Error F4 op split airco van Comfee SIRIUS ECO 9000

Fijn, dank je voor de toelichting waar om er geen reactie/opvolging van advies meer kwam.

We wachten dus af.

Tot Atomrepair weer komt, in het afsluiten van diverse zoekfuncties, het is waarschijnlijk dat deze set met R32 werkt.

Op 24 juni 2022 17:02:49 schreef testman:

en jij voegt ook al zoveel nuttigs toe, afgezien van klagen over anderen.

Tsja, ik kan het ook niet helpen dat jij in onverzorgd Nederlands wel heel erg vaak als een hondje ergens een plasje over moet doen, terwijl je feitelijk niets inbrengt...

En dan ook nog eens heel verwarrend door niet de juiste termen te hanteren, dus jouw bijdrage is eerder negatief.

Ga eens naar de moeder MAVO of een inburgeringstraject voor een cursus Nederlands 'in geschrift', als je net zo installeert als je schrijft, ben je bij mij heel snel van "t werk" af!

Op 26 juni 2022 01:17:33 schreef Leeuw van Recht:
[...]
Tsja, ik kan het ook niet helpen dat jij in onverzorgd Nederlands wel heel erg vaak als een hondje ergens een plasje over moet doen, terwijl je feitelijk niets inbrengt...

En dan ook nog eens heel verwarrend door niet de juiste termen te hanteren, dus jouw bijdrage is eerder negatief.

Ga eens naar de moeder MAVO of een inburgeringstraject voor een cursus Nederlands 'in geschrift', als je net zo installeert als je schrijft, ben je bij mij heel snel van "t werk" af!

dat jij termen weet te vinden met een slinger aan google zegt ook niks. je lijkt me de standaard aircoboer, koperpijp solderen lukt wel maar de elektronica is een stap te ver..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wel, het is ondertussen meer dan duidelijk dat betrokkene met een dergelijke formulering een groot, maar beperkte ego heeft.

Om met Willem Elsschot te spreken; "Grote lamp, weinig licht".

Waarvan akte.

Hubie

Special Member

Heren,heren toch...
Van twee nuances is er maar één de juiste, en als ze alle twee juist zijn, is er maar één de mooiste. Die moet men kiezen. Gewoonlijk is het de kortste.
;-) (Elsschot)

Ik denk dat Comfee van een stikker plakker is. Vervelend is dat Comfee Italiaans is en ik daar langzamerhand Fyra beelden oproept.
Helaas zijn storingscodes meestal alleen per merk wel gelijk.
Een sm vinden van een b-merk is vaak moeilijk als de originele fabrikant onbekend is.

Mijn research was best wel grondig, de stickerplakker in deze is Midea, geen onbekende in witgoedland.

Maar het blijft onbekend waar of wie deze setjes bouwen of assembleren met onderdelen van elders.

Zeer tekenend is dat zowel de webshop en de leverancier in dit geval ook nogal hard 'niet thuis' geven.

Op 26 juni 2022 02:05:01 schreef Hubie:
Van twee nuances is er maar één de juiste, en als ze alle twee juist zijn, is er maar één de mooiste. Die moet men kiezen. Gewoonlijk is het de kortste. ;-)

;) >:) O-) _/-\o_

Midea zei u

https://www.airconditioningmanuals.com/midea/

succes.

o en deze
https://www.airconditioningmanuals.com/midea/error-codes-for-midea-air…

binnen in de comfee zoeken naar codes / printen die overeenkomen is een goede start denk ik.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 26 juni 2022 21:06:26 (58%)

Ja, prachtig!

En het wordt nog mooier als je daar die SIRIUS ECO 9000 uit kunt halen, want daar ben ik echt te dom voor.

Op 26 juni 2022 21:06:25 schreef Leeuw van Recht:
Ja, prachtig!

En het wordt nog mooier als je daar die SIRIUS ECO 9000 uit kunt halen, want daar ben ik echt te dom voor.

Lijkt mij ook beter om dat even aan @Atomic repair over te laten.

Daar ben ik weer.. Ik heb vandaag Midea Italië gebeld en me door het telefonische keuzemenu heengeworsteld (half gokken en beetje proberen te verstaan waar het over gaat). De F4 error staat voor een fout met de Eeprom in de buitenunit. De binnenunit kan dus niet, of niet goed, communiceren met de buitenunit.

Eindelijk iets van duidelijkheid.

Mijn eerste gedachte is nu om de signaalkabel tussen binnen en buiten-pcb te controleren, als daar een muis aan heeft gevreten is het al duidelijk natuurlijk.

Op 28 juni 2022 15:08:06 schreef Atomrepair:
Daar ben ik weer.. Ik heb vandaag Midea Italië gebeld en me door het telefonische keuzemenu heengeworsteld (half gokken en beetje proberen te verstaan waar het over gaat). De F4 error staat voor een fout met de Eeprom in de buitenunit. De binnenunit kan dus niet, of niet goed, communiceren met de buitenunit.

Eindelijk iets van duidelijkheid.

Mijn eerste gedachte is nu om de signaalkabel tussen binnen en buiten-pcb te controleren, als daar een muis aan heeft gevreten is het al duidelijk natuurlijk.

makkelijke test is om tijdelijk een kabel tussen de 2 units te leggen. Maar een EEPROM fout melding is dan wel apart, ik had eerder een com error of iets dergelijks verwacht.

Op 28 juni 2022 18:44:22 schreef Peter112:
[...]
makkelijke test is om tijdelijk een kabel tussen de 2 units te leggen. Maar een EEPROM fout melding is dan wel apart, ik had eerder een com error of iets dergelijks verwacht.

Ik heb de kabel inmiddels getest, niet met een tweede kabel want die had ik niet liggen, maar mbv een kapot verlengsnoer en een multimeter (had alleen probes met snoeren van een halve meter).
In elk geval - de weerstand op elke draad is 0 vanaf de aansluitpunten buitenunit tot aansluitpunten binnenunit. Prima dus.
Zodra ik tijd heb gaat de PCB van de buitenunit op mijn werktafel, toch eens beter bekijken of er geen brakke soldeerverbinding te vinden is. Hopelijk wel, want daar kan ik wel wat mee.

@Atomrepair: Knap dat je zover met die lui bent gekomen, doe ik je niet na!

@Peter112: Wat doet zo'n EEPROM in zijn algemeenheid, koekeloert ie toevallig ook niet naar de gasdruk? En kan het zijn dat die mislukkende communicatie met dat ding nu juist door een COM error komen?

midea, niet de beste apparaten idd. gare rohs soldering op de print zou best kunnen, echter doorgaans niet makkelijk te solderen door de laag lak die er tegenwoordig over de printen zit. gezien de error komt alleen bij koelen, andere standen niet ( werken die standen dan ook? ) het zou een positie indicatie kunnen zijn welke niet goed is. de stekkers op de print eens eruit halen en terugsteken kan ook al helpen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 juni 2022 22:11:11 schreef testman:
midea, niet de beste apparaten idd. gare rohs soldering op de print zou best kunnen, echter doorgaans niet makkelijk te solderen door de laag lak die er tegenwoordig over de printen zit. gezien de error komt alleen bij koelen, andere standen niet ( werken die standen dan ook? ) het zou een positie indicatie kunnen zijn welke niet goed is. de stekkers op de print eens eruit halen en terugsteken kan ook al helpen.

Ik had hier wat eerder op moeten reageren - inmiddels verschijnt de error vrijwel direct na aanzetten, ongeacht de stand van de airco. De mogelijkheden zijn overigens: Auto, Koelen, verwarmen, blazen en lucht drogen.

De printplaat heb ik inmiddels uitgebreid geïnspecteerd. Het soldeerwerk ziet er overal onverwacht goed uit voor zo'n goedkope unit. Geen cold joints en maar twee plekken gevonden met wat weinig soldeer, maar de continuiteit was daar prima.
Geen verkleurde onderdelen, geen corrosie of beschadigde onderdelen. Ook helaas geen loszittende soldeerpunten van connectoren.

Ten slotte blijkt de afwijkende waarde van de ene sensor gebruikelijk te zijn, als ik tenminste van dit filmpje uit ga - ze zijn allemaal normaal gesproken van ommenabij dezelfde weerstand, behalve die voor de 'discharge sensor', welke kennelijk standaard een hogere weerstand heeft en daarmee afwijkt van de rest.

De eeprom is een FM24C16D SOP8. Ook daar weinig op de soldeer aan te merken. Het kan corrupte software zijn, dus ik zou hem van de print kunnen halen en uitlezen, maar of ik in dat geval aan de juiste software kan komen is zeer de vraag. Dat dus nog maar even niet..
Mijn volgende stap is de boel weer aan te sluiten en te meten of er wel iets over de data/signaalkabeltjes loopt. Ik heb de signaalkabel al doorgemeten om een breuk oid te vinden, maar als er geen data doorheen komt is het nog niet in orde natuurlijk.

Daarna kijken of de eeprom wel het juiste voltage krijgt... kan wel weer eventjes duren voor ik hier tijd voor heb, maar ik meld me weer als ik verder ben.

evelo

Golden Member

Een fout die steeds vaker voorkomt. Zou kunnen een slechte condensator zijn in het voedingsgedeelte van de print.

Op 1 juli 2022 11:10:35 schreef Atomrepair:

Ik had hier wat eerder op moeten reageren

Ben je nu nog in het bezit van die servicemanifold?

Op 1 juli 2022 11:47:10 schreef Leeuw van Recht:
[...]

Ben je nu nog in het bezit van die servicemanifold?

Jawel, die heb ik gekocht voor het geval er nog eens iets mis zou zijn met de druk oid.

Kleine moeite toch om even de druk in stilstand aan de zuigkant te meten?

Het heeft even geduurd, maar hier ben ik weer. Heel wat warme airco-loze dagen gehad deze zomer, maar we hebben het overleefd.

Toen ik in juli op aanraden van Leeuw van Recht mijn manifold op de airco aansloot om de druk te meten heb ik verzaakt alle verbindingen goed te controleren en zat een adapter niet goed vast, waardoor er gas uit spoot. Ik kom hem toch snel weer losdraaien, maar was behoorlijk pissig op mijn eigen knullige geklooi dat ik besloot de airco een poosje te laten voor wat ie was.

Inmiddels is de zomer voorbij, heb ik een nieuwe printplaat besteld en hem in de airco getest - het ding werkt weer prima.

Om te bekijken of de fout inderdaad in de EEPROM zat heb ik deze van de oude printplaat gehaald en uitgelezen, vervolgend hetzelfde met de nieuwe printplaat en de resultaten vergeleken. Afgezien van een miniem verschil waren ze identiek. Voor de zekerheid heb ik de code uit de nieuwe EEPROM op de oude EEPROM gezet en nog eens geprobeerd - er is toch echt iets anders kapot dan de EEPROM zelf. Om uit te zoeken wat er dan wel mis is met de PCB gaat me te ver - ik heb voor komende zomer weer een werkende airco.

De PCB heb ik hier besteld:
https://aires-acondicionados.es/recambios/electronica/electronic-contr…

Een stuk goedkoper dan waar ik hem verder online kon vinden..
Voorafgaand aan de bestelling heb ik de webshop meermaals gemaild, maar nooit antwoord gekregen. Daarna heb ik op de gok besteld, naar een adres in Spanje was de verzending gratis (kwam toevallig gelukkig uit voor mij). Naar NL kostte dat iets van €90, dus dat scheelde een hoop.

Bedankt voor de hulp in dit topic - ik heb er wel weer wat van opgestoken en weet nu wat meer over airco's.

weet je meteen waarom ik (en anderen) er geen voorstander zijn van het aansluiten van de manifold bij zulke storingen. Het heeft gewoon geen zin (toestel heeft geen drukmeters), en dan nog kans dat het fout gaat, wat je blijkbaar ervaren hebt :-). enfin, eind goed, al goed.