VHF zendversterker met de 2N3553

Ja Harry het risico bestaat dat je boven de maximale sperspanning uitkomt met een Schottkey diode.
Hoeveel dat voor mijn type is weet ik niet, want ik weet niet meer welk type ik gebruik.
De meeste Schottkey dioden gaan maar tot 40 Volt.
Daarom wil ik een spanningsdeler toepassen vooraf gaande aan de diode, zodat ik ver onder de maximale sperspanning blijf.
Dit is mijn ontwerp:

Waar ik voor zorg dat ik een redelijk laag impedantie knooppunt heb met de 1k weerstanden.
Een nadeel is echter dat mijn dummyload nu geen 50 ohm is maar 48,7 ohm (uit mijn hoofd), maar goed dat is niet zo heel erg.
Het geheel wil ik in een kastje opbouwen, zodat ik een universele vermogensmeter heb tot 15 Watt.
Dat komt nadat ik helemaal klaar ben met de 2N3553 versterker in te bouwen in het kastje van de stuurzender, waar ik nu mee bezig ben.

"tijd" is een interpretatie van een bepaald moment op een bepaalde schaal. Het begin van tijd is ontstaan na het begin van het universum. Buiten het universum bestaat er geen tijd, het is slechts een dimensie.

De versterker met de 2N3553 had ik eerst gemaakt op een oud stuk pcb, gewoon om even te proberen. Een afscherming tussen de in en uitgang had ik daarvoor niet gebruikt, ik hield er rekening mee dat daardoor wel eens problemen konden voorkomen door parasitaire oscillaties.
Mijn ontwerp paste ik toe op een nieuw stuk printplaat van 10cm breedte en 12cm lengte, uit dit stuk van 10 bij 16 gebruikte ik 4cm bij 10cm het stuk wat als afscherming werd gebruikt tussen de in en uitgang.
Zoals ik het had ontworpen wilde het helemaal niet goed werken en daarom heb ik het veranderd, voornamelijk andere spoelen erin, totdat het wel naar mijn zin werkte.
Echter de werking was soms toch last te hebben van parasitaire oscillaties, echter dat heb ik maar zo gelaten.
Totdat ik het printplaatje wilde inbouwen in het kastje van de stuurzender, waarna bleek dat ook dit ontwerp slecht was, ik had volop last van ongewenste oscillaties en ruis over de hele band!
Nogmaals weer experimenteren met de diverse spoelen die zorgde voor een optimale aanpassing, maar daar lag het niet aan.
Ik kwam er duidelijk niet uit om de versterker "schoon" te laten werken.
Toen besloot ik een rigoureuse methode toe te passen om de versterking van de transistor te dempen of te verlagen, door een RC serie combinatie tussen de collector en de basis te gaan gebruiken -en dat hielp!-.

Zobel netwerk

De RC serie schakeling tussen collector en basis:

Dit gebruikte ik omdat ik dit vaker had gezien in schema's van HF versterkers en dat bleek de oplossing te zijn om de versterker stabiel te krijgen.
De condensator is "groot" dus laag in reactantie; 10 of 100nF.
De waarde van de weerstand is experimenteel, bij 1k gebeurde er niets, bij 200 ohm werd de transistor "stil" van parasitaire oscillaties.
Ik heb er nu 200 ohm in voor de weerstand maar wellicht ga ik dit nog verlagen naar 150 ohm want het is nog niet helemaal naar mijn zin.
Ik wilde wel eens weten hoe noem je nu zo schakeling tussen de basis en de collector.
Waarna ik een helder idee kreeg door het een "Zobel netwerk" te noemen en ik denk dat deze benaming op zijn plaats is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zobel_network
Soms zie je dat daar ook nog een spoel ook in serie is gezet met de R en C.
Waarom die spoel er tussen staat weet ik niet, wellicht dat iemand dit hier wel weet, want dat zou ik graag willen weten.
Volgens wikipedia is dat om een bepaalde band door te laten zodat het netwerk frequentie afhankelijk wordt.
De C is dan de waarde van een prallelkring zodat we een seriekring krijgen, waar een bepaalde frequentieband wordt doorgelaten.
Verder als dit kom ik niet, dus ik ben er niet helemaal zeker van.
In ieder geval ik gebruik geen spoel dus.

In de foto's hierboven zat dat Zobel netwerk er nog niet tussen, maar je ziet het bijna niet zitten; zo mooi heb ik dat weg gewerkt.
De versterker doet nu wel wat ik wil; en dat is "schoon" werken of stabiel gedrag. Hier het schema zoals ik het nu heb:

"tijd" is een interpretatie van een bepaald moment op een bepaalde schaal. Het begin van tijd is ontstaan na het begin van het universum. Buiten het universum bestaat er geen tijd, het is slechts een dimensie.

Vraagje Martin,

wat bedoel je met: 1/2WND
.
Ziet er trouwens mooi uit!
Neem aan dat je enkelzijdig printplaat gebruikt vanwege…
.
zelf ff geen zin nu, mij te warm in dat hokje!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoi Rob!

ik gebruik dubbelzijdig printplaat.
Vroeger zaagde ik dat met een junior ijzerzaagje, maar tegenwoordig snij en breek ik het op maat met een Stanley mes.
Aan twee kanten snij ik dat; de onder en bovenkant en met flink wat kracht met een tang breek ik het precies op de snijlijn.
Dat gaat veel netter en sneller als met een ijzerzaagje.
Foto's van de inbouw van deze print komen nog wel, het is nu een beetje te warm.

edit* met 1/2wnd bedoel ik een halve winding, als het niet helemaal duidelijk is dan post ik daarvan wel foto's

[Bericht gewijzigd door Martin V op 3 augustus 2022 18:07:29 (12%)

Hou je rustig Martin, doe ik ook!

Oké ik begreep hem ff niet maar je bedoelt bijvoorbeeld: L4 is vijf en een halve winding!

5,5 Windingen - 8MM Diameter – 1MM geëmailleerd koperdraad enz...
.
waarvoor ik vroeg enkel of dubbelzijdig is je maakt er eilandjes in en dacht ik aan een extra capaciteit naar de min, zo doendes…

dacht net ga trimmertjes erbij kopen:
https://dutchrfshop.nl/nl/trimmers/829-folietrimmer-2-30pf.html
klik ik er 1 X op denk nou doe er maar een paar meer, hebben ze potvers niets meer! PFFFffffff
kwou nog meer bestellen maar denk dan laat ik de rest van de bestelling ook niet doorgaan!

VrGr Rob

Henry S.

Moderator

Op 3 augustus 2022 16:12:17 schreef Martin V:
Ik wilde wel eens weten hoe noem je nu zo schakeling tussen de basis en de collector.
Waarna ik een helder idee kreeg door het een "Zobel netwerk" te noemen en ik denk dat deze benaming op zijn plaats is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zobel_network

Ik ken het onder de naam Miller compensatie.

Jouw bouw is ook mijn favoriet, veel massa en kleine pads voor de rest. Tip: Als je dubbelzijdige print gebruikt dan kan je de massa verbeteren (impedantie verlagen) door veel doorverbindingen tussen boven- en onderkant te maken, met name tussen de afstemkringen en bij de basis en collector.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoi Henry en Rob,

allereerst Rob hier nog een toelichting aan de hand van een foto, van een spoel van 4 en halve winding:

Hier zie je dat het begin en het einde van de windingen niet precies recht tegen over elkaar liggen, maar juist schuin tegenover elkaar liggen en dat is die halve winding.

Henry de naam Miller compensatie vind ik ook prima; Zobel netwerk heet van nu af aan Miller compensatie.

Hier een foto van de voorzijde van het kastje van de stuurzender waarin die versterker is geplaatst.

Dit is mijn stuurzender in een blikken doosje geplaatst van 72 bij 143mm.

Hier de versterker met de 2N3553:

En ten slotte de overgang die ik heb gemaakt van SMA RG316 naar BNC ook weer met RG316 kabel.

Nu denk je vast dat is klaar, maar ik ben voorlopig nog lang niet klaar hiermee.

De bedoeling is dat hier nog een versterker achter komt.
Ik heb de keuze om met transistoren (Russische type) of een dubbele Mosfet, de BLF246b hier achter te zetten, of wellicht een buis.
Dat kan een PL504 of PL509/519 worden of een QQE06-40.
Ik denk dat het een buizen versterker wordt maar dat laat ik tegen die tijd wel weten.

JAAA begrepen Martin,
had ik achter af gewoon moeten begrijpen maar kwartje viel weer eens erg laat!
Leuk Martin, lekker knutselen, ik zou ook voor de buis gaan!
Niet zo perse om het vermogen maar meer omdat de buis toch meer kan hebben.

VrGr Rob

@Martin V...

Gaat die P(E)L519 nog iets doen op zo'n hoge frequentie? Ik ken ze uit de 27mc kachels en dacht altijd dat dat een beetje de max was voor die buis.

Waar het moederbord het meeste rookt, loopt ook de meeste stroom!

Bij een PL519 is de limiet rond 70 Mhz. Bij 7 watt in, komt er 75 watt uit bij 305 volt anodespanning. Geaarde kathode.
http://pa1bj.blogspot.com/2015/07/vhf-lineair-voor-50-and-70-mhz-met-p…
De PL504 gaat niet veel hoger. Dus beter een QQE06/4?.

Oké. Daarom kom ik ze alleen tegen in de 27mc kachels en niet in de 3 meter zenders van toen. :P Daar doet 1 xL519 tegen de 100 watt aan 4 in.

Ik heb een PL504 versterkertje zien werken, dus er moet iets uitkomen.
Iemand anders had dat versterkertje gebouwd, dus ik denk insturing op het rooster.
Echter ik gebruik een grounded grid type versterker.
Deze schakling elimineerd ongewenste grid naar anode capaciteit.
Meer hierover in een apart topic.

Een PL504 heeft ook redelijk korte rooster/katkode verbindingen.
Alleen heeft een hogere anode dissipatie van 12,5W voor de PL504 en 45W voor de PL519 en 30W tot 35W voor de PL509.

En mochten de type totaal ongeschikt kunnen zijn, dan kan ik altijd de QQE 06/40 nog in gebruik nemen.

Ooit eens een dubbele PL504 als eindtrap gebruikt voor Dx verbindingen op 3 meter. Het geheel leverde bijna 100 watt maar de buizen hadden het er wel moeilijk mee. Dezelfde configuratie op 2 meter kwam tot pakweg 50 watt. Deze eindtrap heb ik nog bewaard... Aangezien de prijzen van VHF power transistoren de laatste tientallen jaren dramatisch zijn gedaald zou ik het nu niet meer in mijn hoofd halen om met dit soort buizen te gaan knoeien. PS : al 25 jaar geen zender meer aangeraakt.

Heb er geen mega ervaring in / mee maar -
Toch als het de goeie buis is waar je over beschikt dan zou ik dat doen!
Zo’n tor of fet het kan niets hebben of…

VrGr Rob

@aR-Gee zie je wel dat het toch kan om een PL504 te gebruiken voor de 3mtr.
Waar ik de PL504 voor ga gebruiken is lager als de 3mtr, op een frequentie van 86MHz. Ik neem aan dat je de buis in geaarde kathode had staan, ik wil eens kijken hoe dat gaat in geaarde rooster versterker schakeling.
Maar dat een PL504 zoveel af kan geven had ik niet verwacht.
Nu heb ik anderhalf watt eigenlijk iets te weinig voor een geaarde rooster versterker, ik hoop op een versterking van 10 maal naar 15Watt.
En anders stuur ik de PL504 in op het rooster, maarja dan heb ik denk ik wel last van ongewenste anode/grid capaciteiten.

Een balans versterker ga ik niet gebruiken, wanneer ik de QQE06/40 gebruik, zet ik beide buishelften aan elkaar parallel.
Met een afgestemde anodekring koppel ik het signaal weer uit.

@Rob ik heb hier een dubbele Mosfet de BLF246B liggen voor iets meer als 1 Watt in en 60Watt uit, vermogen maken is makkelijk, maar een buis vind ik leuker en mooier om te zien.
Wanneer het project met de buizen volledig zou mislukken of tegen zou kunnen vallen kan ik altijd terug grijpen op de BLF246B voor 60Watt.
Het is altijd handig om een plan B te hebben.

Ik heb ook geexperimenteerd met pl 504 buizen om op de fm band te gebruiken
Het werkt wel maar een slecht rendement,de exacte stromen en spanningen weet ik niet meer.
De 519 ben ik niet eens aan begonnen,die begint op de kg al te gieren dus 100 mhz leek me al helemaal niet haalbaar

Op 6 augustus 2022 12:27:22 schreef aR-Gee:
Ooit eens een dubbele PL504 als eindtrap gebruikt voor Dx verbindingen op 3 meter. Het geheel leverde bijna 100 watt maar de buizen hadden het er wel moeilijk mee. Dezelfde configuratie op 2 meter kwam tot pakweg 50 watt. Deze eindtrap heb ik nog bewaard... Aangezien de prijzen van VHF power transistoren de laatste tientallen jaren dramatisch zijn gedaald zou ik het nu niet meer in mijn hoofd halen om met dit soort buizen te gaan knoeien. PS : al 25 jaar geen zender meer aangeraakt.

Da's best knap voor een rastereindbuis. :P

Harry 64, LIJN eindbuis! PCL85 is raster.

Technieker is geen vak, maar een straf!

Lijkt mij eerder audio. Raster was een PL508 overigens. Lijn een 500+505 Voor K6. K7 en K8 was voor raster ook een 508 en voor lijn een 509 wat later de 519 werd.

http://server.idemdito.org/blog/histo/tv/televisie-2.htm

In het schema van de K6 zie ik dat daar de PL500 wordt gebruikt, toevallig heb ik die buis nieuw in de doos.
Ook de PL505 wordt gebruikt ik vermoed dat dit een voorloper is van de PL504.
Later zou de PL500 vervangen worden door de PL509 en nog later door de PL519.
Bedankt voor de link @harry64, interessant zijn de schema's en de site over de geschiedenis van de verschillende typen tv's.

Henry S.

Moderator

Op 8 augustus 2022 15:37:36 schreef Martin V:
Later zou de PL500 vervangen worden door de PL509 en nog later door de PL519.

De PL500 komt voort uit de PL36 en is later opgevolgd door de PL504. Is gebruikt z/w TV's. Bij kleuren TV's zijn ze overgestapt naar de PL509 en later de PL519.

Ik zie in het schema van de K6 een PL505, dat lijkt me meer de lijneindbuis, en wordt de PL500 er bij gebruikt (als booster?).

Mijn 27mc kacheltje heeft een EL519, wordt voor de anode via een netgelijkrichter gevoed. Zit alleen een 6,3 volt gloeistroomtrafo in en een HF in- en uit- gangs trafo om dat te scheiden van het net. Plus een soort impedantie aanpassing.

@Martin V (en alle andere buizenvriendjes):
Ter inspiratie: P(E)L519-100W

En 4x P(E)L519 400W
:P

RAAF12

Golden Member

Op 8 augustus 2022 20:35:04 schreef Henry S.:
Ik zie in het schema van de K6 een PL505, dat lijkt me meer de lijneindbuis, en wordt de PL500 er bij gebruikt (als booster?).

Een buis was niet voldoende, de PL500 neemt ca 33% voor zijn rekening terwijl de PL505 ca 67% van het vermogen levert.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 8 augustus 2022 23:44:39 (20%)

Henry S.

Moderator

Op 8 augustus 2022 23:02:50 schreef harry64:
Mijn 27mc kacheltje heeft een EL519, wordt voor de anode via een netgelijkrichter gevoed. Zit alleen een 6,3 volt gloeistroomtrafo in en een HF in- en uit- gangs trafo om dat te scheiden van het net. Plus een soort impedantie aanpassing.

@Martin V (en alle andere buizenvriendjes):
Ter inspiratie: P(E)L519-100W

En 4x P(E)L519 400W
:P

Zetagi had ook wat met EL519's
De BV131 was de kleinste met 1 buis.
http://www.eb3gke.com/images/bv131s.gif
https://www.rigpix.com/linears/zetagi_bv131.htm

De BV135 en BV603 meerdere (en dan ben ik vast wat andere types vergeten). RM Italy was ook zo'n berucht merk.

Op 8 augustus 2022 23:43:50 schreef RAAF12:
[...]

Een buis was niet voldoende, de PL500 neemt ca 33% voor zijn rekening terwijl de PL505 ca 67% van het vermogen levert.

Het staat idd zo in het schema zie ik nu... Maar wat maak je het jezelf moeilijk met twee verschillende buizen net niet parallel.

Dat is lachen: kijk naar hoe de hoogspanning gemaakt wordt in dit schema....
(Zo hebben ze misschien lichtgevende diodes uitgevonden).

Hier de "betere" versie.