Mobiele airco afvoerslang op een wasdroger condensbak aan sluiten kan dat?

Kan prima, vervang de condensor (let op de correcte spelling!) door een platenwarmtewisselaar. En je hebt een lucht/water airco.

Eerlijk gezegd deed ik het bewust want de lopor in een potmetor schrijven we ook niet met o's, om maar eens wat te noemen.

Ach ja, elke gek heeft zo zijn gebrek... Zeker ook begonnen bij de afdeling transploft? :)

Het was pas een dure les geweest als ik de airco enkel om te testen aangeschaft had. Dat is echter niet het geval omdat mijn besluit om er één aan te schaffen voordat ik de vraag stelde al genomen was. Ik weet nu mede door de gestelde vraag dat er toch mogelijkheden zijn om zonder gaten in de woning te maken de afvoerslang naar buiten geleid kan worden.

Arco

Special Member

Op 27 juni 2022 12:43:28 schreef ronny530:
Het was pas een dure les geweest als ik de airco enkel om te testen aangeschaft had. Dat is echter niet het geval omdat mijn besluit om er één aan te schaffen voordat ik de vraag stelde al genomen was. Ik weet nu mede door de gestelde vraag dat er toch mogelijkheden zijn om zonder gaten in de woning te maken de afvoerslang naar buiten geleid kan worden.

Weer eens een topic waarbij vooraf alles al vaststaat... :)     Een dure les blijft het sowieso...
't Is grappig dat je een vierkant wiel probeert uit te vinden (ondanks dat iedereen zegt dat je daar niets aan hebt...)

Nogmaals: een airco met maar 1 slang is qua effectiviteit kansloos, een met 2 slangen doet 't iets beter. (maar echt koel ga je het niet krijgen ermee...)
Je hoeft alleen maar te bestuderen hoe een airco werkt om te weten wat wel en wat niet gaat werken...

Het nut van een condensbak aan de warme luchtafvoer ontgaat me ook geheel: wat voor verschil maakt het of de afgevoerde lucht 40 of 50 graden is???

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

en mobiele airco koelt de woonruimte niet af maar door de uitgeblazen koude lucht voelt het in de woonruimte wel aangenamer.

Dat komt meer door de ontvochtiging dan door de temperatuursdaling.

In de woonkamer zeker geen optie want het lawaai is zo hoog dat je niet eens in de woonkamer wil wezen.

Tja, niet dat ik per se mijn gelijk wil halen , maar "Told you so".

Voor mijn slaapkamer, (waar ik een buitenwand heb) ben ik serieus naar zo iets aan het kijken :
https://www.olimpiasplendid.com/monoblock-airco-zonder-buitenunit-unic…

Ben alleen benieuwd naar het geluid.
// Update, wat ik uit de specs haal is het 29dB (split) en 33dB (Monoblock), maar kan me geen voorstelling maken van 33dB.

Deze zelfs maar 27dB:
https://www.airsain.nl/monoblock-airco-olimpiasplendid-unico-air-8-sf/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 27 juni 2022 13:00:15 schreef Arco:
[...]

.....

Het nut van een condensbak aan de warme luchtafvoer ontgaat me ook geheel: wat voor verschil maakt het of de afgevoerde lucht 40 of 50 graden is???

Minder opwarming van de aarde...

Arco

Special Member

Op 27 juni 2022 13:13:39 schreef Kilian:
[...]

Minder opwarming van de aarde...

Ook dat klopt niet: dan zit je alleen met warm water i.p.v. warme lucht... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn vraag was of het zou kunnen en daar kreeg ik niet echt een helder antwoord op omdat voor zover ik de reacties las het nooit geprobeerd is. Ik voel me nu een beetje neergezet als een malloot omdat ik het toch geprobeerd heb en ook toegaf dat het geen optie was. Mijn besluit om een airco aan te schaffen stond inderdaad al vast en staat los van de vraag die ik heb gesteld. We zijn inmiddels 4 pagina's over airco's verder waarbij zelfs koelkasten die tot een airco omgebouwd zouden kunnen worden aangehaald wordt. Vermakelijk dat dan weer wel maar heeft niets met mijn gestelde vraag van doen. In ieder geval bedankt voor de tijd die iedereen genomen heeft om het zijne er van te denken en ook op te schrijven.

bprosman

Golden Member

omdat voor zover ik de reacties las het nooit geprobeerd is.

Dat klopt maar dat heeft een reden. Als je airco (de basis) al zoveel lawaai maakt dat er niet bij in de buurt te slapen is , dan ga je ook "Deel 2" van het plan niet testen (lucht afvoeren) omdat het bij stap 1 al een NoGo is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In goed geïsoleerde huizen zoals dat van Ronny kun je nachtstroom gebruiken om het huis af te koelen. Overdag staat de airco uit.
Dus het geluidprobleem zie ik ook niet.

Arco

Special Member

Dus het geluidprobleem zie ik ook niet.

's Nachts als je slaapt (of dat probeert) is dat geluidsprobleem juist groter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik laat het voor wat het is, bedankt voor alle gegeven reacties.

bprosman

Golden Member

kun je nachtstroom gebruiken om het huis af te koelen.

Tja, waar bij mijn contract er maar 1 cent verschil zit in dag/nacht stroom.

Overigens heb ik een goed geisoleerd huis. Maar bij een buitentemp van 30+ en een schuin slaapkamerdak op het Zuiden is dat aardig "werken" voor een airco.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 27 juni 2022 16:02:11 (35%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Met een goed geisoleerd huis juist niet hard werken toch??

Op 20 juni 2022 14:49:51 schreef Ledlover:
Vergeet het. Alle manieren om door middel van waterverdamping de lucht te koelen, in Nederland, zijn kansloos. Dus inclusief de 'luchtkoelers' die je in de bouwmarkten ziet.

In landen waar een droog klimaat heerst (luchtvochtigheid onder de 50%) werken die dingen wél. Maar in Nederland is de gemiddelde luchtvochtigheid te hoog,

ter info, hier in Belgrado, waar het nu heel erg warm is maar ook droog werken de waterverdampairco's prima. een sfeerbeeld..

Magnus Carlsen helemaal rechts?
Aha, daar hangt hij dus uit.

bprosman

Golden Member

Op 29 juni 2022 23:59:55 schreef kris van damme:
[...]

ter info, hier in Belgrado, waar het nu heel erg warm is maar ook droog werken de waterverdampairco's prima. een sfeerbeeld..
[bijlage]

Bij die dingen vraag ik me altijd af wat het Legionella gevaar is. Van de andere kant, als het nevel is en geen druppels moet het wel loslopen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 30 juni 2022 09:42:48 schreef bprosman:
als het nevel is en geen druppels

Nevel bestaat uit druppels.
Pas als je het niet meer kunt zien is het overgegaan in de gasvorm oftewel verdampt.
Wolken bijvoorbeeld bestaan uit vloeibaar water, anders zou je ze namelijk niet kunnen zien :)

Het is een realistisch gevaar. Er zijn gevallen geweest waarbij grote industriële verdampingskoeltorens kilometers verderop legionella hebben gedeponeerd.

Als de waterdoorstroming constant is (en er dus geen 'water van vorige week' ergens achterblijft) is het blijkbaar wel prima.
Ook als het drinkwater veel chloor bevat zal het risico kleiner zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Ook als het drinkwater veel chloor bevat zal het risico kleiner zijn.

In Nederland is chloor toch al bijna 20 jaar verbannen uit drinkwater?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier heeft er tijdens mijn leven geen chloor in gezeten. Maar ik weet dat in warme droge landen zoals Spanje, Griekenland, de balearen en de canarische eilanden wel chloor in zit.
Ook in de VS wordt er chloor in gestopt. Zoekwoord voor de zeer populaire en effectieve systemen daar is 'swamp cooler'.
Je komt dan vast ook wel e.e.a. tegen over de bacterie of schimmelgroei tegen. Om de zoveel tijd moet je de natte matten vervangen.

Maar in nederland zijn verdampingskoelers nauwelijks effectief voor thuisgebruik als open systeem.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 30 juni 2022 16:39:27 (25%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Evarist

Golden Member

In de Provence (Zuid-Frankrijk), met zijn lage luchtvochtigheid van soms 30%, staan terraskoelers. Die vernevelen water over de klanten. Het water verdampt en koelt dus het terras af.
In BE/NL met zijn hoge luchtvochtigheid raakt het water niet verdampt, de klanten zouden een koude douche krijgen.
Daarom zie je ze hier niet.

Dit is zo iets voor privéterrassen.

https://www.amazon.fr/Gardena-13135-20-kit/dp/B076WRK3WL

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Bij deze even een update, de airco heb ik met een flexibele geluidsisolerende aluminium slang van dezelfde dikte op een ongebruikt ventilatiekanaal in de keuken aangesloten en wordt de warme lucht nu naar buiten afgevoerd. Mooi is het allemaal niet geworden maar de airco staat niet meer in het zicht en de aluminium kleur van de toch wel dikke afvoerslang is iets wat ik voor lief moet nemen maar het is niet anders. De airco is nu veel stiller en vooral op de automatische stand voelt de warmte in de woonkamer aangenamer aan dan op de cool stand die direct koude lucht gaat blazen.

Arco

Special Member

Nu nog wachten op wat warme dagen voor een echte test... :)
(met huidig weer heb je aan een ventilator al genoeg...)

Heb zelf alvast een oude afgeschreven PL burolamp als fan ingericht.
Da's voor 's nachts een (bijna) geluidloze oplossing en makkelijk verstelbaar. (gewone fans maken veel te veel herrie om 's nachts aan te zetten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com