Perilex

Hallo ik heb een vraag, als ik kortsluiting heb bij het insteken van de stekker is mijn apparaat ook ook stuk?

Hallo Johan, als jij een apparaat in een wandcontactdoos steekt en de zekering in de groepenkast klapt er vervolgens uit dan is er iets met dit apparaat aan de hand. Dan moet dit apparaat onderzocht, of het defect waardoor de sluiting ontstaat gerepareerd kan worden, of dit te duur wordt, of dat dit misschien helemaal niet mogelijk is.

Om wat voor apparaat gaat het precies en heb je een merk en type?

Thevel

Golden Member

Er staat Perifex in de startpost.
Ik neem aal dat je een Perilex bedoeld?

EricP

mét CE

Gokje: je bedoelt perilex en je hebt er een 2de hands gekochte kookplaat in geprikt. Onder het motto: als de stek(k)er pas, dan moet het goed zijn.

Welnu, het 'motto' klopt niet. En afhankelijk van hoe je WCD aangesloten is en hoe de plaat kan er meer stuk zijn.
Best-case: een 'kookgroep' aangesloten plaat op een 3-fase aangesloten perilex WCD. Als dat 'netjes' is gedaan, tript de automaat en is de enige schade een 'hap' uit de pen / klem van de perilex combinatie.

Als je blind een perilex stekker in een perilex doos drukt, zonder te checken hoe die aangesloten is, dan kun je geluk hebben dat ie werkt, of het niet doet.
Maar als je pech hebt en er zat 3fase op die doos kan t ook goed zijn dat je de kookplaat gefrituurd hebt.

Perilex altijd eerst controleren en meten, dan pas aansluiten

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op maandag 11 juli 2022 14:13:39 (11%)

Arco

Special Member

Perilex is helaas een standaard zonder standaard...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, probleem van die perilex is dat er 2 verschillende aansluit-standaards in gebruik zijn. En die zijn niet compatible.

Er zijn perilex voor een kookgroep en er zijn perilex voor een krachtgroep. De stekkers zijn hetzelfde dus die passen mechanisch op elkaar, maar dat geeft wel vuurwerk.

Dat kun je oplossen door de stekker anders te bedraden.

het is een nieuwe AEG inductie kookplaat en waarschijnlijk 1 draad verkeerd ik deed de stekker in en knalde er meteen uit

Sine

Moderator

Afhankelijk van hoe je het hebt aangesloten is dat iets waarmee je dingen kunt slopen.

Als je een drie fasen aansluiting hebt moet je erg goed opletten, heel belangrijk is dan dat de nul op de goede plek zit.
Zo niet kan dat einde kookplaat betekenen.

EricP

mét CE

Sommige dingen zijn best voorspelbaar :)

Maar goed... Voordat je verder speelt: je kunt mazzel hebben. Trek die plaat maar eens open. Maak een foto van je zekeringkast. En evt. ook van de geopende WCD en stekker. Dan is er vast wel wat moois van te maken.
Eigenlijk: RTFM. Of bel een installateur.

Bij of op de kookplaat zal er een tekening zijn die laat zien hoe de bedrading in de perilex van de kookplaat en die van de perilex wandcontactdoos moeten worden aangesloten. Zonder ervaring met elektra-installaties kan je beter een monteur laten komen.
Misschien kunnen we je toch even verder helpen als je hier een plaatje post van de tekening bij de kookplaat en alvast een veilige spanningszoeker in huis haalt, de wandcontactdoos hoeft dan niet open en je kan toch zien welke aansluitpennen spanning voeren. In de meterkast vindt je wellicht de automaten van de kookgroep, doe daar ook maar een plaatje van.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Arco

Special Member

Raar eigenlijk dat ze dat zo gemaakt hebben...
Met de centerpin kun je tenslotte verschillende orientaties en configuraties maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Die zijn er. Voor de 16A en de 25A variant...

Op 11 juli 2022 14:17:28 schreef deKees
Ja, probleem van die perilex is dat er 2 verschillende aansluit-standaards in gebruik zijn.

Er is juist geen standaard! Nul en fase horizontaal, verticaal en d'r zal vast ooit eens iemand geweest zijn die het spul zelfs gekruist heeft...

En dan heb je nog de manier waar het ooit voor bedoeld was, drie fases, nul en aarde. Heb je al vier varianten...

mijn vraag ik eigenlijk deze of mijn plaat nu stuk is dat ik hrm wel opnieuw kan aansluiten dan ik hem aan laten sluiten

EricP

mét CE

Het antwoord op die vraag, dat heb ik je al gegeven: dat is afhankelijk van hoe het aangesloten zat. Daar is zonder die informatie verder niks zinnigs over te zeggen. Meerdere combinaties mogelijk die de boel laten trippen. Sommige zijn niet fijn voor de plaat. Anderen boeit niet zo.

[Bericht gewijzigd door EricP op maandag 11 juli 2022 14:55:18 (20%)

mel

Golden Member

Het is belangrijk om te weten of het een 1 fase of een 3 fase installatie is. Er zijn ook nog situaties waarbij het 1 fase met 2 gekoppelde groepen zijn, die hebben allemaal een eigen manier van aansluiten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 11 juli 2022 14:53:05 schreef johan1941:
mijn vraag ik eigenlijk deze of mijn plaat nu stuk is dat ik hrm wel opnieuw kan aansluiten dan ik hem aan laten sluiten

Als je een drie fasen aansluiting hebt, en je hebt een fase op de nul aansluiting gehad, dan heb je aardige kans op een defecte plaat.

In alle andere gevallen werkt het gewoon niet maar gaat er niks kapot.

Als je geluk hebt is alleen de zekering(en) gesprongen en mogelijk een hoofdzekering, Door de standaard loze standaard zit er vrijwel nooit een stekker aan het snoer of je moet al een demonstratie apparaat hebben.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Op 11 juli 2022 14:46:18 schreef EricP:
Die zijn er. Voor de 16A en de 25A variant...

Dat probleem hadden ze beter op kunnen lossen door de stekerpinnen dikker te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Dan past de 16A variant nog steeds in de 25A doos... Maar goed... Het is zo niet gebeurd. En op zich is er ook niks mis mee om het niet te standaardiseren. Het probleem is dat 'men' zo gepamperd is dat de algemene tendens is 'als de stekker past, dan moet het goed zijn'. Dat zie je ook bij 'muurwrat' adapters regelmatig hopeloos mis gaan.

Nog een stukje 'beroepsdeformatie'... Ik controleer bij een CEE 5-polige contra doorgaans wel of de nul ook is aangesloten. Je moet ze de kost geven die dat niet doen want 'het lasapparaat heeft die toch niet nodig'. En uiteraard zit daar wel een 5-polige stek(k)er aan om 'overal' gebruikt te kunnen worden. Dat IS 'standaard' en gaat nog steeds vrij regelmatig fout (als je niet op let).

Op 11 juli 2022 16:04:31 schreef EricP
Dan past de 16A variant nog steeds in de 25A doos...

Nee, de centrale aardpin staat 90 graden gedraaid...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex#/media/Bestand:Perilex_box_diagr…

EricP

mét CE

Nee,

Ook heel erg fijn als iemand de context er ook even bij leest. 1 post eerder bijvoorbeeld...
Spuit 11 geef ook modder zeg maar...

Arco

Special Member

Dat een 16A steker in een 25A perilex past lijkt me niets mis mee, zolang andersom maar niet gaat. (da's met gewone wcd's tenslotte ook zo)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 11 juli 2022 17:34:39 schreef Arco:
Dat een 16A steker in een 25A perilex past lijkt me niets mis mee, zolang andersom maar niet gaat. (da's met gewone wcd's tenslotte ook zo)

Alhoewel het helemaal niets met de vraag te maken heeft,
een 16 en een 25 A perilex kun je onderling niet uitwisselen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)