Thermische overbelasting protector koelkast

Op 4 juli 2022 20:58:30 schreef John1967:
Bericht is binnen. Vandaag geen tijd meer maar je hoort zeker van me!

Top!

Sine

Moderator

Zo even flink gesnoeid.

@Leeuw van Recht, doe jezelf en anderen even een plezier en lees de FAQ

Ik hou mij daar aan, dus ik zou het appreciëren dat je de twee voorgaande reflectanten daar ook even op wijst, lijkt me wel zo correct, en zo houden we het gezellig en vooral met inhoudelijke oplossingen naar de TS!

Sine

Moderator

Het gezellig houden richting iedereen is inderdaad het idee.

Net clixon 1/4 besteld.

Morgen binnen daarna plaatsen en testen.

Dank voor adviezen en hoop dat hiermee is opgelost.

Grt. John

... ik heb zitten twijfelen tot iemand zei dat een verse ptc niet nodig was... nou heb ik weer spijt :-(

De ptc gaat meestal goed open. Voorzichtig de weerhaakjes niet beschadigen of afbreken en dan komt het kapje er af. Dan zie je de ptc schijf zitten tussen 2 klemmen. Ik zou daar niet aankomen. Gewoon nauwkeurig vanuit die positie inspecteren. Als het er visueel prima uit ziet is vervangen normaal niet nodig. Je hebt met deze methode wel risico op beschadiging vd weerhaakjes vh kapje.

I learn from the mistakes of people who took my advice

clixon is voldoende en daarna je schakeldebiet van je brouwproces aanpassen.. sommige zeggen wel eens vaker wat zoals "koop ene nieuwe"

Op 12 juli 2022 09:16:42 schreef EricN:
De ptc gaat meestal goed open. Voorzichtig de weerhaakjes niet beschadigen of afbreken en dan komt het kapje er af. Dan zie je de ptc schijf zitten tussen 2 klemmen. Ik zou daar niet aankomen. Gewoon nauwkeurig vanuit die positie inspecteren. Als het er visueel prima uit ziet is vervangen normaal niet nodig. Je hebt met deze methode wel risico op beschadiging vd weerhaakjes vh kapje.

Ik heb de ptc al ooit opengemaakt:

Geen idee of dat er goed uitziet: ik zie op de schijf wel wat krassen zitten...

IDD ziet er goed uit, bij defect is schijfje geheel gebrokkeld..

Moet ik nog thermopasta gebruiken tussen de clixon en de compressor?

En: waarvoor is het schroefje achterop de clixon?

[Bericht gewijzigd door John1967 op 14 juli 2022 08:49:55 (28%)]

Op 12 juli 2022 09:01:40 schreef John1967:
... ik heb zitten twijfelen tot iemand zei dat een verse ptc niet nodig was... nou heb ik weer spijt :-(

Jammer, en geen idee welke vage dat weer was, en op welke titel die uitspraak deed.

En helaas zijn er zo meer, ook hier...

Men beseft niet dat deze kast niet als een huishoudkoelkastje te beschouwen is, dit is een commerciële vitrine koelkast, en dat valt binnen de discipline van de kleinkoeltechniek (anders dan de huishoudelijke).

Dat geschrevende te hebben, dit ding, met al door testman terecht opgemerkt, de grote hoeveelheid glas, zorgt er voor dat de warmte-instroom al een stuk groter is dan bij een kastje wat volledig in schuim geisoleerd is.

Daarnaast, deze unit wordt nu gebruikt in een temperatuursgebied, waar het ding helemaal niet op uitgelegd is. Het apparaat is ontworpen om een ruimtetemperatuur tussen de 4 en de 7 graden te onderhouden.

Hier zit het gemiddeld op 17 graden, en dat heeft, buiten het onhandige schakelgedrag van die STC 1000, meer dan geringe consequenties voor het aanlopen van de compressor...

Het kan zijn dat TS twee keer een slechte klixon gehad heeft, maar de tijd gaat leren of er niet beter een verse PTC en een betere regeling aan te pas kan komen...

Waar drie keer scheepsrecht is, zou het met deze mishandelingen wel eens kunnen zijn dat dit compressortje nu wel de geest geeft, i.p.v. het beveiligingscomponent.

De fabrikant van deze kast, alsmede die van de compressor, staan mij niet bekend als 'rommel'. Maar je je moet het wel zo gebruiken als het door hen bedoeld/ontworpen is!

Op 14 juli 2022 08:12:11 schreef John1967:
Moet ik nog thermopasta gebruiken tussen de clixon en de compressor?

Neen! Die prut beperkt juist het mechanische schakelgedrag!

En: waarvoor is het schroefje achterop de clixon?

Daar wordt de klixon mee gekalibreerd, dus afblijven!

En als je al die 'believers' die op afstand kennelijk kunnen bepalen of die PTC goed is, zet het spul niet in bedrijf voordat je ook de stroomopname van hoofd- en startwikkeling kunt meten...

Anders: happy roast of the compressor!

De getoonde PTC is prima. Een PTC heeft maar 2 staten. 1. Werkend en 2. In frangelen van elkaar.
Wat je foto betreft: er staat bij "ooit". Als in "vroeger"?

De staat vandaag zegt niets over morgen uiteraard.

Om te bepalen of de motor teveel start is het zonder meetapparatuur het eenvoudigst om er met een stoeltje bij te gaan zitten en de aan/uit tijden (duty cycle) te noteren/monitoren. Dit op verschillende momenten vh proces. Zoals leeuw v recht reeds schreef, het makkelijks als je lampjes plaatst op de 2 uitgangen. Zo kan je ook thermische motoruitval zien.

Op 14 juli 2022 22:48:19 schreef Leeuw van Recht:
[...]Neen! Die prut beperkt juist het mechanische schakelgedrag!

???

Ik zie niet in hoe koelpasta daarop van (negatieve) invloed kan zijn? (hooguit positief)

De PTC ziet er inderdaad prima uit, als die kapot gaat hoef je niet meer te meten, dat zie je meteen...

[Bericht gewijzigd door Arco op 15 juli 2022 09:55:29 (17%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Leeuw van Recht, kast is prima fabrikant, compressoren geregeld defect gezien.. worden behoorlijk warm TOV ACC of Danfoss

Op 15 juli 2022 04:38:23 schreef EricN
De getoonde PTC is prima. Een PTC heeft maar 2 staten. 1. Werkend en 2. In frangelen van elkaar.

Eerstens, wat zijn frangelen? Kom er met google niet uit...

Tweedes, Ik blijf dat PTC verhaal die op het zicht goed moet zijn, betwijfelen. Nu heb ik meer ervaring in het wat grotere commerciële koelspul zoals Bitzer, Bock, DWM, Aspera,'L Unite en zo, dus probeer me eens uit te leggen hoe zo'n PTC werkt ten opzichte van een stroomrelais die de hulpwikkeling schakelt.

Met zo'n stroomrelais wordt de hulpwikkeling weer bijgeschakelt als de hoofdwikkeling te veel stroom op neemt (zoals in dit voorbeeld, door in een veel hoger temperatuursgebied te moeten werken als waar het ding op ontworpen is - veel hogere zuigdruk, dus ook hogere persdruk met dito meer benodigde aandrijfenergie-).

In die opstelling/cyclus, (en de bijgevolg hogere compressortemperatuur/ stroomopname) gaat de klixon staan te pendelen. Tot ie zo vaak geschakelt heeft dat ie de geest geeft.

Maar hoe gaat een PTC daar mee om?

De staat vandaag zegt niets over morgen uiteraard.

Eens, en dat gaat in meer gevallen op...

Om te bepalen of de motor teveel start is het zonder meetapparatuur het eenvoudigst om er met een stoeltje bij te gaan zitten en de aan/uit tijden (duty cycle) te noteren/monitoren. Dit op verschillende momenten vh proces. Zoals leeuw v recht reeds schreef, het makkelijks als je lampjes plaatst op de 2 uitgangen. Zo kan je ook thermische motoruitval zien.

Maar zelfs dat doet ie niet...

Op 15 juli 2022 09:53:21 schreef Arco:
[...]
???

Een vraagteken is genoeg, en we gebruiken dit leesteken bij voorkeur aan het eind van een lopende zin...

Ik zie niet in hoe koelpasta daarop van (negatieve) invloed kan zijn? (hooguit positief)

Dat komt dat je compleet in de bonen bent met klixons zoals toegepast in ovens, wasmachines en wasdrogers. Dat zij gesloten celletjes die je inderdaad bevestigt met warmtegeleidende pasta.

Klixons op koelcompressoren zijn open bimetaalcontacten die enerzijds reageren op de doorlopende stroom, en anderzijds op de stralingswarmte van het compressorhuis. Hiertussen moet je dus geen prut hebben die mechanische belemmeringen kunnen vormen, als wel de schakelcontacten kunnen vervuilen. Zoek maar even op deze site, GJ heeft er enkele plaatjes van gepost!

De PTC ziet er inderdaad prima uit, als die kapot gaat hoef je niet meer te meten, dat zie je meteen...

Dat is dus wat ik betwijfel!

Op 15 juli 2022 22:49:02 schreef smd:
@ Leeuw van Recht, kast is prima fabrikant, compressoren geregeld defect gezien.. worden behoorlijk warm TOV ACC of Danfoss

Merkwaardig! Volgens mij ben je van België, geen idee of ze daar wat anders uitleveren dan hier in Nederland...

En welk koelmiddel hadden die units dan?

En wat waren die compressorstoringen dan, mechanisch zoals leiding- of veerbreuk, lagers of wat dan ook?

Of meer elektrisch zoals aardsluiting, onderbroken of uitgefikte wikkelingen?

Ben benieuwd!

Een vraagteken is genoeg, en we gebruiken dit leesteken bij voorkeur aan het eind van een lopende zin...

Meerdere vraagtekens geven verbazing aan. (als je dat niet weet kun je beter niets zeggen...)
Er werd gesproken over een clixon, daar hoort koelpasta tussen. (een open bimetaalcontact heeft niks met een clixon te maken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@LvR: "frangelen" is mss iets te kempisch voor hier (CO). Een equivalente Nederlandse uitdrukking die je hier (BE) nooit hoort is mogelijks "aan gort"?

De PTC doet niets met stroomtoename vd hoofdwikkeling. Huishoudspul. In den binne als alles koud is heeft die een lage ohmse waarde en helpt die een seconde (of 2) de hulpwikkeling aan stroom. Eens warm (na die seconde) heeft die verder weinig te vertellen. Een goedkoop oplossinkje. Bij malfunctie kent dit rudimentaire elementje dan ook maar 1 reactie, namelijk "knal".

Sine

Moderator

Kunnen we discussies over taalgebruik AJB achterwege laten?

Als je je daaraan stoort ga je maar zeuren op een taalforum.

Thanks.

Hoi Leeuw, dat je me gelijk als Belg betitelt is wel merkwaardig ( Niets dat er iets mis mee is hoor :) ) Maar woon gewoon in Den Helder, noord holland en niets met Belgie te maken (hoogop Duitsland nu maar dat is wat anders)
Deze compressoren hebben heel vaak problemen met losgebroken start of hulpwikkelings draden, Mechanisch vast staan of geen drukopbouw meer door defect membraam. olie is meestal koffiekleurig dan terwijl normaal waterhelder hoort te zijn.

kasten zijn gevuld met R600A of 134A

Danfoss of Aspera kent die problemen ook wel, maar is een zeldzaamheid..