'Tracker' voor een Ara

Tidak Ada

Golden Member

Goed, ik ben weer bijgespijkerd :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Hubie

Special Member

De ara's van de dierenwinkel hier vliegen soms naar de Biesbosch en komen gewoon weer terug.
Echt waar,zie filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=_N8tZdZDwxg

Slopen kunnen ze ook goed,de Nieuw-Zeelandse Kea is een beruchte autosloper.
Ze beginnen meestal aan de antenne en daarna trekken ze alle rubbers eruit.

https://www.youtube.com/watch?v=Bu6bauQcAlU

Dan lijkt me de "Norwegian Blue" me een stuk minder vernielzuchtig. Overigens, zonder de pretentie om houthakker te worden...

https://www.youtube.com/watch?v=vnciwwsvNcc

Op 9 juli 2022 19:50:39 schreef Ex-fietser:
[...]

Je zou dan eigenlijk gewoon een chip moeten maken waar al deze functionalitijd inzit.

Ja, ik hoop(te) zelfs, dat zo'n chip al zou bestaan. Dan is die misschien te implanteren, net zoals mij ara ook een chip heeft met een registratienummer. Maar ja, hoewel zoiets weinig energie zou vragen, zoou ook iets geimplanteerd moeten worden, dat door beweging die energie levert.

Ik denk toch dat een peilzender dan makkelijker is. Die kunnen heel klein zijn en gebruiken weinig stroom.

Hoe klein en hoe weinig energie?

Op 10 juli 2022 09:22:02 schreef pa3gws:
Zou dit een optie kunnen zijn ?
https://www.abax.com/nl/gereedschap-traceren?gclid=Cj0KCQjw8amWBhCYARI…

Begint ergens op te lijken, maar kan nog niet geïmplanteerd worden. Batterijduur 6 jaar is natuurlijk top, maar reclame is niet altijd of vaak niet de werkelijkheid.

Op 10 juli 2022 09:52:46 schreef Ledlover:
Even out of the box denken:

Daar houd ik van en hoop ik hier ook op. ;)

is een soort transponder een optie?

Zuinige ontvanger op bijvoorbeeld 70cm.

Bedoel je dat er slechts een bereik is van 70cm? :(

Deze laat je op een commando dat jij uitzendt met een bijpassende zender, een GPS tracker inschakelen, waarna je gedurende (bijvoorbeeld) een half uur de positie kan volgen.

Ik heb inderdaad niet de behoefte om m'n ara permanent te volgen. Slechts wanneer ze 's-avonds niet is teruggekeerd (wat hopelijk ook steeds minder zal worden).

Alternatief: je laat de ontvanger niet de gps tracker inschakelen, maar een zendertje dat je kan uitpeilen. Eigenlijk een standaard transponder systeem.

Dat zou kunnen volstaan, afhankelijk van het bereik. Een ara is geen postduif of trekvogel die lange afstanden vliegt. Tot nu toe werd ze binnen een paar kilometer gevonden.

En even helemaal out of the box: een radar reflector voor de vogel en een radar systeem om te zoeken?

Tsja, ik woon op en vaar met een schip (voor m'n plezier), maar radar is best groot en je hebt daar een speciale vergunning voor nodig. Ik heb ook een verplichte AIS (Automatisch Informatie Systeem) aan boord, maar ook dat is groot en zwaar.

Op 13 juli 2022 12:50:19 schreef GerardX:
[...]

Dit wil je een vogel toch niet permanent aandoen?

Veel kleiner gaat het niet worden, 't is tenslotte een complete smartphone waar 'ie mee rondzeult... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 juli 2022 15:03:19 schreef RAAF12:
[...]

Een Ara laten ontsnappen kan je makkelijk voorkomen door te laten kortwieken.

Mijn vraag luidde niet hoe ik kan voorkomen, dat m'n ara vliegt want van mij mag ze (kortwieken is dierenmishandeling; immers vleugels zijn bedoeld om te (kunnen) vliegen).

Ik mis de inbreng van de topic starter wel.

Noodgedwongen was ik even uit de 'running'.

Mag het geld kosten, zelfbouw ect. ect.

Voor niets gaat de zon op maar hoe goedkoper hoe liever. Honderden euro's gaat me te ver.

Op 12 juli 2022 19:15:12 schreef Hubie:
De ara's van de dierenwinkel hier vliegen soms naar de Biesbosch en komen gewoon weer terug.

Is mij bekend en was destijds voor mij het zetje om een papegaai te nemen. Die ara's en kaketoes vliegen/zijn echte noot alleen.

Je kunt iets kleins maken met een 433MHz LoRa tranceiver (bijv. de RFM95) en een coincel (CR2450).
Je kunt dan een soort 'ping' doen. (jij geeft een puls en de arazender geeft antwoord)
Je moet dan wel door de signaalsterkte de locatie bepalen...

Weinig gewicht en iets van 2km bereik (als er plaatselijk een LoRa netwerk actief is nog een stuk verder)
Grootste uitdaging is om alles vandaalbestendig te maken. (de ara zijnde de vandaal... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Met een peilontvanger (met een richtantenne, die op UHF niet groot hoeft te zijn) vind je hem tamelijk snel - als je hem eenmaal hoort.
Een zendertje dat gewoon iedere paar seconden even zendt kost trouwens misschien minder plaats, gewicht en stroom, zelfs al staat het altijd aan.
Lang geleden volgden we zo vleermuizen - maar in die tijd was de zender nog niet eens kristalgestuurd; er 'woonde' op die frequenties tóch verder niemand. :)

Maar hoe ver vliegt dat beest; ik zou bang zijn dat hij gewoon buiten het bereik van de ontvanger is. Dat is het voordeel van een gps-tracker met telefoon natuurlijk; daarvan krijg je altijd, en vanzelf, een positie.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

LoRa heeft (theoretisch :) ) een landelijk (bijna) dekkend netwerk.
Als het signaal door minstens 3 LoRa gateways wordt ontvangen kun je via geo-locatie op 50m nauwkeurig de positie vaststellen.

mel

Golden Member

Op 13 juli 2022 14:03:13 schreef Arco:
Als het signaal door minstens 3 LoRa gateways wordt ontvangen kun je via geo-locatie op 50m nauwkeurig de positie vaststellen.

En de rest gewoon " poele ,poele" roepen :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als het signaal door minstens 3 LoRa gateways [...]

Ah, ok. Dat lijkt dan wel een grappige toepassing!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ah, dat biedt perspectieven, met een heldere kijk op het leven zou je het voor deze toepassing zelfs het LoRRe-netwerk kunnen noemen!

https://www.youtube.com/watch?v=jHPOzQzk9Qo

voor de ARA lijkt me een AirTag een prima oplossing ? mag ie de wereld rondvliegen, zolang er een of ander apple device in de buurt is wordt ie gesignaleerd.. en dichtbij weet je via een pijltje waar hem te zoeken.

Reken eerder op 300 à 400 meter.

Op 11 juli 2022 13:53:41 schreef Tidak Ada:
Ferrèk, laat mij nou ooit wijs gemaakt zijn dat stuurboord rechts is en dus rood, met als gevolg dat bakboord links en groen is. |:(
Het lijkt er dus op dat de politiek er invloed op heeft gehad. Daar is rood immers links.... :+

Een bekend ezelsbruggetje GRAS, Groen Aan Stuurboord.

Op 13 juli 2022 13:51:43 schreef Frederick E. Terman:
Maar hoe ver vliegt dat beest;

Het is geen postduif of trekvogel. De laatste keer werd ze (na een aantal dagen) teruggevonden binnen een paar km afstand.

Op 13 juli 2022 13:13:41 schreef Arco:
Je kunt iets kleins maken met een 433MHz LoRa tranceiver (bijv. de RFM95) en een coincel (CR2450).

Maar moet ik dit ding met de ara meegeven of is dat om de ara te vinden en door mijzelf te hanteren? Wat ik zag was dat dat ding niet bepaald klein is.

Op 14 juli 2022 19:53:28 schreef GerardX:
[...]Maar moet ik dit ding met de ara meegeven of is dat om de ara te vinden en door mijzelf te hanteren? Wat ik zag was dat dat ding niet bepaald klein is.

Je antwoord op alle dingen die te groot, te zwaar, te duur zijn... en ook onzinnig om aan zo een beestje zijn nek te hangen. Maar kijk ook eens naar de AirTag.. lijkt me ondergesneeuwd tussen de andere reacties, terwijl het me de meest (en enige tot nu toe) realistische oplossing lijkt voor een vogel van dit volume.

Een LoRa tranceiver als de RFM95 van Hope weegt denk ik maar een paar gram...

Op 13 juli 2022 12:32:30 schreef GerardX:
[...]
Begint ergens op te lijken, maar kan nog niet geïmplanteerd worden. Batterijduur 6 jaar is natuurlijk top, maar reclame is niet altijd of vaak niet de werkelijkheid.

Dat kan best kloppen.

Leuk systeem, LOW power Bluetooth en via voertuigen met hun volgsysteem kan er contact gemaakt worden. Alleen minder handig als de ara in een tuin of park zit waar weinig van hun verkeer in de buurt (70m) komt.