Dynamic Mic Compressor voor...

Hoe goed dit schema is, weet ook ik niet. Ik vond het interessant omdat het bedoeld was voor het doel waar naar ik op zoek was, een richtmicrofoon.
Essentieel is een of andere vorm van geluidsterkte regeling. Wil niet dat mijn oren ontploffen. En dat doet deze schakeling gegarandeerd heel goed. Ik kan hard tegen de microfoon slaan, en ik merk er niets van. Wordt effectief gedempt.
Ik vond het ook prettig dat er geen extra weerstanden nodig waren voor de 1/2 voedingspanning, of erger, dat er een symmetrische voeding nodig is.
Wat betreft keuze voor opamps, denk ik dat zoiets misschien niet zo simpel is.
Ik had eens een eenvoudige AM ontvanger gemaakt -MK484 + LM358 + BC327/337-, hetgeen goed werkte. Ik heb de LM358 vervangen voor alle dubbele opamps die ik had liggen (allemaal duurder en zogenaamd beter: NE5532, TL072, LM833, LM4562 +...?), maar geen enkele gaf een beter resultaat, eentje deed het zelfs slechter (meen dat dat de LM833 was). Dus de LM358 er weer in terug gezet.
Het ontwerpen van schakelingen laat ik over aan de experts, en ben altijd dankbaar voor tips.

Bron: FC's Electronic Circuits page - www.solorb.com/elect/

Deze heb ik net getest (slechts een kanaal met TL071), veel betere geluidskwaliteit, maar geen AVC. Wel veel meer geluid, zelfs zoveel dat-ie snel gaat rondzingen. Indien de geluidsterkte regeling van mijn eerste schema overgebracht kan worden, misschien dat dat een oplossing is?

bij een dynamiek compressor met aanvaardbare vervorming gaat het muzieksignaal niet door de compresserende transistoren. Die laatste zijn als variabele weerstanden ingesteld, in het kromme stuk van de karakteristiek. Om ze daar te houden als er muziek over staat moet je een sterke terugkoppeling toepassen tussen collector en basis.

Het was even zoeken, maar dit is zo een typische compressor schakeling uit lang vervlogen tijden. werkt uiteraard ook met Si transistoren. (maar de lange kromme stukken van Ge transistoren maken waarschijnlijk dat die het hier beter doen). de meeste linkse tor en de derde van links doen hier de compressie.

Arco

Special Member

Ik heb ook de NE578 wel eens gebruikt als compressor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier een app. note van dat ic: http://www.elektronikjk.pl/elementy_czynne/IC/AN1762.pdf
En ik gebruik de LM13700 OTA als audio AGC.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat waren leuke IC's; afstammelingen van de beroemde NE570.
Maar ook die sheet van de 578 is inmiddels weer ruim dertig jaar oud.

Bij Farnell zie ik bijv. de MAX9814, voor € 1,96 voor één stuks:
https://www.farnell.com/datasheets/2575901.pdf
Zes condensatortjes en drie weerstandjes erbij en klaar. :)

e: (hieronder) Volgens mij is dat dé oplossing.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Frederick E. Terman,

Daar heb ik een een jaar of 6 terug mee geëxperimenteerd was voor mij niet bruikbaar valt meer in de categorie babyfoon |:(
Het chipje zelf ik denk dat je dat niet zo een twee drie kan verwerken is een TDFN behuizing !
Maar geen paniek @rob007 bij https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/geluid/max9814-microfoon-v… is,
het complete printje voor € 3,75 te verkrijgen microfoon eraf en gaan ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo FET en Henk,

Zal het niet geloven, maar ik heb er hier 2 liggen!
Zoals van jou link Henk maar dan heb ik ze uit China natuurlijk.
Jij had jou post nog niet gezet Henk, was ik er al weer mee aan het hannesen gegaan, FET zijn schuld uiteraard! :+
MAAR ik heb daar een vraagje over?
omdat ik dus eerder met dat printje heb zitten klooien en, waarvoor weet ik niet?
Maar toen destijds beviel het mij niet en heb het toen in de hoek gegooid???
Wat ik nog wel weet is dat ik er eentje getest heb waarvan ik het contact van Gain aan de plus+ heb gezet,

de vraag is heb ik hier iets verkeerds mee gedaan?

Heb nu het tweede printje aangesloten en die is nu zo ie zo harder(ZONDER gain aan plus!)

heb ik met dat andere printje iets gesloopt door gain aan plus?

Het zijn twee ONGEVEER de zelfde printjes maar zit duidelijk verschil in,
ze komen wat zo ver ik weet ook van verschillende Chineesjes!

VrGr Rob

( ik had even 1 2 3 geen versterker dus heb het... :X aan een soort Josty KIT gezet, waar het ijgenlijk redelijk mee werkt nu! )
MAAR de vraag blijft! ( gain aan + ? ) graag antwoord?

Tis trouwens gelukkig ook niet warm / heet ! 8)7

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dat doe je goed de gain aan de Vdd, weet jij welke condensatoren erop zitten ?
En gebruik jij het microfoontje op de print ? als je die niet gebruik dan met een condensator ( elco ) je signaal inkoppelen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Gain aan + Oke gelukkig,
ik had dat afgekeken ergens… maar ging twijfelen of dat wel juist was!
Als ik dat doe word het geluid zachter, en zonder dat bruggetje is het geluid harder.

Naar de waardes op dat bordje nog niet gekeken en ik gebruik het microfoonje wat er op zit.
Vind het wel een beetje dof het geluid, heb ook met en zonder 0,1uF er tussen geprobeerd –
( moet ik nog bijschrijven 0,1uF tussen dat bordje en het zendertje )
maar kon geen grof verschil merken 1 2 3 moet daar nog even mee verder kijken/rommelen!
wel te merken dat het signaal geknepen word tijdens de test.
( ik deed met mijn striptang draadjes strippen, daar reageerde die behoorlijk heftig op, de harde klik! )
als ik het goed ziet zit de gain hier weer aan de min?
https://cdn-shop.adafruit.com/970x728/1713-02.jpg

opties om de klank misschien nog wat te veranderen! ( ALS dat ook echt nodig zou zijn! )
heb er twee en ben bang als ik zou gaan zoeken…

VrGr Rob

( nog steeds vreemd destijds werkte het niet lekker… begrijp er niks van! ) 8)7

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dat kan ook, je programmeert daar de VCA mee, dus open G > 60 dB, massa G 50 dB, Vdd G 40 dB
De toon zal voor het grootste gedeelte de elektret microfoon zijn |:(
Als je parallel iets anders aansluit let even op die elektret heeft een bias dus niet zomaar iets er aanhangen 8)7
Een koppel condensator gebruiken is het simpelst anders de SMD weerstand los halen maar dan gaat het misschien stuk.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk en allemaal!

Tis nu bloed heet in dat hokje Henk dus blijf even buiten!
Ik denk als ik er nu in stap / binnen stap dat ik van mijn graatje ga!
Onbesnappelijk Tis ff nie leuk meer zo.
.
En ik wil nog zo veel doen maar…

MAAR over micbias het condensatortje begrijp ik ja dankjewel!
En nog wat anders?
Als ik een trimpot tussen plus en min zet met loper naar gain?
Zeg… 10K is dat ook een optie? Dus gain regelbaar dan.
( heb ergens Y.T. video gezien met trimpot! DUS NEE natuurlijk niet mijn idee!!! ;) )
Maar kon niet goed zien of het ook echt ZO zat!

En wat is eigenlijk het schema van dat printje?

VrGr Rob
OF... is het het schema van FET?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb hier nog een schema van een Conrad Dynamikkompressor liggen ,deze gebruikt een TDA1054 M. Mocht daar nog interesse voor zijn dan post ik hem wel. Lijkt op een paar kleine dingen na op de volgende schema :

https://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2009/10/audio-compressor-TDA1054.png?resize=550%2C436

https://www.electroschematics.com/audio-compressor/

rob007

Yarr, Matey!

Niemand reageert 1 2 3 komt denk door de warmte!
Ik heb daar ook last van en daarbij een soort van druk toch ook.
Om eerlijk te zijn ik wil ALTIJD ALLE schema’s zien.
Niet dat ik het ook gelijk ga bouwen he!
Altijd nieuwsgierig, maar ut moet niet te veel moeite zijn ook!

VrGr Rob

En nog steeds mijn antennes niet gedaan! Mij te… :S

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Daar heb je een punt lekker warm bij mij onder het dak 28+° dan wordt je een beetje loom :Z
Gisteren 7 uur gezocht naar componenten voor het ontvanger project daar word je pas echt moe van er is amper,
nog iets te verkrijgen :(

Maar nu je vraag die instellingen zijn vast maar let op...... de voorversterker heeft een versterking van ongeveer 12 dB.
Het V.C.A. blok is programmeerbaar op een waarde van 40 dB, 50 dB, 60 dB !
Maar de V.C.A. heeft nog een tweede functie namelijk de A.G.C. deze heeft een regelbereik van 0.....20 dB.
Nu zou je de TH dit is de threshold kunnen wijzigen waardoor het bereik verschoven wordt voor de goede orde dit is niet de,
versterking maar een clamping heeft netto wel effect op de versterking.
Het is dus mogelijk om de versterking met maximaal 20 dB te reduceren indien het ingangssignaal hiervoor,
aanleiding geeft ( moet voldoende sterk zijn )!

Ik zou dit niet regelbaar maken dit is uiteindelijk je A.G.C. functie !
Wel zou je de programmeer functie i.p.v. met een jumper met een schakelaar kunnen uitvoeren of zelfs met een drukknopje :D
Misschien zo iets duidelijker voor je ik heb ook even gekeken naar jou opmerking met het potmetertje.
Ik heb zo'n printje gevonden ook met een microfoontje er op maar dat is een andere chip de MAX 4465 familie !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

van het middelste deel van jou verhaal begrijp ik niks van! Dus da ga lekker!
Deze aansluitingen heb ik:
https://www.tinytronics.nl/shop/en/sensors/sound/max9814-microphone-am…
ik heb nog wel geprobeerd om met een trimpot 20K de buitenste op + en – loper op Gain.
Maar is niet echt een succes! (vond ik!)
:?
Ook kwam ik er nu aan om dit schema te testen:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/85238
nu met de : TL074BCN
EN JA HOOR!!! er kwam ROOK UIT!!!
ik denk zal deze keer de plus en min toch nog even goed aansluiten en kreeg ik nogmaals ROOK!!!
dit lukt jullie niet! dan kan alleen ik! Dag 1,40€ ( stinkt trouwens goed! )
wat doe ik met mijn stomme kop! Ik hou 4 aan op – en 7 op + maar das voor een TL072 en niet voor de TL074BCN daar is 4+ en 11-
in de hoop dat ik de diodes en de FET niet heb beschadigt blaas ik nu de TL074ACN op!
Als ik dat gedaan heb stop ik met dat schema en ga een ander ROOK SCHEMA maken! ;)

Ook had ik eerder gevraagd of het kwalijk was als je in mijn geval de batterijtjes
een voor een aansloot, dus dan zet je EERST 9Volt op een van de delen!
Al naar gelang je welke 9V klip aansluit.
Kan dat kwaad? Dan blaas ik zo de TL074ACN op! We zien wel!
als ik de boel weer laat roken heb ik genoeg geleerd en stop er mee! _/-\o_

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 17 juli 2022 15:07:09 (14%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Gloof dat ie het doet! :?
En het verhaal is NET andersom! TL074BCN is nog heel en de TL074ACN heeft rook gemaakt!
Echt goed horen dat er een compressor op/in zit HMMmmm MWAAaa... MAAR!!!
ik meet op het kruispunt over C3 een piek als ik even TE, hard fluit of zo! Meter op 3V slaat ie uit!
De plus….. ik dacht op de nul en de min op het kruispunt C3-R8-D2.
Alleen had ik geen J113 maar een J111 ook nog even verwisseld met J112. ( hoe kwalijk? )
het klinkt… HMMMmm vrij netjes ietsjes(zacht) brommetje MAAR dat komt door gebruik krokodil klemmetjes vrijwel zeker!
Kun je het compressor deel misschien nog agressiever zetten? ( dat je het kunt merken dat… )
Tot zo ver weer eventjes!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Geen idee wat of waar je een pot-meter voor gebruik maar die kan je niet gebruiken voor de versterking |:(
De versterking dat zijn 3 discrete stapjes dat kan jij ook maken van 1 Op-amp met een driestanden schakelaar en,
drie terugkoppel weerstanden je kiest 1, 2, of 3 !

Dus even recapituleren ; de microfoon versterker heeft een versterking van 12 dB vast.
De automatische versterking regeling heeft een bereik van 0.... - 20 dB.
En de na versterker kan je programmeren open betekend 28 dB, naar massa
betekend 18 dB en naar de voeding spanning betekend 8 dB !

Je kunt dus totaal versterken:
open... 12 dB + 20 dB + 28 dB = 60 dB.
massa.. 12 dB + 20 dB + 18 dB = 50 dB.
voeding. 12 dB + 20 dB + 8 dB = 40 dB.

De automatische versterker heeft een regelbereik van 20 dB negatief dit betekend demping het is dus een begrenzer ( clamp ).
Om de uitgangsspanningsdrempel in te stellen waarop de microfoonuitgang wordt begrensd,
moet een externe weerstandsverdeler worden aangesloten van MICBIAS op aarde met de uitgang van de weerstandsdeler aangesloten op TH.
Hier zou je iets regelbaars kunnen maken of dit wijs is :?
Met de spanningsdeler bepaal je de VTH dit is de piek uitgangsspanningsdrempel waarbij de uitgang wordt begrensd.
De maximale signaalzwaai aan de uitgang wordt dan beperkt tot twee keer VTH en blijft op dat niveau,
totdat de amplitude van het ingangssignaal wordt verminderd.
De versterking minimaal is dus Gmax - 20 dBAGC misschien zo iets duidelijker ;)

Even je laatste post gelezen je ben nu met het schema bezig wat je heb laten zien dat is redelijk.
Dat met de Op amp. sla ik over daar ben je volgens mij al uit gekomen.
De J111, J112, J113 zijn prima en allemaal te gebruiken verder niet zo zeer naar het schema in detail gekeken maar is standaard !
Het compressor deel iets agressiever zetten bedoel je daar de dynamiek mee of de snelheid van de attack en release ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

MAX9814
En NU is het kwartje gevallen!
Moet nog even kijken maar open is denk TE dus dat word hem niet.
ik denk aan de massa dat dat goed is, moet er nog even mee sollen denk ik!
Ik wil ook nog even kijken naar het element ik vind het een beetje dof.
.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/85238
ik neem aan dat R8 de FET laat dicht gaan?
En dit klinkt ook ietsjes dof dus ook hier even naar kijken.

Heb trouwens een stel breadboardjes besteld,
hoef ik niet alles steeds te slopen en kan ik meer vergelijken.
Wil ook even kijken voor dat dubbele voeding gedoe en ook het aan uit schakelen daarvan.

Ik hou van wat schel geluid!

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Mooi dat je een en ander op de rit heb en het kwartje wel oprapen, dit kan het begin zijn van de 100.000,-- :P
Ik zeg altijd maar zo, je stopt niet met leren omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met leren ;)
Dof..... tja je kunt eens naar de bias kijken ( allemaal S.M.D. ) en je weet niets van de elektret !!

Even naar R8 gekeken dat is een drempel weerstand je moet je voorstellen zo'n J-F.E.T. kan van bijna helemaal dicht naar helemaal open sturen als je helemaal open ben is er geen weerstand meer dat gaat niet goed komen !!
Met R8 bepaal je dan ook de minimale versterking.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Nog HEEL eventjes zitten knooien daarnet.
Heb ik per ongeluk een andere mikrofoon aangesloten en werd het signaal in eenst VEEL harder!
Ook wat scheller ( waar ik van hou! )
Die microfoon leek meer het luister gedeelte van een oude huistelefoon,
sterker nog het zijn er twee in serie en dat werkt nog niet eens slecht! ( met eentje(1) ging het ook goed!)
( het is het luister element van de hoorn van een oude telefoon, MAAR, dan is deze dunner en leger groen )
Heb ze destijds eens gekregen en dacht komt nog wel eens…
alleen twijfel of het compressor deel het wel goed genoeg doet!
Maar misschien kan het compressor deel nog actiever gemaakt worden?

VrGr Rob

Vroeger maakte ik ook voorversterkte microfoons voor CB op deze manier!
( ook met luistergedeelte huistelefoon )
Met een(1) BC 109 werd het behoorlijk hart!

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 17 juli 2022 19:59:33 (11%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Over welk ontwerp heb je het nu die Max of je eigen printje met de Op amp ?
Indien de laatste dan weet ik geen verschil tussen de eerste microfoon wat welke is dat !
Die schelpjes ken ik wel die heb hier ook nog wel met zo'n gevlochten snoer er aan.....
Ik gebruikte een hand microfoon van Astatic welk nummer weet ik zo niet maar dat zijn professionele hand microfoons.

Groet
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

We gaan nu eerst even klagertje spelen! Warm he! Ga even het hobby hokje niet in hoor! :+
GOED OOK WEER FF GEHAD!

Ik had het over dit schema nog even Henk!
https://www.circuitsonline.net/forum/file/85238
MAAR
LET OP!!!
MAAR strakjes, nog niet direct, Trek ik het misschien weer uit elkaar,
alhoewel het eerlijk gezegd wel behoorlijk goed werkt!
Ik zal even een fototje voor je klikken Henk!
Dit doe ik nu echt speciaal Alleen voor JOU HE HENK!!! ;)
Naar dat VEEL TE WARME HOKJE en een foto klikken.
Heb trouwen een stuk of 11 breadboardjes besteld kleintjes en grote.
Dan kan ik eventueel toch het een en ander heel houden voor langere tijd.

Tot zo ver weer eventjes ( moet even eten! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi,

Voor de gene die het intressant vinden, EOO verkoopt nog steeds de SA571 dual compander.

https://www.eoo-bv.nl/audio-ic/18846-sa571n.html

Het bedrijf waar ik vroeger werkte, gebruikte we één deel als limiter en de tweede helft als compander, dubbel leuk dus. :+
En zoals altijd met dit soort schakelingen, het moet goed ingesteld worden,
dit verlangt kennis van zaken en "boeren verstand", alhoewel ik deze uitspraak bijna niet meer durf te gebruiken...
Limiters zijn om de piekjes de kop in te drukken ter voorkloming van oversturing/overmodulatie en dus absoluut niet de bagger sound, die veel piraten er op na houden.

De compander helpt je dan bij varieren microfoon afstand het signaal enigsins constant te houden.
Met je lippen tegen de microfoon of plopkap, dan heb je een corrigerende tik nodig. *grin*
15 tot 30cm afstand houden dan werkt je limiter en compander ook beter en je krijg een veel netter geluid.

Ik zal er niet naar luisteren, dus jullie mogen het van mij toepassen zoals je het goed dunkt.
Mij gaat het er om dat er nog steeds wat IC's te koop zijn waar het makkelijk mee is, iets leuks te bouwen.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Groet,
Bram

PS
Link met Application Note met de limiter configuratie er in.
https://experimentalistsanonymous.com/diy/Datasheets/SA571%20AN.pdf

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob007

Yarr, Matey!

Dit schema ondanks op breadboard klinkt best goed!( zie Afbeelding beneden? )
Een vraag er over?
Als ik dat deel van IC1A nog eens zou maken, MAAR dan zonder R3 en T1 R9 enz..
wat zou dan de waarde van R2 neem ik aan naar de min moeten zijn?
Ik gebruik nu natuurlijk geen TL072 maar de TL074BCN en / of de TL074ACN
ik heb ze nu alle twee getest maar er zit voor mij geen groot verschil in!
( te bedenken ik bekijk dit alles op het gehoor, MAAR denk echt niet veel verschil! )
bij deze Ics zitten natuurlijk geen 2 maar 4 waardoor ik zo iets heb gestel ik zet nog eentje tussen IC1A en IC1B?
Ik heb afgekeken van deze:
https://www.vintage-radio.net/forum/attachment.php?attachmentid=152667…
Alleen deze heeft alleen + en _ 12Volt?
.
Misschien beter deze:
https://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2009/04/automatic…
misschien maak ik die wel op een ander bordje met de de TL074BCN of de TL074ACN
moet ff kijken wat is slim…

omdat ik nu een boel van die breadboardjes heb ga ik ook nog die andere proberen inderdaad.
De LM386 zal ik ook nog een keertje maken!

het testen doe ik door de uitgang in een meetzendertje te proppen, als het daar goed op klinkt…
( de LM386 niet want das te hart! )

Wat Bram trouwens schrijft is mooi voor de gevorderde ik kan daar niets mee!
Ik hoor wat dat betreft bij de bagger sound, die veel piraten... hahahaaa LOL

ik heb nu van het kastje van een kapotte stekker trafo voeding een batterijdoosjes gemaakt voor 2 X 9Volt –
een 3 dubbele tuimel schakelaar om een beetje te zorgen voor gelijk aanschakelen alle 3 de voedings punten.

VrGr Rob
IJndelijk nu antenne op dak! ( nu de rest nog! )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?