zwembadverwarming enkel overdag laten werken "zonnepanelen "

Kun je niet beter naar de opbrengst van de zonnepanelen kijken en dat als trigger gebruiken?

Un 'betere' methode zou zijn om i.p.v. PV>elektriciteit>Warmte, wat de nodige verliezen mee brengt, van de zonne-energie de warmte direct om te zetten door zonneboilerpanelen te gebruiken voor je zwembad. Zeker gezien het volume aan water in een 'beetje' zwembad.
https://www.zonnepanelen-weetjes.nl/wp-content/uploads/sites/12/2014/10/Zonneboiler-plaatsen-2.jpg
Meest effectief is nog als je Zonnepanelen hebt die in de zomer 'gekoeld' worden door je zwembad. Want Zonnepanelen hebben een hoger rendement bij lagere temperaturen. :P

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Rendement technisch wel ja
Economisch krijg je meer warmte per euro door zonnepanelen te kopen en een boiler neer te hangen
Die boilerpanelen zijn veel te duur

Verder wil je die klok niet in je hoofdvoeding, zo'n warmtepomp heeft periodieke antibacteriele programma's die je niet wil onderbreken

Op 3 juli 2022 22:06:24 schreef thomasralf:
De warmtepomp heeft een vermogen van 2,9 Kilowatt.

Is dat ook het opgenomen vermogen uit het net of het geleverde vermogen? Misschien anders even een foto van het typeplaatje delen.

mvdk

Golden Member

Eerder dan een schakelklok denk ik aan iets om te detecteren dat de panelen waarschijnlijk energie leveren. Een fotocel om te kijken of er zonlicht is. Bij regen en donderbuien ga je waarschijnlijk dat zwembad niet in, en leveren die paneeltjes ook bijna niks.
Is er geen signaal uit die omvormer af te tappen?

Edit: sorry, Toeternietoe had de lichtsensor al genoemd.

EricP

mét CE

Het hele verhaal heeft natuurlijk pas toegevoegde waarde zodra 'salderen' de nek om wordt gedraaid...

In de situatie waarin we nu zitten (vol stroomnet en problemen met Russische fossiele brandstoffen) is het naar mijn idee een goed idee om stroom die je zelf opwekt zoveel mogelijk zelf te gebruiken. In dat geval hoeft er geen kolen/gas centrale te draaien om 's nachts het zwembad te verwarmen, tevens drukt het de spanning op het net en is de kans op uitvallende omvormers kleiner als iedereen (zoveel mogelijk van) zijn zelf opgewekte energie gebruikt.

EricP

mét CE

Da's natuurlijk politiek gel*l op managers niveau (ofwel: 2x niks waard).

De hoeveelheid energie die verstookt moet worden is min of meer gelijk, zo is het idee. Dus dat maakt geen zak uit of je het direct dat bad in pompt of 's nachts. Het enige wat er tussen zit is 'rendement'.
'Net vol'? Ook dat is erg lokaal en erg afhankelijk van je locatie. Als ik hier eens om me heen kijk, dan heeft er geen hond zonnepanelen (iets met veel eenmanszaken en BTW gelazer; niet lonend). Het komt hoe dan ook de wijktrafo niet 'uit'. Een wijk waarin iedereen loopt te piepen dat-ie niet terug kan leveren? Daar zou het nog (een heel klein beetje) kunnen schelen. Geef het een paar jaar en iedereen piept nog veel harder omdat ze misschien nog terug kunnen leveren maar het geen ene r**t meer oplevert :+
Overigens... de huidige situatie is er een die je van mijlen ver aan kon zien komen: het Nederlandse net is gewoon niet geschikt voor op grote schaal terug leveren (en ook niet voor 'alles electrisch', daar gaan we de komende jaren wel achter komen). Voor wat betreft die brandstoffen: ook volkomen eigen schuld. Eerst 'ons' gas voor een sch**tprijs verkopen. De schade in het oosten veroorzaken. En nu duur terug moeten kopen. Tsja...

Hensz

Golden Member

Op 4 juli 2022 11:38:26 schreef EricP:
Da's natuurlijk politiek gel*l op managers niveau (ofwel: 2x niks waard).

De hoeveelheid energie die verstookt moet worden is min of meer gelijk, zo is het idee. Dus dat maakt geen zak uit of je het direct dat bad in pompt of 's nachts. Het enige wat er tussen zit is 'rendement'.

Dat is niet helemaal gelul, maar het verschil in rendement is wel erg aanzienlijk.
Direct de stroom van je zonnepanelen gebruiken kan met het rendement van de omvormer. Lever je eerst terug dan onstaat het probleem 'snachts als je weer gaat afnemen van een (dus) gas- of kolencentrale. Dat gaat maar met een rendement van 40% (ex transportverliezen etc.) Zo gooi je van elke zonnepaneel-kWh er 1,5 weg. Ik vind dat meer dan managers- of politiek ge*#l.

Don't Panic!
EricP

mét CE

Wederom: managers gel*l. Die centrale moet toch draaien, hoe je het ook wendt of keert. Het verschil is of die kWh overdag (voor een andere gebruiker) of in de nacht (voor jou) opgewekt wordt. Niks meer, niks minder.
Het enige qua 'rendement' zit in 'jouw' kWh 2x over een kabel pompen: een keer naar een andere gebruiker en een keer terug naar jou.

Als 'kabels' slechts een rendement van 40% zouden hebben, dan zouden ze direct onder de weg moeten liggen: altijd ijsvrij.

Hensz

Golden Member

Sorry Eric, maar nu klets je toch écht uit je nek met je "Die centrale moet toch draaien". Is een centrale een perpetuum mobile o.i.d.? Je stopt er een kuub gas in en er komt net zoveel elektriciteit uit als je wilt?
Heb je zelf misschien een ezeltje-strek-je in de wei staan dat je dat denkt?

Don't Panic!

met zonnepanelen direct water verwarmen is efficienter als eerst stroom ervan maken en dan weer elektrisch verwarmen. ook veel makkelijker te maken, bak met glasplaat, zwarte slangen dwars erdoorheen en kleine pomp die het circuleert naar een buffervat. ken iemand die dat al ruim een decennia heeft, zelfs in de winter kun je er op douchen, als het echt vriest op dak dan niet natuurlijk. dan neemt de cv ketel het over. word het water niet warm genoeg, dan stookt de ketel bij, hoeft grotendeels van het jaar niet overigens.

[Bericht gewijzigd door testman op 4 juli 2022 18:17:29 (11%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 4 juli 2022 18:01:33 schreef Hensz:
"Die centrale moet toch draaien".

Dat is toch echt waar ik heb geen zonnepanelen, windmolen of waterkacht centrale.
Dus zal de stroomvoorziening echt uit de centrale moeten komen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Actuele opwek moet steeds zo goed als gelijk zijn aan de actuele afname.

Dus zolang je eigen pv-installatie blijft terugleveren moet er ergens ’iets’ een beetje minder produceren.

Voor TS: kijk eens of je omvormer mogelijk een digitale uitgang heeft die schakelt vanaf een zeker opgewekt vermogen. En je warmtepomp een digitale ingang om in/uit te schakelen.

Eventueel een siemens logootje er tussen.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 4 juli 2022 18:47:43 (100%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 4 juli 2022 18:18:38 schreef pa3gws:
[...]
Dat is toch echt waar ik heb geen zonnepanelen, windmolen of waterkacht centrale.
Dus zal de stroomvoorziening echt uit de centrale moeten komen.

En die centrale krijgt voor een deel de electriciteit uit de zonnepanelen (maar alleen overdag als het mooi weer is)

Op 4 juli 2022 18:49:26 schreef ohm pi:
die centrale krijgt voor een deel de electriciteit uit de zonnepanelen

Zolang het net het aankan ja.
Lijkt me heel verstandig om eigen stroom linea recta in eigen bad te pompen.

"Hoe zomer, hoe zwemmer" zei mijn oma altijd.

EricP

mét CE

Sorry Eric, maar nu klets je toch écht uit je nek met je "Die centrale moet toch draaien". Is een centrale een perpetuum mobile o.i.d.? Je stopt er een kuub gas in en er komt net zoveel elektriciteit uit als je wilt?
Heb je zelf misschien een ezeltje-strek-je in de wei staan dat je dat denkt?

Wederom: managers geblaat. Wat je nog steeds niet lijkt te begrijpen, dat is dat het geen r**t uitmaakt of je zeg 5kWh het net in pompt en er 10 uit trekt of 3 het net in pompt en er 8 uit trekt (ik pak maar wat willekeurige getallen hoor). Kom, verstand aan, zo moeilijk is de rekensom niet. In beide gevallen moet die centrale uiteindelijk 5kWh leveren. Alleen het tijdstip is anders.

Op 4 juli 2022 18:56:13 schreef NordRack2:
Lijkt me heel verstandig om eigen stroom linea recta in eigen bad te pompen.

Zelf gelijk je zonnestroom gebruiken is de meest efficiënte wijze van zonnestroomgebruik

EricP

mét CE

Leg even uit waarom... Want het verhaal klopt gewoon niet.
Zodra de hele wijk vol met panelen ligt: je hebt gelijk. Zolang je kunt salderen en het niet door de wijktrafo hoeft (als in: de wijk verbruikt per saldo): het maakt geen moer uit. Niet in 'energieverlies' en niet in centen...

Vergeten jullie ook niet even een antwoord op de vraag van de TS te geven? Dank u.
Ik vind dat de mods wel iets scherper mogen zijn op een paar lieden die hier steeds weer de topics met gescheld om zeep helpen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Die heeft Toeterniettoe met zijn lichtsensor al gepost.
Dan blijft de vraag over of TS voldoende heeft aan dit antwoord.

Waarom zou een lichtsensor beter zijn?
Op donkere dagen maar gewoon het zwembad af laten koelen?
Volgens mij moet dat ding gewoon x uur aan per dag, wat de zonnenpanelen op dat moment leveren is toch bijzaak?

En dat alles voor het gevoel, want salderen, dus financieel geen euro verschil

EricP

mét CE

Dat is dus precies wat ik ook zeg... Maar er schijnt nog wat 'black magic' aanwezig te zijn waardoor sommige mensen het absoluut noodzakelijk vinden dat eea. gematched wordt met de panelen...

Op 4 juli 2022 22:35:51 schreef DK:
Volgens mij moet dat ding gewoon x uur aan per dag, wat de zonnenpanelen op dat moment leveren is toch bijzaak?

Ook in dat geval heeft Toeterniettoe in dezelfde post al een antwoord gegeven.
En uiteraard DK de post ervoor! ;)
Maar misschien is thomasralf een mooiweerzwemmer die alleen zwemt als de zon schijnt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 4 juli 2022 23:08:38 (12%)]