weerstand met 6 ringen

Goede middag,

Ben bezig met het herstellen van een voeding met een accu lader aansluiting.
Met een lm317 en een tip32

Als ik de tic32 verwijder heb ik op de lm317 netjes 13.7 volt.

Nu zitten er nog 2 weerstanden (rondom de torren) met 6 ringen maar daar kom ik niet uit.Ook al op internet gekeken,

rood
bruin
zwart
zwart
bruin
wit, gemeten waarden = 916 ohm

rood
bruin
bruin
zwart
rood
grijs, gemeten waarden = 8k2
Kloppen deze waarden.

Het is een lastig printje, dubbel zijdig met een tussenlaag, dus 3 lagen, met baantjes.
Vraag is kloppen deze weerstandwaardes.

Alvast bedankt voor het meedenken

Jinny

Golden Member

Je telt verkeerd om, in je rijtjes is de onderste de eerste digit..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
buckfast_beekeeper

Golden Member

Draai de kleuren eens om.

wit=9
bruin=1
zwart=0
zwart=0
bruin=1 extra 0 of 91000Ω of 91k
rood=2=tolerantie 2%

grijs=8
rood=2
zwart=0
bruin=1
bruin=1 of 1 extra 0

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dank voor de snelle reactie,

Maar kunt u mij nog vertellen wat de waarde moet zijn van deze weerstanden

hobby luke

Honourable Member

Misschien kan je hier iets mee?

MVG,
Luc.

https://www.weerstandcalculator.nl/

[Bericht gewijzigd door MJN op maandag 27 juni 2022 17:33:56 (46%)

Iedereen bedankt voor de oplossing,

MJN, dit is een super mooie calculator.

Ga nog even verder zoeken, hoop dat ik de print heelhoud met die zeer dunne printbanen, en de lagen doorverbindingen.
Heb helaas geen schema van deze print.

Als ik er niet uitkom maak ik een regelbare voeding, dit ivm de laadinrichting van de accu op een print plaatje.
Schema,s genoeg op internet.

Nogmaals dank aan alle.

maartenbakker

Golden Member

Vuistregel: als de eerste ringen (grijs rood respectievelijk wit bruin) kloppen met je meting, maar je twijfelt aan de vermenigvuldingsfactor dan kijk je eerst of je de uitleg van de kleurcode passend kan maken bij je meting, in plaats van andersom.

Dan zou je dus een andere conclusie trekken dan buckfast beekeeper hierboven. Dan hou je een ring over, maar dat kan prima. De laatste ring staat soms voor het type weerstand.

wit = 9
bruin = 1
zwart = 0
zwart = 0 nullen
bruin = 1%
rood = versiering

Een andere sanitycheck is dat de gemeten verhouding tussen beide weerstanden ook klopt met de kleurringen. De 8k2 zit een factor 10 hoger met zijn vermenigvuldigingsring: bruin voor 1 nul in plaats van zwart voor 0 nullen. Dat klopt dus ook.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 28 juni 2022 20:11:48 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."