Vertinprobleem soldeerboutpunt

Op 20 juni 2022 10:06:47 schreef Tidak Ada:
@Kris:
Ik dacht dat koper ook een metaal was O-)

goed lezen wat er tussen haakjes staat in mijn reactie waarop je reageert :-).

algemeen..
uiteraard is de beschermlaag niet zomaar uit ijzer. er zitten meerdere lagen overheen en aan de tip zit ook nog wat nikkel dacht ik om een betere wetting te bekomen.

Op 20 juni 2022 11:53:30 schreef kris van damme:

goed lezen wat er tussen haakjes staat in mijn reactie waarop je reageert :-).

IK zie in het essay waar jij naar verwijst tussen haakjes enkel 'maak even een foto' staan....
Of noemen ze aanhalingstekens " of ' in Belgenland soms haakjes??
:P

NB: de punt in kwestie is lichtelijk roodgelig, dus lijkt me koperachtig (en is ook niet-magnetisch), dus een foto lijkt me overkill.

electronono

High met Henk

Special Member

Zelf een puntje op een draaibank van koper maken???

Weet niet waar TS woont, maar heb wellicht nog wel een boutje liggen. zal niet super luxe zijn, maar werkt vast wel.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 20 juni 2022 12:55:29 (54%)]

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Tidak reageerde hier op:

Op 20 juni 2022 09:04:41 schreef kris van damme:
btw, een volledig metalen punt, dat werkt niet,

Daarmee veroorzaak je verwarring, omdat koper ook metaal is en een volledig koperen punt werkt wel degelijk.

Wat voor tin gebruik je? , met of zonder lood?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Op 20 juni 2022 12:43:48 schreef KlaasZ:
Tidak reageerde hier op:
[...]Daarmee veroorzaak je verwarring, omdat koper ook metaal is en een volledig koperen punt werkt wel degelijk.

Een koperen punt wordt vanzelf kleiner ...

Op 20 juni 2022 12:03:05 schreef electronono:
[...]

IK zie in het essay waar jij naar verwijst tussen haakjes enkel 'maak even een foto' staan....
Of noemen ze aanhalingstekens " of ' in Belgenland soms haakjes??
:P

nee hoor. en het staat er nochtans keurig: " (buiten koper dus)". lees nog maar eens goed, geldt ook voor Klaasz.

Op 21 juni 2022 00:02:45 schreef kris van damme:
nee hoor. en het staat er nochtans keurig: " (buiten koper dus)". lees nog maar eens goed, geldt ook voor Klaasz.

.
Heb ik niet zien staan..
Mijn fout.
Daarom excuses daarvoor.

electronono

Op 21 juni 2022 00:02:45 schreef kris van damme:

Ik heb het goed gelezen. En ik blijf bij mijn conclusie: door de manier waarop je het verwoordde wekte je de suggestie dat koper geen metaal is. Dus ik zou zeggen: lees je eigen bijdrage zelf nog eens goed.

Op 19 juni 2022 15:24:15 schreef Thevel:

Het kan ook zijn dat de soldeerbout van de TS veeeel te warm word en de harskern te snel verbrand, je krijgt dan ook tinbolltjes.

Gisteren een klein soldeerklusje op pcb-niveau gedaan met een boutje van 15 Watt, die vertoonde hetzelfde probleem (geen regeling dus te heet worden).
Daar bleef het soldeer ook als een pareltje op de boutpunt liggen.
Toen heb ik de bout uit gezet, wat gewacht en opnieuw begonnen op een eerder moment in de opwarmfase.
Toen ging het solderen WEL goed. Met harskern en pb-soldeer. Overigens ook purine gebruikt. Mooie gevloeide soldeerplekjes.

Over purine:
ik heb altijd gedacht dat het een vloeimiddel was voor solderingen.
Ik heb het vrijwel altijd bij solderingen gebruikt, met goed resultaat.

De harskern, is dat niet gewoon een soort purine maar dan in de draad?
Zo niet, wat is het verschil tussen beide?

electronono

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 24 juni 2022 10:27:45 schreef electronono:

De harskern, is dat niet gewoon een soort purine maar dan in de draad?
Zo niet, wat is het verschil tussen beide?

electronono

Het een is een potentieel corrosief goedje dat op termijn printplaten en pootjes weg kan vreten. Het is een ureum gebaseerd iets, geloof ik. Ik gebruik het voor het solderen van messing pijpjes om daar een constructie van te maken. Het is ook daarbij goed nodig om goed na te spoelen, omdat achtergebleven purine de messing pijpjes na een paar dagen flink verkleurt.

Het ander is een vloeimiddel bedoeld om gebruikt te worden op printplaten en elektronica onderdelen. Het is een hars (van bomen) gebaseerd iets. Zolang de flux niet vervuild is of verbrandt, is het niet echt schadelijk om het te laten zitten. Verbrande of vervuilde (vervuild met oxides van het solderen met vuile punt) flux kan enigszins geleiden en onacceptabele lekstromen veroorzaken in schakelingen met hoge impedanties.
Ik heb een injectiespuitje IPA en een tandenborstel liggen om een overmaat aan flux weg te borstelen na het solderen.
Overigens kom je met typische hobbyschakelingen wel weg zonder schoonmaken omdat die schakelingen vaak heel tolerant zijn. Maar netjes is anders.

Het topic waar PA3GWS naar linkt legt een boel uit.

Op 24 juni 2022 11:24:34 schreef Ledlover:
[...]

Het een is een potentieel corrosief goedje dat op termijn printplaten en pootjes weg kan vreten. Het is een ureum gebaseerd iets, geloof ik.

Zou het daarom (p)urine heten? :)

fred101

Golden Member

Weller verkoopt een goedje (tip activator) wat je kunt gebruiken om de ijzerlaag van een echte soldeerboutpunt ;-) te herstellen. Maar ook om China-crap punten nog enigszins bruikbaar te maken. Dat gebruik ik ook voor zelfgemaakte punten waar ook geen coating opzit. Werkt heel goed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Purine werd vroeger ook regelmatig gebruikt door boeren, bij tepelkloven bij koeien en als handcrème bij ruwe en kloofjes in de handen. later kwam daar uiervaseline of uierzalf voor in de plaats.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Weller verkoopt een goedje (tip activator) wat je kunt gebruiken om de ijzerlaag van een echte soldeerboutpunt te herstellen.

Het verwijdert oxide van de punt, ijzer wat weg is kun je niet meer herstellen. (weg is nu eenmaal weg)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Op 24 juni 2022 11:24:34 schreef Ledlover:
[...]Overigens kom je met typische hobbyschakelingen wel weg zonder schoonmaken omdat die schakelingen vaak heel tolerant zijn. Maar netjes is anders.

Ik kies altijd wel soldeer met "no clean" flux. Je hebt verschillende soorten flux, van mild tot aggressief. Dat laatste voor gebruik op geoxideerde en/of vervuilde oppervlakken en onderdelen. Voor de aggressieve soorten beveelt men wel aan om schoon te maken solderen om schade op lange termijn (jaren) te voorkomen.

Bij "nieuw" werk is een milde flux voldoende, scheelt weer schoonmaken.

vergeten

Golden Member

Foutje

[Bericht gewijzigd door vergeten op 24 juni 2022 23:14:25 (91%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 juni 2022 22:01:56 schreef Hunebedbouwer:
Purine werd vroeger ook regelmatig gebruikt door boeren, bij tepelkloven bij koeien en als handcrème bij ruwe en kloofjes in de handen. later kwam daar uiervaseline of uierzalf voor in de plaats.

Ik heb sterk de indruk dat het over heel ander spul gaat, met toevallig dezelfde naam.

fred101

Golden Member

Op 24 juni 2022 22:13:57 schreef Arco:
[...]
Het verwijdert oxide van de punt, ijzer wat weg is kun je niet meer herstellen. (weg is nu eenmaal weg)

Als ik een DIY messing punt, nog niet vertind in dat spul doop dan zit er daarna een mooi grijs glimmend laagje op wat je er ook niet afpoetst en de punt brand veel minder snel in. Dus het doet meer dan alleen oxide verwijderen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Inderdaad, Hunebedbouwer is in de war met Purol...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Purol

En hiervoor de liefhebbers wat purine nu echt is, en waar de naam vandaan komt:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Purine

Op 24 juni 2022 22:13:57 schreef Arco:
[...]

Waarom niet als er gewoon iets van ijzer legering in de activator zit wat na gebruik zorgt voor een dun laagje ijzer.

De buitenlaag zal ook geen puur ijzer zijn maar een legering het roest niet.

Omschrijving:

For regeneration of oxidized tips.
Cleaning only possible in hot state of the soldering tip

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 juni 2022 23:23:39 schreef Leeuw van Recht:

En hiervoor de liefhebbers wat purine nu echt is, en waar de naam vandaan komt:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Purine

Die pagina had ik zelf ook gevonden (geen grootse prestatie, dat weet ik), maar als ik daar lees dat purine (o.a.) ook in bier zit, vraag ik met af wat die purine met de purine in mijn blikken doosje te maken heeft.

Helaas ben ik geen scheikunstenaar, maar misschien enkelen van jullie wel?!

electronono

De wiki pagina over purine had ik ook gevonden. Daar staat duidelijk wat purine scheikundig is.
Maar ik betwijfel of de purine die we kennen als soldeerhulpmiddel wel hetzelfde spul is. Maar daarover heb ik nog niets concreets kunnen vinden, zoals b.v. een veiligheidsdatablad.

<edit>:Ik had niet goed gezocht, nu wel gevonden: https://www.tinnemans.nl/_download/Veiligheidsinformatiebladen/overig/…
Het blijkt voornamelijk zinkchloride te zijn, dus inderdaad iets anders dan de purine op wikipedia.