zonsopgang simulatie automatische dimmer

Hoi allemaal!

Ik ben bezig met een kunstinstallatie, waarbij ik 2 zonnen heb gelast en die wil ik om de paar minuten laten opkomen en ondergaan. Ik kan tot nu toe enkel apparaten vinden die automatisch aan en uitgaan, maar niet dimmen.

Mijn expositie is in een bunker, dus geen mogelijkheid voor wifi.

Hebben jullie misschien tips? Ik hoop het! :-))

Groetjes,

Joanna

buckfast_beekeeper

Golden Member

Er bestaan kant en klare oplossingen voor. Zoek even op volière dimmer. Dan is dit al een resultaat.

Of dit volledig aan je wensen voldoet is wat anders. Je kan het uiteraard ook zelf maken met een arduino (of andere µC) en wat stuur elektronica.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Wat voor een patroontje moet het volgen?

dim naar 100% in x minuten, wacht y minuten, dim naar 0% in x minuten, wacht z minuten > herhaal ?

@buckfast_Beekeeper, dankjewel voor je reactie!

Ik heb Schuko 1,5 week geleden al gemaild met deze vraag, maar geen reactie. Ze nemen de telefoon nooit op en op Google krijgen ze ook hele nare reviews van mensen die wel betalen, maar geen producten hebben ontvangen.

Ik zoek wel zoiets als zij aanbieden, maar dan van een betrouwbare leverancier. :-))

Hi Sine!

Ik zoek inderdaad iets waarmee ik een dergelijk patroon kan instellen.

dim naar 100% in 3 minuten, wacht 1 minuut, dim naar 10% in 3 minuten, wacht 0 minuten > herhaal tussen 10:00 en 21:00 iedere dag, 2 weken lang.

Wat voor lamp is het? Dat maakt nogal verschil als je gaat dimmen.

Als het 12-24v lampjes zijn is een TC-420 prima te gebruiken...
https://nl.aliexpress.com/item/32892039455.html
Je kunt punten instellen (via USB) waarop de lamp xx% moet branden en dat voor 5 kanalen.

[Bericht gewijzigd door Arco op 28 juni 2022 19:00:32 (33%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, het gaat om E27/Aansluitspanning 230 V led lampen. Zoals op de bovenstaande foto.

Dankjewel Arco, dat ziet er goed uit!

Op 28 juni 2022 18:50:20 schreef Arco:
Als het 12-24v lampjes zijn is een TC-420 prima te gebruiken...
https://nl.aliexpress.com/item/32892039455.html
Je kunt punten instellen (via USB) waarop de lamp xx% moet branden en dat voor 5 kanalen.

[bijlage]

Sine

Moderator

Die is alleen niet geschikt voor 230V lampen

Klopt. Ben nu aan het zoeken of er dit soort E27 lampen bestaan in 12 of 24 volt. Maar lijkt er niet op.

Op 28 juni 2022 19:20:34 schreef Sine:
Die is alleen niet geschikt voor 230V lampen

diebobo

Golden Member

Op 28 juni 2022 19:28:43 schreef Joanna:
Klopt. Ben nu aan het zoeken of er dit soort E27 lampen bestaan in 12 of 24 volt. Maar lijkt er niet op.

[...]

Je hebt verloopfittingen van alles --> naar alles.

Ik heb hier wel een stel E24 op 12V.

Bijna al die 12v ledfilament lampen zijn niet dimbaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com