[NL] Bora Puru kookplaat pexilex aansluiting aanleggen

Hi all,
In ons nieuwe huis hebben we een keuken besteld met Bora Puru kookplaat, met ingebouwde afzuiging.
Ik ga de keuken zelf plaatsen en momenteel ligt er geen aansluiting voor een kookplaat (alleen gas).
Nu lees ik op oa Tweakers.net topics van alles over de aansluiting, maar het gaat alle kanten op.
Daarom dat ik hier een topic open om toch wat betere informatie te krijgen.

Ik ben van plan om, voor zo ver wettelijk mogelijk, alles zelf aan te leggen en aan te sluiten.
Dus vraag één is: mag ik alles zelf aansluiten als het gaat om perilex?

Dan moet ik sowieso een nieuwe kabel trekken.
Wat voor kabel moet dat zijn? Eén, twee of drie fases?
In de meterkast is voldoende ruimte om nog meer groepen aan te leggen.
Van wat internet research begreep ik dat dit soort kookplaten vaak op twee of drie groepen van 16A aangesloten worden.
Wat is het verschil tussen twee groepen van 16A en drie groepen van 16A? (Behalve één extra groep)
Maakt dit uit voor de prestaties van de kookplaat?
Aansluiten op twee of drie groepen houdt toch niet automatisch in dat dit ook twee of drie fases zijn?
Uiteindelijk tapt het allemaal af van de zelfde kabel en hoofdzekering en is het allemaal de zelfde fase.
Of heb ik er nu echt helemaal niets van begrepen en zeg ik iets heel doms?

Zitten er verder nog eisen aan het materiaal?
Minimale diameter aders? Snelheid zekeringen in de meterkast? Maximale lengte kabel (gaat zo'n 5 tot 6 meter zijn denk ik)?
Alle hulp is welkom! ;-)

pa3gws

Golden Member

Is het Nederland of Belgie?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Nederland!
Niet eens aan gedacht dat daar hoogstwaarschijnlijk verschillen zitten!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een link naar documentatie zou mooi zijn. Kan er gekeken worden wat de aansluitmogelijkheden zijn.

Welke aansluiting heb je? 3P+N of 1P+N?

Wat bedoel je met Perilex aansluiting? Een stopcontact zoals dit? Hoe dikwijls ga je de kookplaat uittrekken? Waarschijnlijk nooit tenzij voor vervanging. Is een vaste aansluiting dan niet beter?

Dikte draad hangt af van het vermogen en de aansluit mogelijkheden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Je mag in Nederland vrij veel zelf doen. Zelf een perilex aanleggen mag geen probleem zijn, maar uiteraard wel eigen verantwoording.
Heb je een 3 fase aansluiting 3x25A of 1x35A. Reken op zo'n 300 euro kosten aan je netbeheerder als je over wilt naar 3 fasen. Daarnaast dan nog de kosten voor de ombouw van je meterkast.

Qua kabel denk ik aan YMVK 5x2.5qmm, een 3 fase aardlekautomaat en nog wat klein spul.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

https://www.bora.com/fileadmin/downloads/219_manual_nl_nl11382.pdf

Momenteel heb ik nog geen aansluiting.
Een vaste aansluiting is inderdaad prima. Als het goed is hoef ik er de komende jaren niet meer aan te zitten.
Het gaat me meer om het stuk in de meterkast en naar de kookplaat toe.

Is over gaan naar drie fasen een must?
Zonder verlies van vermogen van de kookplaat natuurlijk.
Koop niet zo’n dure kookplaat om ‘m op halve kracht te draaien.

Edit:
Is in de meterkast te zien of er een driefasen aansluiting is?
Ik heb enkele foto’s van de meterkast en ben donderdag weer in het huis, kan dan ook kijken.

[Bericht gewijzigd door tmdr op 21 juni 2022 19:18:55 (33%)]

Ja, eigenlijk is 3fase de beste oplossing voor je Bora.

Een foto van je meterkast zou zeker kunnen helpen.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Dit is de beste foto die ik heb.
Het ziet er rond omheen niet zo netjes uit als ik wil, maar het is nog niet van mij.
En er komen meer groepen bij en een extra zekeringenkast+aardlek in de garage voor de zwaardere dingen daar.

Je hebt nog wat werk voor je. Gek genoeg zie ik alleen de bruine en blauwe draad afdalen richting de meter. De aardleks lijken dan juist weer 3 fase.
Het lijkt mij nog een beetje een raadsel.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Dat is een 3-fase kast. Dus dat zit wel goed.

Een kookplaat trekt meer stroom dan een 2.5 mm2 kan leveren. Dus daarom heb je een dubbele kabel nodig.

Die 2 kabels kunnen van dezelfde fase komen. In dat geval moet je een kookgroep automaat plaatsen in de meterkast. Dat is feitelijk een dubbele automaat die aan elkaar zijn gekoppeld. Als één van de 2 uitschakelt dan gaat de andere mee. In dit geval moet je ook de nul dubbel uitvoeren. De kabel is dan 5-aderig : 2xL 2xN en Aarde.

De 2 kabels kunnen ook van verschillende fasen komen. In dat geval heb je een krachtstroom automaat in de meterkast die 3 fasen tegelijk bewaakt. In dit geval is een enkele nuldraad voldoende vanwege het faseverschil tussen de beide fase aansluitingen. De kabel is ook 5-aderig : L1,L2,L3,N en Aarde

De meeste kookplaten gebruiken maar 2 van de 3 fasen.

(Alle tips om dit te verbeteren zijn van harte welkom)

Volgens mij loopt de aarde draad rechts via het mooie kroonsteentje naar beneden.
Waarheen durf ik niet te zeggen.

ik zou een 3F perilex aansluiting maken, echter je hoofdvoeding is ook maar 230V. als je die toch gaan veranderen geen probleem, anders kom je niet onder een kookgroep uit.

denk het kastje eens upgraden. dit is een 1e versie busboard kastje van abb. wrs eind jaren 90? als je naar 3F gaat, dient een 4 polige hoofdschakelaar aanwezig te zijn. de kabel voor het fornuis dient zowel in geval kookgroep als in geval krachtgroep een 5 aderige kabel 2,5mm2 te zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat veel gebeurt (hier in BE) is dat de zekeringkast al voorzien wordt om ook op 3f zonder veel ombouw te kunnen draaien, moest later toch overgegaan worden op 3f. Dus idd jeronimo2003 dit moet nog even nader bekeken worden.

De afstand tss de zekeringkast en de plaat is ook geen onbelangrijke. Als het van mij was zou ik een 5G4 leggen. Kom je toe op 3f en enkelfasig neem je de draden gewoon dubbel. Moet je later als het nu monofase is bij omschakeling naar 3f niet weeral een andere kabel leggen.

Ik haat spelfouten. Je verwisselt 2 letters en heel je bericht is geürineerd.

Goed gezien van jeronimo2003.

Hier klopt iets niet. Een 1-fase kWh meter en dan 3-fase aardlek schakelaars? Dat lijkt op halverwege een ombouw van 1-phase naar 3-phase.

Tegenwoordig is een hoofdschakelaar verplicht (die is nu niet aanwezig), en de aardleks moeten per fase apart, dus onafhankelijk van elkaar.

Wat Eric zegt is inderdaad een goeie. Zeker als de kabel straks niet meer te vervangen is.
Wat zijn de dingen waar ik op moet letten komende donderdag?
Of beter, waar kan ik extra foto’s van maken om meer inzicht te krijgen?

@Testman: wat zijn de beweegredenen om te upgraden?
Voor mij zit dit er namelijk redelijk “modern” uit.
Natuurlijk niet hoe de nieuwe kastjes er tegenwoordig uit zien, maar nog “prima”.
Is het aan te raden om te upgraden als ik toch meer groepen ga aanleggen en een kookgerei ga aanleggen?
Mogelijk in eerste instantie al vanwege de ruimte natuurlijk.

Overigens is het voor mij nog niet duidelijk of een upgrade naar 3F ook echt beter is met de betreffende kookplaat.
Mogelijk dat iemand hier een ja/nee antwoord met wat begrijpelijke argumenten op kan geven.. ?

Edit:
De meterkast is hoogstwaarschijnlijk van 2002, mogelijk dat dat nog nuttig is.
Wat ik heb begrepen van de huidige eigenaar is dat de installateur van destijds een enorme kluns was die veel verpest heeft.
Dus schroom niet om aan te geven wat hier zou moeten veranderen om dit in orde en goed te krijgen.

[Bericht gewijzigd door tmdr op 21 juni 2022 20:31:43 (11%)]

wat is het opgenomen vermogen van het fornuis? er zijn fornuizen met een oven eronder die doen 10,500W en hebben sowiso een krachtgroep nodig. alles tot 7600W kan nog op een kookgroep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

kookplaat heeft geen 3f nodig om beter te werken of drg maar als je later zonnepanelen gaat aanschaffen en mss een elektrische auto, zeg nooit nee want niemand weet wat de toekomst brengt, dan ben je beter goed voorbereid.

kun je meten? Welk ACV (wisselspanning) meet je tussen de zwarte draden op de 3f differentieel?

Heel veel advies kan ik verder niet geven daar zekeringkasten (en aftakdozen) in NL en BE veel van elkaar verschillen.

Ik haat spelfouten. Je verwisselt 2 letters en heel je bericht is geürineerd.

Een gemiddelde kookplaat trekt max 7500 Watt als alle pitten vol aanstaan. Dat is dus 7500 / 230 = 30 Ampère.

Dan is er nog maar weinig ruimte over in een 1 x 35A aansluiting. Met het risico dat de hoofdzekering alles uitschakelt als je een andere grootverbruiker (bijv wasmachine, oven) bij schakelt.

Dus dan is een 3 x 25A aansluiting beter. Dan heb je tot 75A totaal.

Ik de praktijk kan het meevallen. Ik heb hier vrijwel nooit alle pitten tegelijk in gebruik.

Deze trekt volgens de handleiding 7600W.
Zit namelijk ook nog een flinke afzuiging in.
Heb sowieso geen zin om in lastige situaties te komen wanneer ik bijv een aantal pitten, de waterkoker én de oven (los) aan heb staan tijdens een hevige kooksessie.
Dus dan lijkt me, zeker met het oog op de toekomst 3x25A nu juist het moment toch.

Oh en we gaan ook een hybride warmtepomp plaatsen waarschijnlijk.
Die zal ook niet op gratis stroom draaien vermoed ik, dus die mag er ook nog bijgeteld worden.

[Bericht gewijzigd door tmdr op 21 juni 2022 20:45:28 (20%)]

tmdr had al de sheet van de Bora gepost. 2 fase 16A, of 3 fase met 1 fase voor de afzuiging of 1 fase 32A. Ik vind kookgroepen een uitvinding van de duivel, liever niet doen. Mijn advies, verzwaring naar 3 fase 25A afvragen. Ook naar de toekomst bied dit je veel meer mogelijkheden. Geeft je ook de kans een 3 fase door te trekken naar je garage, wie weet wat je daar nog gaat aansluiten.

Mijn advies, oude zooi er uit en opnieuw beginnen. Dit spul is tenminste 20 jaar oud en ik zou het verkeerde zuinigheid vinden dit te hergebruiken.

Uiteraard is er hier best wel kennis aanwezig, maar een advies van een lokale installateur zou wel eens handig kunnen zijn. Zeker als je nu ook al nadenkt over een warmtepomp. Dit kan wel een grotere klus worden dan je denkt.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Ik wil sowieso een nieuwe dikke kabel naar de garage leggen om daar een klein meterkastje te plaatsen met een aparte aardlek en wat losse groepen.
Dan valt eindelijk niet meer alles binnen uit, wat nu het geval is met mijn kelderbox die op de zelfde groep zit als de woonkamer.
(In nieuwe huis zit garage op de zelfde groep als de woonkamer, dat wil ik sowieso niet meer)

Maar zou 3 fase doortrekken naar de garage betekenen dat ik daar mogelijk ook 480v heb dan?
Dat zou echt ideaal zijn.

Op 21 juni 2022 20:53:21 schreef tmdr:
Ik wil sowieso een nieuwe dikke kabel naar de garage leggen om daar een klein meterkastje te plaatsen met een aparte aardlek en wat losse groepen.
Dan valt eindelijk niet meer alles binnen uit, wat nu het geval is met mijn kelderbox die op de zelfde groep zit als de woonkamer.
(In nieuwe huis zit garage op de zelfde groep als de woonkamer, dat wil ik sowieso niet meer)

Maar zou 3 fase doortrekken naar de garage betekenen dat ik daar mogelijk ook 400v heb dan?
Dat zou echt ideaal zijn.

Ja, dat kan allemaal. Maar houd wel rekening met de ruimte die je in je groepenkast nodig hebt.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

De groepenkast is 3-fasig, maar de kWh meter is zo te zien een 1-fase exemplaar. Maak eens wat close-ups van de groepenkast en de meter, dat geeft meer zekerheid.
De kookplaat zou goed op 1 fase kunnen draaien (verdeeld over 2 groepen). Dus je zou op deze manier kunnen beginnen. Maar gezien je overige plannen denk ik dat je op den duur toch aan 3 fasen moet.

je ziet duidelijk dat vanachter het meterbord alleen een bruine en blauwe draad komen, duidelijk 230V voeding dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer