Puntlasser batterijen

Ik heb hier een puntlasser voor batterijen, ik heb er de verkeerde lader op aangesloten en nu blijft die steken op laden en wil dus niet meer lassen. Interne batterij is volgeladen als ik die meet. Heb intussen een nieuwe besteld maar is toch leuk om te weten wat er juist zou kapot zijn aan deze.

Arco

Special Member

Definieer: verkeerde lader... (spanning, stroom, type, polariteit,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb niks gehoord of geroken of zie dat er iets verbrand zou zijn.

Arco

Special Member

Deze is 23v, wat had het eigenlijk moeten zijn? (5v?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lijkt me 5v, dit zijn 3,7 li-ion packs.
Exact deze staan nou niet echt bekend op betrouwbaarheid qua veiligheid.
Een 23v voeding sloopt de BMS wel ben ik bang, zeker als het een apparaatje is van Ali of Wish.

Er zal wel een microcontroller in zitten, met een LDO ervoor, en die LDOs gaan vaak maar tot 10V of zo.

Een andere mogelijkheid is dat de MOSFET die het laden moeten stoppen stuk is, en de microcontroller daardoor altijd denkt dat er een lader is aangesloten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 20 juli 2022 15:01:27 schreef klabam:
Lijkt me 5v, dit zijn 3,7 li-ion packs.
Exact deze staan nou niet echt bekend op betrouwbaarheid qua veiligheid.
Een 23v voeding sloopt de BMS wel ben ik bang, zeker als het een apparaatje is van Ali of Wish.

Inderdaad max 5v, heb ik ook maar gezien toen ik die open maakte, anders staat er nog vermeld op de behuizing anders had ik het wel geweten.

Arco

Special Member

Voor de meeste moderne electronica/ic's is 23v te veel om te kunnen overleven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb de - rechtstreeks aan de batterij gelegd, kon zo toch ff aantikken, nu wachten op de nieuwe, deze is 12v