Acculader met schakelende voeding

Dit topic is gesloten

Tja, voor 1000 A moet je nog wel wat meer aanpassen volgens mij.

Helemaal goed !
Wanneer de accu is geladen, is de stroom 0
(nouja, bijna)

Dat doet dus elke loodaccu aangesloten op een spanningsbron. De schakeling doet helemaal niets en voegt niets toe. Of te wel een compleet zinloze schakeling die in het geheel niets doet. Hij verspilt eigenlijk alleen maar energie. Het stroom begrenzende effect dat misschien met deze schakeling beoogt wordt doet een lood accu al van zichzelf en is dus niet nodig.

Leer iets van elektronica, want dit principe van
stroomregeling wordt wereldwijd toegepast.

Waarschijnlijk ben jij nooit je provincie uit geweest. laat staan dat je iets weet van de rest van de wereld.

Het kan een typische youtube schakeling zijn. Net zoiets als dat krat radio filmpje waar ze leds direct op een speaker laten branden. Dat werkt ook alleen maar met een bepaald type radio en een bepaalde schakeltransistor. En er wordt geen enkele verklaring gegeven waarom de schakeling werkt zoals die werkt. Vermoedelijk men het niet weet.

@Michi: Reken die hele schakeling eens even helemaal door en laat eens zien in welke gevallen er wat voor stromen gaan lopen en wat er dan overal voor spanning staan. laat dan ook eens waarom de accu gaat laden en hoe er wordt besloten dat dat laden stoppen.

En het totale schema van die voeding heb ik niet eens,
die worden nooit meegelevert.

En dit is gewoon niet waar. Van de meeste voedingen die ik heb, heb ik de schema's. Als het een delta betreft, bel je gewoon even naar Zierikzee of je stuurt even een mail dan rollen de schema's gewoon je mailbox binnen.

Ex-fietser:
Dat doet dus elke loodaccu aangesloten op een spanningsbron. De schakeling doet helemaal niets en voegt niets toe. Of te wel een compleet zinloze schakeling die in het geheel niets doet. Hij verspilt eigenlijk alleen maar energie. Het stroom begrenzende effect dat misschien met deze schakeling beoogt wordt doet een lood accu al van zichzelf en is dus niet nodig.

Als je een lege accu op een voeding aansluit, wordt de voeding zwaar overbelast, omdat er geen stroomregeling
inzit.
Het ´verlies´ van de diode is onbelangrijk.
Het maakt niet uit waar de stroom wordt begrensd, als de
spanningsval over de diode groter wordt, hoeft de voeding
minder te worden teruggeregeld.
De uitgangsspanning van de lader, gemeten aan de kathode
van de diode, wordt in onbelaste toestand ingesteld.
Voor een loodaccu 14,4 Volt.

Hey michi, Dat de schakeling ingrijpt op de spannings-instelling van de voeding, dat is informatie die ik en vele met mij niet hadden begrepen uit jou openingspost.

Je zei: "loper van instelpotmeter". Dat dit de instelpot in de voeding is, en niet een andere heeft niemand begrepen. Om de mensen die jou verkeerd hebben begrepen ineens allemaal dom te gaan noemen vind ik niet gepast.

In deze schakeling zitten twee "onnauwkeurigheden". De diode introduceert een spanningsval van ongeveer 0.6V bij "normale" stromen. Maar er blijft een klein stroompje lopen tot 0.6V boven de bedoelde eindspanning.

De tweede en iets heftigere onnauwkeurigheid zit hem in de weerstand voor de stroomregeling. Zodra de spanning daarover onder de BE spanning van de tor komt trekt de stroomregeling zich grotendeels terug uit het circuit en blijf je zitten met een serieweerstand waar op dat moment 0.6V over staat. De laatste 0.6V totaan de eindspanning wordt dus gedaan via die weerstand.

Dit maakt dat het laatste stukje laden veel langzamer gebeurt dan zou mogen. Als ik het zou ontwerpen, dan zou ik proberen om daar nog een oplossing voor te vinden.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 10 juli 2022 06:11:54 (50%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoe zit het met oscilleren?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat zou zomaar kunnen gebeuren, maar gebeurt kennelijk in deze situatie niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Op 10 juli 2022 00:55:50 schreef Michi:
Dat je je nog niet eens kunt voorstellen dat je het
´verlies´ van de diode compenseert met een iets hogere
spanning van de voeding...

Kun je even iets minder beledigend zijn. :(

Alleen de zin uit de quote toont al aan dat je kennis beperkt is. Samen met het feit dat je blijkbaar niet kunt uitleggen hoe jou ontwerp werkt en daarom ons maar als dom beledigd. Dat is de manier waarop kleuters discussiëren.

Geef de gebruikte waarden en type component eens, samen met het type accu en precies hoe het met die loper zit. Dan bouw ik hem op en meet hem door. Ik hoef ook niet te wachten om het hele laadtraject te meten, want ik heb een accu simulator.

Je kunt Vf niet compenseren met een iets hogere voeding spanning. Vf is namelijk geen constante, deze is stroom afhankelijk en bovendien afhankelijk van het type diode en de temperatuur. Hoe hoger de stroom, des te hoger Vf. Dus als de accu voller wordt gaat er van nature al minder stroom lopen. Vf wordt lager waardoor er weer wat meer stroom gaat lopen, Vf wordt daardoor weer hoger etc.

Ik heb vreselijk veel voedingen gerepareerd, van all over de world, maar geen een werkte volgens jou ontwerp. Ook in Fundamentals of powersupply design van TI geschreven door Robert Mammano, staat niets wat zelfs maar in de buurt komt.

Als de titel van het topic betekent dat je dit na een schakelende voeding zet dan is de kans groot dat die voeding, net als de meeste smps bij te hoge stroom terug regelt. Tenzij het een of ander brak China design is wat lijkt terug te regelen maar gewoon een steeds hogere rimpelspanning krijgt waardoor een DMM in de DC stand een gemiddelde waarde aangeeft.

Als je denkt dat jou ontwerp een schakelende voeding is, dan heb je het concept smps niet begrepen. Het feit dat een voeding af en toe "iets" schakelt, maakt het geen schakelende voeding. Dan kun je een 7812 met schakelaar op de uitgang ook een schakelende voeding noemen.

Zoals anderen al aangeven lijkt het erop dat de schakeling niets doet omdat een loodaccu geen stroom meer vraagt als de laadspanning gelijk is aan de klem spanning. Het enige wat ik kan bedenken is dat je met die loper, de loper van de spanning instelling potmeter in de, niet door jou gebouwde voeding zonder schema, bedoeld. Dat zal bij jou voeding mogelijk wel werken maar niet perse bij iedere voeding. Dat is ook geen stroom begrenzing, je verlaagd gewoon de spanning waardoor er geen stroom meer kan lopen. Die diode is er dan alleen om te zorgen dat je dan de voeding niet opblaast omdat de accu dan gaat proberen je voeding te voeden en jou voeding is vast geen 4 kwadrant versie.

Waarom plaats je dit schema, zonder component lijst met typen en waarde heeft niemand er wat aan, jij wil/kunt niet uitleggen hoe het werkt en je kunt niet tegen kritische vragen en opmerkingen. Gevalletje Dunning Kruger ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 10 juli 2022 05:26:54 schreef Michi:
De uitgangsspanning van de lader, gemeten aan de kathode
van de diode, wordt in onbelaste toestand ingesteld.
Voor een loodaccu 14,4 Volt.

Je kunt de boel niet standaard instellen door aan een onbelaste kathode te meten. Het resultaat daarvan is niet betrouwbaar. Maar een expert als jij hoef ik dat natuurlijk niet te vertellen waarom dat is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 10 juli 2022 05:26:54 schreef Michi:
Als je een lege accu op een voeding aansluit, wordt de voeding zwaar overbelast, omdat er geen stroomregeling inzit.

Dan is het dus een voeding die je daar sowieso niet voor moet gebruiken omdat het gros van dat soort voedingen ook niet beveiligd is tegen teruglevering door een accu of forse, flink geladen elco. Veel voedingen zijn spanningsbronnen, geen stroombronnen.

Accu's laden doe je met labvoedingen of voedingen met voldoende achtergeschakelde beveiliging tegen te hoge temperatuur, overspanning, overstroom en weet ik wat.

Op 10 juli 2022 05:26:54 schreef Michi:
Het ´verlies´ van de diode is onbelangrijk.

Noem 0,1 tot 1,2 Volt, afhankelijk van de diode, maar onbelangrijk! Een loodaccu wordt gewoon gesloopt bij 15,6 Volt laadspanning, wat op deze manier best zou kunnen.

Op 10 juli 2022 05:26:54 schreef Michi:
Het maakt niet uit waar de stroom wordt begrensd, als de
spanningsval over de diode groter wordt, hoeft de voeding
minder te worden teruggeregeld.
De uitgangsspanning van de lader, gemeten aan de kathode
van de diode,
wordt in onbelaste toestand ingesteld.

Maar hoe moet dat schakelingetje dat ruiken dan? Je meetpunt zit voor die diode, die, zoals menigeen al aangegeven heeft, een variabele spanningsval heeft afhankelijk van de stroom erdoor en de temperatuur ervan.

Oftewel: je kunt niets instellen en die schakeling merkt ook niets van een afnemende doorlaatspanning door afnemende stroom. Ik zou m'n loodaccu er niet aan toevertrouwen, idem voor een lithium-gebaseerde accu.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik heb de werking nu reeds zo vaak uitgelegd, als je
een beetje van elektronica zou begrijpen, had je ook
kunnen begrijpen hoe deze schakeling werkt.
Er wordt gelijk geschreven over kortsluiting in de
voeding, of overbelasting van de voeding...
We kunnen het beter omdraaien:
Verklaar die overbelasting dan eens.
Want als de stroom hoger dreigt te worden dan de met
de serieweerstand ingestelde waarde ( I = 0,6 / R ) wordt
de spanning precies zover teruggeregeld, dat de stroom
gelijk blijft.
Dat die stroom aan het eind langzaam terugloopt gebeurt
in ELKE lader.
Waarom de transistortypes niet zijn genoemd ?
Omdat het nauwelijks belangrijk is.
Maar pak maar een BC557 en een BC547.
Leuk hè ? 100 Ampère regelen met een BC557 en een BC547.
Wat ik nog steeds niet begrijp, dat (bijna) niemand
kan begrijpen hoe dit werkt. Terwijl het zo simpel is.
Ja, TE simpel, daardoor blijkbaar weer moeilijk.

Ook werd een laadspanning genoemd van 15,6 Volt...
Wat is dat voor verzinsel ?
De eindspanning, gemeten aan de kathode in onbelaste
toestand, is 14,4 Volt.
Waar komt die 15,6 vandaan ? Die wordt er bijverzonnen.
Waarom niet gelijk 24 V verzinnen ?

[Bericht gewijzigd door Michi op zondag 10 juli 2022 10:15:14 (12%)

Evarist

Golden Member

Ik zie de werking zo:
Stel de voeding in op 13.8V + 0.6V + 0.6V= 15V. ( Spanningsval over de diode en over de horizontale weerstand.)
Als de spanning van accu 13.8V bereikt gaan de beide torren minder geleiden en zakt de voedingspanning. (Als ik de loper van de pot in mijn voeding omlaag trek stijgt de spanning.)
Maar ik zou ergens een begrenzing op 14.8V inbouwen om daarna te dalen naar 13.8V.

Ik heb een schakeling gebouwd die het zeer goed doet. Let op! 6V. Voor 12V waarden veranderen.
https://www.uploadarchief.net/files/download/acculaderlamp.jpg
https://www.circuitsonline.net/forum/view/49257#highlight=lux

Edit:// Beledig je collega's zo niet met jouw arrogantie.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Ik begrijp wel hoe het werkt, en dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn als jij denkt.

De spanning terugregelen als de stroom te hoog is zal meestal goed gaan, maar dat hoeft helemaal niet altijd goed te gaan.
(Bij teruggeregelde spanning kan er in sommige gevallen nog steeds een veel te hoge stroom gaan lopen: de stroom heeft niet noodzakelijk een verband met de spanning...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus jij hebt het niet over een gewone voeding, maar over een *regelbare* voeding?

Iedereen snapt het systeem wel waarbij je de spanning over een shuntweerstand gebruikt om een tor open/dicht te trekken, waarmee je de laadstroom of spanning kan aanpassen. Dat is basic elektronica. Dat hoef je niet uit te leggen.

Wél dat het blijkbaar over een modificatie aan een bestaande regelbare voeding gaat. Niet iets dat je gewoon bouwt, aansluit op een willekeurige voeding, en er een potmeter op aansluit.

Besef even dat als er over 'voeding' gesproken wordt, dat de conventie is dat het over een niet gereguleerde, niet regelbare voeding gaat.
Bij 'potmeter' is dan de aanname dat je een losse potmeter op je schakeling aansluit.

Bij een 'schakelende voeding' is de conventie dat het gaat over een niet regelbare, wel gestabiliseerde voeding. De spanning is onafhankelijk van de belasting tot je zoveel trekt dat ie afslaat ofwel doorbrandt. Kenmerkend voorbeeld: PC voeding, laptoplader, Meanwell's standaardvoedingen, telefoon 'laders'.

Waar jij het nu, na heel veel vissen, over lijkt te hebben, is een voeding met regelbare spanning, waarbij je de voeding modificeert (draden op de print solderen waar de potmeter zit?) en als onderdeel van de laderschakeling gaat gebruiken.
Moet daarbij de potmeter afgekoppeld worden en is de schakeling een complete vervanger voor de potmeter? Of moet die potmeter aangesloten blijven zodat je de maximumspanning kan instellen? Werkt het hetzelfde bij een 1k potmeter als bij een 100k potmeter?

Maar er is op geen enkel punt echt duidelijk gemaakt dat je het over een regelbare voeding hebt, en dat je diens potmeter gebruikt om de spanning terug te regelen. Dit is een aanname van mij omdat ik loop te vissen naar info die er niet is.
9 van de 10 schakelende voedingen in mijn werkplaats hebben géén spanningsinstelling.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 10 juli 2022 10:19:38 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Op 9 juli 2022 23:43:34 schreef Michi:
Simpel een sch. voeding. Daarin bevindt zich een trimmer
voor de spanningsinstelling.
Die instelling wordt hier elektronisch omlaag getrokken
om de stroom te begrenzen.

Hij bedoeld waarschijnlijk de trimmer in de schakelende voeding waarmee je de uitgansspanning een klein beetje kan instellen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Aha, daar komt de aap uit de mouw. Daar had ik overheen gelezen.

Blijft 't probleem dat veel voedingen dat niet hebben en de onbekende regelkarakteristiek. Ik weet dat m'n lineaire 13,8v voeding zo'n trimmertje heeft, maar die kan misschien een paar volt regelen.

M'n servervoeding heb ik wel eens opengemaakt, maar daar zag ik niet direct een trimmer in zitten.

Mijn labvoedingen op 't werk hebben natuurlijk wel een spanningsregelaar die tot 0v kan, maar die hebben ook een stroombegrenzing omdat het labvoedingen zijn. Daar gaat een loodaccu aan met de spanning op 14,4v en de stroom op 1/5c zonder externe schakeling.

Assumption is the mother of all fuckups.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

In de meeste vaste voedingen bevindt zich binnenin een
trimmer voor een fijnafstelling.
Dit is dan geen regelbare voeding te noemen.

Er wordt al geschreven dat de uitgangsspanning zou
steigen terwijl je die OMLAAG draait. ????

Stel de voeding in op 13.8V + 0.6V + 0.6V= 15V

Waarom op 15 V ?
Ik zeg steeds 14,4 V AAN DE UITGANG (kathode)

Arco

Special Member

Op 9 juli 2022 23:50:14 schreef ohm pi:
[...]Als een schakeling doet wat je wil dat die doet, dan is de schakeling goed. Hoe 'raar' die schakeling er ook uitziet.

Als je met een auto waar geen koelwater in zit altijd heeel korte stukjes rijdt kan dat ook jaren goed gaan. Blijft toch een slecht idee... :)

@Michi: Als je de spanning van 14.4v terugregelt naar bijv. 11.8v, dat is het geenszins zeker dat de stroom ook zakt. (zeker niet als de accu 'gezondheidsproblemen' heeft...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 10 juli 2022 09:56:16 schreef Michi:
Wat ik nog steeds niet begrijp, dat (bijna) niemand
kan begrijpen hoe dit werkt. Terwijl het zo simpel is.
Ja, TE simpel, daardoor blijkbaar weer moeilijk.

Fair enough, maar jij dus ook niet. Het werkingsprincipe was niet direct duidelijk door een tekort aan toelichting, als ik het goed lees is nog steeds niet duidelijk wat je er precies mee doet, maar als ik uitga van een loodaccu dan is de karakteristiek niet persé perfect. Als alles goed is heb je een constante-stroom regeling gemaakt die werkt in het begin van het laadproces, maar als je accu vol is heb je wel een ruimschoots te hoge spanning. De dimensionering en schakeling is erg afhankelijk van de opbouw van de voeding, heeft in jouw geval dus wat uitproberen van waardes gekost.

Zie dit als een oefening "nadenken over werkingsprincipes, en context van je eigen schakeling" en "communicatie" (als je alles eerst voor jezelf op een rijtje zet kun je het ook veel effectiever duidelijk maken in een startpost) en niet als een "kijk mij eens een mooie schakeling gebouwd hebben" waarin je geen "domme" vragen of kritiek had verwacht. Zelfs in het showtopic was je daar niet helemaal mee weggekomen, maar je kans was groter geweest, zeker als je het had gepresenteerd als een snelle hack om een voorhanden probleem op te lossen en niet als complete schakeling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 10 juli 2022 10:30:47 schreef Michi:
In de meeste vaste voedingen bevindt zich binnenin een
trimmer voor een fijnafstelling.

Niet in de +honderd voedingen die ik op de werkbank heb gehad. Zelden zijn die trimbaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 10 juli 2022 10:30:47 schreef Michi:

Stel de voeding in op 13.8V + 0.6V + 0.6V= 15V

Waarom op 15 V ?
Ik zeg steeds 14,4 V AAN DE UITGANG (kathode)

Op 15V omdat je afhankelijk van de stroom 0,6 tot 1V verliest over de diode.

Dat is bij het laden van een loodaccu niet erg gewenst, bij een lithiumaccu zelfs dodelijk, omdat dan de uitgangsspanning inderdaad iets stijgt als je stroom afneemt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 10 juli 2022 10:52:58 schreef fred101:
[...]

Niet in de +honderd voedingen die ik op de werkbank heb gehad. Zelden zijn die trimbaar.

Dingen als meanwell rattenkooitjes en de wat heftigere traco power packs en zelfs sitopjes zijn instelbaar.

Op 10 juli 2022 10:30:47 schreef Michi:
Ik zeg steeds 14,4 V AAN DE UITGANG (kathode)

14,4V, zeg eens 0.5V over de diode, dan kom je op 13,9 aan de accu. Dat is afhankelijk van hoe je de accu gebruikt acceptabel. Het is absoluut geen perfecte lader. Maar dat was de opzet ook niet geloof ik.

De laatste volt zal lang duren, je bent over je stroombegrenzing 0,5V kwijt op het moment dat hij in begrenzing staat, en over de diode afhankelijk van de stoom ook iets van 0.5V tot 1V

Maar als "quick and dirty" lader is het een prima oplossing.

fred101

Golden Member

Sine, dat klopt, heb laatst 3 van die dingen gebruikt. Maar meestal is een voeding vast ingesteld omdat dat goedkoper of vaak gewoon zinloos. (bv voedingen die ik in meetapparatuur tegen komt en bijna alle adapters)

Sine, hij meet 14,4 op de kathode, onbelast. Dan moet de voeding op bv 15V staan. Nu gaat er 1A lopen en de Vf stijgt bv naar 1V. Op de accu staat nu maar 14V. Maar als zijn diode een Vf van 1,5V heeft ziet de accu nog minder spanning

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 10 juli 2022 11:31:28 (36%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Maarten: Hij wil kennelijk z'n loodaccu met 14.4V laden en wordt piswoest als je suggereert dat jij dat op 13.8V zou willen afstellen.

@michi, Figuren als bijvoorbeeld Fred101 zijn ABSOLUUT geen elektro-nonos. Jij bent begonnen met "(loper van instelpotmeter)" te noemen waarbij je niet hebt verteld dat je "de loper van de spannings-trim instelpotmeter in de schakelende voeding" bedoelde. Iedereen dacht dat het om "een losse instelpot" ging. JIJ hebt met een onzorgvuldige formulering iedereen op het verkeerde been gezet en dan worden we uitgescholden als "dom" en "hebben er geen verstand van" omdat JIJ belaqngrijke gegevens voor ons verborgen hebt gehouden. Ik blijf het onbeleeft vinden.

@michi Meestal heeft een schakelende voeding een "feedback" punt. De regeling van de voeding zal zorgen dat daar altijd een bepaalde spanning komt te staan. Stel die spanning is 1.2V en je wilt een voeding maken waar 14.4V uitkomt, dan moet er nog 13.2V tussen de uitgang en dat knooppunt komen te staan. Dit kan je realiseren door een weerstand van dat knooppunt naar aarde te zetten van 1.5k en een 10k potmeter tussen de uitgang en dat knooppunt. De potmeter wordt dan op 8.8k afgesteld en voila! 14.4 aan de uitgang.

Omdat de potmeter als regelbare weerstand gebruikt wordt, kan je de loper aan 1 van de uiteinden vastmaken. Doe je dat aan de bovenkant, de uitgang van de voeding, werkt je schakeling niet: Jou tweede tor probeert de voeding kort te sluiten, je tor fikt uit.
Zit de loper aan de andere kant, het "geregelde knooppunt", dan trek je het knooppunt omlaag, de spanning aan de uitgang sschiet omhoog: Het werkt averechts/omgekeerd!

In dat laatste geval kan je natuurlijk de boel omdraaien, dat scheelt zelfs gewoon een tor. (je hebt maar 1 tor nodig ipv jou schakeling 2).

Kennelijk werkt jou voeding anders dan de meeste. Dat is geen schande, maar JIJ realiseert je kennelijk niet dat het "anders kan". JIJ hebt onvoldoende verschillende voedingen bekeken om te weten dat het ook anders kan dan bij jou specifieke voeding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Evarist

Golden Member

Vergeet niet dat over de horizontale weerstand ook 0.6V staat als er stroom loopt. Dus 2 x 0.6V.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Maar ook daar neemt de spanningsval af als de stroom afneemt. Die laatste volt in de accu krijgen zal dus niet echt het probleem zijn, maar je moet om het te laten werken wel de boel zo instellen dat de accu aan het einde van de laadcyclus op overspanning staat in plaats van op een nette druppelspanning.

Voor lood geen onmiddelijke ramp als je hem loskoppelt voordat hij te hard gaat gassen, maar dat is één van de redenen dat ik het een handige snelle hack vind en geen ideale schakeling - en daar is helemaal niets mis mee zolang je dat als bouwer zelf ook beseft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten