Op 20 juni 2022 16:04:35 schreef Deskinspin:
EDIT: Overigens moet je nooit in de vezel kijken. Dat kan je netvlies beschadigen. Het heeft sowieso geen zin, want het is infrarood.
Wees er maar niet te bezorgd over, want het vermogen in deze vezels is hooguit een milliWatt. Te weinig om je echt te verblinden, en op het moment dat het licht de vezel uitkomt verspreid het direct het komt er niet als gefocusde bundel uit.
Op 20 juni 2022 16:18:26 schreef bprosman:
hij begreep mijn grapje niet helemaal want ik vroeg of dat ik zo (door er in te kijken) bij de andere buren binnen kon kijken 
Ik weet dat je het als grap bedoelde, maar het kan ook echt niet! Single mode glasvezel heet zo omdat er maar een "mode" van de EM-golf (licht blijft gewoon een golf) in past. Als je een compleet beeld (dus lichtstralen van verschillende bronnen) erin zou willen schijnen, dan "passen" ze niet (en verdwijnen ze in de mantel).
Dit in contrast met Multimode (meestal 62.5um kern) wat wel werkt op basis van interne reflectie. Multimode wordt veel in (LAN) netwerken gebruikt.
Nadeel van multimode is dat doordat er verschillende paden zijn (een lichtstraal kan vrijwel rechtdoor gaan en maar af en toe reflecteren, maar ook scheef en continu heen-en-weer stuiteren) de pulsbreedte langer wordt (dispersie). Dat geeft een limiet aan je bandbreedte, want als een 1ns puls er als 2ns uitkomt, dan kun je niet meer dan 0,5Gbit/s over de vezel sturen.
Bij singlemode vezel treed dit effect (multi-path dispersion) niet op (wel andere effecten, maar die geven een hogere bandbreedte limiet).
Op 20 juni 2022 13:23:58 schreef DJSmiley:
De 2e werd voorheen gebruikt voor CATV (analoog/dvb-c) toen GlashartMedia dat nog leverde. Tegenwoordig zijn er maar een paar providers die dat nog leveren, de meeste leveren IPTV (want dat is lucratiever - verplichtte settopboxen huren en per TV betalen).
Een analoog kabel-signaal op een glasfiber moduleren is relatief kostbaar voor de netwerk-provider. IPTV vereist veel minder infrastructuur, omdat het in feite geen extra service is, het is alleen ietsje meer bitjes over dezelfde interface (en de 5Mbit/s voor een TV signaal is een triviaal extratje over een 100Mbit/s verbinding)
Analoge kabel-TV over een aparte vezel vereist een complete 2e set lasers, modulatie etc. Die bovendien relatief duur zijn, want ze werden analoog gemoduleerd. (Voor de digitale laser wordt gewoon een laser-led aan/uit gezet. Waarbij 6dB verschil tussen aan en uit (das een factor 4!) vaak al genoeg is.
(of het maatschappelijk gezien goedkoper is wil ik me niet over uitlaten)