Extra automaten ter voorkoming doorbranden hoofdzekering

Is het een goed en juist idee om, ná de hoofdschakelaar (3P+N), 3 losse 25A automaten te plaatsen en daarachter pas de verdere verdeling?

De huisaansluiting is 3x25A, qua gebruik zal ik daar best wel eens overheen gaan met een verbruiker van 3x20A en nog meer verbruikers zoals inductiekookplaat. Ik wil dan liever in eigen beheer weer inschakelen en niet de netbeheerder bellen om de hoofdzekering te fixen.

(Ps. ik weet nog iet hoe de hoofdzekeringen eruit zien in de woning-in-aankoop)

Ik vermoed dat de hoofdzekeringen iets met D- of C-kar zullen zijn (?).
Dus zal misschien niet snel gebeuren, maar ik zou het nét vóór willen zijn zonder veel marge in te leveren. Wat adviseren jullie?

Resumé van de vragen:
1. Is het een goed idee om ná de hoofdschakelaar eerst elke fase afzonderlijk nog een net iets sneller (dan hoofdzekering) automaat te plaatsen?
2. Mag dag
3. Wat is regulier qua karakteristiek bij een hoofdzekering
4. Wat voor soort automaat/karakteristiek adviseren jullie?

Kunt toch gewoon een verzoek bij de netbeheerder neerleggen dat je automaten wil ipv smeltpatronen?

Op 25 juni 2022 20:39:06 schreef A. Haeser:
(Ps. ik weet nog iet hoe de hoofdzekeringen eruit zien in de woning-in-aankoop)

Dan kun je even wachten tot je het wel weet. Misschien zitten er al automaten als hoofdzekering.

benleentje

Golden Member

1. Helaas gaat dat niet werken. Het verschil is zo klein dat als nog alle 25A automaten en of zekerigen waarschijnlijk tegelijk gaan, dat heet selectieviteit en die is er pas als er minimaal 2 stappen tussen de zekering waardes zit. Een 35A is selctief over 20A

2. Ja dat mag je mag zoveel automaten of zekeringen achter elkaar plaatsen als je wilt.

3. Traag

4 Geen. Omdat er toch geen selectiviteit kan bestaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

als het huis geen 20 jaar haalt is de kans op hoofdautomaten groot, ouder als dat is de kans op zekeringen juist groot. een C25 gaat er eerder uit, maar als je geen apparaten met hoge aanloopstromen hebt kun je miss beter een B25 ervoor zetten. die gaat er eerder uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1: Nee
2: Ja
3: Traag
4: Geen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

25 A per fase. Het moet wel erg grof worden als die er uit gaan.Als de installatie goed ontworpen is, staan de grote verbruikers niet op dezelfde fase, afgezien nog van de gelijktijdigheid.Ik zou me niet zo druk maken . Ik heb hier thuis 1 fase met 35 A smeltveiligheid.Is nog niks mee gebeurd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..