Hitachi CP-DX300 niet meer scherp

Ik gebruik twee Hitachi beamers, model CP-DX300 .
De beamers zijn ca zeven jaar oud, maar beide minder dan 400 draaiuren.
De scherpte laat te wensen over. De resolutie van de Beamers is XGA 1024x768.Ook de tekstem van de interne menu's zijn niet meer echt scherp.
Ik wil nog wel een testbeeld downloaden en dat met HDMI weergeven, eens zien wat de resolutie is.
Welk testbeeld is daarvoor het meest geschikt?
Waardoor zou de scherpte terug kunnen lopen?
De beamers staan niet in rokerige ruimtes en schoonmaken van de lens aan de buitenzijde helpt niet.

ik neem aan dat er wel ooit meer scherpte was dan? focus helpt ook niet?

als die beamers met vga kabel aangesloten zijn, dan heb je kans dat de massa slecht is. dan krijg je vage lijnen. de stekkers eens goed vastzetten kan helpen. soms de aarding van de beamer en pc welke een lus vormt. maar ook kan fijnstof door de vele fans een doffe laag op de lenzen hebben gemaakt in de beamer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 juni 2022 19:36:32 schreef testman:
ik neem aan dat er wel ooit meer scherpte was dan? focus helpt ook niet?

als die beamers met vga kabel aangesloten zijn, dan heb je kans dat de massa slecht is. dan krijg je vage lijnen. de stekkers eens goed vastzetten kan helpen. soms de aarding van de beamer en pc welke een lus vormt. maar ook kan fijnstof door de vele fans een doffe laag op de lenzen hebben gemaakt in de beamer..

Weergave gaat via HDMI, zoals reeds aangegeven. Beamers zijn binnenin brandschoon. In de service manual hebben ze over het schoonmaken van de chip. Buiten dat dat best wat demontagewerk is, weet ik ook niet of de DLP chips gemakkelijk beschadigen met schoonmaken.