer.
De ontvanger test je door over D5 te meten. Maar meten op Pin 6 en 7 lijkt me het makkelijkste. Als je licht op de ontvanger schijnt moet je de spanning verandering zien. Is D5 een relais spoel ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Een driedraads fotocel! Heb je er al aan gemeten? Wellicht is deze oude stuff een OAP12 fotodiode mét transistor? Kan zeker niet open gemaakt worden om het inwendige te bewonderen?

Thevel

Golden Member

Meet op punt 5 en punt 6 of je daar spanning hebt.
Moet 24V of meer zijn.

fred101

Golden Member

Wat voor machine is het ?

Het werkt vrij simpel. Als er 24V is dan brandt de zender en de ontvanger gaat aan. Zodra de ontvanger het licht van de zender ziet gaat er intern een electronische "schakelaar" om die het relais schakelt. En dat relais zet iets aan of uit.

Zonder meer info weet ik niet wat de functie van het ding is. En dus of de fout hierin zit. Wat schakelt dat relais aan ? Wat doet die fotocell ? Meestal zijn ze voor detectie, bv of iets een eindstop heeft bereikt, of dat er iets in beweging is. Of het detecteert dat iets er door gaat en schakelt dan iets aan of uit.

Dat relais kan kapot zijn maar dat kun je met een multimeter testen (spoel weerstand en de weerstand van de contacten

De lamp in de zender kan kapot zijn. Dat kun je zien, (tenzij het infra rood is maar dat kun je meestal wel zien via de camera van je telefoon)

De ontvanger kan stuk zijn. Daar is misschien een vervanger voor vinden en anders valt er wel iets voor te bouwen. Dat moet je wel kunnen. bv met een Arduino

Er bestaan ook kant en klare licht sluisjes. Dat is waarschijnlijk het simpelste.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Bij die antieke fotocellen had je vaak speciale lampjes. Ik herken de 5,5V van heeeeel vroeger. Om de een of andere reden stonden de lampjes vaker op 4,5 of 5,5Vac. De rest van de fotocel was dan wel weer DC.
Als het lampje stuk is, en dat kwam nogal eens voor, kun je het schudden als je geen speciale reseve hebt.
Dan moet je ombouwen naar een nieuwe, wat ook geen probleem zou zijn.

Je bent niet al te scheutig geweest met het gefotografeerde oppervlak van je schema, dus we kunnen niet de voedingsspanning aflezen, maar een fotocel is leverbaar in iedere mogelijke spanning. En het gemakkelijkste is er een met een relaisuitgang.

rob040

Golden Member

Op 15 juni 2022 14:54:32 schreef fred101:
Wat voor machine is het ?

Een oranje, dat schrijft ze toch. :+

fred101

Golden Member

OK, Probleem gevonden, dan gebruikt ze waarschijnlijk groene stroom. :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

OP 5 en 6 moet 24 Volt GELIJK (DC) spanning staan.
7 is het schakelsignaal van de ontvanger, of 24 volt DC of 0, gemeten tussen 5 en 7
Wellicht heeft ontvanger een led indicatie voor weergave aan of uit van de uitgang van de ontvanger.
Zie je niets, dan is er geen indicatie of wordt niet gestuurd.
Klein bolletje op de ontvanger. Dan kan de ontvanger defect zijn. maar eerst te weten is er voeding, punt 1.

Je kan de lichtsluis onderbreken met de hand, waarbij de ontvanger zou moeten reageren en derhalve relais D5. Je zou kunnen luistern of D5 inkomt, een "klikkend" geluid. Je kan het misschien ook voelen door je vinger erop te houden. Dan voel je D5 schakelen.

Je kan dan meten op 24 en 25, in de "Auf" lijn, daar varieert de voeding dan idem met het bedekken van de lichtsluis of niet. Dat zou zo moeten zijn anders kan het zijn dat D5 een slecht contact heeft en is D5 de boosdoener.

LET WEL, meten op deze punten is een andere voedingspanning dan van de ontvanger en bedraagt 230 Volt WISSELSPANING (AC). Pas ermee op. Deze spanning kan je DODEN.
Je zegt zelf al dat je er niet zo veel ervan weet.