Victron Battery protect bypassen

Goededag,

In mijn auto zit een 2e accu om compressor koelkastje van stroom te voorzien. Tussen de aansluiting voor de koelkast en de 2e accu zit een Victron BatteryProtect 65A (https://www.victronenergy.nl/battery_protect/battery-protect)

Probleem: accu en BatteryProtect zijn onder de motorkap ingebouwd. Dit gaat meestal goed, maar in Zuid Spanje hebben we gemerkt dat de combinatie van volle zon op de motorkap + hitte van de motor de temperatuur zo laat oplopen onder de motorkap dat de BatteryProtect tijdelijk uitschakelt. Dit speelt vooral als je na het rijden de auto in de zon parkeert.

Vraag: kan ik de BatteryProtect simpelweg 'kortsluiten' (dus de 'battery' ingang en de 'load' uitgang met elkaar verbinden) om zo de BatteryProtect (tijdelijk) te bypassen? Of is het beter om de de kabel op de ingang ('battery') los te maken aan aan de de uitgang ('load') te bevestigen bij de kabel die daar al zit en naar de koelkastaansluiting gaat?

Ik snap dat ik dan de 'battery protect' functie mis, maar daar kan ik mee leven.

Dit speelt vooral als je na het rijden de auto in de zon parkeert.

Ik snap verder niet welke problemen je daarmee hebt. Dit kast zorgt er tijdens een draaiende motor voor dat beide accu worden opgeladen. Op een parkeer plaats onder de zon heeft dit kast je geen functie meer en zijn de start accu en de 2de accu gescheiden. Als de motor draait en de dynamo stroom levert dan word dit kast je ingeschakeld zodat de 2de accu ook kan laden.

Als je dit kastje gaat doorverbinden heb je grote kans dat beide accu leeg komen te staan en je niet meer kan starten.

Het is eigenlijk gewoon een onderspanning begrenzer, die voorkomt dat een accu te diep ontladen kan worden. Als je die gaat overbruggen dan heb je kan op accu schade omdat er dan geen beveiliging meer is tegen te diep ontladen.

Naast mogelijk accu schade zorgt dit kastje er ook voor dat de 2deaccu word losgekoppeld als de start accu onder de geprogrammeerde spanning komt. Het kastje doorverbinden kan er dus voor zorgen dat je startaccu leeg komt te staan en je niet meer kan starten.

IK zou eerst proberen met een ventilator om het kastje koel te houden al dan niet met een thermostaat die bv inschakelt als het boven de 35 graden oid komt. Enkel warme lucht erop blazen zal denk ik ook netwerken er moet wel lucht circulatie zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 28 juni 2022 01:12:20 (15%)]

Gerard*

Golden Member

Meer koelen onder de motorkap, in de schaduw parkeren. Beetje moeite mag wel als je voor een kampeervakantie kiest :P

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

t is geen scheidingsrelais maar alleen onderspanningsbeveiliging

maar de meeste compressorkoelkasten hebben dat zelf ook al ingebouwd dus het is meestal dubbelop

Wel raadzaam voor alle andere verbruikers die op de 12V zitten. In dat geval zou je m ook kunnen verplaatsen: Lager onder de motorkap is het veel koeler (Warmte stijgt op en blijft bovenin hangen, zeker als je stilstaat, want dan heb je geen koelfan en rijwind)

Die BP een halve meter lager hangen kan al voldoende zijn. En als je alleen de koelkast hebt even de handleiding checken, grote kans dat die dan nieteens nodig is

Als ik het goed heb is de Victron Battery Protect triac geschakeld, of sowieso solid state dus ik zou de in- en uitgang daarom niet botweg doorverbinden.
Als aangegeven de Battery Protect verplaatsen lijkt mij een goede optie.

De volgende reis gaat naar het zuiden van Tunesie in de Sahara, niet veel schaduw en niet veel bomen daar :)

Er zit een spanningsbeveiliging in de compressorkoelkast, dus is inderdaad dubbelop. Andere verbruikers zijn niet veel meer dan af en toe een led lampje of een fotobatterij opladen. Bovendien kan ik achter in de auto de spanning permanent monitoren.

Het ding lager monteren gaat me zelf niet lukken. Liever 'bypass' ik het ding als het extreem heet is (in 95% van de tijd hier in NL levert het geen problemen op).

Op 28 juni 2022 16:34:53 schreef T-sec:
Als ik het goed heb is de Victron Battery Protect triac geschakeld, of sowieso solid state dus ik zou de in- en uitgang daarom niet botweg doorverbinden.

Deze term ken ik niet. Wat betekent dit? Waarom kan ik de in- en uitgang dan niet doorverbinden?

Doorverbinden (met een schakelaar ertussen) zou m'n voorkeur hebben (dan ik het ding eenvoudig bypassen of gebruiken), maar de ingangskabel met de uitgangskabel verbinden op één van de twee aansluitingen van de BatteryProtect zou ik ook al mee geholpen zijn. Kan dat wel zonder risico?

[Bericht gewijzigd door Steppertje op 28 juni 2022 17:22:15 (13%)]

Dat laatste lijkt met het beste gewoon de 2 draden samen op dezelfde schroef.
Als je naar Tunesie gaat zou ik ook zo min mogelijk extra elektronica er tussen willen hebben en het dan liever zo simpel mogelijk houden.