Is er iemand die dit ontwerp kent? HF amp

EgbertG

Golden Member

die oranje 24v draden staan wel parallel .... maar ok ok .. dan nog vrij summier ja!

Heel bijzonder printje dus!

Henry S.

Moderator

Op 3 juli 2022 16:36:21 schreef Hubie:
Komt mij niet bekend voor.
Ik zie wel dat er 5 stuks Philips 4C65 ringkernen in zitten.

De rest lijkt me ook heel erg Philips of Neways, tot en met het stickertje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
EgbertG

Golden Member

Binnenkort eens heel voorzichtig aansluiten .....
De eindtorren zijn al een vermogen waard!

vergeten

Golden Member

Google search afbeeldingen geprobeerd, heeft ook niets opgeleverd. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Mijn eerste inval is dat het een eindtrap voor intermitterend gebruik is. 40 - 60 MHz, hoewel ie het daaronder ook wel zal doen.. 400W is wel erg optimistisch gezien (? - laat eens zien!) het koelprofiel waarop de print gemonteerd lijkt.

De eindtorren zijn al een vermogen waard!

Zeker. Berrylium is nu ook schaars en gaat voor 1.000 euro per µg over de toonbank.

Dus oude magnetronbuizen zouden wel eens 'veel' waard kunnen worden. :P

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Op 3 juli 2022 21:51:52 schreef tin.soldier:
Mijn eerste inval is dat het een eindtrap voor intermitterend gebruik is. 40 - 60 MHz, hoewel ie het daaronder ook wel zal doen.. 400W is wel erg optimistisch gezien (? - laat eens zien!) het koelprofiel waarop de print gemonteerd lijkt.

40-60 Mhz zegt je MRF in de tweede trap doei, want die gaat tot 30 Mhz.

Wat koelprofiel aangaat is het niet duidelijk. Kan er een zijn met een dikke blower er op of een soort waterkoeling.

Op 3 juli 2022 18:24:46 schreef EgbertG:
die oranje 24v draden staan wel parallel .... maar ok ok .. dan nog vrij summier ja!

Heel bijzonder printje dus!

24V is wel wat veel als er een spanningsopslingering circuit in zit die dat makkelijk richting Vccx2 omhoog gooit. Op die manier had ik ook een keer m'n IRF510's in PP gemold bij 51V voeding waar ze 100V kunnen hebben. Maar dat opslingertrafo'tje gooit dat makkelijk VCCx2 dus. Wat overigens ook de bedoeling is van die constructie. :P

Op 3 juli 2022 18:00:03 schreef EgbertG:
Ja, zou mij ook een input lijken, maar gek genoeg is de output connector identiek!

Overigens vermoed ik dat die 'output' connector gekoppeld is aan een soort SWR-meetbrug en bedoeld is om reflectie aan een controle of beveiligings circuit te leveren. Als reflectie te hoog is schroeft deze het vermogen terug. Is ook wel nodig met hoog vermogen omdat dit anders als aansteker gaat werken en je keet in de hens zet.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fimages2.persgroep.net%2Frcs%2Ftxz-ryjJEgxWGBsBL41cyyi33Dc%2Fdiocontent%2F18098280%2F_crop%2F3%2F26%2F2981%2F1684%2F_fitwidth%2F763%3FappId%3D93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279%26quality%3D0.8&f=1&nofb=1
O-)

[Bericht gewijzigd door harry64 op 3 juli 2022 22:34:08 (22%)]

Heb je enkel en allen de eindtrap of zit er nog meer aan vast?

EgbertG

Golden Member

Ik heb alleen de PCB op het koelprofiel. Gekocht bij een radiomarkt dus ik
vermoed dat t wel een multi band HF amp is .....

Staan wat spanningen bijgeschreven die op de connectors moeten. 15v en 24v

Op 3 juli 2022 17:42:39 schreef EgbertG:
Gaat dat smelten niet met veel en veel lagere frequenties?

Hier foto van de RF input/output connector:

[bijlage]

ik heb net mijn FT790 70 cm transceiver open liggen en daar zitten ook van die merkwaardige "plugjes" in.
Niet echt betrouwbaar

Die merkwaardige "plugjes" komen ook voor in (amateur) HF sets t.b.v. de "RF interconnecties". Voor testdoeleinden heb ik weleens een MALE-plugje van dien aard zelf gemaakt omdat ik die nergens te koop vond.
Waarom zijn ze onbetrouwbaar volgens jou?

Heel goed dat je je FT-790 MK1 weer op de rails hebt trouwens. Hij bleek niet eens stuk te zijn. (Jouw topic op zendamateur.com) En geen 2W ermee doen hoor, dan gaat ie misschien wel echt stuk.

Ik ben er nog niet. Wel HF maar nog geen audio. Maar wel alle schroefjes waar de printen mee vast zitten en een verbinding vormen met massa aangedraaid. Na 35 jaar kennelijk vanzelf wat los gaan zitten.
Nu maar "borgen" met nagellak.

En weer verder prutsen.................

Is borgen met nagellak niet wat overdreven? Zonder heeft het blijkbaar ook 30 - 35 jaar gewerkt. Dus als je alles weer goed vastdraait, zit je opnieuw voor lange tijd goed, lijkt me :-)

Waarom zijn die merkwaardige plugjes niet goed volgens jou?

Geeft het ding helemaal geen audio of hoor je wel een ruisje in de verte? Ik dacht dat de LF-versterker een 575C2 is. Dat IC ging eens onder m'n ogen kapot omdat er even geen luidspreker aangesloten was.

ik vind ze zo kwetsbaar. Vooral als je ze er eens moet afkoppelen. Moest ik ook bij m'n 790. voor het afregelen. Er zitten er zo'n 4 stuks in.
Ging er 1 stuk.
En de nagellak, bij PTI in Huizen deden we bij HF spul niet anders. Was trouwens voor legerspul vereist.
En je kunt als je wil dat makkelijk losdraaien.

Ik heb wel audio bij ontvangst maar vanmiddag bij het testen met een andere amateur hoorde hij geen audio. ook in SSB geen output. Maar na het heen en weer schuiven van wat schakelaars (compressie en tone) hd ik ineens output op SSB. op m'n Bird 43. Dus dat gaat goed. Nu even proberen m'n FM te horen.
Wellicht met m'n UHF dipper in de ontvangst mode. Ik heb een dipper tot 500 Mhz met een 6CW4.
Je blijft wel bezig zo....................

[Bericht gewijzigd door Gottfried-Julius op 6 juli 2022 22:08:46 (41%)]

Misschien is er [in de microfoonleiding] een slecht contact met een printheader. (Even een mep helpt?)

Als je plotseling output had in SSB, zal FM het ook wel doen..

Zo te zien is het een Sailor T2130 eindtrap voor de MF en HF banden.
1,6-30 MHz, 250 Watt. Schema's heb ik wel in PDF en eventueel ook nog onderdelen ervoor.

Groeten,
Adri

Dat lijkt mij een input. Wel apart geval. En ik heb wel eens e.e.a. gelezen over alu-smelters op RF. Die zaten tussen de 1 en 10 Mhz.

Dat zal 13 komma nogwat MHz geweest zijn. Maar ook 27 komma nogwat MHz was een gebruikelijke frequentie. Beide in een ISM bandje uiteraard.

Op 10 juli 2022 22:13:20 schreef adri rotterdam:
Zo te zien is het een Sailor T2130 eindtrap voor de MF en HF banden.
1,6-30 MHz, 250 Watt. Schema's heb ik wel in PDF en eventueel ook nog onderdelen ervoor.

Groeten,
Adri

Ja, gaaf, net ff door google heen gehaald. Er mist het nodige. :P

Op 10 juli 2022 22:38:00 schreef Ex-fietser:
[...]

Dat zal 13 komma nogwat MHz geweest zijn. Maar ook 27 komma nogwat MHz was een gebruikelijke frequentie. Beide in een ISM bandje uiteraard.

Van die 27 komma nog wat klinkt wel bekend.

Het gaat om alleen de PA module deze maakt van minder dan 0,1Watt meer dan 250Watt. Op de lege plek op de koelplaat zit normaal de voeding voor de gehele zender. De uitgang van de PA module gaat naar een filter module.

Je kunt zoeken naar: Sailor 2000 series, Sailor RE2100, T2130, Debeg 3100 voor de documentatie. Heb eventueel ook nog nieuwe printen zonder de HF torren te koop.

EgbertG

Golden Member

@Adri Rotterdam: Oh geweldig, inderdaad dat is m! Fijn dat je t hier meldde!

Die RF input/output connector op de foto: is dat geen testpunt voor een probe zonder aarddraad ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee; die connectors (er zijn er twee) zijn de in-, resp. output van de versterker. Dat gaat best: zelfs bij 250 W hoeft er tenslotte maar 2,2 A door.

Ik heb nog niet meegemaakt dat er een probleem met de connectors was, al zou iemand ze misschien wel kunnen mollen door eraan te wrikken bij het losmaken van de plug. Die plug moet er gewoon recht uit, en ja, dat gaat een beetje zwaar. Verder geen probleem.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org