emat aardlek automaat rookt??

Sine

Moderator

Op 25 juli 2022 12:23:11 schreef KellyDK:
[...]
Als je me niet gelooft: bestel er één, sluit de voeding aan op de "Out", camera klaar en druk op de Test knop.

Ik zeg niet dat ze niet bestaan, maar dan heb je een bagger aardlek/alamat.
En dan beginnen ze het nog steeds niet spontaan te roken.

Bij een goede zit het zo:

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 juli 2022 12:25:59 schreef Sine:
[...]

Ik zeg niet dat ze niet bestaan, maar dan heb een bagger aardlek/alamat.
En dan doen ze het nog steeds niet spontaan.

Bij een goede zit het zo:

[bijlage]

Zo zit het bij (voor mij alle) bekende merken.
Een kontaktje van de hoofdstroomschakelaar schakelt ook het testcircuit af.

Of dat bij de aardlekautomaat van de TS ook zo is? Er ontbreekt een goede technische handleiding.
Zoekend op het www vind ik alleen de opdruk op de zijkant van de aardlekautomaat. Daar staat GEEN hulpkontakt tussen. Die kun je dus zo aansluiten dat er door het weerstandje stroom blijft gaan als je de testknop indrukt en de aardlek uit hebt staan.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 25 juli 2022 12:53:42 (22%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Die van de Chinezen.
https://aliexpress.com/item/1005004171073200.html

Ah kijk ... aardlek type AC bestaat dan ook nog

Op 25 juli 2022 12:25:59 schreef Sine:
Bij een goede zit het zo:

Het uitschakelrelais heeft dus een extra contact om de testknop te onderbreken. En jou exemplaar schakelt ook de nul.

Er bestaan modellen waarbij de nul niet schakelt. Er zijn vast modellen waarbij dat extra relais-contact er niet is. Als je dan in en OUT verwisselt kan je de weerstand opstoken met op de testknop blijven drukken.

Maar goed, je hebt gelijk: Er zijn hints dat de TS niet 30 sec op de test-knop heeft gedrukt.

Toch blijft wat mij betreft "user error" een mogelijke hypothese.

OT: (Je wil niet weten hoeveel er met "te weinig info" door mensen op het internet gespeculeerd kan worden over incidenten. Vorig jaar: "FAA rapporteert dat een vliegtuig op een vlucht van A naar B bij de start in A met z'n kont over de startbaan geschraapt heeft" . Dan krijg je commentaar als: "ik vlieg nooit met die gasten altijd het zelfde liedje", en "Ik duft te wedden dat ze ... " (een of andere fout bij het opstijgen....). en "Sukkels dat ze het niet gemerkt hebben en gewoon doorgevlogen zijn!". Allemaal andere theorieen en meningen. Deze week: Eindrapport: Het is bij de landing in B gebeurt. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Buurvrouw is op vakantie. De groep is afgekoppeld. helaas geen pv opbrengst dus. ik heb een abb besteld. Als zij terug is ga ik die plaatsten en dan kan ik de emat helemaal uit de kast halen en die ga ik dan zeker open maken om te zien wat er mis is gegaan.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

ik heb de automaat geistalleerd. Een keer kort op de testknop gedrukt om, nou ja, te testen. daarna ingeschakeld en dat ding ging roken toen de pv installatie 1100 watt ging terugleveren.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Sine

Moderator

Op 25 juli 2022 13:37:53 schreef rew:

Er bestaan modellen waarbij de nul niet schakelt.

Dat lijkt me erg spannend ... er zijn er waar de nul niet (overstroom)beveiligd is, maar die schakelt zeker wel mee.

Voordat de inverter gaat leveren doet die eerst een analyse van het grid. Dus spanning en frequentie van het net controleren. Dat was dus blijkbaar goed.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 25 juli 2022 13:42:55 schreef ArjanEmm:
ik heb de automaat geistalleerd. Een keer kort op de testknop gedrukt om, nou ja, te testen. daarna ingeschakeld en dat ding ging roken toen de pv installatie 1100 watt ging terugleveren.

Wat je eigenlijk zou moeten doen in dit geval, is de spanning meten over de contacten.
Dan weet je direct of er een slecht contact is.

Ja maar dat kan ik nu niet doen. Blijkbaar was de spannings val over de contacten niet groot genoeg voor de inverter om toch in te schakelen.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Een onderbemeten testweertand lijkt mij ook sterk. Indien een differentieel richtingsgevoelig is dan is meer dan de helft van de Belgische installaties verkeerd aangesloten. Hier een voorbeeld van hoe het er bij ons kan uitzien. Links onder de twee diff's in serie waarvan elk dus een verschillende in en uit.

Je zou ook eens een B16A automaat kunnen plaatsen en kijken of het werkt.

Welk merk en type omvormer praten we over? In vele omvormers zit er al een aardlekautomaat in van het B-type (met dc-6mA lekstroom detectie), en heb je helemaal geen alamat nodig (Gebruiksaanwijzing!).

Zijn de nul en PE goed aangesloten (niet verwisseld)?

Als je die Emat alamat aansluit op iets anders van flink vermogen, rookt die dan ook?

Op 25 juli 2022 13:18:05 schreef OXO:
[...]
Ah kijk ... aardlek type AC bestaat dan ook nog

Scherp gezien!

[Bericht gewijzigd door keebrev op maandag 25 juli 2022 15:29:35 (16%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

nogmaals, de testknop een seconde ingedrukt gehad.
Bij belasting direct rook.
Na een aantal keer in en af schakelen lijkt de automaat te werken zonder rook.
Alleen heb ik en de klant niet echt een gevoel van veiligheid bij dit ding.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Als je die knop een seconde in moet drukken voordat ie uitslaat, is er wat grondig mee mis.

Op 25 juli 2022 14:15:23 schreef Robbe de Smet:
Een onderbemeten testweertand lijkt mij ook sterk.

En toch is het zo. 30mA bij 230v is meer dan 5w, maar er zit echt geen 5w weerstand in. Denk meer een 0,5w.

http://gfretwell.com/electrical/GFCI.jpg

Volgens mij is dit een siemens alamat. Ik heb helaas geen standaard aardlekschakelaar liggen die ik kan openmaken, maar misschien is er iemand anders die het wil verifiëren?

Dat weerstandje hoeft maar gedurende een handvol sinusperiodes dat vermogen te verstoken. Hij moet echt in een fractie van een seconde onderbreken. Te traag? Dan gaat de boel roken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 25 juli 2022 13:50:37 schreef Sine:
[...]

Dat lijkt me erg spannend ... er zijn er waar de nul niet (overstroom)beveiligd is, maar die schakelt zeker wel mee.

ABB: S 203 U-K 16 // 2CDS 273 417 R0467 // 61985 1 is een driepolige overstroombeveiliging.

Dan zal je vast zeggen: Maar die kan je nergens toepassen. Right. Tricky. Maar stel je voor dat er een bestaande belgische 3x230V installatie is, die ge-upgrade wordt naar een 3x400 situatie. Dan zou daar zomaar zo'n 3polige automaat in kunnen zitten en als die blijft zitten krijg je de "nul schakelt niet" situatie.

Ook waar je (soms) op de nul vertrouwt voor aarding kan het zijn dat de locale wetgeving voorschrijft dat de nul niet onderbroken mag worden.

Mijn pa stuurde vanochtend een foto van z'n hoofdautomaat. Die heeft "beschermde polen: 3". Nu zou het kunnen dat (zoals jij suggereert) is dat ie de nul niet beveiligd op overstroom maar wel schakelt. Ik lees het als dat de nul blijft zitten, maar ik kan hem niet even nameten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

@Ledlover
Dat is een Amerikaanse alamat, dat lijkt niet eens op wat we in de EU gebruiken. Sowieso is met 115V 30mA nog maar de helft van het vermogen.

Maar ja, ook bij "ons" zijn dat kleinere weerstanden, dat maakt ook niet uit want als alles ok is tript het ding ergens in de milliseconden.

Op 25 juli 2022 16:37:56 schreef rew:
[...]
ABB: S 203 U-K 16 // 2CDS 273 417 R0467 // 61985 1 is een driepolige overstroombeveiliging.

Als het ding geen nul heeft kan hij die ook niet schakelen nee 8)7
Een alamat ga je in die bouwvorm niet vinden.

Dan zal je vast zeggen: Maar die kan je nergens toepassen. Right. Tricky. Maar stel je voor dat er een bestaande belgische 3x230V installatie is, die ge-upgrade wordt naar een 3x400 situatie. Dan zou daar zomaar zo'n 3polige automaat in kunnen zitten en als die blijft zitten krijg je de "nul schakelt niet" situatie.

In BE vergeten kan niet, want dan heb je geen nul op de afgaande groep, maar die wordt dan opeens wel 400V
Ofwel: Als je die vergeet dan rookt je aangesloten apparatuur uit.

Toepassen kan wel, er bestaan 400V eindgroepen zonder nul, al zul je die in een woonhuis niet snel aantreffen.
Denk aan machines in een werkplaats oid.

Mijn pa stuurde vanochtend een foto van z'n hoofdautomaat. Die heeft "beschermde polen: 3". Nu zou het kunnen dat (zoals jij suggereert) is dat ie de nul niet beveiligd op overstroom maar wel schakelt. Ik lees het als dat de nul blijft zitten, maar ik kan hem niet even nameten.

Inderdaad lezen, en dan vooral de datasheet van het ding, die nul schakelt hartstikke zeker weten netjes mee.

Je "huis tuin en keuken" automaten en alamats zijn namelijk van dat type.

een metaalfilm weerstand die doorrookt bij indrukken testknop maar haperende mechaniek is een oude bekende. dat hadden de eerste holec alamatjes al, 3 seconden drukken en klabaf met vonken ging het. dat is vooral bij alamats een bekend iets. dat roken is bijzaak, het ding schakelt te laat of niet uit, dus je hebt rommel in je meterkast, vuilbak ermee.

een automaat die rookt bij lopend vermogen nog eerder richting vuilbak slingeren. waar rook zit is hitte en dat is fik op korte termijn.

oa hager heeft ook enkelpolige alamatjes, maar voor de engelse markt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Nogmaals ik heb een automaat besteld die niet aan de norm voldoet en vraag aan jullie of dat vaker voorkomt.

JE hebt een automaat gekocht met CE en Kemakeur, beide zijn niets zeggende papieren tijgers en compleet waardeloos. En daarmee weet je dus ook niet aan welke norm het uberhaupt voldoet als het dat al doet.

Op 25 juli 2022 13:52:51 schreef ArjanEmm:
Voordat de inverter gaat leveren doet die eerst een analyse van het grid. Dus spanning en frequentie van het net controleren. Dat was dus blijkbaar goed.

Dat is natuurlijk al heel snel goed als de spanning ergens tussen de 200 en 250V is en de frequentie ergens tussen 49 en 51Hz zal een inverter altijd inschakelen. Het zegt dus helemaal niets over of de spanning ook echt goed is.

Dus je doet me af als leek. Mag je doen hoor maar je zet je zelf wel compleet voor gek. Ja ik heb een b merk automaat gekocht maar ik ben verder ver van een leek als het om installaties gaat. Heb jij ook al eens een 1200A installatie opgelevererd? goed ik wel.

Wil je een volwassen man zijn gedraag je er dan ook naar. Ik had met de antwoorden die je hier gegeven hebt dat toch nooit kunnen weten ik beoordeel je enkel op basis van dit topic. Je zegt zelf dat je geen idee hebt wat de goede merken zijn, terwijl dat exact dezelfde merken zijn die je in een 1200A installatie gebruikt. Toch of een installatie nu 80A of 20kA is het enige verschil is een iets grotere verdeelkast ;). Je moet het ook niet spannender maken dan het is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik kwam dit laatst tegen, een artikel over de aansluitrichting van automaten en aardleks.
https://installo.nl/van-boven-of-onder-aansluiten-voeden-groepenkast-c…
Ik heb overigens geen enkele link met deze leverancier.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 juli 2022 18:56:26 schreef testman:
oa hager heeft ook enkelpolige alamatjes, maar voor de engelse markt.

Je zult wel bedoelen dat die voor de Belgische markt zijn..... :S

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 juli 2022 21:11:36 schreef Toeternietoe:
[...]
Je zult wel bedoelen dat die voor de Belgische markt zijn..... :S

nou nee, de stalen verdelers waar deze inzaten waren engels.

deze zaten in die kast. ze lijken 2 polig, maar de nul schakelt niet..

https://hager.com/uk/products/h/ada160u-rcbo-1p-10ka-c-10a-30ma-type-a…

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Wat je daar niet ziet is dat er een draad aan zit die naar de nul loopt

Dat is inderdaad een typische UK alamat, je moet de nul wel meenemen in je aardlek, want anders kan je aardlek niet werken.

En nog een wit draadje, geen idee wat die doet.

-edit-

Blijkbaar moet die naar aarde

https://www.youtube.com/watch?v=4pzFqj9-9Ic

De enige reden dat deze dingen lijken te bestaan is dat je in de UK de N niet hoeft te schakelen en dat ze smaller en goedkoper zijn dan een 2P variant.

Nu hebben die britten ook belachelijk kleine kastjes naar EU standaarden.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 25 juli 2022 22:35:04 (13%)

Op 25 juli 2022 20:56:24 schreef benleentje:
[...]JE hebt een automaat gekocht met CE en Kemakeur, beide zijn niets zeggende papieren tijgers en compleet waardeloos. En daarmee weet je dus ook niet aan welke norm het uberhaupt voldoet als het dat al doet.

[...]Dat is natuurlijk al heel snel goed als de spanning ergens tussen de 200 en 250V is en de frequentie ergens tussen 49 en 51Hz zal een inverter altijd inschakelen. Het zegt dus helemaal niets over of de spanning ook echt goed is.
[...]Wil je een volwassen man zijn gedraag je er dan ook naar. Ik had met de antwoorden die je hier gegeven hebt dat toch nooit kunnen weten ik beoordeel je enkel op basis van dit topic. Je zegt zelf dat je geen idee hebt wat de goede merken zijn, terwijl dat exact dezelfde merken zijn die je in een 1200A installatie gebruikt. Toch of een installatie nu 80A of 20kA is het enige verschil is een iets grotere verdeelkast ;). Je moet het ook niet spannender maken dan het is.[/quote

ja dat was niet echt een volwassen reactie. Maar uit mijn bijdragen blijkt toch echt dat ik wel de erkende merken weet. En dat ik vooral zeer verontwaardigt ben dat een c merk gewoon echt gevaarkijk blijkt te zijn.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 25 juli 2022 08:11:02 schreef Toeternietoe:
[...]

Als je garantie claim, dan MOET je dat bij je leverancier doen (TU in dit geval).

Net zo als een gewone consument moet je het garantierecht claimen bij je leverancier.

Daar ging het me in de eerste instantie helemaal niet om: Ik had de vraag gesteld of ze dit eerder gezien hebben en wat de oorzaak kan zijn. En daar gaven ze geen reactie op. Waarschijnlijk waren die dingen toch al uit garantie maar ik wil weten wat hier mis gaat/ging.

Ik ben benieuwd naar de foto's van de uitgerookte automaat...

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb in deze ook een open email gestuurd naar de fabrikant. Of ze dit vaker hebben meegemaakt En hoe verder hier mee om te gaan.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence