Lineaire versterker geeft half vermogen.

Met de laatste [2] suggesties t.a.v. verzwakking wordt ook de ontvangst verzwakt. Of TS dat nou wil...

benleentje

Golden Member

Op 25 juni 2022 11:58:30 schreef electron920:

Misschien handiger om een externe verzwakker van 6 dB te kopen....

Groet,
Henk

TS wil helemaal niet verzwakken hij wil juist meer versterking uit de lineair. De huidige verzwakker in de lineair hoeft er enkel maar uit.

Met welke onderdelen kan ik hem weer orginaal maken ? Zodat hij weer het volledige vermogen kan geven.

In ieder geval de weerstand naar het relais eruit. En dan kijken wat er gebeurt als je begint met klein vermogen. Met een beetje geluk heb je helemaal geen last van de verkeerde weerstanden. Als de weerstanden niet goed zijn krijg je een slechte swr voor je zender dus daar moet in het begin zeker een meter tussen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha benleentje,

Ja dat is helder het is dan ook voor de test / reparatie ik ben voorzichtig met andermans spullen !

TS wil helemaal niet verzwakken hij wil juist meer versterking uit de lineair. De huidige verzwakker in de lineair hoeft er enkel maar uit.

Dat is in mijn optiek een gelijk advies als je een defecte kabel hen en er een versterker bij plaatst |:(

Kijk @Krelis Vonketrekker gaf als opmerking zouden die weerstanden wel technisch voldoen dat was mij gelijk al,
opgevallen dat het niet de originele zijn :D
Maar dat wil nog niet voor de volle honderd procent zeggen dat het daar aan ligt de originele zullen waarschijnlijk,
beschadigt zijn geweest !

Voordat @TS een hele zoek actie op touw zet zou ik eigenlijk eerst willen weten is er niet meer defect :?
Een en ander is misschien aan de hand van stroom opname te reconstrueren maar de stuur zender op een veilig vermogen,
demper even overbruggen is al geopperd een meten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

Voordat @TS een hele zoek actie op touw zet zou ik eigenlijk eerst willen weten is er niet meer defect

Volgens mij zitten we beiden aan 2 uiteinden. Volgens mij is er geen defect maar enkel een extra verzwakking van x keer waardoor er 2x minder vermogen uit komt. Als het ding defect is komt er geen vermogen uit dat er precies de helft uitkomt is dan raar voor een defect. Als je dan ook een constructie ziet die er mogelijk uitziet als een verzwakker dan vind ik een defect in de lineair uitgesloten.

Dat is in mijn optiek een gelijk advies als je een defecte kabel hen en er een versterker bij plaatst |:(

Ik zie het precies anders om TS heeft een goede versterker maar er zit een defecte kabel (verzwakker) in.

Maar dat wil nog niet voor de volle honderd procent zeggen dat het daar aan ligt de originele zullen waarschijnlijk,
beschadigt zijn geweest !

Dan ga je daar geen extra weerstand bijzetten. Ik weet ook niet 100% zeker of het een verzwakker is maar ik zou wel de extra weerstand eruit halen en dan heel voorzichtig het ding gaan testen met een aangesloten swr meter tussen zender en rf ingang van de lineair.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha benleentje,

Even voor de goede orde anders ben ik bang dat @TS van de rails raakt :D
Die versterker doet netto 10 dB 10 x volgens specificatie 10 Watt in ( max ) 100 Watt uit ( max ).
Hierin is af fabriek een verzwakker van ≈ 6 dB opgenomen dit heb ik moeten terug rekenen er wordt dus een,
kleine impedantie aanpassing gedaan....
Dit betekend dat de versterker ≈ 16 dB intern doet, nu kan je de verzwakker wel weg halen maar dan moet je geen 10 Watt meer insturen 8)7
Met andere woorden het lijkt mij niet handig om zomaar het ontwerp te wijzigen zonder te weten of de interne versterking nog wel in orde is....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoe moeilijk kan het zijn? TS schrijft hier dat de output van zijn FT-767 regelbaar is. Van een beetje tot 10 watt, neem ik aan.. Dan zou ik als eerste voorzichtige (!) test de hele verzwakker weglaten en kijken hoe het dan met de output van de lineair gesteld is. (Ik kies hiervoor om te beoordelen of er niet nog een ander probleem is.)

Beter is om eerst de originele waarden van r11 - r12 - r13 te achterhalen.

Ha tin.soldier,

Helemaal mee eens even wachten op @TS kijken wat hij kan meten, maar een veilige bron is geen probleem.
De weerstanden zijn R11 130 Ω , R12 33 Ω , R13 150 Ω die zitten er ook in :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja, de weerstanden t.b.v. de verzwakking zitten er wel in maar het zijn de originele niet. (Een impedantie-aanpassinkje zal hier ook beoogd zijn, anders had ik een trimmer meer verwacht.)

Misschien zijn de weerstanden vervangen omdat de originele er eens uitgefikt zijn? Daarna kwam het nooit meer goed. Geen idee of er meer stuk is. Eerst maar eens aansturen zonder verzwakker dan..

(Het zou me niet verbazen als een van de 2 eindtransistoren het loodje heeft gelegd. Ik stelde dat bij hetzelfde symptoom eens vast doordat één van die transistoren nauwelijks ruststroom opnam. Uitgesoldeerd mat ie wel goed door, maar hij was toch defect.)

Driver T1 zal wel in orde zijn, anders kon je aan het eind ook geen 50 watt zien.

Bedankt allemaal, ik ga een en ander eens uitproberen.
En het gaat inderdaad om versterken van 50 naar 100 watt.
En niet om te verzwaken want dat doet hij nu al door de 50 watt output bij 10 watt input.
Ik laat nog weten hoe het is gegaan.

benleentje

Golden Member

Hierin is af fabriek een verzwakker van ≈ 6 dB opgenomen dit heb ik moeten terug rekenen er wordt dus een,
kleine impedantie aanpassing gedaan....

Haha nu word het duidelijk wat jij bedoelt. Dat is volgens mij met de 2 weerstanden en nu zijn het er 3 dus extra verzwakking zou ik denken.

Maar TS doet inderdaad moeilijk de ene weerstand die er origineel niet in hoort moet er gewoon uit en dan voorzichtig met laag vermogen insturen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En het gaat inderdaad om versterken van 50 naar 100 watt.

Nee, het gaat erom die 50W weer tot 100W te brengen. De output van je FT-767 kun je variëren, toch? Zonder verzwakker let je erop dat je de maximale input van T1 niet overschrijdt. T1 is niet stuk.

Ik schuur toch tegen een probleem met de biasing aan. Zit alles goed vast (op de print)? Zijn d2 en d3 in orde?

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op zaterdag 25 juni 2022 22:44:41 (18%)

Ik ga de derde weerstand aan een zijde los solderen. En kijken wat er gebeurt. Mocht er een mrf stuk zijn dan is dat geen probleem ik heb er namelijk nog een paar bij gekregen tijdens de aankoop.

Oeps ik heb alleen de mrf van T1 en als die niet stuk is.....

Het is geen sinecure zulke torren een beetje deftig van de printen los te krijgen. (Die uit het schuim halen zou ik wel heel kort mee bezig zijn :) )

T1 kan niet stuk zijn, anders zou je aan de uitgang helemaal geen 50W kunnen halen.

harry64

Golden Member

Op 25 juni 2022 22:11:14 schreef nedne2:
Bedankt allemaal, ik ga een en ander eens uitproberen.
En het gaat inderdaad om versterken van 50 naar 100 watt.
En niet om te verzwaken want dat doet hij nu al door de 50 watt output bij 10 watt input.
Ik laat nog weten hoe het is gegaan.

da's een beetje zinloos. Althans als je 50 watt input bedoeld.

harry64

Golden Member

Op 25 juni 2022 22:46:56 schreef tin.soldier:
Het is geen sinecure zulke torren een beetje deftig van de printen los te krijgen. (Die uit het schuim halen zou ik wel heel kort mee bezig zijn :) )

T1 kan niet stuk zijn, anders zou je aan de uitgang helemaal geen 50W kunnen halen.

Hij kan wel degelijk 'stuk' zijn. die torren bestaan intern uit een aantal parallel. Als door een eerdere mismatch o.i.d. een aantal interne emitters zijn uitgefikt gaat de versterking fors omlaag.

Vroeger in de piratentijd i.i.g. wel eens bijdehand gehad met BLY's 87, 89 en MRF254 o.a. Ook dat die torren wel eens deels intern beschadigd waren door er teveel vermogen in te sturen.

Als ik dit allemaal zo lees is er niet echt een vast standaard antwoord voor wat de oorzaak is.
Ik zal het nog een maal herhalen ik geeft 10watt in en krijg 50watt uit wat 100watt zou moeten zijn.
Ik heb hem van iemand overgenomen en weet niet wat ermee is gebeurt.
Alleen zie ik dat de weerstanden aan de input zijn gewijzigd waarbij de waarden wel kloppen met het schema.
Geen UHF weerstanden is al geopperd, oké maar waar kan ik die bemachtigen ?

Ha nedne2,

Als de versterker zelf wil repareren en daar ga ik vanuit dan wordt het inderdaad tijd om de koe bij de horens te vatten ;)
In principe kan je niet zo snel iets beschadigen mits je niet probeert om zonder verzwakker 10 Watt in te sturen!

Je heb een vermogensmeter heb je ook een universeel meter om de spanning / stroom te meten ?
Begin met een heel laag instuur vermogen laat die 100 Watt even voor wat het is je versterker levert dezelfde versterking,
als je 1 Watt instuur alleen 10 Watt uit.

Eerst je vermogensmeter ijken op 1 Watt streep je onthouden.
Dan het verwijderen van de verzwakker je hoeft alleen de 130 Ω en de 150 Ω los te halen aan de kant van de 33 Ω .
De 33 Ω mag vast blijven dan je vermogensmeter aan de uitgang afsluiten met dummy of antenne en de 1 Watt uit je set insturen,
aflezen welk vermogen er aan de uitgang is en of de verhouding ≈ X 40 is.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Multimeter heb ik zeker.
En oké ga ik proberen maar dat word maandag want ik heb nu andere verplichtingen, helaas.

harry64

Golden Member

Op 26 juni 2022 10:03:52 schreef nedne2:
Als ik dit allemaal zo lees is er niet echt een vast standaard antwoord voor wat de oorzaak is.
Ik zal het nog een maal herhalen ik geeft 10watt in en krijg 50watt uit wat 100watt zou moeten zijn.
Ik heb hem van iemand overgenomen en weet niet wat ermee is gebeurt.
Alleen zie ik dat de weerstanden aan de input zijn gewijzigd waarbij de waarden wel kloppen met het schema.
Geen UHF weerstanden is al geopperd, oké maar waar kan ik die bemachtigen ?

Dit is een wat complexer model dan de eenpitters. Daar heb je de juiste meetapparatuur voor nodig. In dit geval zitten er drie transistoren in. Waarvan er twee in de eerste trap in een soort van parallel/pushpul configuratie lijken te zijn gebouwd. Als één van die torren stuk is, lijkt mij dat deze trap dan ook maar de helft doet. Echter zonder scoop die dat bereik haalt, kan je dat niet meten. Een ander meetapparaat dat dat zou kunnen meten is met een Spectrumanalyzer (SA). Maar dan moet je ook weten hoe en wat je meet, anders help je je SA vroegtijdig aan z'n eind.

Je weet i.d.d. niet wat er mee gebeurd is. De reden dat de verzwakker vervangen is kan ook zijn dat een ander er teveel power in heeft gestuurd waardoor de originele in rook opging. Die zou dan een of beide eerste transistoren mee genomen kunnen hebben.

Zonder de juiste meetapparatuur en weten wat je meet en hoe je dat meet is dit een lastige reparatie.

harry64

Golden Member

I.i.g. even wat datasheets over die torren opgezocht. De MRF646 doet max 45W output. Totaaldissipatie is 117W. Versterking is 4.8 dB.

Voor de CM50-12A wordt iets gelijkwaardigs opgegeven met 6 dB versterking, alleen staat daar in de datasheet aangegeven dat je die parallel kan hangen voor 100W output.

Wat ik met m'n beperkte kennis van rf zaken vreemd vind is dat 10W in (40dBm) met 6 dB wordt verzwakt naar 34 dBm (2,5W) en vervolgens versterkt lijkt te worden met de MRF646 met 4.8 dB naar 38.8 dBm (7,6W) dat lijkt de CM5-12A in te gaan die kennelijk in parallel 2x 6dB, totaal 12 lijkt te versterken waarmee je dan max de 50,8 dBm (120W) moet halen. Aangenomen dat de parallelschakeling van de CN50-12A iets verlies kent zou dat dan net aan 50 dBm (100W) zijn.

Kan zijn dat die MRF er inzit voor de stabiliteit en om samen met de 6dB verzwakker een betere 50 ohm ingangsimpedantie te verkrijgen.

I.i.g ben ik na de raadplegingen van de datasheets van mening dat de CM50-12A in parallel de 100W moeten maken en aangestuurd worden door de MRF646, waar ik eerst dacht dat dit andersom was.

Mocht het dus zijn dat 1 van die CM50-12A's niks meer doet, dan klopt je 50W wel. Doet de MRF bijna niks meer, krijg je ook nog maar ongeveer de helft omdat de CM's niet voldoende sturing krijgen.

Maar dat kan je dus alleen meten met de juiste meetapparatuur.

MRF646

CM50-12A

harry64

Golden Member

Even nagedacht hoe je de CM50-12A's kan testen zonder complexe meetapparaten.

Neem op de basis van de eerste te testen tor het omcircelde gele spoeltje los en sluit de basis vervolgens kort naar massa.

Deze tor is nu uitgeschakeld en doet even niet mee. Meet vervolgens je uitgangsvermogen zoals je dat eerst ook deed met de 50W output.

Nog steeds 50W? de tweede tor is in orde, uitgeschakelde tor is waarschijnlijk stuk. 0W? Tweede tor doet niets, stuk of bias niet goed. Helft minder dan 50W (25), beide torren waarschijnlijk goed, MRF646 is verdachte.

Voor de zekerheid ook tweede tor testen. Herstel de eerste situatie naar origineel. Dus spoeltje weer aansluiten op de basis van eerste tor en verwijder sluiting naar basis.

Met tor twee herhaal je de procedure van 1.

De basis kortsluiten aan de massa is de rechte lijn dus ?

Ja, dat is wat @harry64 ermee bedoelt. Geen idee of dit wijs is. Ik zou liever de ruststroom meten, om te beginnen. Als je niet zou weten hoe je dat kunt doen, wordt het wel uitgelegd. Bij het meten van de ruststroom (stromen!) bied je in geen enkel geval nooit RF input aan! (Ingang open laten!)

Een echt heel eenvoudige meting is (in rust!) de spanningen op alle bases meten. Zal steeds iets tussen 0,55 en 0,8 volt moeten zijn. Ik roep maar wat. Daarmee weet je nog niet of de biasing correct is, maar de diodes ten behoeve ervan zullen dan wel in orde zijn. Ook hier: het is een DC-meting; bied nooit RF input aan terwijl je dit doet (meet)!

Is het niet plausibel dat een vorige eigenaar de verzwakker heeft verwijderd om met minder input toe te kunnen? Daarna is weer eens 10W input aangeboden, en toen is het misgegaan. De verzwakker 'reconstrueren' had geen zin: het onheil was al geschied. Wie weet.. Uitmaken doet het nu ook nauwelijks meer.

harry64

Golden Member

DC gedrag zegt niet zo heel veel bij een RF-tor. Vroeger wel BLY's bij de hand gehad die DC 'goed' doormeten en nagenoeg nul HF versterking hadden.