Stihl TS 700 doorslijper geen onsteking


Ben even gaan kijken wat voor ontsteking je hebt.

Dit is de ontsteking van de stihl ts700.

https://eurosmallengineparts.ie/genuine-stihl-ts700-ts800-ignition-coi…

Deze zijn zeer gevoelig voor afstand tussen magneet op de krukas en u vorm deze moet je nauwkeurig afstellen en zo klein mogelijk houden.

ik heb het met mijn bladblazer gehad die viel warm daardoor elke keer uit bleek dat de afstand te groot was.

Na het afstellen is het niet meer voorgekomen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
jerome

Golden Member

Ik stel ze af met een stukje schilder tape en die laten raken. Bij machines van al wat jaren oud verliest het magneet wat van zijn magnetisme, en dat in combinatie met een ontstoorde bougie geeft miserie. Stihl gebruikt nu eenmaal van die ontstoorde kaarsen met ingebouwde weerstand, maar na meerdere jaren moet meen toch overschakelen naar 0 Ohm omdat het starttoerental geen afdoende vonk meer produceert. De electronica van de ontsteking kan stuk zijn, maar zit ingebakken bij de spoel. Onlangs nog een ontstekingspoel moeten vervangen bij een heggenschaar van Stihl. Het gebeurd nu eenmaal, ook bij andere merken. Het voordeel van een niet grootwarenhuismerk is, dat je na 10 of 15 jaar nog steeds aan wisselstukken raakt.

hoveniers zweren bij dat merk. idd kun je het onderhoud overal laten doen want onderdelen zijn goed bekombaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
opruiming

Golden Member

Op 21 juni 2022 19:18:09 schreef patje1967:
sorry maar dit doe ik niet meer ooit eens een schok van gehad viel niet mee

Is inderdaad schrikken maar een tang met geisoleerde handvaten verhindert schokken natuurlijk.
Ik zou in elk geval dit nog eens proberen om uit te zoeken of de nieuwe bougie wel werkt naar behoren.
Bougie best een beetje weg van de bougieopening tegen massa houden als u dit doet, maar dit weet u waarschijnlijk wel.
Verbrandde wenkbrauwen zijn ook schrikken.

Op 21 juni 2022 20:09:25 schreef testman:
maar je start de motor wel als je dan test? anders weet je niet of de bobine wel werkt als de vonkenergie uit de tester komt. na veel starten heb je dan ook duidelijke benzinelucht of natte bougie? anders geen brandstof toevoer..

Ik vermoed dat het dit soort tester is of iets vergelijkbaar.
Klem gaat op massa, bougiekap op staafje.
Als in het venster een vonk zichtbaar is werkt bobine hoogstwaarschijnlijk naar behoren.

@ patje1967 ik denk dat u dit wel weet maar de afstand tussen de 2 punten in het venster moet groter zijn dan de afstand tussen de electroden van uw bougie om goed te testen.
De handleiding van de tester zou de juiste afstand moeten vermelden.

Op 21 juni 2022 18:16:59 schreef patje1967:
...als ik mijn vonkentester aan het zeskant gedeelte hou van de bougie het gedeelte dus waarmee je de bougie mee vast draait heb ik vonken , hou ik dan de vonkentester bovenaan aan het gedeelte waar de bougiekap op past heb ik geen vonken .

Als u rechtstreeks naar massa meet heeft u vonk omdat de stroom enkel de afstand tussen de pinnen in uw tester moet overbruggen. (gesteld dat het een type is zoals hierboven).
Als u hierbij ook nog de afstand tussen de electroden van uw bougie moet overbruggen (onder compressie) kan dit misschien te veel zijn.

Afstand tussen electroden juist afgesteld? (met voelermaat en niet zoals hier in de streek gebruikelijk vroeger: "een vingernagel der tussen is altijd goed", dit klopt niet.)

Als u echt de bougie zelf niet tegen massa wil houden, toevallig geen andere machine die zelfde type bougie gebruikt om uit te sluiten dat u een slechte meegekregen heeft (productiefout of zo)

beste opruimer , het is inderdaad zo iets dat ik bedoel met vonkentester , weet je toevallig niet de afstand van de electrodelen van de bougie aub , en de afstand van de onsteking en het magneetwiel ,of waar ik het ergens kan terug vinden , mijn excuus voor de eventueele lastige vragen , alvast dank

pa3gws

Golden Member

Ik zou het toch maar eens testen met de bougie in de kap en tegen het blok houden.
Neem een (werk)handschoen en hou het bij de dop vast dan krijg zo 123 geen opn...ker

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

je kunt die bougie gewoon vasthouden hoor, niet met je blote zweterige handen natuurlijk, maar via iets isolerends.
b.v. met werkhandschoenen, heb ik bij mijn auto ook al vaker gedaan en ik leef nog steeds.
of met een combinatietang met van die rubberovertrokken handgrepen.

electronono

pa3gws

Golden Member

Ik heb in het verleden ook wel de nodige optaters gehad van mijn auto's :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Gerard*

Golden Member

Op 21 juni 2022 16:28:06 schreef patje1967:
>kanip< en houd hem tegen de massa heb ik vonken plaatst ik hem op de bougie heb ik niks , iemand mischien een idee . alvast dank

Bedoel je met niks dat de machine niet start? Anders even uitleggen wat je ermee bedoelt, want als de bougie in de kop zit dan kan je niet zien af er een vonk is of niet.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Afstand tussen electroden juist afgesteld? (met voelermaat en niet zoals hier in de streek gebruikelijk vroeger: "een vingernagel der tussen is altijd goed", dit klopt niet.)

Duimnagel redelijk strak ertussen is bijna altijd goed, zo nauw steekt het nu ook weer niet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

machine start gewoon niet , heb ondertussen geprobeerd met de bougie in de kap en tegen massa te houden , maar geen vonk tussen de electrodelen van de bougie . is iets raars .groetjes

Op 22 juni 2022 14:58:44 schreef Arco:
[...]
Duimnagel redelijk strak ertussen is bijna altijd goed, zo nauw steekt het nu ook weer niet... ;)

ik geloof niet dat alle duimnagels even dik zijn, dus de oplossing zal wel in het 'bijna' zitten.
(ik hoop dat je die vingertopdingen bedoelt en niet die spijkers-op-steroiden..).

@ts: als je de bougiekabel loshaalt van de bougiekap, vonkt het metalige uiteinde van de kabel dan wel tegen massa?
zo ja, is mogelijk de bougiekap stuk.

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op 22 juni 2022 17:37:01 (17%)]

nee deze vonkt niet de bougiekabel als ik hem tegen de massa hou , grtj

opruiming

Golden Member

Op 22 juni 2022 08:23:28 schreef patje1967: weet je toevallig niet de afstand van de electrodelen van de bougie aub

Volgens de handleiding 0,5 mm.
Link naar handleiding indien u die nog niet heeft:

https://static.stihl.com/api/BaOnline/Download/ZBA0458-572-7621-E%20%2…

Op 22 juni 2022 08:23:28 schreef patje1967:
..., en de afstand van de onsteking en het magneetwiel ,of waar ik het ergens kan terug vinden, ...

Volgens de service manual 0,2 mm.
Volgens de service manual heeft u hier een tooltje voor nodig maar ik doe dit altijd met een voelermaatje van de juiste dikte, die hele dunne zijn soepel genoeg om de kromming van het vliegwiel te volgen.
Als u deze afstand gewijzigd/ingesteld heeft: voor u probeert te starten met het koord eerst eens zonder bougie in cylinder het vliegwiel ronddraaien met de hand om te zien of het zeker nergens sleept tegen de ontstekingsmodule of elders.
Zonder bougie om de compressie te vermijden en natuurlijk ook om te vermijden dat u per ongeluk start als uw handen in de buurt van het vliegwiel zijn. Vooral dit laatste is belangrijk.

Zijn de magneten in het vliegwiel nog in orde? Het zouden er 2 moeten zijn.
Ik kan deze alleen rudimentair testen door er een schroevendraaier (niet gemagnetiseerd) naar toe te brengen, Als magneten nog goed zijn is de schroevendraaier er nog relatief ver van als hij met een duidelijk voelbare kracht er tegen getrokken wordt.
Goede magneten houden de schroevendraaier ook relatief hard vast.
Zoals u merkt aan de uitleg is dit behoorlijk natte-vinger-werk in mijn geval.
Iemand anders kent misschien een betere manier om dit te testen.

Link naar service manual als u die nog niet heeft:

https://www.manualslib.com/manual/1730754/Stihl-Ts-700-Ts-800.html?pag…

Op 22 juni 2022 08:23:28 schreef patje1967:
... mijn excuus voor de eventueele lastige vragen , alvast dank

Zo snel zijn vragen niet lastig.

Op 22 juni 2022 18:19:37 schreef patje1967:
nee deze vonkt niet de bougiekabel als ik hem tegen de massa hou , grtj

Is dit zonder de bougiekap op de kabel zoals electronono voorstelt?
Indien ja, dan is eventueel de ontstekingskabel of -module niet meer in orde.
U heeft wel geluk dat de ontstekingskabel los te maken is van de module, deze valt dus makkellijk apart te testen op continuiteit/weerstand.
In veel van deze modules is de kabel ingegoten en moet het ganse ding vervangen worden bij problemen.
In de service manual staat een stappenplan om het ontstekingssysteem te testen. (Vanaf p51, met weerstandswaarden van kabels en zo, het is best een uitgebreide service manual)
Het hele ding hier overtypen gaat te veel tijd kosten maar ik zou die handleiding eens grondig doornemen.
Als u er dan nog niet uit raakt kan u nog altijd vragen stellen.

Op 22 juni 2022 22:29:12 schreef opruiming:

Is dit zonder de bougiekap op de kabel zoals electronono voorstelt?

ik denk dat ie de kabel op iets afstand van de massa moet houden..

en meer algemeen:

zoals ik de startpost van TS lees, en in de aanname dat ie de feiten juist weergeeft:
1. hij sluit op de magneetspoel + kabel + bougiekap een vonkentester aan, en krijgt vonken tegen massa.
2. hij doet een bougie in de bougiekap en doet de test opnieuw: nu geen vonken tegen massa.
m.i. kan het dan enkel liggen in de bougie (interne onderbreking of kortsluiting), uit te sluiten dmv. een werkende bougie (even uit de auto geleend),
of een in de kap geplaatste bougie leidt er toe, dat in de kap zelf een kortsluiting/onderbreking optreedt,
waardoor de spanningspuls niet bij de bougie aankomt.
Check mogelijk met een andere kap.

Als je een nieuwe zuiger kunt plaatsen moet je dit toch kunnen uitvogelen??

electronono

beste opruiming ,
van harte bedankt om de super goede uitleg en bijlage's , ga dit alles eens doornemen en hou je op de hoogte .maar vandaag kan ik niet moet voor een dagopname naar de kliniek , nogmaals dank

Gerard*

Golden Member

We wachten het af en ik wens je sterkte met de dagopname.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
opruiming

Golden Member

Op 23 juni 2022 10:18:02 schreef electronono:
[...]
ik denk dat ie de kabel op iets afstand van de massa moet houden..

Ik ging er van uit dat TS dit weet.

Op 23 juni 2022 10:18:02 schreef electronono:
[...]
2. hij doet een bougie in de bougiekap en doet de test opnieuw: nu geen vonken tegen massa.

Ik vermoed dat hij in het begin de tester tussen kap en bougie geplaatst heeft zonder de bougie uit de cylinder te draaien.

Toegegeven, dit zijn aannames van mijnentwege die misschien fout zijn.

Maar goed, normaal gezien zou de service manual naar een oplossing moeten leiden.

@TS: veel succes in het ziekenhuis.

De slijper zal toch niet onverwacht gestart zijn????

Als je de vonkentester in serie met de bougie zet, dan heb je wel twee vonkbruggen in serie!
Je moet dan wel een zeer hoge ontsteekspanning hebben! Dus testen zoals al eerder is aangegeven, of je zet er een andere bougie in waarvan je zeker bent dat deze werkt bv van de grasmaaier; brommer of als deze niet te lang is van de auto.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@TS eventjes erbij vermelden waarom de cilinder en zuiger werden vervangen .

jerome

Golden Member

Op 23 juni 2022 20:03:04 schreef electronono:
De slijper zal toch niet onverwacht gestart zijn????

De kans is heel klein zonder bougie erin. Daar ts een heilige schrik heeft van een beetje prik van de ontsteking zou ik hem aanraden om een krokodillen snoertje te gebruiken om massa op de B te zetten. Zo hoef je niets aan te raken. Een gesloopte spaarlamp in serie met de B geeft ook een indicatie al dan niet ontsteking. Hier doe ik het met de stroboscooplamp, maar niet iedereen heeft die tool in huis.

Beste Leden ,
met deze laat ik jullie weten dat de werken stil liggen aan de Stihl , daar ik naar de kliniek moest voor een dag opname en ben moeten blijven, ben nu thuis en moet nu nog verder herstellen ,alvast dank voor de tips en tot later eventueel ,groetjes pat

UPDATE van werken
beste leden ,
probleem is opgelost , heb van alles geprobeerd en vervangen, tot het vliegwiel nog het enige was dat niet vervangen was, dus één besteld in de hoop van .
en ja het nieuwe vliegwiel gemonteerd en direct vonken ,
maar heb nu vonken maar wil nog niet starten , het is nu dat .
maar kom we zullen er ook wel uitkomen zeker .
alvast dank voor het meedenken en de reactie's
groetjes
pat

Klopt het vliegwiel wel met de oude ofwel ontstekingstijdstip hetzelfde.?

Zit de magneet op dezelfde plek of vliegwiel op de goede positie?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!