Hi Marc L,
Wil je mooie schemas tekenen neem dan sPlan als er geen koppeling nodig is naar andere programma's
Mijn voorkeur gaat uit naar de oudere versie van sPlan en die heet sPlan-7 en de nieuwste versie is sPlan-8.
Waarom toch versie-7 omdat het daar veel sneller me te tekenen is mijn menig is de nieuwe versie geen vooruitgang maar het is zeker geen slecht product.
De meeste schama's van de CAD producten vind ik slecht wat leesbaarheid betreft.
Hieronder een schema getekend met sPlan-7, het is een RIIAA voorversterker en de lila weerstanden geven voro mij aan dat ze 1% zijn.
Rechtsboven aan zie je R47 deze heeft geen kleur en dat is een standaard 5% weerstand 0,25-Watt.
Alle omschrijvingen van de onderdelen staan naast de onderdelen zoadat ze goed leesbaar zijn en ja daar moet je zelf voor zorgdragen zoals hier in dit schema.
Het voordele is dat je de omschrijving netjes kan neerzetten en dat je niet zit te priegelen in het component zoals bij veel andere pakketen,
omschrijving door het onderdele heen, omschijving door het onderdeel heen is horrror in mijn ogen. 

.
splan kost 50€ en daar wordt je niet arm van, als je wilt kan je mijn bibliotheek krijgen met vele plugins en de "1e Aid" library die je het meeste gaat gebruiken.
Op de website van
Op de website van Jos Verstraten is een uitgebreide omschrijving van sPlan te vinden.
Je kan dan ook de verschillen zien hou ik teken met sPlan en hoe hij het doet, ook zijn er hier op het forum nog anderen die met sPlan werken.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/splan-elektronische-sche…
Ik weet niet wat je gaat tekenen, maar bij ieder pakket zal je componenten moeten aanmaken, in sPlan zit b.v. geen complete CMOS library.
Meestal teken ik bij een component een rechthoek met daarbij de aansluitingen en heb ik dat onderdeel meer nodig, dan voeg ik hem toe aan een library.
Groet,
Brram