DC Lastscheider

Ik heb een vraag over werkschakelaars voor DC spanning bij een PV installatie.

Ik wil twee strings van elk 11 zonnepanelen installeren, totaal 22 stuks.
Tussen de omvormer (GrowattMOD8000TL3-X) en de panelen wil en DC lastscheider plaatsen. Nu probeer ik te begrijpen waar ik kan terugvinden wat de maximale belastbaarheid van de lastscheider is.

Wat wordt er precies bedoelt met "Max. nom. bedrijfsspanning Ue bij AC"
https://search.rexel.nl/pdf/prodsheet.php?channel=rexel&article=28…

Op de website van de fabrikant staat maximaal 1000v
https://www.e-nummersok.se/infoDocs/PROD/PROD_23080_3134666.pdf

Ik zie in de handleiding ook dat je bij deze 4 polige DC schakelaar kan kiezen voor een 2p+2p opstelling, begrijp ik goed dat je hiermee de last per schakelaar verlicht?

Het max power voltage van mijn panelen is ongeveer 30v
Het open circuit voltage is 37,23v

Klopt het dat ik dan 37,23 x 11panelen = 409,53 volt
Vermenigvuldigd met 15 procent temperatuurcoëfficiënt = 470,95 volt.

Is de bovengenoemde lastscheider dan voldoende sterk om deze strings te schakelen?

Ik heb hier geen verstand van, maar het lijkt er op dat Rexel een AC/DC fout heeft gemaakt?

[edit]
Op basis van de informatie van de fabrikant zoals ik die lees:
https://www.norwesco.se/en/products/switch-disconnectors/dcm-16a-25a/

mel

Golden Member

Een scheider kan goed AC schakelen, maar voor DC kan je misschien beter een steker en kontaktdoos nemen.En liefst schakelen als de stroom minimaal is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De maximale Nominale spanning is de maximale spanning waarvoor de schakelaar ontworpen is en mag en kan schakelen.
Voor een normale 3 fase installatie is dat 400 Volt. De schakelaar moet dus geschikt zijn voor minimaal 400 volt, hoger is altijd goed, maar bij lager kan het zijn dat de schakelaar het niet aan kan.
Een schakelaar van bv 200 V in een 400 Volts installatie kan dan kapot gaan, of de spanning niet goed en betrouwbaar afschakelen.
Heb je nog AC en DC. Een schakelaar voor AC mag vaak niet DC schakelen. Soms wel, maar dan met veel lagere waarden. Een DC schakelaar mag meestal wel AC schakelen.
Een lastSCHEIDER wordt geselecteerd op de nominale spanning en de nominale stroom van het af te schakelen apparaat.
Voor een apparaat van 300 Volt 5 Ampere moet je dan een lastscheider hebben die minimaal 300 Volt (liefst meer) en 5 Ampere (ook liefst meer) mag en kan schakelen. Denk ook aan AC of DC.

Deel 2:
als je een 4 polige schakelaar gebruikt dan kun je hier 2 afzonderlijke strengen mee afschakelen.
Schakelaar 4P 16 A kan en mag dan zo 2 strengen van 16 Ampere schakelen.
2 polen paralel schakelen voor 1 streng kan, maar dan mag je niet tot 32 A gaan, maar iets van 25A.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 23 juni 2022 11:55:55 (13%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@toeternietoe Voor PV installaties zou ik niet de "nominale spanning" gebruiken om de schakelaar te dimensioneren, maar de "max open klemspanning". Gewoon omdat het 1) belangrijk is en 2) je echt binnen de specs wil blijven.

Als je de nominale (MPPT-) spanning gebruikt, dan zit je er boven als er geen stroom getrokken wordt. Tuurlijk de schakelaar heeft het dan makkelijk, maar zorg toch maar gewoon dat je binnen spec blijft, zou ik zeggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 23 juni 2022 00:29:41 schreef amatur2022:

Ik zie in de handleiding ook dat je bij deze 4 polige DC schakelaar kan kiezen voor een 2p+2p opstelling, begrijp ik goed dat je hiermee de last per schakelaar verlicht?

Dan word de luchtspleet tussen de kontacten uiteindelijk twee keer groter dan met een 2 polige. En hij opend twee keer zo snel. Bij DC is dat vaak nogal van belang.

Op 23 juni 2022 11:50:19 schreef Toeternietoe:..
2 polen paralel schakelen voor 1 streng kan, maar dan mag je niet tot 32 A gaan, maar iets van 25A.

Hier werd echt bedoeld in serie, om vlambogen zo snel mogelijk de kop in te drukken. De gespecificeerde waardes zijn ook bij contacten in serie.

Precies. Let op dat je ze alle vier in serie moet zetten om de maximale spanning te halen!

Ik denk dat je wel 2 in de plus en 2 in de min mag zetten om tweepolig af te schakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het was me niet duidelijk of de TS in serie of parallel wil gebruiken.

Het is natuurlijk goed om naar bijzondere omstandigheden te kijken, als de open klemspanning veel hoger kan worden dan moet ke daar rekening mee houden.

Evenals
Dichthied tov vocht
Dichtheid tov stof
Bestand tegen mechanische invloeden,
Bestand tegen metreologische invloeden.
etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bij DC mag je maar 20a25% van de AC stroom bij de zelfde spanning schakelen. Dit om dat de AC stroom minstens wel een keer door het nulpunt gaat, zodat de eventuele vlamboog dooft. Bij DC kan het zijn dat de vlamboog helemaal niet dooft.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?