Pfaff tiptronig 6230

Denk dat ik 2 problemen heb met deze naaimachine nl:

- condensator(en).
- voetpedaal

Wat betreft de 1e (condensator). Bij het indrukken van het voetpedaal reageerde de machine niet 'gelijk'. Begrijp na enig zoekwerk dat dat aan condensatoren kan liggen. Dus ik maak hem later open om te kijken wat er in zit wat dat betreft.
Kom ik later kop terug.

Voordat ik tot die conclusie kwam heb ik het voetpedaal open gemaakt en nu doet de machine niks meer in de zin dat het lampje en tiptoetsen het nog wel doen maar de naald gaat niet meer op en neer.

Weet niet of er iets niet goed gaat met het in elkaar zetten van het pedaal.

Plus dat ik de werking van het pedaal niet snap.
De bovenste foto zien we de 2 delen van het pedaal. Het rechter deel wordt linksom op het rechter deel 'geklapt'. De 2 ronde pennen in het rechter deel komen in de veren in het linker deel.
De onderste pen in het rechter deel heeft een contact welke ook onder de veer in het linker deel zit.
Het andere deel van het contact ( zie bovenste draad linker deel) heeft een soort weerstand (???), zie onderste foto het bruine printplaatje, maar ik zie met elke goede wil niet hoe het contact in het rechter deel iets met de weerstand in het linker deel zou kunnen doen.

Wie kan hier zijn licht even op laten schijnen ....

Gerard*

Golden Member

Het is de bedoeling dat de veer waar een draad op gesoldeerd is, via het koperen beugeltje contact maakt met die kant van het printje waar blank metaal zichtbaar is.

Overigens is voetpedaal een pleonasme, een taalfout waarin twee keer een woord gebruikt wordt om slechts één ding aan te duiden, in dit geval in een samengesteld woord.

Mijn leraar Nederlands had er een grap voor om het nooit meer te vergeten: Het doodgestorven kadaverlijk.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Zoiets dacht ik idd zelf ook al maar dan moet tijdens het in elkaar zetten het contact dus worden verbogen ... ??.

Of-te-wel ... wat we zien op de rechter deel van de bovenste foto, daarvan moet het hoogste deel van het contact (horizontale deel) gaan glijden tegen het deel met zwart op het printplaatje?Daardoor wordt het horizontale deel verticaal ?

Zie nog niet helemaal hoe dat in elkaar moet eerlijk gezegd zonder het contact te 'verbuigen' wat me niet de bedoeling lijkt.

En wat betreft pedaal heb je gelijk !
De Engelsen hebben het over footcontrol ... (if I'm correct).

Het lijkt me dat het koperen beugeltje al flink verbogen is.
Zwarte 'bult' is waarschijnlijk een koolborsteltje; dat hoort veel 'rechter' (vertikaal) te staan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die pedaal werkt met een sleepcontact, print met een opgedampte weerstand.
Om te testen hoef je die niet aan de machine te sluiten maar kun je meten met een ohmmeter, de waarde zal ergens tussen de 0 en 500ohm liggen afhankelijk van het merk.

Dus goed bekijken hoe het sleepcontact werkt, dat kan veel bijkomende schade voorkomen aan de pedaal.

LDmicro user.

Het beugeltje, of zoals ze hem verkopen ... contactveertje was idd flink verbogen. Of ik de boosdoener was weet ik niet maar vrees dat dat niet anders kan. Had goed opgelet hoe het er uit zag toen ik 'm uit elkaar haalde maar het lijkt erop dus niet goed genoeg.

Dit is zoals hij verkocht wordt :

Maakt de druk nog uit die tegen het printplaatje wordt uitgeoefend?

Heb hem een paar minuten op constante snelheid laten lopen.
Voordat ik het pedaal uit elkaar haalde sloeg de machine na 'n minuut of zo kort op hol. Dat lijkt op een condensator (zoals ik ook al hier en daar op internet tegen kwam) of kan dat ook met het pedaal te maken hebben gehad ?

Ook begint de machine pas te 'lopen' als het pedaal half ingedrukt is wat ook op 'n condensator lijkt te kunnen duiden. Maar wellicht is door het verbuigen van het contact de aanvang verandert.

Kon idd iets van weerstand meten maar niet echt een duidelijke waarde.
Op 't printplaatje staat 20K.
Moet ik van boven naar beneden iets van 0 naar 20K meten ... of hoe werkt dat ?

Gerard*

Golden Member

Ik had het niet goed gezien, maar het is inderdaad een regelbare weerstand waarvan de koolbaan op het printplaatje zit en de loper op het koperen deel op de foto.
Met het onderdeel zoals het op de foto staat zou de loper van het gat af moeten wijzen, in de richting van de koolbaan. Waarin lijkt het niet goed genoeg, of bedoel je je ervaring ermee?
Zo te zien kan je het koperen dingetje nog wat om het bevestigingspunt draaien, dat kan dan ook wel naast de koolbaan terecht komen.
Enige druk moet er zijn, maar dat hoeft niet veel te zijn.
Vroeger zat er een weerstand in naaimachinepedalen die in serie met de motor stond om de snelheid te regelen. Hier hebben we te maken met een stukje gecompliceerdere elektronica dat de snelheid van de motor regelt. Het is mij een te grote gok om het op condensatoren toe gooien, het kan wel, maar het kan ook iets anders zijn. In dit geval is meten ook weer weten en het lastige kan zijn dat je moet weten wat je moet meten, dus voldoende kennis van elektronica en een multimeter zijn dan nodig. Met een beetje pech is er geen net-scheiding en staat er dus 230 op het circuit.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.