Deurbelverlenger zonder 'fysieke ingreep'

Goeiesavonds,

Ik zoek wat inspiratie voor het volgende probleem: in een appartementencomplex (huur) zit een intercom systeem.
Wordt er bij de centrale voordeur aangebeld, dan klinkt er in de hal een (te zacht) belletje op de intercom.
Dan kun je op een knopje drukken om de camera aan te zetten of de centrale voordeur te openen (zie foto).
Het probleem is dat het intercom belletje in de hal te zacht is voor de bewoners.
Dus de oplossing is om een 'deurbelverlenger' te maken die in de woonkamer een (luidere) bel laat overgaan (of misschien zelfs een lampje laat knipperen).

Er bestaan wel zat van die systemen, maar die vereisen allemaal een fysieke ingreep: belknop vervangen, parallel schakelen aan bestaande bel etc.
Maar omdat de bestaande situatie een gesloten systeem in een huurwoning is, kan daar niets aan worden aangepast.
(En sowieso ga ik er liever niet aan sleutelen.)

Kortom de vraag: zouden er 'deurbelverlengers' bestaan die toch geen 'fysieke' ingreep in de bestaande intercom vereisen?

Mijn alternatief zou zijn: maak zelf iets met een oppikmicrofoontje vlak bij de intercom, hoogdoorlaatfiltertje (rond de 1000/2000Hz, zie 2e foto) en schakel daarmee een los, binnenshuis, standaard draadloos belsysteem.
Zelfbouw heeft natuurlijk altijd de voorkeur :) maar mocht er zoiets al wel bestaan, is het toch jammer van de moeite.

Volgend project: iets met domotica en nodeMCU...
fripster

Golden Member

Misschien een NE567 gebruiken of zo om de 'beep' te detecteren?

https://www.codrey.com/electronic-circuits/tiny-tone-decoder-module/

(ik weet dat ome Ali hier modules voor heeft inclusief microfoontje, kan ze alleen zo snel niet vinden)

edit: hier dus, maar niet meer op voorraad: https://nl.aliexpress.com/item/32852725141.html

[Bericht gewijzigd door fripster op 28 juni 2022 22:23:31 (16%)]

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Comelit artikelnummer 1229a of Google eens op zoekterm lichtbel.

Gr.

Erik

die vraag komt weer vaker voorbij nu het buitenzit weer is, ook op kantoren. heb daar eens een printje voor gemaakt, omdat niet zelden een bestaand systeem te oud is om nog optiemodulen te koop voor te vinden. via een opto de speaker een relais laten schakelen welke weer een draadloze bel schakelt.

je hebt tegenwoordig ook van oa bticino intercom systemen die bij elke bewoner op het eigen wifi aangemeld kunnen worden en zo via de gsm ook een melding krijgen. echter dan moet alles vervangen worden, en dat lijkt me hier net te laat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allen bedankt voor de snelle feedback.

Op 28 juni 2022 22:07:50 schreef fripster:

Dat is een handige chip die me het analoge werk uit handen neemt.
Zal daar eens naar gaan kijken.
Thx!

Babyfoonsetje?

En dan een filtertje klussen (of microfoontje goed wegwerken) zodat je niet de badkamergeluiden ook oppikt.

een schemerschakelaar op het display plakken welke weer een draadloze bel aanstuurt. heb iets dergelijks vaker gezien voor slechthorende mensen met ook een extra flitslamp

Op 28 juni 2022 22:07:50 schreef fripster:

De touch buttons geven ook beepjes als je erop drukt, dingetje om rekening mee te houden.

1:1 vervanger met Wifi is de 6741W, maar Picsels knutselt geloof ik liever.

Gr.

Erik

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de aanvullende tips.

Op 29 juni 2022 01:19:12 schreef K7Jz:
Babyfoonsetje?
En dan een filtertje klussen (of microfoontje goed wegwerken) zodat je niet de badkamergeluiden ook oppikt.

Probleem zit hem met name in het horen van de bel. Niet zozeer in het lopen naar de hal.
Badkamer zit idd tegenover de bel ;), dus vandaar het idee van een filter met de NE567.

Op 29 juni 2022 07:19:10 schreef testman:
een schemerschakelaar op het display plakken welke weer een draadloze bel aanstuurt. heb iets dergelijks vaker gezien voor slechthorende mensen met ook een extra flitslamp

Op 29 juni 2022 17:03:32 schreef bprosman:
Deze misschien aansluiten op het licht van hetbedieningskastje ?
https://www.soldeerbout-shop.nl/zelfbouw-kits/662-velleman-mk160-gsm-a…

Iets met licht/donker zal waarschijnlijk niet goed werken, want er verandert niets op het display. Pas als je op een knop drukt gaat het scherm aan.

Op 29 juni 2022 16:36:11 schreef erik1234:
De touch buttons geven ook beepjes als je erop drukt, dingetje om rekening mee te houden.

Inderdaad. Dus behalve een filtertje zal er ook iets van een timer op moeten zitten. De bel duurt ongeveer 1 seconde.
En de 'knoppenpiepjes' zijn aanmerkelijk zachter.

1:1 vervanger met Wifi is de 6741W, maar Picsels knutselt geloof ik liever.

Picsels heeft het liefst de goedkoopste, beste en snelste oplossing ;) >€500 ter vervanging van de bestaande intercom in een huurwoning zit dan wat boven het budget.
Wel een mooi ding trouwens.
Maar, via Googlen op 6741W kwam ik op een installatiehandleiding uit.
Daar stond in dat er al standaard aansluitingen op zitten voor een etagebel.
Dus dat is toch ook mogelijk nog wel een optie.

Op 29 juni 2022 23:48:33 schreef picsels:
B
Maar, via Googlen op 6741W kwam ik op een installatiehandleiding uit.
Daar stond in dat er al standaard aansluitingen op zitten voor een etagebel.
Dus dat is toch ook mogelijk nog wel een optie.

etagebel betekent gewoon dat er een aansluiting opzit voor een drukker bij de interne voordeur. geen uitgang dus maar een ingang..

Het afgebeelde videofoontoestel is een 6721W van Comelit. Dit toestel heeft aan de rechter zijkant en wit schuif-schakelaartje voor het aanbel-geluid: naar onder is zacht, in het midden is middel en naar boven is hard geluid.
Als het harde geluid niet voldoende is kun je onderandere met een extra bel gaan werken. Comelit heeft hiervoor een externe belmodule waarvan het nummer al eerder is opgegeven maar je wilt zogezegd niks knutselen met bedrading.

Dan zou je ook nog voor een losse geluidsopnemer kunnen kiezen zoals deze materie. Die worden gekoppeld aan een losse bel/flitser. Zodra de opnemer belgeluid hoort stuurt deze een signaal zodat de bel/flitser aafgaat.
Het is eigenlijk apparatuur voor slechthorenden maar het dient zijn doel.

De duurste optie is een Comelit 6741W toestel. Simpel 1 op 1 vervangen, aanmelden op het lokale Wifi netwerk, app installeren op je smartphone en vanaf dat moment hoor je overal de bel en ben je overal in de wereld bereikbaar als iemand voor de deur staat. Maar goed, dit is best een investering, zeker als je in een huurhuis zit...