Logo plc cilinder besturing

Martijntjuu2001

Golden Member

Hallo allemaal.
ik ben bezig met een Siemens Logo en probeer een cilinder uit te sturen en weer in te laten komen aan de hand van 3 inputs.

ik heb een knop als input en 2 eindstandmelders vanaf de cilinder
ik heb ook 2 outputs, cilinder uit en cilinder in (ventiel met middenpositie)
op moment dat de cilinder niet gedetecteerd word in een van zijn eindposities moet de cilinder in gaan tot aan zijn in positie, dit mag alleen gebeuren als de knop ingedrukt is.
vervolgens mag hij niet weer uit bewegen ookal houd men de knop vast.
wanneer de knop opnieuw ingedrukt word moet de cilinder uit bewegen en ook weer terug gaan nadat hij zijn eindpositie heeft bereikt. op moment dat hij weer terug is mag de cilinder wederom niet vanzelf uitgaan.

ik heb zelf wel ervaring met tia portal, en met een s7-1500 zou mij dit zelf wel lukken maar ik heb helaas geen ervaring met Logo software

Hoi, Klinkt als schoolvraag. Welke opleiding doe je?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Martijntjuu2001

Golden Member

hallo,
ik zit inderdaad nog op een opleiding, ik doe Mechatronica en ben 4e jaars mbo niv 4.
op school hebben we leren werken met tia portal en s7-1500 PLC's maar nu ik op stage ben was dit helaas geen optie i.v.m. levertijden van op zijn minst een half jaar. ik ben hier al een aantal dagen mee aan het knoeien geweest maar krijg het niet voor elkaar.

op school zou ik een sfc maken en aan de hand hiervan in netwerkstructuur met set/reset blokjes een programma schrijven, maar in logo kan ik niet met dezelfde structuur werken.

Sine

Moderator

In een logo kun je gewoon met FBD blokjes rijgen. Als je in TIA kunt stunten moet dit ook prima lukken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een LOGO programmeer je met LADDER of met FBD (Functieblokken)
LADDER is niet aan te bevelen, dan moet je alleen toepassen als je bijna niets van PLC programmeren weet.
Met FBD, functieblokken programmeer je met (voornamelijk) logische blokken.
AND, OR, etc, een hele voorraad aan Speciale blokken, timers, teller, Alaloge blokken en nog meer.
Het heeft beperkingen, een AND poort heeft 4 ingangen, niet meer en niet minder, dat verschilt met TIA, waarbij je een vrijwel onbegrensd aantal ingangen bij kunt maken.
Daarintegen, een niet gebruikte ingang telt in de LOGO niet mee, dat gaat dan we” weer automatisch.
Je opgave is niet al te ingewikkeld, dat moet lukken.
Begin eenvoudig, test dat, en voeg daarna de extra wensen stuk voor stuk in, test elke stap

Tip:
Merker M8 is een zg aanloopmerker, die is bij opstarten 1 cyclus hoog, die kun je gebruiken om in een ongedefinieerde toestand na spanningsterugkeer een vaste actie uit te laten voeren.

Wil het helemaal echt niet, kom dan terug.
Eerst zelf wat gaan oefenen en maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

Stap 1 maak een functioneel ontwerp

• omschrijf stapsgewijs de bewegingen en transities zonders aan sensoren of actuatoren te denken
  • Schrijf dit stappenplan om naar sensoren en actuatoren
  • schrijf een bollendiagram / statemachine

als je dat kan, maakt je omgeving waarin je programmeert weer geen bal uit!

of het nu in TIA, CODESYS of Logosoft is of whatever... Je komt er bijna altijd wel uit

dan is er nog de taal die je schrijft:
of je nu in:

• Instructieset
  • ladder
  • SFC
  • functieblokken
  • structured text

schrijft: het is maar een taal: in welke taal je je verhaal ook vertelt: de inhoud verandert er niet door.

Ik mag aannemen dat TS mijn bovenstaande verhaal kan beamen: ik heb dit zelf iets te lang voor de klas verteld.....

en baal er nog steeds van de PLC programmeren echt iets meer is dan code kloppen en dat vaak niet geleerd wordt.. Hier heb je een omgeving en hier heb je een PLC en schrijf maar dit of dat programma...

Zo ontzettend slecht! Hoop dat TS het wel weet en dan pas wil ik hem verder helpen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 20 juni 2022 12:22:28 schreef Martijntjuu2001:
ik heb zelf wel ervaring met tia portal, en met een s7-1500 zou mij dit zelf wel lukken maar ik heb helaas geen ervaring met Logo software

Kijk op blz-33, daar staat een heel klein voorbeeld.

https://www.circuitsonline.net/downloads/paneelbouw_in_de_praktijk.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

TS reageert niet meer, maar om e.e.a te verduidelijken heb ik dat ooit hier in een topic gedaan :

https://www.circuitsonline.net/forum/view/155204/1

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???