Groepenkast en onderverdelers

mel

Golden Member

Hang gewoon een Rittal kastverwarmingselement in de kast.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

een los hok met de hoofdaansluiting zie je tegenwoordig niet meer. en waarom extra hokken bouwen als je toch ruimte hebt. tevens sta ik liever binnen bij de meterkast als het pokkeweer is en er een hoofdautomaat of aardlek uitligt. die hager kast veeg je wat automaten en relais uit en aardlekken erbij en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 januari 2023 10:15:14 schreef mel:
Hang gewoon een Rittal kastverwarmingselement in de kast.

In deze tijd nog aan kastverwarming denken???

Ja, je moet er aan denken om ze weg te halen.
Ik heb er al zoveel gezien die nutteloos energie staan te verstoken!

Onderin (in het midden) ook een kastverwarming, doet natuurlijk niets meer dan energie te vernietigen.
(afgezien van de belabberder e aansluitng)

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 28 januari 2023 11:10:25 (20%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 januari 2023 10:15:14 schreef mel:
Hang gewoon een Rittal kastverwarmingselement in de kast.

Staan er net twee voor €4,- op V&A van fatbeard

@Toet:
Wat dan? Waxine lichtje in de kast? :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Morgen een vloertje storten en plafond erin
En nog even zorgen dat de deuren dicht blijven...

Vraag is wel of de onderkant ook dicht moet..
Hij staat nu ca 15 cm van de vloer ivm houtrot
Vraag is waarmee ik de onderkant opvul..
Beton randje, Ytong blokken, rubber...
Of gewoon open laten.. ik heb er geen problemen mee, omdat je zo convectie hebt die het vocht eruit houdt...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 28 januari 2023 19:40:30 (43%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 28 januari 2023 19:34:58 schreef High met Henk:
[bijlage]

Morgen een vloertje storten en plafond erin
En nog even zorgen dat de deuren dicht blijven...

Vraag is wel of de onderkant ook dicht moet..
Hij staat nu ca 15 cm van de vloer ivm houtrot
Vraag is waarmee ik de onderkant opvul..
Beton randje, Ytong blokken, rubber...
Of gewoon open laten.. ik heb er geen problemen mee, omdat je zo convectie hebt die het vocht eruit houdt...

heb wat kasten gezien die vervangen moesten worden omdat die boven een open bak zand hingen, in 15 jaar waren de rails aan het oxideren. open zand betekent vocht. ik zou het opvullen met zand en cement dekvloertje erin. geen puin, mocht je er nog ooit een kabel/buis bij willen maken dan zit je met dat puin..

je kunt de restschade van de kwekerij nog zien overigens, zal geen kleine geweest zijn toen er nog stroom inzat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Dit was het toppen knip hok

De grote planten stonden achterin de loods; daar zitten 2 nog grotere gaten

En de zolder op schuur stonden waarschijnlijk stekken.... Heb daar kleine kweekbakjes etc aangetroffen.

Vloer hier wordt gewoon weer beton. Er komt niets bij... En anders hakken we wel weer open.

De linker rode mantelbuis is voor inkomend energie
De rechter 3 buizen gaan naar het huis.
1 voor voeding onderverdelen
1 voor voeding naar warmtepomp
1 voor 4x ethernet.

Ik kan binnendoor naar de oude schuur.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Ik wil wat spul bij elektramat bestellen en die hebben al huismerk EMAT materiaal

Hoe is dat spul? Is beduidend goedkoper dan de rest wat ze verkopen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Op 28 januari 2023 21:31:58 schreef High met Henk:
Ik wil wat spul bij elektramat bestellen en die hebben al huismerk EMAT materiaal

Hoe is dat spul? Is beduidend goedkoper dan de rest wat ze verkopen...

Niet aan beginnen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 28 januari 2023 21:31:58 schreef High met Henk:
Ik wil wat spul bij elektramat bestellen en die hebben al huismerk EMAT materiaal

Hoe is dat spul? Is beduidend goedkoper dan de rest wat ze verkopen...

dat heeft de welbekende reden..

boven een goed element, onder een waar de puntlas van loskwam. dit heb je met goed spul niet..

btw trek meteen een touw of stuk draad in die rode flex. straks wil je er kabels intrekken en kom je erachter hoe klote dat gaat als deze niet strak ligt en het trektouwtje ontbreekt.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 28 januari 2023 21:39:06 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Mantel komt met trektouw.. elke mantel heeft een touwtje nu ;)

Ze geven wel 10 jaar garantie op dat EMAT spul...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 28 januari 2023 22:03:58 (30%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb voor m'n moeder een surge-protector gekocht nadat de oven voor de zoveelste keer geploft was. Het heeft niet geholpen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

@HmH,

Ga je dat met flex doen, veel succes. Ik zou de bekende olifanten L*L gebruiken als ik jou was.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 januari 2023 21:55:57 schreef High met Henk:
Mantel komt met trektouw.. elke mantel heeft een touwtje nu ;)

Ze geven wel 10 jaar garantie op dat EMAT spul...

nouja trektouw, een schoenveter presteert beter :P vooral als je jaren verder bent wil dat originele touw wel vaker erg zwak blijken. vandaar dat een nylon touw of oud stuk telefoonkabel die je daar zat hebt hangen aan die ouwe centrale beter is. iig niet proberen een 5x 2,5 ymvk kabel met dat originele touw erin te trekken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 28 januari 2023 21:55:57 schreef High met Henk:
Mantel komt met trektouw.. elke mantel heeft een touwtje nu ;)

Ze geven wel 10 jaar garantie op dat EMAT spul...

Niet met EMAT meuk gaan stunten, dan zul je jezelf te vervloeken als je het gaat installeren.

Neem dan een eaton oid, die kosten ook niet de hoofdprijs.

draai maar eens een emat aan op de rails, kiept die meuk er zo weer af. dat de action die rommel nog niet verkoopt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 januari 2023 20:26:57 schreef High met Henk:

Vloer hier wordt gewoon weer beton. Er komt niets bij... En anders hakken we wel weer open.

De linker rode mantelbuis is voor inkomend energie
De rechter 3 buizen gaan naar het huis.
1 voor voeding onderverdelen
1 voor voeding naar warmtepomp
1 voor 4x ethernet.

Ik kan binnendoor naar de oude schuur.

Wacht nog even met het beton storten.

Het makkelijkste werken met schutbuis is deze helemaal uitrollen, zodat er geen slag in zit. Daarna aan het treknylontje een fatsoenlijk stuk soepel touw knopen met daaraan de uitgerolde kabel en een extra trektouw voor het geval dat.. Dat gaat zeer snel. Daarna leg je de schutbuis met kabel in de grond. Is zelfs in je eentje te doen.

Het moeilijkste werken met schutbuis is de schutbuis als een wokkel in de grond leggen, zand erover, aanstampen en daarna de kabel met slagen erin er doorheen proberen te trekken. Met 5G4 gaat het misschien nog net, 5G6 of meer is kansloos, of je moet een trekker of graafmachientje gebruiken.

Ik spreek uit ervaring, veldopstellingen met pv-panelen.
Succes!

Emat: Goedkoop is duurkoop, al een aantal van die alamatjes ( 1 module breed) reeds vervangen....

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 januari 2023 22:15:35 schreef Lambiek:
@HmH,

Ga je dat met flex doen, veel succes. Ik zou de bekende olifanten L*L gebruiken als ik jou was.

Heb je een plaatje van zo'n ding?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Ik gok dat dit bedoeld wordt.
https://www.technischeunie.nl/images/artikel/478420.gif

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

een bamboeveer werkt ook goed bij deze slang, dat ding word vaak gebruikt op t werk met deze slang. hdpe werkt fijner met draad erin trekken, maar is ook duurder. helaas ook een stuk stugger in dit jaargetijde, daar heb ik weleens een collega mee zien opstijgen met uitrollen, ging het andere eind in de aanval :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ik wou dat ik dat gezien had, je had mij kunnen vegen.... :D :D

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Is het trouwens niet mogelijk om zo'n touwtje er door te jagen met een (goeie) stofzuiger en een -eventueel aangpaste- badminton shuttle? Aan dat touwtje kun je dan een echt trekkoord naar binnen halen waarme je vervolgens de kabel er door trekt....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Het originele nylon draadje is net goed genoeg om een licht touwtje aan door te trekken, en dat moet je daarna met iedere keer dat je wat in de mantelbuis trekt meetrekken.

Ikzelf had de 150mm mantelbuis volgepropt met 19mm flex.
Dat werkte altijd, gewone trekveer erin en alles wat nodig was erin.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Het meegeleverde touwtje is ijzerdraad. Niet al te dik, dus touwtje eraan is wel goede tip.

Door de ene gaat YMVKas 4x6mm2
Door de andere gaat YMVKas 4x4mm2
Wat Enexis trekt zal me een worst zijn.

Is AS trouwens verplicht, ook als het in mantel zit??

Voor EMAT is het duidelijk iig, zal naar iets anders kijken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???