'Headset' opneemknopje gebruiken als schakelaar?

Ik heb een (headset)telefoon gekocht die via 3.5mm jack op je mobiel aangesloten kan worden. Wanneer ik gebeld word kan ik op een knopje op de tel drukken om op te nemen. Nu wil ik dat knopje gebruiken als een schakelaar om een 12v apparaat in te schakelen. Letterlijk: een automatische autantenne a la b100 van Bassie en Adriaan.

Ik heb een 3.5mm jack naar 4pin adapter gekocht. De vraag is nu alleen kan ik hier wat mee? Want ik weet niet hoe dat knopje om op te nemen werkt normaal gesproken.

Ik heb al een keer zo'n telefoon open gedraaid en er letterlijk een schakelaar tussen gezet, maar nu wil ik de telefoon in tact laten. Het liefst zelfs nog dat ik er een apparaat mee kan aansturen én wanneer aangesloten op mobiel, er ook nog mee gebeld kan worden.

Voorbeeldje van hoe het was toen ik er een letterlijke schakelaar tussen had gezet: https://www.instagram.com/p/BBaiR_sRvuE/

Is zoiets mogelijk en wie kan me hierbij helpen?

Meten is weten zou ik zeggen.
Dus een multimeter op de plug zetten en dan op het knopje drukken.
En dan telkens andere posities op de plug proberen.

Als ik zoek op "headset circuit" verschijnt er een uitgebreide collectie schakelingen.
Vermoedelijk lijkt het op één daarvan, afhankelijk van de toegepaste "standaard".

De (actieve elektreet-) microfoon wordt gevoed met een DC stroompje. Het GSM toestel zal in dit geval de spanningsval over de aangesloten microfoon in de gaten houden om te zien of er een knop is ingedrukt.

Dat signaal kan ook met een multimeter bekeken worden, of zonder toestel kan men naar de weerstand kijken. Dit als voorbeeld.

fatbeard

Honourable Member

"Ik hou van standaards, omdat het er zoveel zijn. Ik heb er zelfs een op mijn fiets."

via 3.5mm jack

Is dat een 3-, 4- of 5-polige jack (die bestaan allemaal voor een headset)?

Qua schakeling komt er van alles voor, zowel het door @Aart getoonde schema als dedicated contacten.

Maar wat het ook is, hoe het ook geschakeld is, dat schakelaartje in die handset is niet geschikt om meer dan 50mA te schakelen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het is 4 polig.

Wat betreft hoeveel zoiets kan schakelen en milliamperes enzo heb ik geen verstand van :-D. Ben daar best een leek in.

Maar ik heb wel gelezen dat er een pulse wordt doorgegeven via de mic pool om zo de verbinding te 'activeren' als je gebeld wordt. Dat zie ik ook terug ongeveer in de afbeelding van Aart.
De vraag is dan: is deze schakeling dan alleen heel kort actief als het knopje ingedrukt wordt? Deze zal niet actief blijven tot ik het knopje weer indruk lijkt me.

Of zou ik een relais aan kunnen sturen met die pulse?

Dat geeft een puls.

Je kan een dubbelpolig relais nemen dat zichzelf vasthoudt na de puls via een transistor. Of je houdt het knopje vast.

De uitschuivende autoantennes willen volgens mij continu spanning anders schuiven ze weer in.

Op 21 juli 2022 17:53:49 schreef behtjes:
Ik heb al een keer zo'n telefoon open gedraaid en er letterlijk een schakelaar tussen gezet,

Heb je die telefoon zijn originele ingewanden nog, of zitten die er nog in en kun je die telefoon nu makkelijk openmaken?
Met een paar duidelijke foto's kan iemand op het forum waarschijnlijk wel vertellen of voor je uittekenen hoe in de hoorn geschakeld wordt, veel ingewikkelds kan het niet zijn.