Miele T8861WP blijft na programma op koude lucht draaien

Vind het een beetje vreemd, volgens mij zit er een 230V Fan in die frequent faalt, maar hier word over een 12V fan gesproken die fluctueert in toerental?? Dat vind ik hoogst vreemd, ik kan me niet herinneren dat er een modulerende fan in zit..

Zuigt bij jou de lucht goed aan bij afkoelproces?? Niet dat het een te lichte stroom van lucht is.?? Kan ook wezen dat NTC op Condensor leiding defect is, die heb ik wel eens eerder defect gehad, die ging "open" bij een graad of 50 welke een rommelig droogproces gaf, en dat is bij jou ook aan de hand.

Bij deze series drogers heb ik al vele hersteld en meest voorkomende euvels zijn ventilator, borstelbrug van vochtmeting en vervuiling filters. 1x defecte compressor gehad op 40 drogers ruim valt nog mee..

Maar wat Maus0611 al zegt, controleer wasmachine eens, dat kan ook veel ellende veroorzaken en je wasdroger van de leg halen..

Schiet me een dingetje te binnen: droger staat in badkamer waar vochtigheid vrij hoog kan wezen.Check alle stekkerverbindingen op moederprint rechtsachterin, als er lichte corrosie tussen stekker en print zit krijg je ook misstanden!!

[Bericht gewijzigd door smd op 3 juli 2022 18:44:21 (12%)]

@maus: zeer grondig. Dit moet zeker helpen in de zoektocht

@smd. Ja tegenwoordig 12v dingen er in. Moduleren heb ik nog niet vastgesteld.

I learn from the mistakes of people who took my advice

8861 WP heeft nog steeds een 230V fan... De nieuwere series wel 12V, maar IDD kleiner.. Is ook geheel andere bouw.

Op de bouwtekening staat echt een 12v model.

Bedankt Maus voor de gedetailleerde informatie.
De temperaturen lijken overeen te komen met wat ik heb gemeten, al duurde het bij mij ruim 1,5 uur voordat de 57 graden bereikt werd.

Welke droogstand had je gekozen en hoe lang duurde deze ?
En waaruit bestond de was ?

Ik heb nu weer een was draaien en ga verder testen.

Tja...F16 is inderdaad een dingetje.
Mijn ex gebruikte dermate veel wasmiddel dat deze storing er geregeld was.
Voor 2 jaar geleden centrifugeerde hij niet meer en heb ik het complete ontluchting systeem gereinigd.

Toen was het opgelost.
Wat mij wel opvalt is dat wanneer ik meer dan 50ml wasmiddel gebruik, deze storing er erg (te) snel in komt.

Ik zal het centrifugeren eveneens nu goed in de gaten houden.
Ik ben bang dat ik zonder PC met benodigde software het toerental niet kan uitlezen ?

@SMD, ik zal hem van de week sowieso los halen en de stekkerverbindingen controleren.

Ik heb een stroboscoop op een functiegenerator gezet hiervoor. Vroeger waren er wel eens problemen. Nu kan ik toerentallen schatten en komt het ook haast niet voor buiten de ontluchtingsgevallen bij miele. Staat al jaren onder het stof dus. 1600 is echt enorm snel.

Bij veel schuim krijg je zelfs met gezonde ontluchtingsdarm de schuim niet geheel weg en gaat hij bij spoelen met doseringsmelding.

50ml is ook vaak teveel wasmiddel.

Mijn was bestond uit 4 broeken en wat ondergoed, gewassen op 'jeans' met 1200rpm en gedroogd op katoen, denk dat het droogproces zo'n 45minuten is geweest.

Je kent de truc met ontluchting dus van de pomp, dat zal het niet zijn.
Toerental gaat in katoenprogramm opbouwend van 0 naar 1200, en kruipt in de laatste ca. 3 minuten pas door naar 1600, dat merk je wel.

Zonder computer met miele software kun je inderdaad geen actuele informatie zien.

50 mL is IDD te veel,normaal is 35 mL max. daarom zijn pods ook enorm ruk!! Ik zal morgen eens zijplaat wegnemen van de 111 die ik hier heb staan, haast zeker dat er een 230V inzat want die was defect.. :)

Op de verpakking van het wasmiddel begint de aanbevolen dosering bij 55 ml bij 4 kg oplopend tot 75 ml bij 8 kg.
Maar die willen verkopen natuurlijk ;-)

hangt ook af van vervuilingsgraad en waterhardheid.. Meestal minste hoeveelheid tenzij je echt vette kleding heb..

Ik zit op zo'n 20/30ml van het Miele Ultracolor wasmiddel. Geen klachten, ik vind het zelfs een beetje sterk ruiken wat erop neerkomt dat ik minder kan gebruiken.

@richard: mijn post even verbeterd.
Edit:
@smd: Volgens mij heeft de 111 droogkast meerdere versies. Wat is het model nr?

[Bericht gewijzigd door EricN op 3 juli 2022 21:36:23 (32%)]

@Eric, de wasmachine is een W5873

Dubbel gepost

[Bericht gewijzigd door Richard66 op 3 juli 2022 21:35:00 (83%)]

Ik heb ondertussen weer wat wassen gedroogd en metingen gedaan.
Droogtijden zijn ca. 1.5 uur en m.i. normaal.

Was 1: Start afkoelfase op 57,5 procestemperstuur en omgevingstemperatuur van 22 graden. 55 minuten afkoeltijd, eindtemperatuur 52 graden.

Was 2: Deur badkamer dicht gelaten.
Start afkoelfase op 65 graden procestemperatuur en 27 graden omgevingstemperatuur. 65 minuten afkoeltijd, eindtemperatuur 52 graden.

NB: De afkoeltijden zijn korter dan eerst omdat ik de extra droogwaardes weer naar de fabrieksinstellingen had gebracht.
Dus dat verklaart de ruim 1 uur nalooptijd tegenover de meerdere uren voorheen omdat het systeem dan warmer word.

De conclusie is dus dat de nalooptijd (afkoelfase)te lang duurt.
Omgevingstemperatuur speelt een rol, maar 22 graden bij was 1 is niet abnormaal.
De droogtemperaturen lijken ook normaal.

Alles lijkt te werken, inclusief de koelventilator.

Mijn conclusie, mede ook dankzij jullie input, is dat die na het droogproces niet goed zijn warmte kwijt kan.
Het enige wat m.i. zou kunnen is overmatig stof in het apparaat wat als een ongewenste isolatie werkt.

Ga hem binnenkort van de wasmachine aftillen en openen.

Ik had het al eens aangehaald maar ben ondertussen de draad kwijt.
Had je hier al op gereageerd? :

Is het linkse zijpaneel al los geweest zodat je de compressor, motor en koelventilator achterkant kunt bekijken? Visuele inspectie op stofophoping.

Nee nog niet gedaan omdat ik even hulp moet vragen met er af tillen.
Ik ga daar naar kijken en houd jullie op de hoogte.

Ik denk dat je nog best wat stof tegenkomt.

Draait de wasmachine nog altijd 1600rpm in de laatste ca 3 minuten? je hoort hem dan echt vaart maken het laatste stukje.

Ja hij neemt idd de laatste 3 minuten een "sprint"

Wellicht dat ontstoffen een hoop goed doet. Wellicht de linker zijwand er ook af, misschien kun je de condensor en verdamper schoonmaken.

Ik heb hem vandaag uit elkaar gehaald.
Bij de compressor lag wel de nodige stof, maar niet schrikbarend. Alles uiteraard wel schoon gemaakt.
Ik heb ook de procesventilator er af gehaald en het kanaal bekeken.
Hier zat nagenoeg geen stof (wel eens anders gezien bij andere drogers....)
Vervolgens heb ik ook de linkerkant er af gehaald.
Op de behuizing van de condenser en verdamper lag een aardig pak stof.
In mijn enthousiasme meteen de stofzuiger gepakt en voordat ik bijna klaar was bedacht ik dat ik nog een foto moest nemen.
Het laatste stuk laat zien wat er aan stof op lag.
Dit kan natuurlijk als een isolatiedeken hebben gewerkt.
Ik ga binnenkort een was drogen en ben benieuwd.
Word vervolgd.

Dit pakket stof komt omdat er overdruk ontstaat door vuile filters.. Dan perst de proces ventilator het stof via de trommelrand er uit..

@smd, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar deze droger trekt ook lucht (en stof) naar binnen via de koelventilator en blaast deze de binnenruimte van de droger in. Zo komt m.i. het meeste stof binnen bij mijn droger.

Ik heb alles binnenin dus goed gereinigd, ook de gleuven waaruit de aangezogen lucht weer naar buiten gaat.
Het scheelt nu wel aanzienlijk in de naloop tijd, al is die soms nog wel 45 minuten, maar minder dan de vele uren daarvoor.

Ik wijt de huidige nalooptijd dan aan de nis waarin die staat en de momenteel hogere temperatuur in die ruimte.
Technisch is nu alles wel uitgesloten en het grootste probleem opgelost door hem te reinigen intern.

Eenieder bedankt voor de tips, schema's en het meedenken !

kan haast niet dat de ventilator het naar binnen trekt, er zit een radiator voor die meeste stof buiten de droger houd. Meestal is het helemaal aangekoekt voor het radiatortje..