Relais in onderverdeler, afzekeren?

De situatie is als volgt; vanuit de hoofdverdeler loopt er een kabel naar onze werkplaats. In de hoofdverdeler is deze afgezekerd met een C50A automaat.

In de onderdverdeler wil ik voor de lichtgroepen relais hebben zodat ik met één druk op de knop al het licht uit kan zetten.

De kabel vanuit de hoofdverdeler komt binnen in de onderverdeler op een hoofdschakelaar. Zoals ik het nu in gedachten heb is het als volgt:

  • Hoofdschakelaar
  • Van daaruit naar de aardlekschakelaars
  • Vervolgens naar de automaten
  • Dan de relais
  • Van hieruit naar de verbruikers (verlichtingsarmaturen)

Op deze manier heb ik echter nogal wat relais nodig. Het zou praktischer zijn om vanuit de hoofdschakelaar naar enkele 3 fase relais te gaan en dan verder te verdelen.
Maar dan zitten de relais direct achter een 50A automaat.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
EricP

mét CE

Of je neemt magneetschakelaars die die stroom ook daadwerkelijk kunnen hebben. Of je bouwt het zo op dat de kans dat er tussen magneetschakelaar en achterliggende automaat iets fout gaat ongeveer 0 is. Denk aan: direct boven elkaar, met een paar korte draadjes die niks kruisen.

Dat direct boven elkaar bouwen is ook zoals ik het wil opbouwen. Magneetschakelaars die de volle 50A kunnen schakelen zijn niet erg praktisch. Deze zijn dusdanig groot dat die lastig zijn in te bouwen in een verdeelinrichting.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
mvdk

Golden Member

Waarom zo moeilijk? Plaats wisselschakelaars voor alle verlichting op de plek waar je die magneetschakelaar had willen bedienen. De andere wisselschakelaars zet je op de plekken waar je bang voor ben dat je em zou vergeten.
Er schijnen heden ten dage ook nog kruisschakelaars te bestaan.
Extra draad, extra kosten? Zo'n magneetschakelaar kost meer.

Edit: en voor de lichtbronnen die onzichtbaar zijn vanaf de centrale, goed gekozen plek, zet je een paar signaallampjes bij de betreffende schakelaars. (weer extra draad, ik weet t)

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 14 juli 2022 15:00:09 (21%)

Ik ben van nature vrij lui, herstel, efficiënt aangelegd. Het gaat om 12 tot 14 lichtgroepen. Dan vind ik één centrale drukknop toch makkelijker als losse schakelaars.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
evelo

Golden Member

Hoeveel vermogen heb je nodig om al je verlichting te doen werken?

Een contacor van bvb 63A neemt toch niet zoveel ruimte in beslag?

mel

Golden Member

Zet je ook een zekering in de stuurstroom van de relais?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het vermogen van de verlichting is niet zo extreem hoog. Alles bij elkaar zo'n 6kW. Een contactor van 63A is toch al een flinke jongen (die van Schneider tenminste). Mocht je een compact model weten die qua maatvoering in "standaard" meterkast past dan hoor ik het graag.

@Mel, daar heb ik nog niet direct over nagedacht.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
evelo

Golden Member

Zijn 4 modules breed dacht ik:

voorbeeldje:
https://www.solyd.be/nl/schneider-contactor-220-240vac-63a-4no-a9c2086…

Die contacteren voor motoren zijn idd een stuk groter maar niet nodig denk ik.

Dat is inderdaad wel een mooi relais, dank voor de tip. In dat geval zou het relais direct achter de hoofdschakelaar kunnen.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 14 juli 2022 15:56:08 schreef diode:
Ik ben van nature vrij lui, herstel, efficiënt aangelegd. Het gaat om 12 tot 14 lichtgroepen. Dan vind ik één centrale drukknop toch makkelijker als losse schakelaars.

dat heb ik pas nog gemaakt in een winkel, 63A hager erc463 relais in de voeding voor de aardleks van de lichtgroepen gezet, bedraad met 10mm2. dat relais is kleiner als een 4 polige aardlek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

6 kw aan verlichting geeft met 1 relais waarschijnlijk een flinke inschakelpiek. I zou het toch maar in 3 secties verdelen. 1 knopje 2 timers en de boel gaat 2 seconden na elkaar aan.

Op 14 juli 2022 18:35:18 schreef Peter112:
6 kw aan verlichting geeft met 1 relais waarschijnlijk een flinke inschakelpiek. I zou het toch maar in 3 secties verdelen. 1 knopje 2 timers en de boel gaat 2 seconden na elkaar aan.

de voeding is 50A, niet zo'n probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nu dacht ik
In een onderverdeler mogen geen
Relais en lasdoppen gebruikt worden.
Dit moet in een aparte kast gemonteerd
Worden volgens de NEN 1010 norm.
Dus de relais boven of opzij monteren
In een tweede kast.
Kan anders ook de kortsluit stroom door de relais contacten berekenen ende bedrading
Aanpassen als de relais in de verdeler zit

Geen relais in een onderverdeler? Dat is nieuw voor mij. Ik heb de onderverdeler ook opgevraagd bij een leverancier van meterkasten en die kon de kast ook gewoon met ingebouwde relais leveren.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Dan is deze kast waarschijnlijk met afscherm schotjes geleverd,speciaal voor de relais
Anders zou ik het niet weten
Succes met de schakeling verder

EricP

mét CE

Worden volgens de NEN 1010 norm.

Oh. Dat is ook maar een norm. Dus...

benleentje

Golden Member

Dan is deze kast waarschijnlijk met afscherm schotjes geleverd,speciaal voor de relais

Nee precies andersom realis speciaal gemaakt dat die in een onderverdeler kunne worden gebruikt zie de link evelo hierboven.
Het relais in een soortgelijke behuizing als van automaten dus met de aansluitingen onder de afdekplaat.

Worden volgens de NEN 1010 norm.

Deze norm is niet voor verdeelkasten pas voor alles wat erna komt.

Maar persoonlijk als een lasdop goed genoeg is voor na de verdeler mag die van mij er ook in.

Dan vind ik één centrale drukknop toch makkelijker als losse schakelaars.

En als je dan een keer via een andere route komtdan moet je door een donkere werkplaats een schakelaar gaan vinden. HEt is toch wel gebruikelijk dat je bij elke in/uit gang een schakelaar hebt.

Bij ons in de werkplaats hebben we zo 5 pulsdrukkers met 5 bijbehoren kastjes op de kabelgoot die stuursignalen naar de relais geven. Wij hebben 3 relais van elk 25A zelfde type als van evelo. Voordeel van 3 relais is dat je uitval kan permitteren zonder gelijk in de problemen te komen en dat mis ik dan in jouw schakeling. Als je je wilt gaan conformeren aan de NEN1010 dan moet je dus ook meerdere relais toepassen maar ook zonder zou ik dit wel doen. Alles kan een keer stuk gaan en dan wil je daar zo min mogelijk last van hebben.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 14 juli 2022 20:22:58 (43%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 juli 2022 19:22:21 schreef peter2:
Nu dacht ik
In een onderverdeler mogen geen
Relais en lasdoppen gebruikt worden.
Dit moet in een aparte kast gemonteerd
Worden volgens de NEN 1010 norm.
Dus de relais boven of opzij monteren
In een tweede kast.
Kan anders ook de kortsluit stroom door de relais contacten berekenen ende bedrading
Aanpassen als de relais in de verdeler zit

ik zie geregeld nieuwe verdelers afkomstig van kastenbouwers, daar zitten ook relais op de rails langs de automaten. dat mag bij mijn weten gewoon. een relais in de voeding moet wel de stroom kunnen schakelen die kan gaan lopen, in dit geval 50A..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 juli 2022 20:10:49 schreef benleentje:
[...]Nee precies andersom realis speciaal gemaakt dat die in een onderverdeler kunne worden gebruikt zie de link evelo hierboven.
Het relais in een soortgelijke behuizing als van automaten dus met de aansluitingen onder de afdekplaat.

[...]Deze norm is niet voor verdeelkasten pas voor alles wat erna komt.

Maar persoonlijk als een lasdop goed genoeg is voor na de verdeler mag die van mij er ook in.

[...]En als je dan een keer via een andere route komtdan moet je door een donkere werkplaats een schakelaar gaan vinden. HEt is toch wel gebruikelijk dat je bij elke in/uit gang een schakelaar hebt.

In principe is er bij ons maar één entree. Daar komt een drukknop die alle lichtgroepen uitschakelt. Wel zal er nog noodverlichting blijven branden.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 14 juli 2022 19:22:21 schreef peter2:
Nu dacht ik
In een onderverdeler mogen geen
Relais en lasdoppen gebruikt worden.
Dit moet in een aparte kast gemonteerd
Worden volgens de NEN 1010 norm.
..

Nu dacht ik, als jij eens aan geeft waar dat staat in de NEN1010, dan wordt voor mij het leven veel makkelijker.

Tip!
Een verdeler valt niet onder de NEN1010......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

lasdoppen is een verdeelkast is wel een nogo. railklemmen mag wel, of lasdoppen op een dinrail beugel. het is immers geen lasdoos..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Nu dacht ik, als jij eens aan geeft waar dat staat in de NEN1010, dan wordt voor mij het leven veel makkelijker.

Op 15 juli 2022 19:02:17 schreef testman:
lasdoppen is een verdeelkast is wel een nogo. ..

Dat geloof ik best dat je liever geen lasdoopen in een verdeelkast ziet maar of het ook echt niet mag weet ik niet ik ken die Noorm die dar over gaat niet. maar wat ik al zei de NEN1010 heeft niets met een verdeelkast te maken.

Toch zie ik liever een lasdop dan 3 draden onder een klem als het daar om gaat. Ik zag van murr brown een dinrail bakje waar 4x een 10 voudige reigklem in kan. Dan kan je wel even vooruit ;).
murr brown 56078
https://shop.murrelektronik.nl/nl/I-O-Systems/Cube20/Accessories/POTEN…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Waarom zo moeilijk? Normaal doe je automaat voor de verlichting -> magneetschakelaar -> afgaande bekabeling (of klemmenstrook).

Dus gewoon elke verlichtingsgroep een eigen magneetschakelaar na de automaat.

Overigens mag je geel losse lasklemmen in een groepenkast plaatsen. Maar tegenwoordig heb je hele mooie houders voor lasklemmen welke je op een omegarail kunt klikken.

Opgeruimd, wat is dat?
evelo

Golden Member

Waar staat dat je geen losse verbindingen(wago’s) mag maken in een verdeelbord?

Als die geschikt zijn voor de stroom die er door loopt dan kan je dat moeilijk verbieden denk ik?

Ja, het ziet er niet mooi uit en in een nieuw verdeelbord zou ik het zeker niet doen.

Maar in een bestaande installatie moet je soms iets.