Sony BVM 1416P Power Supply Overvoltage Protection Raadsel

Beste Forum,

Ik heb hier een Sony BVM 1416P Professionele Broadcast monitor met een power supply board (GA BOARD) die meteen in Over Voltage Protection gaat wanneer de power knop wordt ingedrukt.

Na het verwijderen van het onderste gedeelte van de monitor kan ik de shielding eraf halen en kijken of ik iets ziet wat kapot is. Niks te zien helaas maar wel een klein rood LED'tje gaat branden op de GAB dochterboard bij de markering B-LOW.

Na onderzoek bleek dit een foutmelding te zijn, dat er een probleem in in het lage voltage block.

In de Service manual had ik op alle relevante plekken gemeten met mijn multimeter in DC modes op output pinns om te checken welke voltages wel en niet in orden zijn.

Output poort GA-8
-18v -> -29v
+18v -> +5v
+150v -> +150v

Output poort GA-7
-150 -> -150v
-15v -> -15v
+15v -> +15v
+5v -> +5v

Output poort GA-6
+15v -> +15v
-15v -> -15v

https://i.ibb.co/9vDDpyd/Wrong-voltage-thump.jpg

In de afbeelding hierboven zie je mijn aantekeningen in het service manual.

  • Eén vinkje betekend dat ik met een multimeter heb gekeken of er kortsluiting is met aarde en weerstand heb gechecked en alles is goed
  • Twéé vinkjes betekent dat ik het onderdeel eruit heb gehaald en vervangen.

Nu ben ik op een punt aangekomen dat ik echt niet meer weet waarom de simpele gelijkrichter met 12AC toch 21DC uitpoept en door de filter condensatoren (die ik ook vervangen heb met nieuwe) dik -29 volt output.

Als alles goed checkt... waarom gebeurt dit dan?
Ik hoop zo erg dat iemand mij kan helpen om dit raadsel op te lossen.

Op pagina 167 van 240 vind je het schema waar het probleem ergens plaats vindt.
https://elektrotanya.com/sony_bvm-1316_bvm-1416p.pdf/download.html

Ik heb een werkende power supply board in de Sony BVM 1416P gedaan om te pinpointen of het echt alleen de power supply board is, ja het is echt alleen de power supply board.

die voeding is een symmetrische lijkt het, meet je nu tussen ground en de 2 AC lijnen of over die AC lijnen 12VAC? de voeding maakt + en - 18volt DC, dat moet met 21V ook wel haalbaar zijn lijkt me..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 juni 2022 23:37:20 schreef testman:
die voeding is een symmetrische lijkt het, meet je nu tussen ground en de 2 AC lijnen of over die AC lijnen 12VAC? de voeding maakt + en - 18volt DC, dat moet met 21V ook wel haalbaar zijn lijkt me..

tussen ground en de 2 AC lijnen.

Sorry voor mijn late reactie,

Ik probeer deze power supply al maanden aan de praat te krijgen, zelfs een werkende board 1:1 checken of er een component out of spec is of kapot... maar niks... snap er niks van.

Ik mis de kennis om echt tot de 'nitty gritty' te gaan; daarvoor vraag ik hulp aan de meesters hier.

Waarom meet de +18v rail 5v na de filter condensators?
En -29v op de -18v rail meten lijkt me ook niet goed.... toch?

Gelukkig zijn deze voltages net nog te meten voordat de OVP afgaat.
Helaas heb ik geen digitale oscilloscoop om een momentopnamen te maken om terug te kijken.

waar gaat die -18V naartoe? die te hoge spanning kan ook vanaf de andere zijde terugkomen. zeker gezien de +18V juist veel te laag is lijkt me dat je stroomafwaarts eens moet gaan zoeken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

@TS
Beide spoeltjes zijn wel in orde?
Vóór de spoeltjes meet je +18 volt en erna, +5 volt. Dat kan dus niet als ze in orde zijn!

Wat is de spanning over C7?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dan zou je denken een spoel in de +18V die slecht is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste betrokkende,

Het probleem is opgelost.

Verloop van onderzoek en reparaties aan Sony BVM-1416P

  1. Door een Power surge was er een bruine koolstof weerstand gebroken op de neckboard voor de horizontale convergie. (toen deed de power supply board het nog)
  2. New old stock gekocht om deze te vervangen waardoor de power supply kapot ging.
  3. Heel goed gekeken te hebben was er een weerstand (R101) doorgebrand die van 0.47 ohm 3 watt een paar duizend kilo ohm was geworden.
  4. Bleek te zijn dat deze weerstand niet op de schematic stond van de powersupply omdat deze uit een andere monitor komt.
  5. Toen ik deze vervangen had ging de O.V.P. nog steeds af. Dit kwam door de verkeerde weerstand waardoor de verkeerde voltage doorkwam.
  6. Toen dacht ik van schijt, ik verbind het gewoon door omdat die lijn er exact hetzelfde uitziet als de andere; op de weerstand na.
  7. Na het maken van de brug ging de monitor aan en alles was goed.

Omdat ik de weerstand had vervangen met dezelfde waarde als het orgineel. (met het goed kijken naar de ringen maar deze waren een beetje verkleurd) dacht ik dat het niet zo'n probleem zou opleveren.

Ik heb weer veel geleerd met deze fout en ik wil mijn excuses aanbieden voor het geven van de verkeerde informatie.

Bedankt voor jullie ideeën en kennis,

Vriendelijke groet,
Evert

Vaak leer je toch het meeste van je eigen fouten...

*hier heb ik geen app voor nodig

Zeker te weten dat je leert van je eigen fouten. Maar andere kunnen er net zo goed van leren.
En ook heel fijn dat je gedetailleerd feedback geeft van wat je gedaan hebt en hoe je het opgelost hebt. Het is fijn voor de mensen die hebben meegedacht met hoe je probleem op te lossen om feedback te krijgen.
Maar ook mocht iemand later eens op dit topic terecht komen in zoektocht naar een oplossing voor hetzelfde probleem.
Niet iedereen geeft feedback terug als iets opgelost is.

[Bericht gewijzigd door brains op dinsdag 5 juli 2022 19:34:30 (10%)