TF signaal en boiler

mvdk

Golden Member

Op 19 juli 2022 16:15:39 schreef Moniekzon:
(...)
Wat ik opvallend vond was dat ze zelfs zeiden dat ik het kastje gewoon kon weghalen, volgens mij is dit toch onderdeel van het netwerk, zit ook verzegeling op,

Die verzegeling zit erop dat je niet aan die ontvanger gaat prutsen, zoals ik al eerder zei.
Je weet pas hoe het zit, als je de deksels van de groepenkast en die boilerkast eraf haalt. Dan kun je zien hoe de draden lopen. Kun je ook pas zien wat erin die boilerkast zit. Nu blijft het gissen.

We zijn hier altijd dankbaar voor foto's.. ;)

Edit: omdat het wel even zal duren voor Moniek die kast openschroeft, ben ik maar even op zoek gegaan.
Het zou er ook zo uit kunnen zien:

Dan is er een klein probleem. Zo'n relais word geschakeld door de tariefdraad, die komt uit de straatkabel. Die kan altijd onder spanning staan. Wees voorzichtig. Laat dit werk door een installateur doen.

Foto gevonden op tweakers.

Sine

Moderator

Dat zeg ik ... vreemde spanningen.

Dat is de voornaamste reden dat het verzegeld is en dat men er graag een installateur bij heeft.

Ook nog eens royaal voorzien van niet-aanraakveilig materiaal, dikke stromen van direct na de meter en als bonus op een stalen montageplaat.

Allemaal dingen die maken dat dit niets voor een leek is. Als je dit goed wilt doen en het hele ding wilt slopen heb je in principe al iemand nodig met zegelrecht.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 19 juli 2022 16:59:12 (15%)

in het 1e geval is het simpel, boiler op een wcd steken met continu spanning en klaar, thermostaat van de boiler houd het ding op temperatuur.

in het 2e geval iets anders, als die boiler vast is aangesloten. dan zou de nachtstroom draad via een klok moeten gaan of je schakelt de knop welke mvdk laat zien gewoon op stand 2, dat is continu aan. wil je besparen, is een klok aan te bevelen. boiler overdag op lagere temperatuur, op nachttarief bijstoken.

netbeheerder monteurs weten schijnbaar zelf ook niet goed wat ze met dat tf relais aanmoeten, ik kom er tegen die nog aangesloten zijn op de voeding, maar een slimme meter doet er niks mee. de schakeldraad zit dan gewoon los. ook dat het tf relais afgekoppeld is maar wel gewoon is blijven hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

ook dat het tf relais afgekoppeld is maar wel gewoon is blijven hangen.

Ja, wat moet je ermee? Dan moet je dat ding in de container gaan gooien, kost weer moeite om de man met de sleutel te bewegen om het hek open te maken. :+

Edit: misschien moet je er zelfs wel een bon voor invullen, er staat immers een serienummer op... ;)

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 19 juli 2022 17:18:40 (18%)

Op 19 juli 2022 15:50:55 schreef rew:

Met "veel zonnepanelen" is die situatie veranderd. Mijn leverancier rekende vorig jaar iets van 7ct per kWh voor dagstroom en 5ct per kWh voor nachtstroom. Scheelt toch wel 40% zou je denken? Nou nee. Want daar komt nog iets van 15ct per kWh aan energiebelasting bovenop. Uiteindelijk betaalde ik dus 20 of 22 ct per kWh. Het verschil is maar 10%. (sinds een maand ofzo betaal ik meer, maar heb de tarieven niet onthouden).

Vandaar dat mensen hierboven adviseren: "laat nou maar gewoon zitten, zet de boiler gewoon altijd aan".

Ja, dat was vorig jaar.
Tegenwoordig betaal ik (bij energiedirect) 58.838 ct per kWh normaal tarief, en 49.028 ct daltarief. Scheelt bijna 10ct per kWh.

Een boiler gebruikt gemiddeld 1800 kWh/jaar, dus 180 euro verschil.

Op 19 juli 2022 17:17:33 schreef mvdk:
[...]
Ja, wat moet je ermee? Dan moet je dat ding in de container gaan gooien, kost weer moeite om de man met de sleutel te bewegen om het hek open te maken. :+

eraf met die ouwe rommel, hop weg ermee. die nummers zal de netbeheerder wat, relais van 50 jaar oud, 4 bedrijfsovernames geleden al. tenzij er in de afgelopen 10 jaar een nieuwe opgezet is zal er weinig van bijgehouden zijn wat waar uithangt.

Op 19 juli 2022 17:22:33 schreef deKees:
[...]

Ja, dat was vorig jaar.
Tegenwoordig betaal ik (bij energiedirect) 58.838 ct per kWh normaal tarief, en 49.028 ct daltarief. Scheelt bijna 10ct per kWh.

Een boiler gebruikt gemiddeld 1800 kWh/jaar, dus 180 euro verschil.

check dat tarief maar eens, het verschil tussen piek/dal tarief wisselt per maand heb ik gezien..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 19 juli 2022 17:38:13 (37%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 juli 2022 17:31:54 schreef testman:
[...]
check dat tarief maar eens, het verschil tussen piek/dal tarief wisselt per maand heb ik gezien..

Dat wisselt per leverancier. Een flex contract bij energie-direct wisselt 2x per jaar (1 jan/1 juli).

Bij andere leveranciers liggen de prijzen soms nog veel hoger.

Engie :
- normaal tarief : 74.8
- dal tarief : 57.9
- verschil : 16.9 ct / kWh

Eneco modelcontract:
- normaal tarief : 82.4
- dal tarief : 72.1
- verschil : 10.3 ct / kWh

Op 19 juli 2022 17:22:33 schreef deKees:
Scheelt bijna 10ct per kWh.

Een boiler gebruikt gemiddeld 1800 kWh/jaar, dus 180 euro verschil.

Bij mij scheelt het maar 5.7 cent. Maar ik betaal dan ook minder dan de helft dan de twee contracten die deKees hierboven aanhaalt.

Maar goed. Het verschil is veel groter dan ik had gedacht. Misschien toch verstandig om dan toch iets wat schakelt te russen te zetten.

De eerste twee "digitale tijdschakelaars" bij bol.com die ik zag kunnen een weekprogramma aan. En gaan nominaal tot 16A, dus een 2kW boiler moet ie prima kunnen schakelen.

Dan zet je dat TF ding op een stand dat de boel aan is. Of dat nu "dag" of "nacht" zal zijn weet ik niet.

Iemand zei hierboven dat het TF signaal 1 laatste keer op "stoken" zou gaan. Maar dat kan je niet garanderen: Iemand die deze zwarte kast op "dag" heeft gezet zou dan uitvallen als ze mikken op "de meeste mensen zullen hun boiler wel op "nacht" hebben staan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Dat was mijn gok, dus geen garanties, voor hetzelfde geld sloopt men de hele meuk er ook aan de distributiekant vanaf en dan heb je wat zwevende tariefdraden over.

dat gebeurt wel uiteindelijk ja, men sloopt de schakelende meuk in de wijktrafo eraf, dan doen die tariefdraden niks meer. wrs wel een tijdje nadat het TF signaal eruit is, dan heeft iedereen tijd gehad om een oplossing te vinden. anders krijg je weer toestanden met volk wat stroom gaat halen van die tariefdraden, immers staat er dan continu voeding op.

ik zou de boiler overigens van die ouwe 10A zekering halen en op een groep achter de hoofdschakelaar en aardlek zetten. dat frotwerk wat bij mvdk op de geleende foto te zien is, is niet wat ik zou maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 juli 2022 18:10:19 schreef Sine:
Dat was mijn gok, dus geen garanties, voor hetzelfde geld sloopt men de hele meuk er ook aan de distributiekant vanaf en dan heb je wat zwevende tariefdraden over.

Huh? Worden er "tariefdraden" van de wijkcentrale naar de huizen gestuurd? Ik dacht dat er een hoogfrequent signaal op de powerdraden gezet werd zodat meters en dit soort apparatuur kon omschakelen.

Maar dan nog, ik verwacht zeker niet dat er twee relais gebruikt zouden worden: 1 voor als de "dagtarief-draad" actief is en 1 voor als de "nachttariefdraad" actief is. De mechanische schakelaar maakt gewoon contact met de NC OF NO van een relais wat na het afschakelen OF altijd actief OF altijd inactief zal zijn. Dus je kan met de mechanische schakelaar altijd een "werkende" stand vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 19 juli 2022 18:41:58 schreef rew:
[...]

Huh? Worden er "tariefdraden" van de wijkcentrale naar de huizen gestuurd?

Ja, de TF relais hangen in het trafo hokje of in het eerste huis in de straat, dat ging/gaat ook zo voor de kWh meters.
Niet ieder huis heeft een TF ontvanger.

Op het kroonsteentje onderin zitten de tariefdraden, het zwarte draadje gaat naar de dag/nacht spoel van de kWh meter.

Als je zelf een TF ontvanger hebt hangen dan weet je dat:

Op 19 juli 2022 18:41:58 schreef rew:
[...]

Maar dan nog, ik verwacht zeker niet dat er twee relais gebruikt zouden worden: 1 voor als de "dagtarief-draad" actief is en 1 voor als de "nachttariefdraad" actief is. De mechanische schakelaar maakt gewoon contact met de NC OF NO van een relais wat na het afschakelen OF altijd actief OF altijd inactief zal zijn. Dus je kan met de mechanische schakelaar altijd een "werkende" stand vinden.

met spanning op de schakelingang van de ferraris meter staat deze op nachttarief. je kunt dat vaak voelen in het weekend, dan is de meter bovenop vaak warm van de omschakelspoel die lang instaat.

of een tariefdraad zoals dit

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De relais kastjes met draaischakelaar van TS zijn de voorloper van de kastjes met de groene en rode drukknoppen. Het voordeel van de laatste is dat na de nachtstand deze weer op automatisch werkt.
Meestal wordt in de dag stand een zwaarder element in geschakeld om snel op te warmen bv 1200 watt= nachtstand en 1750 watt =dag stand en bij grotere boilers worden ze parallel geschakeld in de dagstand.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 19 juli 2022 15:53:35 schreef KlaasZ
Het gaat om twee gelijksoortige situaties. De ene bij Moniek zelf, de andere bij haar moeder. In de startpost gaf ze aan het geval bij haar moeder in een apart topic te plaatsen, maar de moderator heeft ze samengevoegd.

Merci voor de toelichting, ik viel er net op een wat onhandig moment in...