stiftslijpers 48 volt en 72 volt

hoi,

heb 3 stiftslijpers gescoord op de veiling maar zijn niet gewoon 230v maar 1 van 72v en 2 van 48 volt (zie foto,s voor verdere info).

nou zie ik op aliexpress deze speed controler https://nl.aliexpress.com/item/1005003990369282.html?spm=a2g0o.detail.…

is dit wat om deze stiftslijpers te kunnen gebruiken of is het niks ?
groet ben.

vergeten

Golden Member

Klein beetje meer introductie in de "wereld" van de stiftslijpers is wel op zijn plaats. (maw waar dient dat voor?) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zo te zien is het 72/48 VDC gelijkspanning.

Op 16 juli 2022 10:27:35 schreef vergeten:
Klein beetje meer introductie in de "wereld" van de stiftslijpers is wel op zijn plaats. (maw waar dient dat voor?) :)

de stiftslijper is om in vrij kleine gaten te kunnen slijpen, je kan wanneer nodig verschillende slijpstenen inspannen in het apparaat, het geheel ziet er zo uit; https://www.toolmax.nl/bosch-blauw-ggs-28-lce-rechte-stiftslijper-650-…
tevens kan je hem met enige aanpassing in de draaibank inspannen en interne gaten exact tot op de 100ste mm precies slijpen met een zijdezachte finisch.

hoop dat het nu wat duidelijker is, groet ben.

Nee, die regelaar die je laat zien is gewoon een flinke dimmer. Die is ongeschikt om een apparaat te voeden waarvan de isolatie waarschijnlijk ontworpen is op 48 of 72vdc.

De effectieve uitgangsspanning gaat weliswaar omlaag, maar je hebt geen galvanische scheiding.
Een ander probleem is dat 50% vermogen niet overeenkomt met 50% spanning. Als ie op 50% zou staan, dan heb je wel al de volle netspanning op je apparaat. Qua vermogen geen probleem, qua isolatiespanning en veiligheid wel.

Er is hier een forumlid dat handelt in zware laagspanningsvoedingen (veel servervoedingen). Ik geloof dat ie ook af en toe 48v spul heeft.
Die kan je prima gebruiken, mogelijk met een inschakelpiek begrenzer zodat de voeding niet in beveiliging springt.

Alternatieve beunoplossing: elektrode of MIG lasapparaat dat DC levert als voeding gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 16 juli 2022 11:04:28 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Gewoon een lompe trafo kopen van 800VA of meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 juli 2022 10:29:26 schreef nijhuisr:
Zo te zien is het 72/48 VDC gelijkspanning.

Ja? Ik zie toch een ~ na de V staan, wat mij aan wisselspanning doet denken. De motor heeft koolborstels dus het ZOU ook DC kunnen zijn, maar ik zie op het eerste zicht geen gelijkrichter in het exploded diagram.
En ik zie ook dat Rupes een transformator 48V 1200VA aanbiedt dus ik denk dat je daar naar op zoek moet.

Vreemd, volgens het internet is dit type gewoon 230V, maar wat TS laat zien duidelijk niet. 72V is dan ook nog eens geen ELV, wat nieuwsgierig maakt naar het praktisch nut van zo een spanning?

Vermits het -net als in de voor 230V gewikkelde versie- wel universeelmotoren zullen zijn zou ik inderdaad een trafo pakken. 42V en 24V zijn gebruikelijke spanningen, zo is 72 ook te maken. De foto is niet geweldig, maar het label lijkt AC en DC symbolen te tonen.

Gewone SMPS in zo een soort een toepassing (een schroeftol) zijn mij nogal tegengevallen, een klein beetje overbelasten en ze gaan uit.

Arco

Special Member

Een SMPS gaat waarschijnlijk niet werken: volgens label heeft 't ding AC nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Staat er achter het ~ niet ook zo'n 'streepje met puntjes eronder'?

SMPS'en gaan er inderdaad vrij makkelijk uit, maar het is even zo makkelijk om een SMPS te verkrijgen die 3x het vermogen van de slijper aan kan.
Een inschakelpiekbegrenzing is wel echt nodig.

Ik heb een AN/GRC9 met dynamotor omvormer, die trekt 12a bij 12v ongeveer. De 60a servervoeding kan dat op z'n sloffen aan.
Echter, hij klapt direct uit als ik 'm zonder begrenzing aansluit. Een fractie van een ohm is al genoeg om er voor te zorgen dat ie niet afslaat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Als je een electroden lasapparaat hebt, kan dat wellicht als spanningsbron dienst doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 juli 2022 11:39:19 schreef Arco:
Als je een electroden lasapparaat hebt, kan dat wellicht als spanningsbron dienst doen...

heb een ferm 80 ampere electrode lasapparaat, maar hoe ga ik dat aansluiten en hoe ga ik toerental regelen ?
of kan ik een pwn controller achter die lasapparaat zetten voor de toerental regeling ?

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op zaterdag 16 juli 2022 17:49:53 (13%)

benleentje

Golden Member

Op 16 juli 2022 11:29:39 schreef Arco:
Een SMPS gaat waarschijnlijk niet werken: volgens label heeft 't ding AC nodig...

Dat klopt maar daarachter zie ik weer 2 streepjes. Als het een motor met koolborstels is dan is het een universeel motor die op zowel gelijk als wisselspanning kan draaien. Maar vgeen idee op 72V AC ook overeenkomt met 72V DC ivm het inductieve karakter van de motor.

Met een beetje geluk draait De 72V AC versie op 48V DC daar zijn wel voedingen voor te vinden. Maar als je er veel voor moet kopen dan zou ik er verder gen moeite voor doen het kan beste nog wel erg oplopen qua kosten om ze werkend te krijgen.
HEt zou bv zo maar kunnen dat je goedkoper uit bent om de 72V motor te vervangen voor een 230V motor.

heb een ferm 80 ampere electrode lasapparaat, maar hoe ga ik dat aansluiten en hoe ga ik toerental regelen ?

Door aan de knop van je lasapparaat te draaien. Maar ik denk dat het niet gaat werken. Een lasapparaat heet een open klem spanning van ca 40V, maar die spanning zakt hard in elkaar als je stroom gaat trekken. Toch kan proberen geen kwaad het lasapparaat en of de stiftslijper gaan er niet van kapot.

72V is dan ook nog eens geen ELV, wat nieuwsgierig maakt naar het praktisch nut van zo een spanning?

Ja mij ook ik kan zo snel even niet verzinnen. De 48V versie is wel ELV omdat het onder de 50V is. Maar dat deed men vroeger tot de jaren 80 / 90 omdat aardlekschakelaars toen nog geen gemeengoed was. Is nog steeds nodig in besloten en mogelijk vochtige ruimtes zoals werken in een kruipruimte.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 juli 2022 18:06:40 schreef benleentje:
[...]Dat klopt maar daarachter zie ik weer 2 streepjes. Als het een motor met koolborstels is dan is het een universeel motor die op zowel gelijk als wisselspanning kan draaien. Maar vgeen idee op 72V AC ook overeenkomt met 72V DC ivm het inductieve karakter van de motor.

Met een beetje geluk draait De 72V AC versie op 48V DC daar zijn wel voedingen voor te vinden. Maar als je er veel voor moet kopen dan zou ik er verder gen moeite voor doen het kan beste nog wel erg oplopen qua kosten om ze werkend te krijgen.
HEt zou bv zo maar kunnen dat je goedkoper uit bent om de 72V motor te vervangen voor een 230V motor.

[...]Door aan de knop van je lasapparaat te draaien. Maar ik denk dat het niet gaat werken. Een lasapparaat heet een open klem spanning van ca 40V, maar die spanning zakt hard in elkaar als je stroom gaat trekken. Toch kan proberen geen kwaad het lasapparaat en of de stiftslijper gaan er niet van kapot.

[...]Ja mij ook ik kan zo snel even niet verzinnen. De 48V versie is wel ELV omdat het onder de 50V is. Maar dat deed men vroeger tot de jaren 80 / 90 omdat aardlekschakelaars toen nog geen gemeengoed was. Is nog steeds nodig in besloten en mogelijk vochtige ruimtes zoals werken in een kruipruimte.

het zijn alle 3 motoren met borstels, ze lijken alle 3 inwendig ook exact op elkaar, ik kan geen verschillen ontdekken.
vraagje uit nieuwsgierigheid, is de bedrading/wikkelingen bij 230v nou veel dikker als bij 48v ? en wat zou er gebeuren als ik 230v op de 48v stiftslijper ga zetten, gaat ie dan 4 keer zo hard en dan flits/boem en een dikke rookpluim ?

is dit misschien wat of ook niks ? https://nl.aliexpress.com/item/1005003293483757.html?spm=a2g0o.detail.…
en dan bedoel ik degene van 72v met 16.7 ampere.

de wikkelingen zijn juist bij 230V dunner als bij 48V. 230V erop zetten gaat ofwel rook opleveren ofwel de zekering/automaat in de meterkast gaat eruit. de aanloopstroom zal nogal groot zijn.

de voeding benodigd voor deze dingen gaat duurder worden als 1 nieuwe machine op 230V ben ik bang. een stevige oude variac werkt wrs ook wel. wel 1 die dan 16A aankan..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 16 juli 2022 22:36:16 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman: een variac is bloedlink, daar die geen netscheiding bieden en de isolatie van het apparaat gewoon niet gemaakt is voor netspanning.

@ benbijcircuitsonline: er is een beetje een ongeschreven regel op Circuitsonline dat je netvoedingen beter niet bij aliexpress of vergelijkbare zaken kan kopen, omdat de specificaties daar vaak gewoon niet van kloppen en de elektrische veiligheid gewoon compleet onbekend is. Grote kans dat een voeding die je daar koopt gewoon explodeert door de aanloopstroom of in ieder geval spectaculair faalt.

Gewoon niet doen en een 230 Volt machine kopen of een duurdere voeding van een goed merk (Mean Well en andere merken waar ik nu (het is al laat) niet meer zo snel op kan komen).
Dat laatste zal niet goedkoop zijn én de bekabeling zal ook behoorlijk stevig moeten zijn gezien de stromen die er gaan lopen (11 Ampère, maar de aanloopstroom is veel groter).

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Gebruik maar geen variac, die zijn doorgaans ook niet netgescheiden. Je mag niet aannemen dat een 48v of 72v apparaat voldoende isolatie heeft om veilig met 230v verbonden te zijn.

Gewoon eerst even je lasapparaat testen. Die zakt wel in qua spanning, maar jij belast 'm lang niet met z'n maximale stroom.
Je mag wél weer een zeer zware variac of dimmer vóór je lasapparaat zetten als ie te snel draait en de stroomregeling van je lasapparaat onvoldoende is.

De chinese schakelvoeding is qua vermogen erg krap. Hij is gespecificeerd op 16a, jouw 72v slijper op 11a. Je slijper gaat gegarandeerd wel eens over die 16a heen als je 'm flink zwaar belast en dan klapt de voeding direct uit.

Daarnaast is het een chinese voeding, en die gaan meestal niet zo lang mee als je (bijna) de maximale stroom er uit haalt.
Buiten dat probleem is ie overigens wel geschikt. Maar je moet zo'n ding fors overdimensioneren. Ik zou een 25a voeding nemen voor een 11a universeelmotor, en je hebt dan nog steeds een inschakelbegrenzing nodig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik begrijp uit de reacties dat het een dure oplossing wordt als je een degelijke voeding moet kopen, DAT gaat hem voor mij niet worden dus.

heb deze 3 stiftslijpers gekocht voor 14 euro op de veiling, dus was voor mij geen risico als het niets werd/wordt.

ik ga nog wel ff hobby-en met het lasapparaat als voeding, kijken wat ze doen.

ff uit nieuwsgierigheid, zou het (makkelijk) mogelijk zijn ze om te bouwen naar 230v ?
ik bedoel, waarschijnlijk zijn de rotor en stator allemaal standaard afmetingen en kan ik dat misschien uitruilen met een 230v ofzo ?

Je kan op bijvoorbeeld een auto-accu testen of ze het doen op DC. Gewoon op een enkele moet ie het al prima doen. (als ie normaal 30000 RPM draait op 48V dan zou ie zo'n 7000 RPM op 12V moeten doen. Mwah, dat hoor je wel).

Als je toevallig 4 oude auto-accus kan scoren, dan zullen de 48V exemplaren daar prima op draaien. Zo'n aliexpress toerenregelaar is mits ie de spanning aankan dan een prima regeling om het toerental te regelen. Als je weet dat je toch nooit boven de 15000 RPM (de helft van wat ie op 48V doet) dan kan je hem ook gewoon met 24V voeden. Dan wordt het ineens makkelijker om zo'n toeren-regelaar te vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Een dikke 48V trafo moet al kunnen werken, of twee 24V trafo's in serie.

Ombouwen naar 230v betekent herwikkelen. Theoretisch mogelijk, praktisch mogelijk niet (isolatie van de rest van het apparaat, de vele uren die het kost die je beter in betaald werk kan steken, waarna je direct een 230v model kan kopen).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

heb ze even getest met een oude 12v accu, ze doen het prima, maar natuurlijk erg weinig toeren met 12v :+
wel kunnen ze wat nieuwe lagertjes gebruiken en 1 moet nieuwe koolborstels.

toch eens kijken of ik ergens 2ehands voeding/trafo kan scoren want het zou zonde zijn om die dingen als deurstopper te gebruiken...

Je kan ook de weerstand eens meten. Soms verkopen ze een 3000 RPM 24V motor maar ook in dezelfde serie een 4500RPM 36V motor. Dat is gewoon dezelfde motor. Ik vraag me af of die 72V niet dezelfde is als de 48V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 juli 2022 21:37:24 schreef rew:
Je kan ook de weerstand eens meten. Soms verkopen ze een 3000 RPM 24V motor maar ook in dezelfde serie een 4500RPM 36V motor. Dat is gewoon dezelfde motor. Ik vraag me af of die 72V niet dezelfde is als de 48V.

ik je vergeet een nulletje in de RPM,S, het is namelijk 30.000 rpm ipv 3000 rpm :) .
ik vermoed in mijn geval dat de 72v stiftslijper niet het zelfde is als de 48v, want die liep een stuk slechter/onregelmatiger met de 12v accu dan beide 48v stiftslijpers op de 12v accu, maar het kan toeval/de koolborstels/lagers zijn.

groet ben.

ik ga nog ff kijken wat de stiftslijpers doen op de lastrafo en dan moet ik maar gaan bedenken wat ik met deze stiftslijpers wil.
ik wil iig iedereen bedanken voor de input, ben weer een hoop wijzer geworden.

tot het volgende "probleem",

groeten ben.