[NL] Bora Puru kookplaat pexilex aansluiting aanleggen

Zit er in de meterkast niet ergens een loze 3/4 buis, die eindigt in een perilex inbouwdoos met afdekplaat achter een onderkast nabij het gasfornuis? Dit is al jaren verplicht in NL.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ik zie een vaatwas, oven en aanbouw buis die 3/4 is, maar alles heeft ymvk. dus zijn de buizen wel rechtstreeks gelegd? kabels erin met open bochten die nu in vloeren of wanden zitten en je kunt er niks anders meer mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 juni 2022 20:58:18 schreef jeronimo2003:
[...]
Ja, dat kan allemaal. Maar houd wel rekening met de ruimte die je in je groepenkast nodig hebt.

Heb ik voor een extra kabel naar een tweede groepenkast ook nog iets extra nodig in de hoofd groepenkast?
Gezien de behoorlijke veranderingen en het behoorlijk dringende advies van hier heb ik besloten sowieso de aansluiting te laten verzwaren en de groepenkast compleet te vernieuwen.
Dus probeer nu te inventariseren wat ik nodig heb en hoe dat er uit gaat zien.
Ga ook proberen om dit door te nemen met een erkend installateur zoals aangeraden en waarschijnlijk achteraf nog te laten keuren zodat ik helemaal zeker ben.

Op 21 juni 2022 23:31:31 schreef Hunebedbouwer:
Zit er in de meterkast niet ergens een loze 3/4 buis, die eindigt in een perilex inbouwdoos met afdekplaat achter een onderkast nabij het gasfornuis? Dit is al jaren verplicht in NL.

Wat is "al jaren"? Ook in 2002?
Voor zo ver ik van de verkoper heb begrepen was de installateur van destijds een flapdrol die er een bende van heeft gemaakt.
Er liggen een stuk of 15 loze leidingen die de vloer in gaan maar het is compleet onbekend waar die naar toe gaan. Dat wordt een prachtig spelletje "waar hoor ik de trekveer" spelen.
Als er eentje achter het keukenblok uit komt zou dat top zijn, maar ik heb het vermoeden dat ik geen geluk ga hebben.

Ik heb nu de volgende groepenkast samengesteld.

Heb een wat grotere kast genomen dat uitbreiden met een extra groepje nog mogelijk is.
Heb tevens een extra 3 fase automaat er in gezet, mochten we alsnog een hybride warmtepomp plaatsen.
Of dat nodig is hoor ik van de monteur binnenkort.
Verder alles aardlekautomaten ivm de ruimtebesparing.

Voor het Bora fornuis is toch een 30 mA aardlekautomaat voldoende ?

De website zette zelf automatisch een 300mA versie neer.
Maar neem aan dat 30mA prima is.

Moet ik nog verder iets in deze kast hebben als ik nog een tweede kast in de garage wil plaatsen.
Volgens mij moet dat met een aparte hoofdzekering in die kast wat ik heb begrepen.
Dus dan hoeft die niet over de hoofdzekering in deze kast te lopen.

Je zou ook even kunnen kijken hoe de verdeling uitvalt qua prijs met gewone automaten achter een aardlek in plaats van alleen maar aardlek automaten.

Voor je Bora een B16/30ma aardlekautomaat, voor je garage een 3fase B20 automaat en dan voeden met 5x4qmm van kast naar garage en dan in de garage een onderverdeler met eigen aardleks oid.
Voor je warmtepomp zou ik ook even uitgaan van een B16/30ma aardlekautomaat.
Heb je al bekeken hoeveel groepen je nodig denkt te hebben?

Was de keuze voor EMAT een bewuste vanwege het budget, met Eaton, Hager of ABB zit je wel een klasse hoger.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Dat zou dan hier op uitkomen.
Scheelt dus wel behoorlijk, en dan incl een extra 20A 3P aardlekautomaat voor de garage.

Ik ga straks in ieder geval even de warmtepomp monteur bellen om te vragen wat ik mee moet nemen in de voorbereidingen.

Sine

Moderator

Op 22 juni 2022 13:21:07 schreef jeronimo2003:
Was de keuze voor EMAT een bewuste vanwege het budget, met Eaton, Hager of ABB zit je wel een klasse hoger.

Dat, als je het dan toch goed wilt doen ga dan niet met Chinese meuk bouwen.

Ook die Schneider kastjes zijn ver van super. Acceptabel als je ze nooit meer open maakt. Maar het bevestigingssysteem van het deksel is zwaar bagger.

Dan liever een eaton medusa of iets in die richting, die heb je meteen in een 3 etage uitvoering.

[Bericht gewijzigd door Sine op 22 juni 2022 15:19:07 (31%)]

Verschil met Hager is 425 tov die Schneider voor de laatste configuratie.
Dat vind ik nogal wat, voor iets wat functioneel precies het zelfde is.
Over vijftien jaar wonen we er waarschijnlijk toch al niet meer.
Ben ook niet van plan om het vaak open te halen.
Goed is in dit geval goed genoeg wat mij betreft.

Op 22 juni 2022 15:28:29 schreef tmdr:
Over vijftien jaar wonen we er waarschijnlijk toch al niet meer.

Dus dan mag de volgende bewoner jouw meuk opknappen?

mel

Golden Member

En 15 jaar , dan heb je zelf er profijt van.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Eigenlijk vreemd dat je dit soort kookplaten tegenwoordig steeds meer ziet, hete lucht naar beneden afzuigen is vreselijk (energie)inefficient...
(hete lucht wil liever naar boven...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Laten we daar vooral niet te ver op in gaan, wie weet wordt het wel Hager in de zelfde configuratie.
Kwestie van één keer klikken tijdens het bestellen.
Heb nog twee maanden voor ik bestel, dus zal er eens over nadenken.
Als het 10% zou schelen zou ik het niet eens overwegen, maar bijna de helft vind ik wel grof geld hoor.

@Arco:
Het is vooral het design. En geen afzuigkap in beeld waar je je hoofd aan de hoeken stoot.
Ik wilde eerst een Bora kookplaat die naar buiten afzuigt, maar ben daar snel van teruggekomen.
De normale recirculatie afzuigingen vind ik de lucht nauwelijks filteren met stank als gevolg.
Bij Bora zou dat helemaal niet zo zijn schijnbaar.
En je kunt niet tegen zo'n ding op stoken schijnbaar, die zuigen zo hard af (omdat ze zo inefficiënt zijn).

heb recent nog problemen een emat automaatje gehad waar 1 fase van de 3 niet meer doorheen ging, ding van nog geen 3 jaar oud.

hier 2 delen in zo'n automaat, puntlas was gewoon losgekomen bij de onderste. deze 40A automaat had er een 26kW pv omvormer opzitten, had goed kunnen gaan etteren dat kreng..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 juni 2022 17:31:44 schreef Arco:
Eigenlijk vreemd dat je dit soort kookplaten tegenwoordig steeds meer ziet, hete lucht naar beneden afzuigen is vreselijk (energie)inefficient...
(hete lucht wil liever naar boven...)

Dat afzuigsysteem werkt sowieso niet. Kan je goed zien in de TV-reclame van een of andere keukenboer (Miele?). In de "hete" pannen hebben ze een stuk koudijs droogijs gegooid. Je ziet de condensdamp over de rand van de pannen naar beneden stromen en een belangrijk deel van die damp gaat het 'fantastische' afzuigsysteem in. De rest zoekt een andere weg. Dan heb ik al genoeg gezien.

Het is droogijs en geen koudijs. Dit nav post van smd hieronder.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Het is vooral het design. En geen afzuigkap in beeld waar je je hoofd aan de hoeken stoot.

Er zijn ook (half)ronde kappen en kappen met afgeronde hoeken... ;)
Ik ben altijd praktisch aangelegd. Bovenafzuiging is effectiever qua 'luchtjes' en kost een stuk minder energie...

Keuze was gauw gemaakt. (functionaliteit gaat boven design...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@tmdr Ik bedoelde voor je garage een B20 automaat en de aardleks in je onderverdeler plaatsen. Je hebt er nu een B20/30mA aardlekautomaat in staan.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Ik zou ook voor 3Ph aansluiting gaan totaan kookplaat aan toe.. Is ff ombouwen maar ben je klaar!! Vind het erg ideaal dat alle apparaten in huis aankunnen zonder uitval..Niet dat het vaak voorkomt maar max vermogen kookplaat en dan nog een waterkoker aan en dan pats!!

Ik vind het een pracht patent van de Bora dat afzuiger niet meer boven je hoofd hangt, maar waar gaat al dat kookvocht heen?? Heb je een aparte afvoer naar buiten?? Of is het een recirculatie systeem met een (duur) koolstofilter en dat al je kookvocht in de woning blijft?? IDD reclame is met droogijs!!

Als je per ongeluk een pan soep omgooit lijkt me dat ook niet prettig, om urenlang sliertjes en stukjes groente uit het binnenwerk te moeten pulken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 juni 2022 18:52:04 schreef smd:
... maar waar gaat al dat kookvocht heen?? Heb je een aparte afvoer naar buiten?? Of is het een recirculatie systeem met een (duur) koolstofilter en dat al je kookvocht in de woning blijft?? IDD reclame is met droogijs!!

Het kan beide. Zie https://www.bora.com/fileadmin/downloads/220_manual_en_gb11380.pdf.

Op 23 juni 2022 19:30:19 schreef Arco:
Als je per ongeluk een pan soep omgooit lijkt me dat ook niet prettig, om urenlang sliertjes en stukjes groente uit het binnenwerk te moeten pulken... ;)

Niet aan gedacht. Ik zie dat als een pluspunt. Al het overkooksel kan je zo in de gleuf vegen en je ziet er niks meer van. Daar droogt het wel op dankzij de geforceerde ventilatie. :+

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 23 juni 2022 18:52:04 schreef smd:
Niet dat het vaak voorkomt maar max vermogen kookplaat en dan nog een waterkoker aan en dan pats!!

Zou nog best kunnen meevallen. Ik meet er wel eens aan. Een waterkoker van 2000W trekt zoals verwacht ongeveer 9A.
Maar met mijn inductieplaat is het andere koek. De handleiding geeft de vermogens van de afzonderlijke kookzones. Opgeteld kom ik aan 7800W. Maar als aansluitwaarde wordt 7350W opgegeven. Een stukje lager, maar toch nog goed voor 32A, beide automaten van de kookgroep zouden dan nominaal belast worden. Maar als ik alle kookzones tegelijk op de hoogste stand zet, en ik ga meten, dan kom ik niet verder dan 20A. Die waterkoker kan er dus makkelijk bij op de hoofdzekering van 35A.

Dus ik kan iedereen aanraden om eens te meten wat er werkelijk gebeurt. De soep wordt niet zo heet gegeten.

bprosman

Golden Member

Op 23 juni 2022 21:57:06 schreef KlaasZ:
[...]Zou nog best kunnen meevallen. Ik meet er wel eens aan. Een waterkoker van 2000W trekt zoals verwacht ongeveer 9A.
Maar met mijn inductieplaat is het andere koek. De handleiding geeft de vermogens van de afzonderlijke kookzones. Opgeteld kom ik aan 7800W. Maar als aansluitwaarde wordt 7350W opgegeven. Een stukje lager, maar toch nog goed voor 32A, beide automaten van de kookgroep zouden dan nominaal belast worden. Maar als ik alle kookzones tegelijk op de hoogste stand zet, en ik ga meten, dan kom ik niet verder dan 20A. Die waterkoker kan er dus makkelijk bij op de hoofdzekering van 35A.

Dus ik kan iedereen aanraden om eens te meten wat er werkelijk gebeurt. De soep wordt niet zo heet gegeten.

Heeft je plaat ook een "Boosterfunctie" ? Heb je die al eens er bij aangezet ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Er zit inderdaad een boosterfunctie op, op alle zones. Maar die gebruik ik nooit, geen behoefte aan.
Doet er verder ook niet toe. De vermogens die ik noemde gelden zonder gebruik van de booster, met booster is het per zone gemiddeld 1000W meer.
Wat ik opmerk is dat met alle zones op stand 9, je een totale stroom van 32A zou verwachten. Maar als ik ga meten, dan blijkt het maar 20A te zijn. Het opgegeven vermogen wordt dus niet gehaald.
Ben wel benieuwd of dat bij anderen ook zo is.