Meterkast k1 wordt heet

Goedeavond,

Bij onze meterkast wordt k1 erg heet. Is dit normaal? Zo niet wat kan de oorzaak zijn?

Hoor het graag!

Jinny

Golden Member

Wat is heet?
Mijn glazen bol is ter reparatie en mijn kristallen is gejat.
Maar het is een relais en die produceren warmte....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Is wel een brede vraag. Of de spoel van het relais is aan het verhitten, of de relaiskontakten hebben een overgangsweerstand en worden heet.

En het zou ook al een heel stuk schelen als je schreef wat dit ding moet schakelen.

Je componeerde dus een hele vage vraag, als in de trant van waarom komt de bus van tien over drie niet?

We weten dus niet waar die bus vandaan moet komen, waar ie om tien voor drie zou moeten stoppen, en waar ie vervolgens heen zou moeten gaan...

Snapje een beetje de belachelijkheid van je onvolkomen, en daardoor onbeantwoordbare vraag?

En speelt dit mogelijk in België/Vlaanderen?

Ik heb er geen verstand van maar het viel mij op dat dit relais heet wordt vooral aan de bovenkant. Wat dit relais doet weet ik dus niet. Ik hoor graag of de warmte normaal is bij dit relais of dat het niet zo hoord. (Het relais is altijd zo warm de hele dag door)

Ik hoor graag of de warmte normaal is bij dit relais

Ja dat kan normaal zijn. En, Nee een relais mag niet heet worden.

En nu weet je dus net zoveel als eerst. Wat men probeert te zeggen is dat er zonder te weten waar dat relais voor is niet zeggen valt of deze situatie normaal is.

Ik zou het relais er uit slopen en weggooien. Dan is wel of geen probleem ook weg.

op het knopje drukken dan gaat het relais uit, wat er dan niet meer werkt stuurde het relais dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Prik er eens een meter in. Dan weet je of de spoelspanning overeenkomt met wat er op staat. En je kunt meten of er een overgangsweerstand in zit waardoor de boel warm wordt. Daarnaast zou je nog kunnen meten wat de stroom is die er door loopt - als het ding erg op z'n tenen loopt, kan het ook prima wat warm worden zonder dat er iets aan de hand is (behalve dat het wat krap gedimensioneerd is).
Kortom: mogelijkheden te over. Meet en gij wordt wijzer.

Eddi, een relais wat continue aan is, wordt normaliter al enigszins warm. Waar jij als mens bij zo'n 42 graden "kapot" gaat, kan electronica veel meer hebben. Minstens 80 graden, maar vaak nog wel (veel) meer.
Nu in de zomer met hoge temperaturen: Elektronica wordt vaak X graden warmer dan de omgeving. Als die X hier 50 graden zou zijn dan is het misschien 15 graden in je meterkast in de winter dan wordt het 65. Nu met 30 graden in de meterkast wordt het relais ook gewoon 15 graden warmer aan de buitenkant: 80 graden.

Een relais schakelt met een klein stuurstroompje een grotere stroom Dit relais mag maximaal 16A schakelen. Het loont niet de moeite om voor zeg 1A een ander relais te hebben. Maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat dit ding je halve huis schakelt: Wel rond de 16A. Dat kan best wat extra warmte toevoegen.

Gemiddelde woonhuizen bevatten geen relais in de meterkast. Het zou interessant zijn om te weten waar ie voor dient.

Als ie altijd als jij gaat kijken warm/heet is, dan is ie kennelijk een groot deel van de tijd "aan". Waar is ie voor?

Edit: @ericP: Denk jij dat met jou aanwijzingen de TS die deze vragen stelt dat gaat kunnen uitvoeren????

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Ik raad de TS aan om als ie het zeker wilt weten een goede plaatselijke electromonteur ernaar te laten kijken.
Ja, dat kost geld.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Denk jij dat met jou aanwijzingen de TS die deze vragen stelt dat gaat kunnen uitvoeren????

Neu. Maar het is wel de enige manier om vast te stellen of het ding 'normaal warm' is of dat er iets aan de hand is... Zo'n klein relais wordt normaal gesproken niet meer dan 'net voelbaar' warm. Als TS zegt 'heet', dan is dat alle aanleiding om 'iets' te vermoeden. Dus of je doet het zelf. En als dat buiten je kunnen is, dan laat je het doen. Zoals Jinny ook al aangeeft. Wat niet wil zeggen dat je iemand die afweging niet zelf laat maken...

GJ_

Moderator

Op 13 juli 2022 07:20:37 schreef testman:
op het knopje drukken dan gaat het relais uit, wat er dan niet meer werkt stuurde het relais dus.

Natuurlijk niet, op het knopje drukken gaat ie aan. Als ie word aangestuurd (zoals nu dus) kun je niks met dat knopje.

Als inmiddels herhaaldelijk gemeld wordt een relais wat continue bekrachtigd is sowieso warm. Rond de 40-45 graden is al vrij normaal.
Houd er daarnaast rekening mee dat er naast het relais een transformator is geplaatst welke ook warmte afgeeft. Het relais en deze transformator kunnen elkaar opwarmen waardoor het geheel netto nog warmer dan normaal kan worden.

bovenkant die warm wordt, kan stijgende warmte zijn, maar evengoed een draad die niet strak is aangedraaid.
best dus iemand met kennis laten naar kijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 juli 2022 08:04:06 schreef GJ_:
[...]Natuurlijk niet, op het knopje drukken gaat ie aan. Als ie word aangestuurd (zoals nu dus) kun je niks met dat knopje.

Nee, hoor, kan ook uit. Kijk maar naar het symbooltje onder de knop. Eén keer drukken is aan, nog een keer drukken komt hij naar buiten. Dus net als het knopje op een balpen.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 13 juli 2022 09:48:25 schreef KlaasZ:
[...]Nee, hoor, kan ook uit. Kijk maar naar het symbooltje onder de knop. Eén keer drukken is aan, nog een keer drukken komt hij naar buiten. Dus net als het knopje op een balpen.

Daar ben ik nog niet zo zeker van.
Het is in elk geval een standindicator, je kunt zien of het relais aan is.
Naar mijn idee kun je het relais inzetten (als deze uit staat) door op het onderste knopje te drukken, maar gaat gelijk weer uit als je het knopje los laat.
Als het relais in staat kun je niets met het knopje.
Dat is alleen mijn idee, of het echt zo is.

Een relais hoort niet heet te worden. Als deze langdurig in staat dan is een temperatuursverhoging van een graad of 10 toch wel een “normaal” maximum.
Als het relais heet wordt dan kan dit betekenen:
De spoelspanning is veel te hoog. (vermoedelijk hier niet van toepassing, 230 Volt is zelden veel ge hoog), OF
Te veel stroom door het relais, OF
Oude vervuilde kontakten.
Ik vermoed de laatste (of laatste 2) Het relais vervangen door een nieuwe lijkt me het beste.
Maar dan wel vooraf kontroleren of het relais de gewenste stroom mag en kan schakelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 13 juli 2022 09:48:25 schreef KlaasZ:
[...]Nee, hoor, kan ook uit. Kijk maar naar het symbooltje onder de knop. Eén keer drukken is aan, nog een keer drukken komt hij naar buiten. Dus net als het knopje op een balpen.

Het is een relais, geen teleruptor. Als je de spoel bekrachtigd wordt dat pennetje naar binnen getrokken. Daarna kun je er niets meer mee.
Dat "piefje" zit in de regel direct op het anker van het relais.

Een relais kan flink warm worden, zeker als dat continu bekrachtigd is, dan kom je inderdaad op de vraag ... wat doet het ding en moet het daar wel zitten?

Na wat zoekwerk vond ik een datasheet van dit relais. Maar daar stond niks in over het gebruik van het knopje.
Hoe dan ook, ik zou eerst uitzoeken waar dat ding voor dient.

mvdk

Golden Member

Kan je em ruiken?

Een oude machinist van een stoomlok over de lagers van zo'n ding: je kan ze beter horen dan ruiken.
Dat is waar ik aan moet denken.
Eind jaren 60 deden ze bij mijn bedrijf een duurproef met verscheidene merken en typen relais. Meerdere relais op een rijtje, elk schakelde zo'n 10 lampen van 150W. Op een maandagochtend bleken een aantal relais geheel weggesmolten. Eerder al hadden de buren aan de overkant geklaagd over de lichteffecten.

Is dat ding daarnaast geen tijdschakelaar (bv astroklok) of zoiets? Ik zie precies een joystick wat impliceert dat het ook "iets" met een scherm is. Mogelijk zit die relais daar om een groter vermogen te schakelen dan de tijdschakelaar aan kan.

Heet is een relatief en zeer rekbaar begrip. (wat voor de ene heet is is voor de andere lauw enzv) was meten niet weten?

tevens zal een relais, indien actief altijd met X, cte temperatuur boven de omgevingstemperatuur gaan hangen . bvb bij 0° staat ie op 20°, bij 20° warmt ie door tot 40°. bij de huidige omgevingstemperatuur van 30° en meer gaat het relais in dit voorbeeld dus 50° en meer worden..

Arco

Special Member

Als je het relais 10 sec. of langer kunt beethouden zonder los te moeten laten dan is er niets aan de hand...
(ik bedoel de kunststof delen, niet het contact... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is hier iets raars aan te zien? De draden zitten vast, bij k1 zitten 2 blauwe boven en gaat er 1 blauwe naar links (ss) en een naar onder die nergens heen gaat maar afgesloten is met tape.

Arco

Special Member

Als er op 13/14 of 23/24 niks meer zit aangesloten dan doet het relais niets meer (behalve aantrekken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Volgens de datasheet is de dissipatie van de spoel 2,4 W. Daarmee is het normaal dat het relais warm wordt (maar niet heet) als het continu aangetrokken is.

Gezien het geen functie meer lijkt te hebben zou ik het wegnemen. Dat scheelt je ook weer 21 kWh per jaar op je elektriciteitsverbruik...