EV Q66-II gaat in protectie

ik heb nu een probleem waar ik geen verklaring voor heb in de Q66-II smd uitvoering
versterker werkt prima , precies na een uur belast of onbelast muziek of geen muziek gaat ie in protectie en gaan de ventilatoren hard draaien
je zet hem uit na 15 min weer aan en hij doet het weer een uur
alle spanningen blijven stabiel , ruststroom is ook goed geen DC op de uitgang er wordt niets overmatig warm of heet ...
waarom gaat ie in protectie ?
misschien iemand een idee ?

gevonden .....
ntc in de trafo gaat de fout in als er spanning op staat gaat binnen een uur naar 15 ohm
ntc los weerstand van 60 ohm op connector en hij blijft normaal werken trafo blijft koud
opgelost

vergeten

Golden Member

En wat heb ju nu omzeilt met het daarbij behorende risico?
Beter de "defecte" NTC PTC vervangen!

EDIT: Het is trouwens volgens het schema een PTC.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Je zit BIJNA goed ;). NTC's op 1 of beide koelblokken defect, komt regelmatig voor met deze versterkers.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
vergeten

Golden Member

Het gaat over de thermische sensor in/bij/op of tegen de trafo! ;)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het schema wat hierboven staat is van de EV Q66 MK1, het grijze model met een hoogte van 3U. De Q66 MK2 van de TS is een compleet andere versterker met een ietwat ongelukkig gekozen typenummer.

De sensor in de trafo bij de MKE2 staat soort van parallel met 2 12K NTC's welke op de koelblokken geklemd zitten. Wanneer 1 of beide wat afwijken kan het gebeuren dat wanneer de eindtrap iets of wat opwarmt al meteen in de protect gaat. Soms komt de versterker helemaal niet meer uit zijn protectie.

Is een zéér bekend euvel van deze eindtrappen, heb er al ontelbare vervangen.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Schema van de MK2 heb ik alleen op papier. MK1 is genoeg alleen lijken die niet zo meer in trek te zijn. Heb er vorige week 7 in kunnen leveren als oud ijzer. Raak je aan de straatstenen niet meer kwijt.

nou het zit zo :
de ntc is normaal rond de 60 ohm en zit in de trafo ingegoten
nadat de versterker in protectie ging was de waarde van de ntc 15 ohm
weerstand van 60 ohm over de connector gesoldeerd en hij blijft gewoon draaien echter de ntc in de trafo blijft dan gewoon rond de 60 ohm
sluit je de ntc aan en er gaat stroom / spanning doorheen dan gaat ie raar doen en zelfs tik geluid geven en gaat ie binnen een uur naar 15 ohm
oplossing nieuwe trafo .... losse ntc op trafo monteren ... weerstand van rond de 60 ohm op ntc connector solderen das ook de goedkoopste oplossing
ik heb het over de NTC in de trafo 2 rode draadjes met connector terug te vinden in vrijwel elke ev of dynacord versterker
zie schema , de ptc zit op de 220v print voor de inschakelpiek van de trafo
das heel wat anders als een ntc ingegoten in de trafo