emat aardlek automaat rookt??

Sine

Moderator

Op 26 juli 2022 00:42:42 schreef ArjanEmm:
Ik heb in deze ook een open email gestuurd naar de fabrikant. Of ze dit vaker hebben meegemaakt En hoe verder hier mee om te gaan.

Dat antwoord kan ik je nu al geven:

"Nee meneer, U bent de eerste .. dat komt nooooit voor"

Sowieso had ik daar even mee gewacht totdat je weet wat er precies aan de hand is.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 26 juli 2022 07:36:31 (63%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

We zijn nu 75 berichten verder.
Talloze prachtige foto’s gezien, maar nog geen enkele foto van de desbetreffende automaat.........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik hoor vaak verschillende mensen afgeven op EMAT. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar dat op gestoeld is. Kan iemand (niet-anekdotische) bronnen geven waaruit blijkt dat dit spul echt onveilig is? Ik vind dat nogal een claim namelijk. Zelf heb ik het idee dat het is te maken heeft met 'nieuw' en 'wat de boer niet kent'.

Het klopt inderdaad dat een Schneider of Hager wat steviger aanvoelen, maar uiteindelijk gaat het om de werking. Als je elke dag die dingen in groepenkasten drukt, snap ik dat een A-merk fijn werkt. Maar als iemand met een beperkt budget te maken heeft en deze EMAT dingen met beleid monteert, dan kan het niet onveilig zijn. Is dat wel zo, dan zou ik direct de NVWA waarschuwen, dat is nuttiger dan hier roepen dat iets onveilig is.

PS: ik heb geen belangen in EMAT, ik ben oprecht interesseert waar deze 'onveilig' claims vandaan komen.

Op 26 juli 2022 08:47:38 schreef Mrtn1988:
Ik hoor vaak verschillende mensen afgeven op EMAT. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar dat op gestoeld is. Kan iemand (niet-anekdotische) bronnen geven waaruit blijkt dat dit spul echt onveilig is? Ik vind dat nogal een claim namelijk. Zelf heb ik het idee dat het is te maken heeft met 'nieuw' en 'wat de boer niet kent'.

Het klopt inderdaad dat een Schneider of Hager wat steviger aanvoelen, maar uiteindelijk gaat het om de werking. Als je elke dag die dingen in groepenkasten drukt, snap ik dat een A-merk fijn werkt. Maar als iemand met een beperkt budget te maken heeft en deze EMAT dingen met beleid monteert, dan kan het niet onveilig zijn. Is dat wel zo, dan zou ik direct de NVWA waarschuwen, dat is nuttiger dan hier roepen dat iets onveilig is.

PS: ik heb geen belangen in EMAT, ik ben oprecht interesseert waar deze 'onveilig' claims vandaan komen.

hieruit maak ik op dat je zelf weinig ervaring met emat hebt. bouw er een kast mee en je merkt het zelf wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 juli 2022 09:01:21 schreef testman:
[...]
hieruit maak ik op dat je zelf weinig ervaring met emat hebt. bouw er een kast mee en je merkt het zelf wel.

Helaas, verkeerde conclusie. Of bedoel je dat EMAT wel net zo stevig aanvoelt als Schneider of Hager o.i.d? Want ik vind wel dat het minder solide aanvoelt en dat merk je bij het bouwen van een kast.

Maar het ging mij om de onveiligheid claims, niet over hoe fijn het bouwen is.

Op 26 juli 2022 08:47:38 schreef Mrtn1988:
Ik hoor vaak verschillende mensen afgeven op EMAT. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar dat op gestoeld is. Kan iemand (niet-anekdotische) bronnen geven waaruit blijkt dat dit spul echt onveilig is?

Onveilig weet ik niet, wel over de betrouwbaarheid, zeg levensduur. Bij storingen met de wat oudere pv-omvormers (ac-fault, red error, no-ac etc) valt het me wel op dat de Emat alamat B16A/30mA, die rose, 1 moduul breed, een ruime meerderheid vormt.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Maar ligt dat dan aan de betrouwbaarheid of de marktpenetratie?
Als je in België een kapotte automaat tegenkomt is de kans ook er groot dat er Vynckier (evt met GE of ABB ernaast) op staat. Simpelweg omdat die heel veel geïnstalleerd worden.

benleentje

Golden Member

Maar als iemand met een beperkt budget te maken heeft en deze EMAT dingen met beleid monteert, dan kan het niet onveilig zijn. Is dat wel zo, dan zou ik direct de NVWA waarschuwen, dat is nuttiger dan hier roepen dat iets onveilig is.

Voor mij is een een automaat bv veilig als het een kortsluiting kan afschakelen zonder in de brand te vliegen. Het is niet perse noodzakelijk dat de automaat het overleeft maar als het defect gaat het dan wel relatief veilig defect gaat en dat zal dat Emat spul toch hopelijk wel doen.

Er is in dit topic heel weinig geroepen dat het onveilig is, het is wel erg onbetrouwbaar. En ik betaal liever wat meet voor een betrouwbare automaat die ik net elke keer hoeft te vervangen eens hij te vaak geschakeld heeft.

Er zijn veel dingen in een E-installatie waar je wel op budget kan bezuinigingen maar een groepenkast en zijn onderdelen horen daar niet bij. Sowieso geen enkel veiligheidsonderdeel waar dan ook zou je op moeten bezuinigingen tenzij je het risico kent en weet wat je aan het doen bent.

Nu kan er in het korte stukje kabel vanaf omvormer tot meterkast best wel erg weinig gebeuren dus het risico is klein. Zelfs als de Emat compleet dienst weigert bij een kortsluiting in de kabel of omvormer dan zit er nog een 25A of een 35A beveiliging voor. Dat word wat anders als je bv direct van een 400A rail aftakt.

Op 26 juli 2022 07:35:15 schreef Sine:
[...]

Dat antwoord kan ik je nu al geven:

"Nee meneer, U bent de eerste .. dat komt nooooit voor"

Toch denk ik dat zelfs Voor Emat een rokende automaat wel onder garantie valt en ze ook zelf wel nieuwsgierig zullen zijn over waarom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 juli 2022 09:35:59 schreef Mrtn1988:
[...]

Helaas, verkeerde conclusie. Of bedoel je dat EMAT wel net zo stevig aanvoelt als Schneider of Hager o.i.d? Want ik vind wel dat het minder solide aanvoelt en dat merk je bij het bouwen van een kast.

Maar het ging mij om de onveiligheid claims, niet over hoe fijn het bouwen is.

het niet fijn bouwen zegt al genoeg, gammel plastic, afbrekende schroeven en als je aandrukt springt die emat frut van de rail los. heb er ook ervaring mee mbt uitval van dat spul. het is echt onbetrouwbare rommel. bij kastvervanging en er zitten in de huidige kast nog automaten die vrij recent zijn, zet ik die weleens over. maar niet bij emat of chint en dergelijke brol, eruit ermee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 juli 2022 17:03:23 schreef KellyDK:
Maar ligt dat dan aan de betrouwbaarheid of de marktpenetratie?
.

Zelf plaats ik altijd Hager, of bij gebrek aan, dan ABB. Tot nu toe niet één hoeven te vervangen. Het zijn de Emat van collega's die de geest geven,

Ieder (Mini)Wattje is er een...

hier zo'n emat na uitval. boven is normaal onder is kapot. een puntlas die gewoon loskomt, dat heb je bij A merken niet. het geluk was hier dat er een pv omvormer opzat, die een missende fase detecteert en in error valt. anders was dit een gesmolten klont geweest, was een 40A automaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

een puntlas die gewoon loskomt, dat heb je bij A merken niet.

Ik denk dat het bij een A-merk ook wel een voorkomt dat de puntlasmachine niet goed is afgesteld, maar dat die automaten nooit de fabriek verlaten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 27 juli 2022 20:28:44 schreef testman:
[bijlage]

hier zo'n emat na uitval. boven is normaal onder is kapot. een puntlas die gewoon loskomt

Welke dan? Is op de foto niet duidelijk te zien?

-edit- Na 20 keer op en neer scrollen zie ik het pas: Net vertikale lipje rechts boven in waar de litze aan zit.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 27 juli 2022 23:01:22 (19%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 27 juli 2022 23:00:15 schreef henri62:
[...] Welke dan? Is op de foto niet duidelijk te zien?

-edit- Na 20 keer op en neer scrollen zie ik het pas: Net vertikale lipje rechts boven in waar de litze aan zit.

Let op, dit is een automaat uit de verzameling van Testman.
Het is dus NIET de automaat van de TS
Die mogen we niet zien, en dan wel proberen aan te geven waarom........

Beter dat hier een slotje op gaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ja daar blijf je op hameren, maar ik had toch duidelijk gezegd dat mijn buurvrouw op vakantie is en dat ik tot die tijd niet de automaat kan verwijderen en openmaken.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
High met Henk

Special Member

toch een kleine opmerking: we zijn nu met een kast bezig waar een dikke trafo in zit (230 naar lagere spanning)

bij inschakelen van de Merlin Gerin automaat klapt deze er soms uit, maar al paar keer gehad dat dit gebeurd met een flinke vuurbal door de automaat heen die toch je vinger in de vlamboog brengt. NIET PRETTIG

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 28 juli 2022 07:34:35 schreef High met Henk:
toch een kleine opmerking: we zijn nu met een kast bezig waar een dikke trafo in zit (230 naar lagere spanning)

bij inschakelen van de Merlin Gerin automaat klapt deze er soms uit, maar al paar keer gehad dat dit gebeurd met een flinke vuurbal door de automaat heen die toch je vinger in de vlamboog brengt. NIET PRETTIG

zeker een C automaat terwijl je een D nodig hebt met een flinke trafo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2022 20:28:44 schreef testman:
[bijlage]

hier zo'n emat na uitval. boven is normaal onder is kapot. een puntlas die gewoon loskomt, dat heb je bij A merken niet. het geluk was hier dat er een pv omvormer opzat, die een missende fase detecteert en in error valt. anders was dit een gesmolten klont geweest, was een 40A automaat..

De rechter kooiklem is helemaal verkleurd, is erg heet geweest. Heeft de schroef van de kooiklem wel goed (met het juiste aanhaalmoment) vastgezeten?
Vooral bij pv-installaties is dat van groot belang, omdat er langdurig een grote stroom door heen gaat. Iedere overgang van een draad naar een contact heeft een overgangsweerstand, hoe klein ook. Daar wordt vermogen in ontwikkeld, wat in warmte omgezet wordt. Op zomerse dagen met veel zon kan zomaar twaalf uur duren. Alles wat warm wordt zet uit en krimpt als de zon onder gaat...Gaat dat werken, dan krijg je een situatie zoals hierboven. Daar kan Emat ook niets tegen doen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
High met Henk

Special Member

Op 28 juli 2022 08:47:22 schreef testman:
[...]

zeker een C automaat terwijl je een D nodig hebt met een flinke trafo..

Al zou dat zo zijn, dan is een vlamboog naar de bediening nog slecht..

Zal idd een b of c zijn ivm selectiviteit..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 28 juli 2022 09:01:54 schreef keebrev:
[...]

De rechter kooiklem is helemaal verkleurd, is erg heet geweest.

Volgens mij is die helemaal niet heet geweest. En dan nog raakt die puntlas niet los.

de kooiklem was niet verkleurd, is lichtval door de foto. aan die automaat was uiterlijk niets te zien. de puntlas zit los op het bimetaal, wrs de las niet juist gekozen voor de andere zijde van dat bimetaal. je ziet dat de puntlas op het bovenste deel ook al brak is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer