5-fase bipolaire motor aansturen

fatbeard

Honourable Member

Ik heb twee (zware) 5-fase bipolaire stappenmotoren. Bipolair, want alle 5 wikkelingen zijn apart naar buiten gevoerd: geen enkele doorverbinding in de motor.
Wat ik niet heb zijn de drivers ervoor...

Ik heb me een dubbele slag in de rondte gezocht maar alles wat ik kan vinden zijn drivers en diagrammen voor "pentadrive" (5-draads) motoren.
Nu is het -uiteraard- mogelijk om deze motoren als zodanig te schakelen en aan te sturen, maar er blijft iets knagen.

Ik weet niet of er een significant verschil bestaat tussen de beide aansturingen in het motorgedrag (koppel, stepgrootte, snelheid etc).
Dat de bipolaire aansturing meer onderdelen heeft moge duidelijk zijn.

Wie weet hier meer over/van en kan me wat bijspijkeren?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb eens een drive van Stober onderhanden gehad. Dat was ook een 5-fasige drive. Misschien dat je daar iets kunt vinden.

Ik heb dat ding nog ergens liggen samen met de servo motor, is defect. Effe gaan zoeken wat voor type het is.

-edit- Posidrive MDS5000, helaas is toch een 3 fase drive.
In die zelfde machine waar dat ding uit komt zat volgens mij ook een servo in met een 5 polige motor.
Ik kan me niet meer herinneren hoe dat nou precies zat waar die door aangestuurd werd. Schiet me misschien nog wel te binnen.

-edit- Ah, ik weet het weer: Berger Lahr. Dat was em. De drive + motor net gevonden in een doos.
Zoekterm "berger lahr 5 phasen schrittmotor" eerste hit bevat een PDF met uitleg, voor/na-delen etc.

-edit- Toch maar effe de link erin:
https://www.mikrocontroller.net/attachment/158780/5_mot-rdm_d-ds350d.p…

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
fatbeard

Honourable Member

_/-\o_ _/-\o_
Dat is precies wat ik zocht.
Die diagrammen op pagina 7 had ik ook al ergens gevonden, maar dan zonder verdere uitleg...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.